شهادت امیرالمومنین (ع) تسلیت باد

سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ

▪️شهادت مظلومانه نخستین شهید محراب امام امیرالمؤمنین علی «علیه السلام »؛ بزرگ مرد تاریخ بشریت بـه همه مسلمین و آزادگان جهان ؛ تسلیت باد.

دیالوگ ماندگار؛ زنده یاد امین تارخ

💫دیالوگ ماندگار

🎞«طاهر خان بحر نور» ( زنده یاد امین تارخ)

در طریقت ما شرط اول تر دامنی است و آدم خیس هراس بارون نداره

نگاهی به تاریخ سینمای ایران ؛ خان بابا معتضدی

🔹خان بابا معتضدی نخستین مستندساز و از نخستین فیلمبرداران سینمای ایران بود که در سال ۱۲۷۱ در تبریز به دنیا آمد.
🔹وی طی سالهای تحصیلش در رشته الکترومکانیک در فرانسه با پسر رئیس کمپانی گومون آشنا شد و فن فیلمبرداری و ظهور فیلم را آموخت و در اواخر دوره قاجار به ایران بازگشت.
🔹معتضدی فیلم های کوتاه کمدی _ اجتماعی تهیه کرد که بخش هایی از آن در فیلم «از مشروطیت تا سپنتا» استفاده شد .
🔹وی همچنین همزمان با فعالیت آوانس اوگانیانس نخستین فیلم سینمای ایران، «آبی و رابی» را در سال ۱۳۰۹ با دوربین گومون و سرعت ۱۶ کادر در ثانیه فیلمبرداری کرد.

 

دیالوگ ماندگار؛ زنده یاد بیتا فرهی

💫دیالوگ ماندگار

🎞️  مهشید ( زنده یاد بیتا فرهی)

با هامون آشنا شدم. از خل بازیاش، ذوق و شوق بچگانش، از کنجکاویش واسه دونستن هر چیز، از سواد و معلوماتش خوشم اومد.نمی دونم خیلی چیزا باعث شد خیلی چیزا رو بفهمم …

 

به یاد درگذشتگان/ فریما فرجامی

💫دیالوگ ماندگار

🎞 فیلم پرده آخر ( زنده یاد فریماه فرجامی)

«فروغ‌الزمان»: اینجا چه خبره؟ حسام کجاست.
تو سالهاست که مُردی. تو کی هستی.

 

نگاهی به تاریخ سینمای ایران؛ میرزاابراهیم خان عکاسباشی

🔹میرزا ابراهیم خان عکاسباشی در سال ۱۲۵۳ در تهران به دنیا آمد. او نخستین مستندساز و فیلمبردار تاریخ سینمای ایران است.
🔸مظفرالدین شاه در آبان ماه ۱۲۷۷ ، به میرزا ابراهیم‌خان، لقب عکاسباشی را داد و خواهر همسرش، زیور السلطان طلعت السلطنه را نیز به ازدواج او درآورد.
🔹دوربینی که میرزا ابراهیم خان با آن در دربار فیلمبرداری می‌کرد ، مدل « گومون » بود.
🔸میرزا ابراهیم خان، سال ۱۲۷۹ در سفر نخست مظفرالدین شاه به فرانسه همراه او بود و دستور تهیه دوربین را دریافت کرد و توسط پدرش که در پاریس بود توانست دوربین را تهیه کند و پخش فیلم را در اوستاند بلژیک در مراسم جشن گل ها فیلمبرداری کرد و سپس به ایران بازگشت.
🔹تصاویر بعدی او از ورود و خروج افراد به قصر است و طولانی‌ترین پلان فیلم او نیز مربوط به نمایش «بقال بازی» است.

به یاد درگذشتگان/ فردوس کاویانی

💫دیالوگ ماندگار

🎞   ( زنده یاد فردوس کاویانی)

همیشه آرزو می کردم صبح یک روز پائیزی درحالیکه همه اقوام دور من جمع هستند، بمیرم. بهرحال زندگی زیبا بود.

 

سینماهای موزه به مناسبت شب های قدر تعطیل است

📣 به اطلاع علاقمندان و مخاطبان موزه سینمای ایران می رساند به مناسبت فرا رسیدن شبهای قدر و ایام شهادت حضرت امیر المومنین علی (ع) سالنهای سینمای موزه از ساعت ۱۷ روز جمعه دهم فروردین تا پایان روز دوشنبه ۱۳ فروردین کاملا تعطیل است.

🔹همچنین تالارهای موزه سینما روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین نیز کاملا تعطیل است.

