برای زادروز «اصغر نقی زاده»؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون
🗓 زادروز: اول فروردین ۱۳۴۱
🔹خاطراتی از همکاری با زنده یاد خسرو شکیبایی و احمدرضا درویش
🔺اصغر نقی زاده نقش آفرینی در فیلمهایی همچون: آژانسشیشهای ، سرزمین خورشید، خاکستر سبز، از کرخه تا راین، وصل نیکان، چشم شیشهای، مهاجر، زندانیها ، یک نفر از میان ما،معراجیها و … را در کارنامه هنری خود دارد.
کتاب عملکرد موزه سینما که شامل برگزاری کارگاه های تخصصی، نشستها و رویدادهای تخصصی، برنامه نمایش فیلمهای اصلاح و مرمت شده و برنامه شبهای مستند است، منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، در این کتاب نشستهای تخصصی شامل: یک عمر خاطره نمای نزدیک توسط علی نصیریان، کمدی سینمایی برای تمام فصول توسط علیرضا خمسه، نگاهی به سینمای زنده یاد رسول ملاقلی پور با حضور اکبر نبوی، نشست سینما و صلح به مناسبت روز جهانی موزه، شب یلدا؛ بلندترین شب سال با حضور شمسی فضل اللهی، فریبا متخصص، محمدجعفر محمدزاده است.
بخش دیگری از این کتاب به نمایش فیلمهای اصلاح و مرمت شده اختصاص دارد که این برنامه با همکاری فیلمخانه ملی ایران در موزه سینما برگزار شد. این برنامه شامل نمایش فیلمهای سینمایی «دندان مار» ساخته مسعود کیمیایی، مستند «اون شب که بارون اومد» ساخته کامران شیردل، «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی و «گاو» ساخته داریوش مهرجویی است.
این کتاب همچنین به مراسم نکوداشت زنده یاد جعفر والی؛ کارگردان، بازیگر، فیلمنامه نویس، نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی؛ کارگردان، مستندساز، آهنگساز و بزرگداشت اکبراصفهانی؛ بازیگر و عکاس پیشکسوت سینما نیز پرداخته است.
کارگاههای برگزار شده در موزه سینما نیز شامل: کارگردانی و بازیگری در سینما توسط داریوش فرهنگ، از فیلمنامه تا پرده نقرهای توسط همایون اسعدیان، انتقال تجربه کارگردانی توسط مسعود جعفری جوزانی، نقش صدا در زندگی و سینما توسط نظامالدین کیایی، چگونه تصاویر بهتری خلق کنیم توسط علی لقمانی، انتقال تجربه کارگردانی توسط محمدعلی باشه آهنگر، کارگردانی و زیبایی شناسی تصویر توسط رهبر قنبری، انتقال تجربه کارگردانی در سینمای کودک توسط سیروس حسن پور، از ایده تا اجرا توسط علی اکبر قاضی نظام، از ایده تا اجرا در فیلمنامه توسط جابر قاسمعلی، از سجاده آتش تا کارو توسط احمد مرادپور و … نیز بوده است که متن این کارگاهها به همراه بخشی از عکسها در این کتاب آمده است.
همچنین برنامه شبهای مستند که با همکاری انجمن تهیه کنندگان مستند سینما برگزار شد نیز شامل نمایش مستندهایی همچون: جام حسنلو ساخته محمد رضا اصلانی ، از مشروطیت تا سپنتا ساخته محمد تهامی نژاد ، سرود دشت نیمورساخته زنده یاد محمد رضا مقدسیان، عروسی مقدس ساخته فرهادورهرام ، اجاره نشینی ساخته ابراهیم مختاری و کیوان کیانی مرثیه گم شده ساخته خسرو سینایی نیشدارو ساخته منوچهر انور است .
