موزه سینمای ایران از دیروز تا امروز

📣پیشنهاد نوروزی

💫موزه سینمای ایران از دیروز تا امروز

📽هزاران خاطره ، داستان و یادگارهایی از تاریخ سینمای ایران

 

برای زادروز «منیژه جکمت»

💢 برای زادروز منیژه حکمت؛ فیلمنامه نویس،کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران

🔹زادروز: سوم فروردین ماه ۱۳۴۱

🎬 منیژه حکمت کارگردانی فیلم‌هایی همچون زندان زنان، جاده قدیم ، سه زن، بندر بند  و تهیه کنندگی فیلم هایی همچون شهر موش‌ها ۲ ، ورود آقایان ممنوع، پوپک و مش ماشاالله، چیزهایی هست که نمی‌دانی، خماری، شکاف، صداها ، لالایی، شبیخون و… را بر عهده داشته است.

💎وی جایزه بهترین فیلم را برای «زندان زنان» در دوره ششم جشن خانه سینما  در سال ۱۳۸۱ دریافت کرده است.

نوروز 1402 مبارک

📽 پیام تبریک تصویری موزه سینمای ایران برای نوروز ۱۴۰۲

🔅هنرمند مهمان: رابعه مدنی

#نوروز
#باغ_فردوس
#موزه_سینمای_ایران

 

اعلام ساعت کار موزه سینما در نوروز

ساعت کار موزه سینمای ایران در ایام نوروز مشخص شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، تالارهای موزه سینمای ایران در ایام نوروز (نیمه اول فروردین ماه) همه روزه به جز اول و سیزدهم فروردین از ساعت 9:30 صبح تا 19:30 عصر میزبان علاقمندان است.
سالن‌های سینماهای موزه (سینما توگراف، سینما فردوس، سینما تمدن) نیز از ساعت 12 ظهر فیلم‌های سینمایی مندرج در جدول اکران سینماهای تهران را نمایش می‌دهند.
با توجه به ایام ماه مبارک رمضان درب‌های محوطه این مجموعه فرهنگی- تاریخی از 9 صبح تا 2:00 بامداد به روی گردشگران و علاقمندان باز خواهد بود و کافه رستوران‌ها بعد از اذان مغرب پذیرای علاقمندان هستند.
گفتنی است، در روز سیزدهم فروردین کافه رستوران‌ها و غرفه‌های فرهنگی و صنایع دستی از صبح بسته هستند و از ساعت 20 فعالیت خود را از سر می‌گیرند.
تالارهای موزه سینمای ایران دارای بخش‌های معاصران، بین الملل، کودک، دفاع مقدس، تماشاخانه، نام آوران و خانه فرهاد است؛ این تالارها نمایانگر سیر سرگذشت و تحولات سینمای ایران از آغاز این هنر صنعت تا به امروز است. بازدیدکنندگان این موزه با آغازگران سینمای ایران، نخستین تجهیزات سینمایی، افتخارات بین المللی آشنا شده و از مجموعه جوایز، یادگارها ، تصاویر و اسناد شخصی و تندیس هنرمندان بازدید خواهند کرد و در بین بازدید در سالن تماشاخانه که مدل بازسازی شده سینماهای دهه های گذشته است، به تماشای گزیده ای از فیلم های تاریخ سینمای ایران خواهند نشست.
عمارت موزه سینمای ایران قدمتی حدود 200 ساله دارد و یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی پایتخت است که به دستور محمدشاه قاجار ساخته شد و در بخش میانی یک باغ ایرانی قرار گرفته است.

 

راه اندازی گنجینه مستند در موزه سینما با همکاری مستند سازان

موزه سینمایی ایران قصد دارد با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سایر نهادهای مرتبط با حوزه مستند در سال 1402 توجه ویژه‌ای به سینمای مستند ایران داشته و بخش گنجینه مستند سینمای ایران را در موزه سینما راه اندازی کند.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار است بخشی در این مجموعه فرهنگی- تاریخی به سینمای مستند اختصاص داده شود.
در همین راستا موزه سینمای ایران از همه  کارگردان‌ها ، تهیه کنندگان سینمای مستند ، مستندسازان مستقل، بخش‌های خصوصی و دولتی ، صنوف بخش مستند خانه سینما، خانه مستند و  تمامی هنرمندان فعال در سینمای مستند ایران صمیمانه دعوت می‌کند تا در صورت تمایل با اهداء جوایز، اسناد مکتوب، اسناد تصویری در راه اندازی گنجینه مستند سینمای ایران در موزه سینما مشارکت کنند.
همچنین بخش خاطرات شفاهی گنجینه مستند سینمای ایران همانند سایر صنوف سینمایی در قالب گفتگو با  مستندسازان سینمایی ایران ضبط و راه اندازی خواهد شد.