برای زادروز ژرژ پطروسی؛ دوبلور و مدیر دوبلاژ

برای زادروز  ژرژ پطروسی؛  دوبلور و مدیر دوبلاژ

🔹زادروز: فروردین ۱۳۲۳

🔸 گویندگی به‌جای کاراکتر رابین هود در کارتون رابین هود، (منصور والامقام) در هزاردستان، مستر فرحان (علی نصیریان) در ناخدا خورشید، اشعث کندی (انوشیروان ارجمند) در امام علی و عبدالله نصرانی (علیرضا شجاع نوری) در روز واقعه ، سریال کوچک جنگلی (جمشید گرگین)، سریال تنهاترین سردار (ابوالفضل پورعرب)، سریال هفت سنگ (اصغر همت)، مختارنامه (محمد صادقی)، از کارهای به‌یادماندنی وی محسوب می‌شوند.

جمشید جهانزاده: دوست داشتن مردم سرمایه ارزشمندی است

 

 

 

موزه سینما در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «جمشید جهانزاده » بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بخش‌هایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، جمشید جهانزاده با بیان اینکه ورود به بازیگری زیاد سخت نیست و مهم ماندگاری است، گفت: شاید هر فردی که به بازیگری علاقمند است بتواند به هر طریقی وارد اینکار شود اما ماندگاری در این حرفه بسیار مهم است.
وی با اشاره به آشنایی خود از دوران کودکی با سینما، افزود: یادم می‌آید شرکت نفت علاوه بر خدماتی که به همه می‌داد، سینما هم داشت و ما در آنجا آخرین فیلم‌های جهان را می‌دیدیم و دیدن فیلم‌ها اثرات مثبتی بر روی من داشت تا آنجا که جادوی صدا و تصویر من را به سمت خود (سینما) کشاند.
جهانزاده در ادامه صحبت‌های محمود گبرلو که با وی گفتگو می‌کرد درباره همکاری با محمد بزرگ نیا نیز بیان داشت: من معتقدم محمد بزرگ نیا از کارگردان‌هایی است که باید دوباره دعوت به کار شود و بودجه مناسبی برای فیلمسازی در اختیار او قرار داده شود زیرا او سینما را خوب می‌شناسد و دقیق می‌داند کجا کلوزآپ و یا لانگ شات بگیرد.
وی با بیان اینکه داشتن هدف در کار مهم است، گفت: یک هنرمند وقتی وارد مسیری می‌شود باید هدف داشته باشد زیرا بدون هدف راه به جایی نمی توان برد. در زندگی هنری و عادی اگر هدف نداشته باشید به پوچی می‌رسید. من معتقدم راز ماندگاری هر هنرمندی داشتن هدف است. هرچه این هدف بالاتر و قوی تر باشد نتیجه بهتری خواهید داشت زیرا هدف به ما انرژی و حرکت می‌دهد.
جهانزاده با اشاره به فیلم «جنگ نفتکش‌ها» خاطرنشان کرد: یادم می‌آید زمانیکه این فیلم را کار می‌کردیم رئیس نفت کش‌ها فردی بود که خودش به فیلم و سینما بسیار علاقمند بود و به همین دلیل در اختیار ما کشتی قرار داد که در آن زمان روزی ده‌ها هزار دلار هزینه آن بود.
وی در پاسخ به سوال گبرلو درباره فیلم کشتی آنجلیکا نیز بیان داشت: یادم می‌آید فیلم را شروع کرده بودند و من از وسط‌های فیلم رسیده بودم رفتم روی لبه کشتی و پریدم روی عرشه و صاف ایستادم و بزرگ نیا بسیار خوشش آمد و همین موجب شد در کل فیلم حواسش به من بود.
جهانزاده درباره مردم و حضورش در بین مردم نیز بیان داشت: وقتی مردم به ما می‌رسند و احساساتشان را بروز می‌دهند من واقعا نمی‌دانم چگونه باید پاسخ بدهم. مردم ما را زنده می‌کنند و به ما انرژی می دهند.
وی بیان داشت: خیلی مهم است که مردم ما را دوست داشته باشند؛ دوست داشتن مردم سرمایه تمام نشدنی است. وقتی مردم من را دوست داشته باشند برای من سرمایه بزرگی است که هرچقدر آن را خرج کنم تمام نمی شود. این سرمایه برای ما هنرمندان دست نیافتنی و بسیار ارزشمند است و من دلم می‌خواهد این سرمایه را همیشه داشته باشم.
جمشید جهانزاده در فیلم‌هایی همچون: کشتی آنجلیکا، جنگ نفت‌کش‌ها، ارابه مرگ، فریاد، جایی برای زندگی، خاک و آتش، تابو، تمساخ خونی و … نقش آفرینی داشته است.