علاقمندان برای مطالعه این کتاب میتوانند به سایت رسمی موزه سینما و یا آدرسهای موزه در شبکههای اجتماعی مراجعه کنند.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/03/123456789.jpg1014934ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-03-18 15:15:432024-03-18 15:34:32انتشار کتاب کارگاهها، نشستهای تخصصی و رویدادهای موزه سینما در سال ۱۴۰۲
موزه سینما در ادامه انتشار سلسله برنامههای تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «علیرضا زرین دست» مدیر فیلمبرداری پیشکسوت سینما بخشهایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر میخوانید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، علیرضا زرین دست با بیان اینکه 24 اسفند 1324 در تبریز متولد شده است، گفت: پدرم از مهاجرین باکو و پدربزرگم مشهدی بود و خوشبختانه در خانواده ای بزرگ شدم که نسبت به هنر حساسیت خاصی داشتند و تئاتر و نمایش را دنبال میکردند.
وی ادامه داد: برادر بزرگم حسن زرین دست نقاش بسیار چیره دستی بود و زمانی که کار میکرد کنار او میایستادم و بسیاری از آموزههای مربوط به ترکیب رنگ ، تقسیم بندی قاب و نورپردازی را از برادرم که با دقت و حوصله برای من توضیح میداد، یاد گرفتم و در 14 سالگی با اغلب نورپردازیهایی که نقاشان پایه گذاری کرده بودند، آشنایی پیدا کرده بودم. برادرم به من توضیح میداد نورپردازی کلاسیک ، رئالیسم ، ناتالیزم و … چه چیزی است و درباره ریشه بوجود آمدن آنها نیز برایم صحبت میکرد و من با عشق به او گوش میکردم .
ذهن تصویرسازی دارم
زرین دست با بیان اینکه برادر دیگرش مسعود نیز در آن زمان عکاسی میکرد، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی من غیرارادی از هر دو برادر یاد میگرفتم. در خانه ما اغلب درباره تئاتر صحبت میکردند زیرا خواهر و برادرهام در تبریز بازیگر تئاتر بودند و در صحبتهای آنها متوجه میشدم که درباره مولیر و شکسپیر، چخوف صحبت می کردند ، من آنها را میشنیدم و برایم بسیار جذاب بود.
وی با بیان اینکه ذهن بسیار تصویرسازی دارد، بیان داشت: یادم میآید درهمان زمان کودکی وقتی خواهر و برادرهایم درباره سینما و تئاتر صحبت میکردند من در ذهنم از صحبتهای آنها تصویر میساختم و همه اینها دست به دست هم داد و از من به صورت غیرارادی شخصیتی ساخت که به سمت سینما، نور، نقاشی، عکاسی سوق پیدا کردم. یادم می آید در 10 سالگی در خانهای زندگی میکردیم که طبقه پایین آن سینما بود ؛ سینما داریوش در خیابان قزوین. یعنی فاصله من با سینما و آپاراتخانه سه دقیقه بود.
آشنایی با زنده یاد عباس کیارستمی
وی با بیان اینکه با عباس کیارستمی در پنج فیلم همکاری داشته است، گفت: اولین همکاری من با کیارستمی در« زنگ تفریح» بود و بعد از آن فیلم «تجربه» که به صورت سیاه و سفید کار کردیم و بعد از آن هم « گزارش» ، «کلوزآپ» و «همسرایان».
زرین دست با بیان اینکه تیتراژ فیلم «رشید» را کیارستمی ساخته است بیان داشت: آشنایی من با این هنرمند فقید سینما در همین تیتراژ بود که آن را فیلمبرداری کردم البته بعضی از پلانهای فیلم «نان و کوچه » را هم من گرفتم.
همکاری با مسعود کیمیایی
وی در پاسخ به سوال مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما مبنی بر اینکه همکاری با مسعود کیمیایی را از چه زمانی آغاز کرده است، پاسخ داد: همکاری من با کیمیایی به سال های 1347، 1348 برای ساخت فیلم «بیگانه بیا» برمی گردد که در آن فیلم دستیار بودم و اولین پلانی که در زندگی هنریام فیلمبرداری کردم مربوط به همان فیلم است. در آخر پلان یک ابری روی خانه میآید که من به محض آنکه آنرا دیدم به صورت اتفاقی به سرعت فیلمبرداری کردم که بسیار هم مورد توجه مسعود کیمیایی قرار گرفت. درواقع فیلمبرداری تمام شده بود و من یک دفعه چنین ابری را دیدم و آن را گرفتم و در فیلم قرار دادیم.