خاطرات «علیرضا زرین دست» از زنده یاد عباس کیارستمی

موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «علیرضا زرین دست»؛ مدیر فیلمبرداری پیشکسوت سینما بخش‌هایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید.

به گزارش روابط عمومی موزه سینمای ایران، علیرضا زرین دست در ابتدای بازدید از تالارهای موزه سینما با معرفی خود به عنوان فیلمبردار گفت: 55 سال است که در حوزه فیلمبرداری فعالیت دارم و هنوز این حرفه را عاشقانه دوست دارم و با آن زندگی می کنم.

وی ادامه داد: در موزه سینما یادگاری هایی از افرادی وجود دارد که ارزش بسیار زیادی دارند زیرا آنها کسانی بودند که پایه ها و بنیاد آمدن ما و حیات سینما را حفظ کردند.

زرین دست با اشاره به دوربین های قدیمی که در موزه سینما وجود دارد، خاطرنشان کرد: قطعا با یکی از این دوربین ها که در این گنجینه تاریخی وجود دارد فیلم «گزارش » ساخته زنده یاد عباس کیارستمی را فیلمبرداری کردم.

وی ادامه داد: دوربین های عکاسی و فیلمبرداری با اینکه جان ندارند اما به ما جان می دهند و ما مدیون آنها هستیم. من یک دوربین بولکس خیلی قدیمی دارم که مربوط به 17 سالگی من است که با شوق و ذوق فراوانی آن را تهیه کرده بودم. قطعا باید در یک جای مناسبی به عنوان بخشی از تاریخ سینما از آن نگهداری شود و جایی بهتر از موزه سینما برای آن مناسب نیست.

وی با دیدن عکسی از محسن بدیع درتالار موزه سینما، گفت: ایشان فرد بسیار تاثیرگذاری در بخش لابراتوار سینما بود که بیشتر تجهیزات مکانیکی مربوط به لابراتوارها را خودش راه اندازی کرد و این کار بسیار با ارزشی است که در آن زمان اتفاق افتاد.

زرین دست با دیدن بخش بین المل این مجموعه فرهنگی- تاریخی، بیان داشت: دو جایزه بین المللی دارم که یکی از آنها کاپ نقره است که از زیمباوه برای فیلم «خانه خلوت» گرفتم و دیگری دیپلم افتخار است که از جشنواره داکا برای فیلم «سوپراستار» دریافت کردم.

وی با دیدن گنجینه زنده یاد «عباس کیارستمی» نیز خاطرنشان کرد: در دوره‌ای ممنوع الکاری 6 ماه داشتم یادم می آید کیارستمی به من زنگ زد و گفت یک فیلمبردار خلاق میخواهم و من سه نفر را به او معرفی کردم اما انتخابشان نکرد و از خود من خواست تا همکاری کنم. به او گفتم مدتی است ممنوع الکار هستم و او در صحبت با آقای بهشتی از مدیران وقت آن زمان مشکل ممنوع الکاری من را حل کرد و درواقع رفاقت بزرگی در حق من کرد که در نهایت برای فیلمبرداری «کلوزآپ» با او همکاری کردم که خوشبختانه اتفاق های خوبی برای فیلم افتاد و امروز در بسیاری از کلاس های  آموزشی این فیلم نمایش داده می شود.

زرین دست با بیان اینکه لطف زنده یاد عباس کیارستمی را هیچ وقت فراموش نمی کند، گفت: در همان 6 ماهی که بیکار در خانه نشسته بودم حتی یک نفر هم به من زنگ نزد تا بپرسد روزگار من چگونه می گذرد و این موضوع بسیار من را آزرده کرده بود و تنهای کسی که به سراغم آمد کیارستمی بزرگ و بامعرفت بود.

وی در پایان بیان داشت: آشنایی من با کیارستمی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمانی که تیتراژ فیلم رشید را می ساخت برمی گردد . برای همکاری با او به دیدنش در پاسگاه پلیس ژاندارمری جاجرود رفتم  زیرا او دو هفته در آنجا کشیک بود و نمی توانست بیرون بیاید که در نهایت باهم همکاری کردیم.

