اقباشاوی: راز ماندگاری فیلم‌های عاشورایی نگاه هنرمندانه است

نشست دورهمی کارگردانان آثار محرمی و عاشورایی با حضور حسن جلایر تهیه کننده «سفیر»، شهرام اسدی کارگردان «روز واقعه»، داریوش یاری کارگردان«ناسور»، هادی نائیحی و دانش اقباشاوی کارگردانان «هیهات» و مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما همزمان با اربعین حسینی در موزه سینمای ایران برگزار شد.


دانش اقباشاوی کارگردان «هیهات» نیز با اشاره به ماندگاری فیلم‌هایی همچون روز واقعه، سفیر، ناسور و کربلا جغرافیای یک تاریخ و ناسور گفت: راز ماندگاری این فیلم‌ها رنگارنگی و نگاه هنرمندانه‌ای است که به وقایع داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه ساخت چنین فیلم‌هایی نوعی عنایت و خواست خدا است، افزود: جلسه ابتدایی ساخت فیلم هیهات در خانه فیلم داستانی  برگزار شد و چند دقیقه بیشتر طول نکشید و قرار شد بر اساس یک پروتکل مشخص فیلمی اپیزودیک بسازیم که تنوع، هارمونی و زمان حفظ شود و هر چهار کارگردان داستان‌های یکدیگر را تایید کنند.

اقباشاوی با اشاره به اینکه در ساخت این فیلم به نوعی دچار جنون عاشقی شده است، بیان داشت: خوشبختانه «هیهات» دیده شد و هم در کشور خودمان و هم در ژاپن نیز مورد توجه قرار گرفت. به عنوان مثال، گفتند اپیزودی که هادی نائیجی ساخته شباهت زیادی به چند اسطوره کشورشان دارد.

وی ادامه داد: ساخت فیلم‌هایی همچون روز واقعه، سفیر، ناسوز و آثاری از این دست پیش از آنکه نتیجه حمایت و یا بودجه خاصی باشد ناشی از اراده و ارادت فیلمساز ا

دورهمی فیلمسازان محرم و عاشورا در موزه سینما

نشست دورهمی فیلمسازان محرم و عاشورا در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، در این نشست حسن جلایر تهیه کننده فیلم سفیر، شهرام اسدی کارگردان روز واقعه، داریوش یاری کارگردان فیلم کربلا جغرافیای یک تاریخ، کیانوش دالوند کارگردان ناسور، هادی نائیجی و دانش اقباشاوی کارگردانان هیهات به میزبانی مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینمای ایران به بررسی آثارشان پرداختند.
مشروح این  نشست همراه با گزارش ویدئویی و تصویری در روز اربعین حسینی از سایت، کانال و اینستاگرام موزه سینما منتشر خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی: ایجاد جبهه متحد تصویری و سینمایی در منطقه اجتناب ناپذیر است

نشست وزیر فرهنگ کشور سوریه و هیات همراه با محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و مسئولان سینمایی ایران ظهر امروز دوشنبه 21 شهریورماه در موزه سینما برگزار شد.


 به گزارش روابط عمومی موزه سینمای ایران، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در ابتدای این مراسم گفت: دیدار امروز ما همزمان با روز ملی سینما در ایران است روز ملی سینما روز بسیار بزرگ و مهمی برای مردم و سینمای ایران محسوب می شود وخوشحالم که امروز سینما بهانه ای برای دیدار و گفتگوی ما شد.

وی با بیان اینکه روابط ما با سوریه روابط تاریخی و فرهنگی است ، ادامه داد: این روابط مربوط به دوران جنگ‌ نمی شود و قبل از آن هم روابط فرهنگی و سینمایی با کشور سوریه داشته ایم. من سال ها قبل درجشنواره دمشق حضور داشتم واز نزدیک با سینمای سوریه آشنا شدم.

خزاعی شناخت کاملی درباره سینمای سوریه دارم و کارگردان های خوب سوری را می‌شناسم، خاطرنشان کرد: جدا از بحث سینما که وجه اشتراک ما برای تشکیل این جلسه است ما یک وظیفه بزرگتری هم در قبال منطقه داریم. امروز مشکل کشورهای منطقه در نوع روایت های غربی است که به ما تحمیل شده است. شاید به دلیل کم کاری کشورهای منطقه، اتفاقات سوریه ، عراق و حملات داعش از دید غربی ها به شکل دیگری برای مردم در قالب فیلم و گزارش تهیه شده است.

