گفتگویی که موزه سینما برای زادروز «مهرداد اسکویی» منتشر کرد

موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «مهرداد اسکویی» فیلمساز مستند و عکاس بخش‌هایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید.


به گزارش روابط عمومی موزه سینما، مهرداد اسکویی با بیان اینکه متولد 21 شهریور 1348 در تهران است و خوشحال است از اینکه بعدها این روز به نام روز ملی سینما نام‌گذاری شد ، گفت: ما زندگی متوسطی داشتیم، هم درس می‌خواندم و همزمان در کودکی وارد عرصه تئاتر شدم.

وی ادامه داد: بازیگری تئاتر به من کمک کرد تا به فضای هنر نزدیک شوم و اولین فیلمم را با نام «تولدی دیگر» با فروش کتاب‌هایم بسازم. با فروش کتاب‌هایی که داشتم فیلم‌های 8 میلی‌متری می‌خریدم و فیلمم «تولدی دیگر» را با کمک دوستانم امیر پوراکبری به عنوان فیلمبردار و رسول دباغ به عنوان فیلمنامه‌نویس ساختم؛ فیلمی با موضوع کودک به صورت مستند داستانی.

این مستندساز ادامه داد: وقتی اولین فیلمم را ساختم و اولین بار تصویر بزرگ را روی پرده سینما دیدم، احساس کردم تئاتر را خیلی دوست دارم اما در تئاتر در نهایت نوشته‌ای را بازی می‌کنم و دلم می‌خواست خودم کاری را بوجود آورم. با ساخت اولین فیلمم فکر کردم دریچه‌ای رو به من باز شده تا جهان سینما را شکل دهم به همین دلیل به سراغ عکاسی رفتم. عکاسی به من با دوربین آشنا شدن مردم را آموخت. یادم می آید برای عکاسی به روستاها می‌رفتم وقتی با پیرزن‌ها و اهالی روستا حرف می‌زدم از تجربیاتشان به من می‌گفتند و آنجا بود که من فهمیدم فرهنگ یعنی چه، آنجا متوجه شدم ثبت و ضبط وجود ندارد و تو رو در رویی با بخشی از واقعیت مواجه خواهیم بود و آنچه ثبت می‌شود، روند ارتباطی تو با مردم است.

کارگردان مستند «رویاها دم صبح» درباره نحوه شروع فیلمسازی مستند خود گفت: در دانشگاه کارگردانی سینما خواندم و شاگرد اساتیدی چون هوشنگ طائری، خسرو سینایی، اکبرعالمی، شهاب‌الدین عادل، جابرعناصری، بهمن فرمان‌آرا و خانم ها جدی‌کارو بزرگمهر و همچنین بزرگمهر رفیعا که در شکل گیری نگاه متفاوت من به سینما نقش زیادی داشت. از آنجا کم‌کم به سمت سینمای مستند رفتم و متوجه شدم باید به سمت جهانی متفاوت پیش بروم. نگاه متفاوتی به زندگی مردم داشته باشم و آن‌چه می‌دانم از بین می‌رود را ثبت کنم.

اسکویی ادامه داد: به همین دلیل مستندهای اولم را در ترکمن‌صحرا آرام‌آرام شروع کردم و دلم می‌خواست پایان‌نامه‌ام را در این مورد ارائه بدهم. در این راه یکی از اساتیدم من را به سمت فیلم‌های داستانی سوق داد. بعد از ساخت مستند «خانه مادری‌ام مرداب» فهمیدم فیلمساز مستند هستم و دیگر فیلم داستانی نخواهم ساخت.