تکذیب شد/ سازمان سینمایی مالک موزه سینماست

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی کشور، هرگونه گمانه زنی در خصوص فروش موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران را مردود اعلام کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی در خصوص گمانه زنی‌های اخیر نسبت به فروش موزه سینما گفت: در پی مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت که ۲۱ آبان‌ماه سال‌جاری به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رسید‌؛ فهرستی به منظور مولدسازی از اموال و دارایی‌های وزارت آموزش و پرورش شهر تهران منتشر شده که ذکر نام «باغ فردوس» در آن، شائبه و نگرانی‌هایی را برای اهالی سینما، پژوهشگران و علاقه‌مندان عرصه فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه فروش ملک موزه سینما به هیچ وجه صحت ندارد تصریح کرد: سند مالکیت تمامی مساحت این ملک در دو بخش «موزه سینما» و «فیلمخانه ملی ایران» به نام سازمان سینمایی و امور سمعی بصری است، مضافا اینکه در دولت سیزدهم، موضوع حفظ مجموعه میراث‌ فرهنگی سینمای ایران، توسعه فعالیت‌های موزه سینما، تکمیل و تجهیز فیلمخانه ملی ایران به صورت ویژه در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

فارسی ادامه داد: بر اساس تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور ، پیگیری امور و لزوم حفظ و تکمیل این گنجینه‌ها ( موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران) از جمله ماموریت های جدی سازمان سینمایی است و این مراکز همچون نگینی در تاریخ سینمای ایران خواهد درخشید.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی تصریح کرد: هرگونه اخبار و گمانه زنی پیرامون فروش این دو مجموعه کاملا مردود است و اساسا، صحت ندارد.

همزمان با زادروز سازنده ابلق و شیار ۱۴۳ صورت گرفت؛ثبت فیلمنامه‌های «نرگس آبیار» درگنجینه موزه سینما

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، همزمان با زادروز نرگس ابیار به درخواست موزه سینما، سه فیلمنامه‌ «شبی که ماه کامل شد»،«نفس» و«ابلق» به این مجموعه فرهنگی- تاریخی اهداء شد.
نسخه‌های اهدایی، نسخه شخصی کارگردان در زمان تولید بوده و شامل متن کامل فیلمنامه همراه با صحنه های حذف شده و یادداشت نرگس آبیار در مقام کارگردان است که به عنوان بخشی از تاریخ سینمای ایران نکات قابل ملاحظه‌ای را در خصوص این آثار و فیلمسازی وی بیان میکند.
نرگس آبیار در کارنامه هنری خود ساخت آثاری همچون «ابلق»، «شبی که ماه کامل شد»، «نفس»، «شیار 143» و «اشیاء از آنچه در آیینه می بینید به شما نزدیکترند» را دارد.
این فیلمساز صاحب سبک که پیش از این جوایز بسیاری از جشنواره های داخلی و بین المللی را برای سینمای ایران به ارمغان آورده در دو سال اخیر مشغول ساخت سریالی بر اساس رمان شناخته شده سیمین دانشور به نام “سووشون” است.

جای شانکار : با دیدن فیلم‌های خانه دوست کجاست و کلوزآپ نگرشم در فیلمسازی تغییر کرد

جای شانکار کارگردان «شیوانا» از هندوستان که شب گذشته در مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد معتقد است که از طریق فیلم‌های ایرانی با فیلم رئال آشنا شده است.

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، کارگردان فیلم «شیوانا» درباره سینمای ایران گفت: فیلم‌های ایرانی تاثیر زیادی بر روی سبک فیلمسازی من داشتند و وقتی فیلم‌های کلوزآپ و خانه دوست کجاست عباس کیارستمی را دیدم دیدگاه و نگرشم در فیلمسازی عوض شد و مطمئن شدم امکان ساخت فیلم رئال وجود دارد و می‌توانیم چیزی‌هایی که در اطرافمان اتفاق می‌افتد و می‌بینیم را به قصه تبدیل کنیم .

جای شانکار ادامه داد: من از طریق فیلم‌های ایرانی با فیلم رئال آشنا شدم و فیلم خودم که در جشنواره فیلم فجر حضور داشت یک فیلم رئال و حاصل دیدن فیلم‌های ایرانی است.