رئیس سازمان سینمایی بیان داشت: در واقع اگر برنامه ریزی جدی و صحیح درباره نوع روایت این جنگ و مقاومت کشورها صورت نگیرد ، مغلوب فضای رسانه ای و سینمایی غرب خواهیم شد. ما نسبت به مردم کشور خود و کشورهای منطقه مسئول هستیم و برای این مسئولیت کار فرهنگی انجام می‌دهیم. در سینمای ایران هرگونه کمکی که به شنیده شدن صدای مردم مظلوم سوریه،عراق، لبنان وفلسطین و دیگر کشورهای منطقه منجر شود مورد حمایت قرار می دهیم .

خزاعی بیان داشت: بزرگترین موسسه سینمایی خاورمیانه در ایران است و هنرجویان آموزش داده شده در این موسسه به بیش از هزار نفر در سال می رسند. در کشور ایران موسسات مختلفی داریم که یکی از آن موسسه انجمن سینمای جوان است که به آموزش فیلمسازی و تولید فیلم کوتاه می پردازد. در حوزه تخصصی در انیمیشن و مستند هم موسسه بزرگ و حمایتی داریم که از فیلمسازان حمایت می کنند.

وی ادامه داد:موسسه دیگری نیز تحت عنوان سینماشهر وجود دارد که تجهیز زیرساخت ها و ساخت سالن سینما را بر عهده دارد . همچنین  موسسه ملی سینمای ایران بنیاد سینمایی فارابی است که سالانه ۲۵ فیلم را به صورت مستقیم و مشارکتی به تولید می رساند. در ایران ۳شهرک بزرگ سینمایی فعال داریم و بیش از  ۶۰ جشنواره در سال برگزار می کنیم که معتبرترین آنها جشنواره فیلم فجر ، جشنواره فیلم کودک و نوجوان ، جشنواره فیلم های مستند و جشنواره فیلم کوتاه و جشنواره انیمیشن هستند که در سطح دنیا شناخته شده و از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

خزاعی ادامه داد: پیشنهاد من به عنوان رییس سازمان سینمایی ایران برای سینمای سوریه  استفاده از ظرفیت آموزشی، تولید مشترک و تجهیزات زیر ساخت هاست.  ما با کشورهای عراق، لبنان و دیگر کشورهای منطقه مقاومت تفاهمنامه مشترک داریم و علاقمند به برگزاری جشنواره ای با موضوعات منطقه در کشورهای مختلف هستیم از شما هم برای حضور در این جشنواره دعوت می کنیم و می خواهم با ما همراه باشید.

رئیس سازمان سینمایی همچنین گفت: سینما همانطور که می تواند مدافع مظلومان کشورهای مختلف و ملت ها باشد قدرت مقابله با بی عدالتی جهانی را نیز دارد. من معتقدم شکل گیری جبهه متحد تصویری در منطقه برای حفظ هویت های ملی، فرهنگی و تاریخی ملت های منطقه ضروری است.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه می توانند با روایت های درست و صحیح در برابر تحریفات رسانه های غربی ایستادگی کند، افزود: جامعه امروز جنگ روایت ها است پس شایسته است که روایت  واقعی فرهنگ و تاریخ سرزمین خود را به جهان انعکاس دهیم .

در ادامه  لبانه مشوح وزیر فرهنگ سوریه نیز گفت: تعداد متقاضیان ورود به حوزه سینما در کشور سوریه بیش از ۱۵۰۰ نفر است اما ما توانایی آموزش  بیش از  ۲۵ نفر  را نداریم و این حجم از تقاضا نشان از  میل و رغبت بیش از حد در بین جوانان سوری است.

وی ادامه داد: در وزارت فرهنگ سوریه قصد داریم فرهنگ سینما را از سنین خردسالی به کودکان آموزش دهیم و در تمام کشور سوریه مراکز فرهنگی داشته باشیم تا تعداد زیادی هنرآموز را به سینمای کشورمان معرفی کنیم.