مجید اسماعیلی خطاب به علیرضا زرین دست گفت تعداد فیلم هایی که شما کار کردید بسیار زیاد است. کدام یک را بیشتر دوست دارید؟ و او پاسح داد: تعدادی از فیلمهایم را از نظر مضمون، فیلمنامه و فیلمبرداری خیلی دوست دارم. فیلم تجربه عباس کیارستمی که سیاه و سفید است به نظرم فیلم فوق العادهای است ، آن را خیلی دوست دارم و مورد تحسین منتقدان ایرانی و خارجی قرار گرفته است. همچنین فیلمهای دیگری همچون: سایههای بلند باد، خط قرمز، طلسم، بای سیکلران، عروسی خوبان، خانه خلوت، بازمانده را هم دوست دارم.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/03/852963.jpg7201280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-03-18 15:13:062024-03-18 15:13:50علیرضا زرین دست: در کودکی فاصله من با سینما و آپاراتخانه سه دقیقه بود
ساعت کار موزه سینمای ایران در ایام نوروز مشخص شد.
تالارهای موزه سینمای ایران در ایام نوروز همه روزه به جز اول، دوازدهم و سیزدهم فروردین از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ میزبان علاقمندان است.
سالنهای سینماهای موزه (سینما توگراف، سینما فردوس، سینما تمدن) نیز از ساعت ۱۱ ظهر فیلمهای سینمایی مندرج در جدول اکران سینماهای تهران را نمایش میدهند.
با توجه به ایام ماه مبارک رمضان دربهای محوطه این مجموعه فرهنگی- تاریخی از ۹ صبح تا ۲۳ (۱۱ شب) به روی گردشگران و علاقمندان باز خواهد بود.
عمارت موزه سینمای ایران قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و یکی از قدیمیترین بناهای تاریخی پایتخت است که به دستور محمدشاه قاجار ساخته شد و در بخش میانی یک باغ ایرانی قرار گرفته است.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/03/000000000000000000000000.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-03-17 15:26:302024-03-17 15:28:08اعلام ساعت کار موزه سینما در نوروز ۱۴۰۳
همزمان با زادروز پروین اعتصامی، مراسم اکران فیلم «پروین» و اهدا پارتیتور، لباس و گردنبند شخصیت پروین اعتصامی در این اثر باحضور محمدرضا شریفی نیا تهیه کننده، محمدرضا ورزی نویسنده کارگردان، بهزاد عبدی آهنگساز و سایر عوامل این فیلم، هنرمندان و علاقهمندان به این شاعر پرآوازه در موزه سینمای ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما ، محمدرضا ورزی کارگردان فیلم «پروین» پیش از اکران این اثر ضمن خوش آمدگویی به حاضران گفت: از مجید اسماعیلی مدیریت محترم موزه سینما و خانم حیدرآبادی و همکاران ایشان برای برگزاری این مراسم تشکر میکنم. همچنین از هنرمندان عزیزی که در جمع ما حضور دارند از جمله آقای بابک زرین و استاد محمدعلی نجفی سپاسگزارم.
وی ادامه داد: لباسی که امروز به موزه سینما اهدا میشود، طراحی آن برعهده رویا ابراهیمی بوده که برای شخصیت اصلی فیلم سینمایی «پروین» طراحی و دوخته شده است. تصمیم گرفتیم این لباس را به موزه سینما اهدا کنیم زیرا معتقدیم این مجموعه فرهنگی تاریخی گنجینه مناسبی برای نگهداری آن است. مارال بنی آدم از میان چند لباس این شخصیت در فیلم آنرا انتخاب کردند.
ورزی ادانه داد: گردنبندی که امروز به موزه سینما اهدا میشود خود به یک شخصیت و کاراکتر در فیلم تبدیل شده بود و امیدوارم پیش چشم مردم عزیز در کنار دیگر موارد اهدایی به موزه سینما بدرخشد. از محمدمهدی اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد، محمدرضا شریفی نیا تهیه کننده فیلم ، عزت الله ضرغامی وزیر محترم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین مجید زینالعابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی برای حمایت از تولید این فیلم نیز تشکر میکنم.