وی در ادامه بیان داشت: از اینکه فیلمم در ایران نمایش داده شد و تماشاگران ایرانی آن را دیدند حیرت زده شدم و از اینکه در چنین عمارتی با قدمتی بالغ بر 100 سال حضور دارم و فیلمم نمایش داده شد بسیار خوشحالم.

جای شانکار با بیان اینکه عمارت موزه سینمای ایران بسیار زیباست گفت: در این عمارت تاریخی آثار و جوایز فیلمسازان سرشناس ایرانی به نمایش گذاشته شده است و برای ما فیلمسازان از سایر کشورها که شاید تنها اسم برخی از آنها را شنیده باشیم، جذاب است زیرا با دیدن گنجینه آنها آشنایی بیشتری نسبت به آثار آنها پیدا می‌کنیم.

کارگردان فیلم «شیوانا» همچنین خاطرنشان کرد: همکاری فرهنگی و سینمایی بین ایران و هند می‌تواند با برگزاری هفته فیلم و جشنواره‌ها بین دو کشور اتفاق بیافتد. خوشحالم در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردم زیرا فرصتی فراهم شد تا با تهیه کننده‌ها و پخش کننده‌های ایرانی آشنا شوم و فیلم‌هایم را در ایران نمایش بدهم زیرا فیلم‌های من شبیه فیلم‌های ایرانی است.

وی در پایان بیان داشت: تصور می‌کنم اگر هنرمندان ایرانی هم در جشنواره‌ها و بازار فیلم هند حضور داشته باشند آشنایی‌ها و ارتباط‌ها در حوزه سینما بیشتر می‌شود. البته در هندوستان بیشتر فیلمسازانی همچون مجید مجیدی، اصغر فرهادی و عباس کیارستمی از ایران را می‌شناسند.

 

 

 

 

مدیر فیلمخانه ملی ارمنستان: سینمای ایران الگوی ارزشمندی برای سینمای جهان است/ شیفته عباس کیارستمی و اصغر فرهادی هستم

شب گذشته شنبه 21 بهمن فیلم صامتی از سینمای ارمنستان در موزه سینما به همراه موسیقی زنده به نمایش درآمد و مدیر فیلمخانه ملی ارمنستان در این مراسم حضور داشت.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، ویگن گالستیان مدیر فیلمخانه ملی ارمنستان گفت: به عنوان پژوهشگر سینما با سینمای ایرن آشنایی تخصصی دارم. درباره سینمای ایران سالها تحقیق‌های بسیاری کردم و سینمای معاصر به خصوص سینمای بعد از انقلاب ایران را دوست دارم.
وی با بیان اینکه شیفته اصغر فرهادی و عباس کیارستمی است، افزود: به نظرم سینمای ایران نه تنها الگوی ارزشمند برای سینمای جهان و منطقه است بلکه برای سینمای ارمنستان هم بهترین الگوی فیلمسازی می تواند باشد.
مدیر فیلمخانه ملی ارمنستان همچنین بیان داشت: خوشبخانه به لطف جشنواره فیلم فجر فرصتی فراهم شد تا به ایران بیایم و اولین بار است که به موزه سینما آمدم و بسیار حیرت زده شدم. بنای بسیار زیبایی دارد و محتوای تاریخش‌اش من را حیرت زده کرد. انتظار نداشتم موزه‌ای به این ابعاد را ببینم به همین دلیل برایم بسیار جالب است و معتقدم سینمای ایران شایسته چنین موزه‌ای است .
وی ادامه داد: حس خوبی نسبت به موزه سینما پیدا کردم ما در تلاش برای راه اندازی موزه ای با کمک مرکز سینمایی ارمنستان هستیم و امیدوارم در سال های آینده چنین موزه ای را تاسیس کنیم. قطعا موزه سینمای ایران الگوی خوبی برای تاسیس موزه در ارمنستان خواهد بود.
ویگن گالستیان در پایان بیان داشت: از مسئولان و دست اندرکاران جشنواره و وزارت فرهنگ و ارشاد تشکر می‌کنم چنین فرصتی را برای سینمای ارمنستان فراهم کردند ؛ مخصوصا نمایش فیلم صامتی که از گنجینه سینمای ارمنستان در موزه سینمای ایران با اجرای موسیقی زنده. امیدوارم همکاری گسترده‌ای در عرصه تولیدات و مخصوصا محافظت از گنجینه سینمایی بوجود آید. قطعا موارد زیادی است که ما باشد از سینمای ایران یاد بگیریم و بهره‌مند شویم.