اسکویی درباره علاقه خود به فیلمسازی بلند نیز گفت: همزمان با عکاسی، فیلمسازی را جدی‌تر ادامه دادم و وسوسه شده بودم فیلم داستانی بلند بسازم و جزء اولین کسانی بودم که در آن زمان مجوز فیلم بلند گرفتم. یکی از کسانی که مشاوره‌هایش روی زندگی من بسیار تاثیر گذاشت، بابک کریمی بود. به او گفتم عاشق سینمای مستند هستم اما فکر می‌کنم کسی آن را نمی‌بیند به همین دلیل می‌خواهم فیلم داستانی بلند بسازم. او گفت اگر به سمت سینمای داستانی بروی ممکن است کارگردان متوسطی شوی چون دلت پیش سینمای مستند است؛ تاکنون فیلم‌های کوتاه مستند ساختی و دیگر کافی است از این به بعد روی فیلم‌های مستند بلندتر از 52 دقیقه  برنامه‌ریزی انجام بده و من همان موقع «از پس برقع» را شروع کردم.

وی درباره علاقه خود به جمع‌آوری اسناد تصویری نیز گفت: در حال حاضر دلتیالوژیست هستم و کارت پستال‌های تصویری- تاریخی ایران از دوره قاجار و همچنین عکس‌های تاریخی ایران از دوره قاجار تا اوایل انقلاب را جمع‌آوری می‌کنم. از بیش از 50 کشور، کارت پستال‌های تاریخی با موضوع ایران، جهان اسلام و عکس‌های تاریخی با موضوع ایران را جمع آوری کرده‌ام و حتی اگر خریداری می کنیم .

وی ادامه داد: موضوع جالب تر این است که خود مردم آلبوم‌ عکس هایشان را در اختیار ما قرار می‌دهند و ما به اسم خودشان آنها را اسکن می‌کنیم و عکس‌ها را به خودشان برمی‌گردانیم. کار من و همکاران پژوهشگرم به عنوان مرکز میراث تصویری مانند موزه سینما که بر روی تاریخ تصویری ایران از منظر سینما کار می کند ما به عنوان یک جای کوچک و مستقل روی تاریخ عکاسی و تاریخ کارت پستال‌ها کار می‌کنیم.

اسکویی در پایان بیان داشت: تا روزی که زنده هستم برای هر چه بالنده شدن سینمای ایران در شاخه مستند تلاش می‌کنم.

همزمان با روز ملی سینما صورت می گیرد؛ پوستر فیلم های خاطره انگیز در موزه سینما

موزه سینما  از ۲۱ شهریور به مدت پنج روز پوستر فیلمهای خاطره انگیز سینمای ایران را به نمایش می گذارد.


به گزارش روابط عمومی موزه سینما، نمایشگاه پوستر تعدادی از فیلم های ماندگار سینمای ایران در موزه سینما به مناسبت روز ملی سینما؛ ۲۱ شهریورماه برگزار می شود.
این نمایشگاه شامل پوستر فیلمهایی همچون: مادر ساخته زنده یاد علی حاتمی، عقابها ساخته ساموئل خاچیکیان، اجاره نشین ها ساخته داریوش مهرجویی، بازمانده زنده یاد سیف الله داد، کفش های میرزا نوروز ساخته محمد متوسلانی، ناخدا خورشید ساخته ناصر تقوایی، حکم ساخته مسعود کیمیایی، مهمان مامان ساخته داریوش مهرجویی،خانه دوست کجاست ساخته زنده یاد عباس کیارستمی، دونده ساخته امیر نادری، غریبانه ساخته احمد امینی، سفر به چزابه ساخته زنده یاد رسول ملاقلی پور، رنگ خدا ساخته مجید مجیدی، دوئل ساخته احمدرضا درویش،روسری آبی ساخته رخشان بنی اعتماد، شکارچی شنبه ساخته پرویز شیخ طادی، باشگاه سری ساخته جمال شورجه، از کرخه تا راین ساخته ابراهیم حاتمی کیا، خواهران غریب ساخته کیومرث پوراحمد، دو فیلم با یک بلیت ساخته داریوش فرهنگ، دزد عروسک ها ساخته محمدرضا هنرمند، دستهای آلوده ساخته سیروس الوند، چهارشنبه سوری ساخته اصغر فرهادی، زرد قناری ساخته رخشان بنی اعتماد، کیما ساخته احمدرضا درویش، همسر ساخته مهدی فخیم زاده، سناتور ساخته مهدی صباغ زاده، گلهای داوودی ساخته رسول صدرعاملی و شیرسنگی ساخته مسعود جعفری جوزانی می باشد.
این نمایشگاه در محوطه باز ؛ ایوان شمالی مجموعه فرهنگی تاریخی موزه سینما برپا خواهد شد و بازدید برای عموم آزاد است.