وزیر فرهنگ سوریه افزود: همه ما نسبت به ریشه دار بودن و اهمیت سینمای ایران آگاه هستیم و می دانیم که سینمای ایران یک سینمای پرافتخار است. قصد ما ارتقا بخشیدن سینمای سوریه از نظر اقتصادی است.

لبانه مشوح با ابراز امیدواری به حمایت سینمای ایران از سوریه، گفت: ایران همیشه برای ما  دوست، پشتیبان و یاور بوده است و خوشحال می شویم از سینمای ایران برای رسیدن به هدف تجاری شدن سینمای سوریه استفاده کنیم و شاید مناسب باشد برای شروع یک فیلم مشترک با یکدیگر بسازیم.

وی با بیان اینکه آموزش جوانان علاقمند سوری دغدغه فکری ما در این کشور است، اظهار داشت:‌ ما از هر گونه همکاری در زمینه فیلمنامه نویسی، آموزش، تدوین، گریم و… استقبال می‌کنیم و آموزش این جوانان را میتوان با کمک ‌فیلمسازان ایرانی در سوریه انجام داد.  البته این نوع همکاری ها تا حدی با رایزن فرهنگی ایران در سوریه انجام شده اما نیازمند پشتیبانی شما به عنوان رئیس سازمان سینمایی ایران است.

لبانه مشوح افزود: طرحی برای ساخت شهرک سینمایی در سوریه داشتیم اما جنگ آرزوهای ما را نابود کرد. در شانزدهم سپتامبر۲۰۲۲  جشنواره فیلم مقاومت در سوریه را خواهیم داشت. سینما باید انسان ساز باشد و اندیشه مقاومت را تقویت کند و انسان ها را نسبت به سرزمین خود علاقمند کنند. هدف سینما برای ما خدمت به اندیشه استراژیک فرهنگی و مقاومت  است. موسسه دولتی سینمای سوریه امکانات ضعیفی دارد و ما تنها موفق به تولید ۵ فیلم در سال می شویم و نهایتا ۲۰ فیلم توسط جوانان فیلم اولی ساخته می‌شود.

وی در پایان بیان داشت:‌ تمایل به ساخت سالن سینما و بازسازی سینما در سوریه داریم و طبیعتا دولت سوریه نمی تواند به تنهایی اینکار را انجام دهد ما از شما می‌خواهیم در این راه همراه ما باشید.

در انتهای این دیدار وزیر فرهنگ سوریه و هیات همراه از تالارها و بخش های مختلف موزه سینمای ایران بازدید کردند.

در این نشست افرادی همچون محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینمای ایران، سید صادق موسوی مدیرکل دفتر امور جشنواره ها و همکاری های بین الملل سازمان سینمایی ، علیرضا اسماعیلی دستیار و مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی  و … حضور داشتند.

همچنین از کشور سوریه افرادی همچون لبانه مشوح وزیر فرهنگ سوریه،  باسل الخطیب کارگردان مشهور و بین المللی سوریه، نهی ونوس، مدیر دفتر وزیر، ندی الحسینی مدیریت برنامهریزی و همکاری‌های بین‌المللی، جونی ضاحی مدیر دفتر رسانه‌های وزارت فرهنگ، یامن صفا روابط عمومی، بسام دیوب مدیریت آموزش بزرگسالان و توانمندسازی اجتماعی، محمدعلیکیانی، مدیرکل محترم همکاری‌های فرهنگی و هنری و امور ایرانیان خارج از کشورسازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی، حسینی کارشناس سوریه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید حمیدرضاعصمتی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دمشق نیز حضور داشتند.

یادداشت «علی نصیریان» برای روز ملی سینما

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون به مناسبت ۲۱ شهریور روز ملی سینما دلنوشته ای را در اختیار موزه سینما قرار داد.


به گزارش روابط عمومی موزه سینما، متن دلنوشته به شرح زیر است:

یادش بخیر سینما نور تو امیریه، میهن چهار راه حسن آباد، رکس و ایران تو لاله زار

ده، دوازده سالم بود

میومدم خونه ادای آرتیست هارو درمیآوردم

دیدید آخرش آرتیست شدم

اما خوشحالم که تونستم به خواست دلم و با انگیزه غریزه بازی زندگی کنم

و حاصل کارم بی بار و بر نبود

لذت بزرگ زندگی من بازی در تئاتر و سینماست

روز ملی سینما مبارک

علی نصیریان

گفتگویی که موزه سینما برای زادروز «مهرداد اسکویی» منتشر کرد

موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «مهرداد اسکویی» فیلمساز مستند و عکاس بخش‌هایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید.