در ادامه بهزاد عبدی آهنگساز فیلم «پروین» نیز گفت: افتخاری برای من بود که برای یکی از مهمترین شخصیت های ادبی این کشور؛ پروین اعتصامی موسیقی بسازم و از این بابت بسیار خوشحالم. این کار سبک و سیاق قدیمی داشته و اثری ارکسترال است که با همراهی گروه کر تولید شده است و در انتها نیز در تیتراژ قطعهای موسیقی شنیده میشود که شعر آن را ابوالحسن خان ورزی، عموی محمدرضا ورزی سروده است. من پارتیتور صحنه مرگ پروین را جدا کردم و با احترام آن را به موزه سینما تقدیم میکنم.
سپس مارال بنیآدم بازیگر نقش «پروین اعتصامی» در این فیلم که برای بازی در این اثر موفق به دریافت سیمرغ بلورین نقش اول زن از چهلودومین جشنواره فیلم فجر شده بود، گفت: از حضور همه عزیزان بسیار تشکر میکنم. امروز تولد پروین اعتصامی است و بسیار خوشحالم از اینکه در این روز مهم به تماشای این فیلم مینشینیم و میتوانیم لباس «پروین» را به مجموعه ارزشمند موزه سینما اهدا کنیم.
وی بیان داشت: از مدیریت موزه سینما و خانم حیدرآبادی و عوامل این فیلم مخصوصا آقایان ورزی و شریفینیا تشکر میکنم و از پدر و مادر عزیزم سپاسگزارم که برای پنجمین بار امروز به تماشای این فیلم مینشینند.
سپیده حیدرآبادی مدیر روابط عمومی موزه سینما به نمایندگی از این مجموعه، لباس و گردنبند مربوط به این شخصیت را از عوامل این اثر دریافت کرد.
در این مراسم هنرمندانی همچون : محمدعلی نجفی، بهزاد عبدی، علی سرابی، علی کریم، پویا امینی، نیما شاهرخ شاهی، مجید توکلی، بابک زرین و… حضور داشتند.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/03/60.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-03-16 10:03:122024-03-16 10:04:03لباس ، پارتیتور و گردنبند «پروین» به موزه سینما اهدا شد
آخرین برنامه «شبهای مستند» موزه سینما در سال جاری که با همکاری انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند برگزار میشود، به نمایش فیلم «صید کولی کر» به کارگردانی حمیدرضا احمدی لاری اختصاص داشت.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، حمیدرضا احمدی لاری مستندساز، مترجم و استاد دانشگاه درباره چگونگی شکلگیری ایده اولیه و نام این فیلم گفت: آن زمان من در تلویزیون مشغول به کار بوده و به تازگی به مرکز بندر عباس منتقل شده بودم. افرادی که تجربه زندگی در بندر عباس را دارند میدانند که انسان درآن محیط دچار نوعی رخوت میشود بنابراین به این فکر افتادم که یک مجموعه سیزده قسمتی درباره صید و صیادی را به مرکز پیشنهاد دهم.
وی ادامه داد: زمانیکه کارهای مربوط به اولین قسمت آن انجام شد، میخواستم در عنوان فیلم به این نکته اشاره کنم که این افراد صیادان منطقه کولی کر هستند و دقیقا همین موضوع به عنوان نام فیلم مورد استفاده قرار گرفت.
احمدی لاری درباره اهمیت پژوهش در ساخت این مستند گفت: برای این فیلم سه سفر پژوهشی به قشم انجام دادم. در ابتدا به سراغ روستاهای دیگر رفتم. اینکه سلخ را انتخاب کردم، به دلیل حضور خانواده خانم زینت بود. همچنین تحقیقات میدانی خاصی را درباره صیادان و صید صورت دادم و زمانی که وارد شروع فیلمبرداری شدم نمیدانستم چه اتفاقی قرار است بیفتند.
وی درباره شرایط موجود برای ساخت این مستند بیان داشت: در آن زمان هیچ منع و محدودیتی وجود نداشت و من از مرکز خواستم دوربین و فیلم نگاتیو در اختیارم گذاشته شود که با آن موافقت شد. در نتیجه من به همراه چند دستیار به سلخ رفته و کار را آغاز کردم.