تندیس‌ها و جوایز زنده یاد رسول ملاقلی پور در گنجینه موزه سینما/ اهدا سبمرغ «هیوا»

سیمرغ ها ، تندیس‌ها و جوایز زنده یاد رسول ملاقلی پور به گنجینه موزه سینما اضافه شد.


سیمرغ ها ، تندیس‌ها و جوایز زنده یاد رسول ملاقلی پور به گنجینه موزه سینما اضافه شد.
به گزارش  روابط عمومی موزه سینما،  به مناسبت زادروز زنده یاد رسول ملاقلی پور تعدادی از سیمرغ‌ها، تندیس‌ها و جوایز وی توسط فرزند این هنرمند فقید سینما علی ملاقلی پور  به موزه سینمای ایران اهداء شد.
تندیس‌ها و جوایز  به شرح زیر است:
سیمرغ هفدهمین جشنواره فیلم فجر برای کارگردانی فیلم «هیوا» در سال ۱۳۷۷
تندیس چهاردهمین جشنواره فیلم فجر در بخش دفاع مقدس برای فیلم «سفر به چزابه» در سال ۱۳۷۴
تندیس دهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس برای«مزرعه پدری» در سال ۱۳۸۴
تندیس بهترین کارگردانی نهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس برای فیلم قارچ سمی در سال ۱۳۸۱
تندیس حافظ (جشن دنیای تصویر) برای فیلم «سفر به چزابه» در سال ۱۳۸۰
تندیس حافظ (جشن دنیای تصویر) برای تلاش در تجربه الگوی ملودرام برای نخستین بار در فیلم  میم مثل مادر در سال ۱۳۸۶
تندیس افتخاری یازدهمین جشن خانه سینما در سال ۱۳۸۶، (بعد از درگذشت ایشان)
تندیس افتخاری نکوداشت جشنواره فیلم شهر برای یک عمر فعالیت هنری زنده یاد رسول ملاقلی پور در سال ۱۳۹۴
تندیس بهترین فیلمنامه ششمین جشنواره فیلم دفاع مقدس برای فیلم «سفر به چزابه» در سال ۱۳۷۵
جایزه سوم انجمن منتقدان سینمایی کشور برای فیلم «پناهنده» در سال ۱۳۷۴
تندیس اولین دوره جشنواره فیلم دفاع مقدس برای فیلم «نینوا» در سال ۱۳۷۴
تندیس افتخاری جشنواره فیلم شهر در سال ۱۳۹۴
عینک آفتابی که زنده یاد ملاقلی پور از زمان ساخت فیلم «پناهنده» تا « میم مثل مادر» از آن استفاده  می کرده است.
این جوایز و یادگاری‌ها در ویترین زنده یاد رسول ملاقلی پور به نمایش درخواهد امد.
زنده یاد رسول ملاقلی پور ۱۷ شهریور ۱۳۳۴ در  تهران چشم به جهان گشود و  ۱۵ اسفندماه ۱۳۸۵ چشم از جهان فروبست.

گنجینه با ارزشی به نام موزه سینما/ چرا باید قدردان باشیم؟

نظام الدین کیایی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران باور دارد که موزه سینما امروز یک گنجینه پر ارزش و قابل احترام و غرور انگیز برای به رخ کشیدن به سایر کشورها است


در پی همکاری‌های فرهنگی میان بخش فرهنگی سفارت استرالیا، موزه سینمای ایران، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه دریچه سینما، پنج فیلم «کوره»، «زمین مرتفع»، «قوچ‌ها»، «دوباره جون»، «نیترام» از ۹ تا ۱۱ شهریور در موزه سینما به نمایش درآمد. نظام الدین کیایی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران در روزهای گذشته در موزه سینمای ایران به تماشای فیلم‌های استرالیایی نشست و درباره اهمیت برگزاری این رویداد فرهنگی گفت: «چیزی که این روزها به مجموعه موزه سینما و مخصوصا فضای باغ فردوس گرمی و طراوتی زندگی بخش داده و به شدت هم مورد استقبال علاقمندان به فرهنگ و سینما قرار گرفته برگزاری و نمایش دومین هفته فیلم استرالیا است که دوره اول این رویداد فرهنگی ۱۰ سال پیش انجام شده بود و این بار با دقت و مدیریت به صورت بسیار آبرومندانه و شایسته‌ای با نمایش فیلم‌های بسیار مهمی برگزار شد.»