به گزارش روابط عمومی موزه سینما، مهرداد اسکویی با بیان اینکه متولد 21 شهریور 1348 در تهران است و خوشحال است از اینکه بعدها این روز به نام روز ملی سینما نام‌گذاری شد ، گفت: ما زندگی متوسطی داشتیم، هم درس می‌خواندم و همزمان در کودکی وارد عرصه تئاتر شدم.

وی ادامه داد: بازیگری تئاتر به من کمک کرد تا به فضای هنر نزدیک شوم و اولین فیلمم را با نام «تولدی دیگر» با فروش کتاب‌هایم بسازم. با فروش کتاب‌هایی که داشتم فیلم‌های 8 میلی‌متری می‌خریدم و فیلمم «تولدی دیگر» را با کمک دوستانم امیر پوراکبری به عنوان فیلمبردار و رسول دباغ به عنوان فیلمنامه‌نویس ساختم؛ فیلمی با موضوع کودک به صورت مستند داستانی.

این مستندساز ادامه داد: وقتی اولین فیلمم را ساختم و اولین بار تصویر بزرگ را روی پرده سینما دیدم، احساس کردم تئاتر را خیلی دوست دارم اما در تئاتر در نهایت نوشته‌ای را بازی می‌کنم و دلم می‌خواست خودم کاری را بوجود آورم. با ساخت اولین فیلمم فکر کردم دریچه‌ای رو به من باز شده تا جهان سینما را شکل دهم به همین دلیل به سراغ عکاسی رفتم. عکاسی به من با دوربین آشنا شدن مردم را آموخت. یادم می آید برای عکاسی به روستاها می‌رفتم وقتی با پیرزن‌ها و اهالی روستا حرف می‌زدم از تجربیاتشان به من می‌گفتند و آنجا بود که من فهمیدم فرهنگ یعنی چه، آنجا متوجه شدم ثبت و ضبط وجود ندارد و تو رو در رویی با بخشی از واقعیت مواجه خواهیم بود و آنچه ثبت می‌شود، روند ارتباطی تو با مردم است.

کارگردان مستند «رویاها دم صبح» درباره نحوه شروع فیلمسازی مستند خود گفت: در دانشگاه کارگردانی سینما خواندم و شاگرد اساتیدی چون هوشنگ طائری، خسرو سینایی، اکبرعالمی، شهاب‌الدین عادل، جابرعناصری، بهمن فرمان‌آرا و خانم ها جدی‌کارو بزرگمهر و همچنین بزرگمهر رفیعا که در شکل گیری نگاه متفاوت من به سینما نقش زیادی داشت. از آنجا کم‌کم به سمت سینمای مستند رفتم و متوجه شدم باید به سمت جهانی متفاوت پیش بروم. نگاه متفاوتی به زندگی مردم داشته باشم و آن‌چه می‌دانم از بین می‌رود را ثبت کنم.

اسکویی ادامه داد: به همین دلیل مستندهای اولم را در ترکمن‌صحرا آرام‌آرام شروع کردم و دلم می‌خواست پایان‌نامه‌ام را در این مورد ارائه بدهم. در این راه یکی از اساتیدم من را به سمت فیلم‌های داستانی سوق داد. بعد از ساخت مستند «خانه مادری‌ام مرداب» فهمیدم فیلمساز مستند هستم و دیگر فیلم داستانی نخواهم ساخت.

اسکویی درباره علاقه خود به فیلمسازی بلند نیز گفت: همزمان با عکاسی، فیلمسازی را جدی‌تر ادامه دادم و وسوسه شده بودم فیلم داستانی بلند بسازم و جزء اولین کسانی بودم که در آن زمان مجوز فیلم بلند گرفتم. یکی از کسانی که مشاوره‌هایش روی زندگی من بسیار تاثیر گذاشت، بابک کریمی بود. به او گفتم عاشق سینمای مستند هستم اما فکر می‌کنم کسی آن را نمی‌بیند به همین دلیل می‌خواهم فیلم داستانی بلند بسازم. او گفت اگر به سمت سینمای داستانی بروی ممکن است کارگردان متوسطی شوی چون دلت پیش سینمای مستند است؛ تاکنون فیلم‌های کوتاه مستند ساختی و دیگر کافی است از این به بعد روی فیلم‌های مستند بلندتر از 52 دقیقه  برنامه‌ریزی انجام بده و من همان موقع «از پس برقع» را شروع کردم.