این محافل باعث میشود زندگی را احساس کنم
لاری با بیان اینکه «صید کولی کر» حدود چهل دقیقه است در حالی که چیزی در حدود دویست دقیقه فیلم در اختیار داشتیم، افزود: بزرگترین مسئله من در این فیلم، دستیار قلاب انداز بود که باید به طریقی از او فرار میکردم زیرا بیشتر مراقب این بود که اتفاقی برای من نیفتد.
وی با بیان اینکه بعد از انقلاب از مرکز بندر عباس بیرون آمده و در تهران در واحد نور پردازان مشغول به کار شده است، ادامه داد: تلاش کردم تا نورپرداز خوبی شوم و از چهار جایزه مربوط به این بخش، دو جایزه را دریافت کردم. اما تنها کار در تلویزیون من را راضی نمیکرد. در نتیجه به خلوت خود پناه بردم و به کار ترجمه پرداختم و پیش از دوران کرونا دوباره به سراغ خانم زینت و قهرمانان دیگر این فیلم رفتم و فیلم دیگری را ساختم. البته دیگر به آن شکل در سینمای مستند فعال نبودم و بیشتر به کار ترجمه پرداختم.
احمدی لاری خاطر نشان کرد: هوشنگ لطیف پور گوینده معروف را از پیش برای این فیلم انتخاب کردم اما ایشان شرط گذاشتند که باید حتما متن را بپسندند و خوشبختانه این اتاق افتاد. از نظر من یکی از نقاط قوت این اثر، شیوه گویندگی متن آن است.
مهمترین اثر درباره نوعی تکنولوژی صید است
فرهاد ورهرام، مستندساز شناخته شده نیز گفت: آقای لاری فارغالتحصیل مدرسه عالی تلویزیون و سینما است و ما در سالهای ۵۱ و ۵۲ با یکدیگر هم دوره بودیم. بعد از اتمام مدرسه او به بندر عباس رفته و کار خود را آغاز کردند. سالهای طولانی کسی از وجود این فیلم خبری نداشت. این اثر اولین فیلمی است که در روستای سلخ ساخته شده است. در هیچ نقطهای از ایران به جز سلخ نسبت به جمعیت و مساحت آن، این تعداد فیلم ساخته نشده است و اولین فیلم نیز درباره این ناحیه، «صید کولی کر» است.
وی ادامه داد: پس از آن آقایان محمد تهامی نژاد، ارد زند، ابراهیم مختاری و مهرداد اسکویی نیز در آن منطقه کارهایی را کارگردانی کردند. نکته جالب این است که اکثر این فیلمها با محوریت یک خانواده ساخته شدند.
ورهرام افزود: این فیلم مهمترین اثر درباره نوعی تکنولوژی صید است که این روزها به دلیل ممنوعیت صید کولی کر منسوخ شده است. «صید کولی کر» تنها فیلمی است که این تکنولوژی را نشان میدهد و اگر در آن زمان امکانات بیشتری در اختیار کارگردان بود، زوایای دیگری از آن نشان داده میشد اما متاسفانه در سالهای تولید این اثر، چنین امکاناتی در دسترس نبود. این فیلم به عنوان یک یادگاری باقی مانده است و برای افرادی که برای فیلمهای سینمایی تحقیق میکنن نیز مفید خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این فیلم دارای فیلمبرداری بسیار خوبی است زیرا آقای لاری خود از فارغالتحصیلان رشته فیلمبرداری است. همچنین مونتاژ این فیلم از دیگر مزایای مهم اثر است. با وجود محدودیت در ابزار و امکانات، در ساخت «صید کولی کر» دقت زیادی به کار گرفته شده است.
وراهرام درباره نمایش زندگی مردم منطقه در فیلم و اینکه آیا «صید کولی کر» یک مستند مردمنگاری به شمار میآید، گفت: در مستندهای مردمنگاری بخشی وجود دارد که تنها مربوط به زاویه نگاه تکنولوژی است. مثلا در یک روستا تنها طریقه بافتن فرش را میبینیم و وارد روستا نمیشویم. فرانسویها آغازگر این جریان بودند و از طریق تکنولوژی، به تحلیل جامعه میپرداختند. این فیلم مربوط به تکنولوژی صید است و در گفتار، به تقسیم بندی صید و مسائل دیگر پرداخته میشود.