او ادامه داد: «شکی نیست این استقبال فرهنگی یعنی عضویت و ورود و آشنایی دوستان و علاقمندان با موزه‌ سینمای ایران و برنامه‌های آن، که به محیط محله باغ فردوس رنگ و بو و اصالتی دلنشین داده و موزه امروز یک گنجینه پر ارزش و قابل احترام و غرور انگیز برای به رخ کشیدن به سایر کشورها است. موزه سینما درواقع گنجینه‌ای از تاریخ سینمای ایران و ظرفیتی است که به واسطه آن می توانیم سینمایمان را هم به مردم عزیز داخل کشور و هم به سینمادوستان سایر کشورها بشناسانیم. همانطور که می‌دانیم سینماگران سرشناس زیادی پا بر روی پله‌های این عمارت صدساله گذاشته‌اند و خاطرات زیادی در آن ثبت شده است که باید قدر بدانیم.»

منبع: خبرآنلاین

افتتاح دومین هفته فیلم استرالیا در موزه سینما

سفیر استرالیا در ایران در افتتاح هفته فیلم این کشور در موزه سینما گفت: استرالیایی‌ها و ایرانی‌ها عاشق سینما هستند و به آن نه فقط به عنوان سرگرمی بلکه به عنوان شنیده شدن صدای مردمی که بدون صنعت سینما صدایشان به جایی نمی‌رسید، می‌نگرند.


دومین هفته فیلم استرالیا نهم شهریورماه با حضور سفیر استرالیا، نمایندگانی از سفارت این کشور و سینماگران در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.

لیندال ساکس – سفیر استرالیا در ایران – با ابراز خوشحالی از برپایی مراسم افتتاحیه در مکانی زیبا گفت: موضوع مهم این است که این برنامه را پس از وقفه طولانی بعد از پاندمی کرونا برگزار می‌کنیم و برخی از فیلم‌های استرالیا را با شما به اشتراک می گذاریم.  استرالیایی‌ها و ایرانی‌ها عاشق سینما هستند و به آن هم به عنوان سرگرمی و هم به عنوان شنیده شدن صدای مردمی که بدون صنعت سینما صدای آنها به جایی نمی‌رسید، می‌نگرند.

او ادامه داد: فیلم‌های استرالیایی نماد فرهنگ و خلاقیت و نخبگی ما هستند. بسیار خوشحالم که بنده و همکارانم در سفارت این افتخار را داریم با فیلم‌های محبوبی از کشورمان در خدمت شما باشم. فیلم‌هایی را برای شما انتخاب کردیم که که به روابط خانواده‌های استرالیایی و و مردم استرالیا با مردم جهان دارند.

در ادامه مراسم، آرمین میلادی – مدیر هنری هفته فرهنگی فیلم استرالیا – گفت: سال ۲۰۱۸ اولین هفته فیلم استرالیا را برگزار کردیم و با توجه به اینکه جشنواره فیلم‌های ایرانی در استرالیا برگزار می‌شود برای من یک آرزو بود که بتوانیم فیلم‌های استرالیایی را نیز در ایران نمایش دهیم و تبادل فرهنگی را بهتر انجام دهیم و امیدوارم زمانی برسد نمایش فیلم‌هایی را داشته باشم که محصول مشترک دو کشور باشد.

وی افزود: اکران اولین فیلم بلند سینمایی در تاریخ استرالیا در  ۱۹۰۶ بود که تا به امروز صنعت شکوفایی دارد. سال گذشته ۵۰ فیلم در استرالیا با بودجه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار تولید شد که این نشان دهنده این است که صنعت فیلم در استرالیا چقدر مهم است.