وی درباره علاقه خود به جمع‌آوری اسناد تصویری نیز گفت: در حال حاضر دلتیالوژیست هستم و کارت پستال‌های تصویری- تاریخی ایران از دوره قاجار و همچنین عکس‌های تاریخی ایران از دوره قاجار تا اوایل انقلاب را جمع‌آوری می‌کنم. از بیش از 50 کشور، کارت پستال‌های تاریخی با موضوع ایران، جهان اسلام و عکس‌های تاریخی با موضوع ایران را جمع آوری کرده‌ام و حتی اگر خریداری می کنیم .

وی ادامه داد: موضوع جالب تر این است که خود مردم آلبوم‌ عکس هایشان را در اختیار ما قرار می‌دهند و ما به اسم خودشان آنها را اسکن می‌کنیم و عکس‌ها را به خودشان برمی‌گردانیم. کار من و همکاران پژوهشگرم به عنوان مرکز میراث تصویری مانند موزه سینما که بر روی تاریخ تصویری ایران از منظر سینما کار می کند ما به عنوان یک جای کوچک و مستقل روی تاریخ عکاسی و تاریخ کارت پستال‌ها کار می‌کنیم.

اسکویی در پایان بیان داشت: تا روزی که زنده هستم برای هر چه بالنده شدن سینمای ایران در شاخه مستند تلاش می‌کنم.

همزمان با روز ملی سینما صورت می گیرد؛ پوستر فیلم های خاطره انگیز در موزه سینما

موزه سینما  از ۲۱ شهریور به مدت پنج روز پوستر فیلمهای خاطره انگیز سینمای ایران را به نمایش می گذارد.


به گزارش روابط عمومی موزه سینما، نمایشگاه پوستر تعدادی از فیلم های ماندگار سینمای ایران در موزه سینما به مناسبت روز ملی سینما؛ ۲۱ شهریورماه برگزار می شود.
این نمایشگاه شامل پوستر فیلمهایی همچون: مادر ساخته زنده یاد علی حاتمی، عقابها ساخته ساموئل خاچیکیان، اجاره نشین ها ساخته داریوش مهرجویی، بازمانده زنده یاد سیف الله داد، کفش های میرزا نوروز ساخته محمد متوسلانی، ناخدا خورشید ساخته ناصر تقوایی، حکم ساخته مسعود کیمیایی، مهمان مامان ساخته داریوش مهرجویی،خانه دوست کجاست ساخته زنده یاد عباس کیارستمی، دونده ساخته امیر نادری، غریبانه ساخته احمد امینی، سفر به چزابه ساخته زنده یاد رسول ملاقلی پور، رنگ خدا ساخته مجید مجیدی، دوئل ساخته احمدرضا درویش،روسری آبی ساخته رخشان بنی اعتماد، شکارچی شنبه ساخته پرویز شیخ طادی، باشگاه سری ساخته جمال شورجه، از کرخه تا راین ساخته ابراهیم حاتمی کیا، خواهران غریب ساخته کیومرث پوراحمد، دو فیلم با یک بلیت ساخته داریوش فرهنگ، دزد عروسک ها ساخته محمدرضا هنرمند، دستهای آلوده ساخته سیروس الوند، چهارشنبه سوری ساخته اصغر فرهادی، زرد قناری ساخته رخشان بنی اعتماد، کیما ساخته احمدرضا درویش، همسر ساخته مهدی فخیم زاده، سناتور ساخته مهدی صباغ زاده، گلهای داوودی ساخته رسول صدرعاملی و شیرسنگی ساخته مسعود جعفری جوزانی می باشد.
این نمایشگاه در محوطه باز ؛ ایوان شمالی مجموعه فرهنگی تاریخی موزه سینما برپا خواهد شد و بازدید برای عموم آزاد است.