وی همچنین بیان داشت: مهمترین محدودیت در آن زمان، فیلمبرداری به شکل نگاتیو بود زیرا هر کاست تنها ۱۰ دقیقه اجازه فیلمبرداری به ما میداد. افرادی که تجربه کار با سیستم آنالوگ را دارند سعی میکنند راشهای زیادی را تحویل تدوینگر ندهند و آگاهانه پلان های خود را ضبط کنند.
ورهرام ادامه داد: قطعا نگاتیوهای این فیلم در تلویزیون موجود هستند و امیدوارم شرایطی فراهم شود تا این فیلم ترمیم شود.
«صید کولی کر»؛ یک اثر مشاهدهگر
در ادامه ارد عطارپور مستندساز شناخته شده نیز درباره «صید کولی کر» گفت: من از علاقهمندان این فیلم هستم و آن را بارها تماشا کردهام با هر بار دیدن آن متوجه نکته تازهای در فیلم میشوم. آقای لاری با تواضع از کار خود حرف میزنند. بسیاری از متون مستند به قلم ایشان به زبان فارسی ترجمه شده است و او انسانی جستوجوگر در این زمینه است.
وی ادامه داد: فیلم نشانگر حضور یک فیلمساز بسیار توانمند در پشت دوربین است. «صید کولی کر» یک اثر مشاهدهگر با کاتهای پی در پی است. در فیلم شاهد تکاپوی آقای لاری بر روی لنج هستیم درحالیکه انجام فیلمبرداری بر روی لنج کاری بسیار دشواری است. آقای لاری دخالتی در روند اتفاقهای مقابل دوربین ندارد اما تلاش میکند اجزای مختلفی را به مخاطب نشان دهد.
وی ادامه داد: معمولا فیلمهای مشاهده گر دارای برداشت بلند هستند اما آقای لاری برای نشان دادن اجزای مختلف به کاتهای پی در پی روی آورده که کاری بسیار جالب است. پایان این فیلم نیز شبیه به اثر بزرگ همینگوی به نام «پیرمرد و دریا» است. افسوس که آقای لطیف پور مدتی است کار نمیکنند و ما نتوانستیم افتخار همکاری با این گوینده بینظیر را داشته باشیم.
در انتهای برنامه احمدی لاری کارگردان مستند «صید کولی کر» بیان داشت: از حضور همه عزیزان تشکر میکنم. امیدوارم نتیجه این کار مورد قبول شما باشد. حضور در این محافل باعث میشود تا زندگی را احساس کنم. از مسئولین موزه سینما ممنونم که شرایطی را برای نمایش این فیلم به وجود آوردند.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/03/30.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-03-13 09:39:372024-03-13 10:01:34«صید کولی کر»؛ یک اثر مشاهدهگر است
لباس و گردنبند فیلم «پروین» به موزه سینما اهداء خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، همزمان با زادروز پروین اعتصامی لباس و گردنبند این شاعر نامدار ایرانی در فیلم «پروین» به موزه سینما اهداء خواهد شد.
در این مراسم که روز جمعه ۲۵ اسفندماه ساعت ۱۷ در سالن فردوس موزه سینما برگزار میشود، مارال بنی آدم بازیگر نقش پروین اعتصامی که در جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شد به همراه محمدرضا ورزی کارگردان فیلم ، محمدرضا شریفی نیا تهیه کننده فیلم و همچنین سایر بازیگران و عوامل فیلم نیز حضور خواهند داشت.
فیلم «پروین» درباره زندگی پروین اعتصامی شاعر نامدار معاصر است که زندگی او از دوران جوانی تا لحظه درگذشتش سرشار از اتفاقات است.
مارال بنیآدم، آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفینیا، حسین پاکدل، محمدعلی نجفی، امیرحسین صدیق، رامین ناصرنصیر، رضا فیاضی، بیژن بنفشهخواه، یوسف صیادی، حسام نوابصفوی، ملیکا شریفینیا و … در این فیلم نقش آفرینی کردهاند.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/03/پروین.jpg7201280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-03-12 10:20:332024-03-12 10:20:52اهداء لباس و گردنبند «پروین» به موزه سینما/ نمایش فیلم
کلیات برنامههای سال 1403 سازمان سینمایی و موسسات تابعه متناظر به «سند چهارساله افق سیاست ها و راهبردهای سازمان، ابلاغ شده در سال 1400 » بررسی و تدوین شد.