تندیس‌ها و جوایز زنده یاد رسول ملاقلی پور در گنجینه موزه سینما/ اهدا سبمرغ «هیوا»

سیمرغ ها ، تندیس‌ها و جوایز زنده یاد رسول ملاقلی پور به گنجینه موزه سینما اضافه شد.


سیمرغ ها ، تندیس‌ها و جوایز زنده یاد رسول ملاقلی پور به گنجینه موزه سینما اضافه شد.
به گزارش  روابط عمومی موزه سینما،  به مناسبت زادروز زنده یاد رسول ملاقلی پور تعدادی از سیمرغ‌ها، تندیس‌ها و جوایز وی توسط فرزند این هنرمند فقید سینما علی ملاقلی پور  به موزه سینمای ایران اهداء شد.
تندیس‌ها و جوایز  به شرح زیر است:
سیمرغ هفدهمین جشنواره فیلم فجر برای کارگردانی فیلم «هیوا» در سال ۱۳۷۷
تندیس چهاردهمین جشنواره فیلم فجر در بخش دفاع مقدس برای فیلم «سفر به چزابه» در سال ۱۳۷۴
تندیس دهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس برای«مزرعه پدری» در سال ۱۳۸۴
تندیس بهترین کارگردانی نهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس برای فیلم قارچ سمی در سال ۱۳۸۱
تندیس حافظ (جشن دنیای تصویر) برای فیلم «سفر به چزابه» در سال ۱۳۸۰
تندیس حافظ (جشن دنیای تصویر) برای تلاش در تجربه الگوی ملودرام برای نخستین بار در فیلم  میم مثل مادر در سال ۱۳۸۶
تندیس افتخاری یازدهمین جشن خانه سینما در سال ۱۳۸۶، (بعد از درگذشت ایشان)
تندیس افتخاری نکوداشت جشنواره فیلم شهر برای یک عمر فعالیت هنری زنده یاد رسول ملاقلی پور در سال ۱۳۹۴
تندیس بهترین فیلمنامه ششمین جشنواره فیلم دفاع مقدس برای فیلم «سفر به چزابه» در سال ۱۳۷۵
جایزه سوم انجمن منتقدان سینمایی کشور برای فیلم «پناهنده» در سال ۱۳۷۴
تندیس اولین دوره جشنواره فیلم دفاع مقدس برای فیلم «نینوا» در سال ۱۳۷۴
تندیس افتخاری جشنواره فیلم شهر در سال ۱۳۹۴
عینک آفتابی که زنده یاد ملاقلی پور از زمان ساخت فیلم «پناهنده» تا « میم مثل مادر» از آن استفاده  می کرده است.
این جوایز و یادگاری‌ها در ویترین زنده یاد رسول ملاقلی پور به نمایش درخواهد امد.
زنده یاد رسول ملاقلی پور ۱۷ شهریور ۱۳۳۴ در  تهران چشم به جهان گشود و  ۱۵ اسفندماه ۱۳۸۵ چشم از جهان فروبست.

گنجینه با ارزشی به نام موزه سینما/ چرا باید قدردان باشیم؟

نظام الدین کیایی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران باور دارد که موزه سینما امروز یک گنجینه پر ارزش و قابل احترام و غرور انگیز برای به رخ کشیدن به سایر کشورها است


در پی همکاری‌های فرهنگی میان بخش فرهنگی سفارت استرالیا، موزه سینمای ایران، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه دریچه سینما، پنج فیلم «کوره»، «زمین مرتفع»، «قوچ‌ها»، «دوباره جون»، «نیترام» از ۹ تا ۱۱ شهریور در موزه سینما به نمایش درآمد. نظام الدین کیایی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران در روزهای گذشته در موزه سینمای ایران به تماشای فیلم‌های استرالیایی نشست و درباره اهمیت برگزاری این رویداد فرهنگی گفت: «چیزی که این روزها به مجموعه موزه سینما و مخصوصا فضای باغ فردوس گرمی و طراوتی زندگی بخش داده و به شدت هم مورد استقبال علاقمندان به فرهنگ و سینما قرار گرفته برگزاری و نمایش دومین هفته فیلم استرالیا است که دوره اول این رویداد فرهنگی ۱۰ سال پیش انجام شده بود و این بار با دقت و مدیریت به صورت بسیار آبرومندانه و شایسته‌ای با نمایش فیلم‌های بسیار مهمی برگزار شد.»