به گزارش ادارهکل روابط عمومی سازمان سینمایی؛ این نشست تخصصی سه روزه با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، همه معاونین، مدیران کل سازمان و مدیران عامل و مسئولان تخصصی موسسات تابعه: بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی و گروه هنر و تجربه، موزه سینما، موسسه سینماشهر، انجمن سینمای جوانان ایران طی سه روز متوالی برگزار شد.
هدف از این نشست ارزیابی عملکرد و آسیبشناسی مجموعه اقدامات سازمان سینمایی و موسسات تابعه در سالجاری بوده و در ادامه برنامه های مهم موسسات بر اساس کلان برنامههای ابلاغ شده به هر موسسه و افق سیاستهای سازمان سینمایی که تا سال 1404 ترسیم و طراحی شد، مورد بررسی و ارزیابی جمعی قرار گرفت.
بررسی افق آینده سینمای ایران، چشماندازهای توسعه پایدار، نسبت سینمای ایران با تکنولوژیهای جدید، هوش مصنوعی و آینده سینما، جایگاه سینمای هنر و تجربه و شیوه تولید فیلمهای تجربی برای سال آتی، توسعه زیرساخت به عنوان ضرورت قطعی و اجتنابناپذیر اقتصاد سینما و حقوق هموطنان، ارتقای سطح کیفی نمایش فیلمها در سینماها، تعیین سقف حمایت از تولیدات فیلماولیها، فیلمسازان شهرستانی و سینمای حرفهای، شیوههای ارائه تسهیلات، بررسی سیاستهای تولیدی و مضامین متناظر به نظاممسائل مهم کشور، راهبرد جشنوارههای سینمایی کشور برای سال آینده، بررسی شیوههای تولید، توزیع و اکران، تبادل نظر پیرامون ظرفیت تولید در سال 1403، ارزیابی شیوههای حمایتی در اکران فیلمها، هماندیشی پیرامون نقش صنوف سینمایی، نقد و نظر در زمینه اهمیت ارتقای سطح علمی سینماگران، توسعه روابط بینالملل، نقش دیپلماسی فرهنگی و شناسایی و پژوهش پیرامون راهکارهای موثر در گسترش و افزایش سهم سینمای ایران در بازارهای منطقه ای و جهانی و غیره از جمله محورها و موضوعاتی بوده که در این نشست هماندیشی سه روزه مورد ارزیابی، آسیبشناسی و نقد و تحلیل قرار گرفته است.
در این نشست مبانی، اهداف و اهم برنامههای پیشبینی شده برای سال 1403 بررسی و تدوین و بیش از 80 طرح به عنوان «اقدام اساسی سازمان سینمایی برای سال آینده» برای سال آتی ارائه شد.
لازم به ذکر است این طرحها پس از تصویب نهایی در جلسه شورای معاونین و مدیران سینمایی از سوی رئیس سازمان سینمایی برای اجراء در سال1403 به معاونتها، ادارات کل و موسسات تابعه ابلاغ خواهد شد.
گفتنی است حبیب ایل بیگی، اصغر فارسی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، مجید زینالعابدین، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، سید صادق موسوی، روح الله سهرابی، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزا خانی، مجید اسماعیلی، غلامرضا نجاتی، مهدی آذر پندار، حسین طلابیگی، بهمن حبشی، محمدرضا فرجی، مهدی شفیعی، مرتضی باقرنژاد، علی جعفری، رائد فریدزاده، داود عادلی، میکائیل دیانی، مصطفی محمودی، سید مهدی سجادی، محمد طیب، عبدل الحسین بدرلو، حمیدرضا بشیریفر، علی صبوری، هادی منصوری، مرتضی کریمی، مهدی عباسی،سید محمد هادی آقاجانی از جمله حاضران این نشست بودهاند.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/03/AX-Jalaseh-Ham-Andishi-Mashhad-Esfand-1402-03-1-2.jpg17522480ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-03-11 10:12:302024-03-11 10:13:32بررسی و تدوین کلیات برنامه های سال 1403 سازمان سینمایی کشور