او ادامه داد: «شکی نیست این استقبال فرهنگی یعنی عضویت و ورود و آشنایی دوستان و علاقمندان با موزه‌ سینمای ایران و برنامه‌های آن، که به محیط محله باغ فردوس رنگ و بو و اصالتی دلنشین داده و موزه امروز یک گنجینه پر ارزش و قابل احترام و غرور انگیز برای به رخ کشیدن به سایر کشورها است. موزه سینما درواقع گنجینه‌ای از تاریخ سینمای ایران و ظرفیتی است که به واسطه آن می توانیم سینمایمان را هم به مردم عزیز داخل کشور و هم به سینمادوستان سایر کشورها بشناسانیم. همانطور که می‌دانیم سینماگران سرشناس زیادی پا بر روی پله‌های این عمارت صدساله گذاشته‌اند و خاطرات زیادی در آن ثبت شده است که باید قدر بدانیم.»

منبع: خبرآنلاین

افتتاح دومین هفته فیلم استرالیا در موزه سینما

سفیر استرالیا در ایران در افتتاح هفته فیلم این کشور در موزه سینما گفت: استرالیایی‌ها و ایرانی‌ها عاشق سینما هستند و به آن نه فقط به عنوان سرگرمی بلکه به عنوان شنیده شدن صدای مردمی که بدون صنعت سینما صدایشان به جایی نمی‌رسید، می‌نگرند.


دومین هفته فیلم استرالیا نهم شهریورماه با حضور سفیر استرالیا، نمایندگانی از سفارت این کشور و سینماگران در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.

لیندال ساکس – سفیر استرالیا در ایران – با ابراز خوشحالی از برپایی مراسم افتتاحیه در مکانی زیبا گفت: موضوع مهم این است که این برنامه را پس از وقفه طولانی بعد از پاندمی کرونا برگزار می‌کنیم و برخی از فیلم‌های استرالیا را با شما به اشتراک می گذاریم.  استرالیایی‌ها و ایرانی‌ها عاشق سینما هستند و به آن هم به عنوان سرگرمی و هم به عنوان شنیده شدن صدای مردمی که بدون صنعت سینما صدای آنها به جایی نمی‌رسید، می‌نگرند.

او ادامه داد: فیلم‌های استرالیایی نماد فرهنگ و خلاقیت و نخبگی ما هستند. بسیار خوشحالم که بنده و همکارانم در سفارت این افتخار را داریم با فیلم‌های محبوبی از کشورمان در خدمت شما باشم. فیلم‌هایی را برای شما انتخاب کردیم که که به روابط خانواده‌های استرالیایی و و مردم استرالیا با مردم جهان دارند.

در ادامه مراسم، آرمین میلادی – مدیر هنری هفته فرهنگی فیلم استرالیا – گفت: سال ۲۰۱۸ اولین هفته فیلم استرالیا را برگزار کردیم و با توجه به اینکه جشنواره فیلم‌های ایرانی در استرالیا برگزار می‌شود برای من یک آرزو بود که بتوانیم فیلم‌های استرالیایی را نیز در ایران نمایش دهیم و تبادل فرهنگی را بهتر انجام دهیم و امیدوارم زمانی برسد نمایش فیلم‌هایی را داشته باشم که محصول مشترک دو کشور باشد.

وی افزود: اکران اولین فیلم بلند سینمایی در تاریخ استرالیا در  ۱۹۰۶ بود که تا به امروز صنعت شکوفایی دارد. سال گذشته ۵۰ فیلم در استرالیا با بودجه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار تولید شد که این نشان دهنده این است که صنعت فیلم در استرالیا چقدر مهم است.

به گفته او برای این هفته فیلم پنج فیلم از ژانرهای مختلف استرالیایی انتخاب شده که یکی از این فیلم‌ها به نام «نیترو» دو سال گذشته در جشنواره کن برنده جایزه شد.

نظام الدین کیایی، امیر اسفندیاری، محمدرضا مصباح، رویا تیموریان، گوهر خیراندیش، عباس یاری و درنا مدنی از جمله افراد حاضر در این مراسم بودند.