به گفته او برای این هفته فیلم پنج فیلم از ژانرهای مختلف استرالیایی انتخاب شده که یکی از این فیلم‌ها به نام «نیترو» دو سال گذشته در جشنواره کن برنده جایزه شد.

نظام الدین کیایی، امیر اسفندیاری، محمدرضا مصباح، رویا تیموریان، گوهر خیراندیش، عباس یاری و درنا مدنی از جمله افراد حاضر در این مراسم بودند.

دومین دوره اهداء نشان عالی خورشید در موزه سینما برگزار شد

دومین دوره اهدای نشان عالی خورشید با حضور سینماگران ، مستندسازان و با اجرای منصور ضابطیان در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.


به گزارش روابط  عمومی موزه سینما، درابتدای این مراسم منصور ضابطیان که اجرای مراسم را برعهده داشت، گفت: رامین حیدری فاروقی یکی از تهیه‌کنندگان و مستندسازان ارزشمند سینما است که سالهاست از مستندهایی که او ساخته یاد می‌گیریم و لذت می‌بریم و امروز در این مراسم فرصت را مغتنم می‌شماریم که آثار او را یادآوری کنیم. نشان خورشید نخستین بار اسفند 1399 اهدا شد و در جریان طراحی و برنامه‌ریزی این نشان بودیم و می‌دیدم اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی چقدر زحمت کشیدند تا این نشان شناخته شود و خوشبحتانه بعد از دو سال این اتفاق افتاد.
در ادامه علیرضا حسینی رییس هیأت مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان مستند افزود:‌ نشان عالی خورشید را چند سال قبل در انجمن تهیه‌کنندگان طراحی کردیمو خود رامین حیدری فاروقی برای این موضوع مهم با ما همفکری کرد. این نشان برای تهیه‌کننده‌ای که در زمینه سینمای مستند و ترویج آن فعالیت خوبی داشته باشد در نظر گرفته شد و هر سال به یک نفر اهدا می‌شود که سال گذشته به مرتضی رزاق کریمی اهدا شد و امسال با تصمیم هیأت امنای نشان عالی خورشید از میان سه نفر از کاندید، رامین حیدری فاروقی انتخاب شد و خوشحالیم امسال این نشان به او اهدا می‌شود.
وی افزود:‌ رامین حیدری را از 35 سال پیش و از زمان دانشجویی می‌شناسم و خاطرات خوبی از زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر و تماشای آثار تارکوفسکی و ایستادن در صف‌های طولانی به همراه او دارم. خوشحالم در سال‌های اخیر در انجمن مستندسازان در خدمت ایشان هستم و آرزو می‌کنم سالیان سال سایه‌اش بالای سر سینمای مستند ایران باشد.
پس از آن کلیپی از نخستین مراسم اهدای نشان خورشید در موزه سینما به نمایش درآمد.
تهیه‌کننده خلاق، مصداق رامین حیدری فاروقی است
در بخش دیگری از این مراسم از مرتضی رزاق‌کریمی رئیس هیأت امنای نشان عالی خورشید گفت:‌ افتخار بزرگی است که در این جمع حضور دارم. در دهه سوم تأسیس این انجمن هستیم و در این جمع کسانی هستند که بیشر از من زحمت کشیدند. اوایل دهه هفتاد بحث تأسیس انجمن مستندسازان را داشتیم و نیمه دوم دهه 70 جمعی از بزرگان سینمای ایرانی جمع شدند و انجمن شکل گرفت. همان زمان مباحثی درباره نگاه حرفه‌ای و صنعتی شدن این نوع سینما و لزوم احداث این انجمن حس می‌شد و از همان ابتدا کیفیت از اهداف انجمن بود.
وی ادامه داد: ارتقای سینمای مستند از اهداف اصلی تشکیل این انجمن بود و در ادامه موضوع تهیه‌کنندگی به شکل جدی دنبال شد و سئال اصلی این بود که وظیفه تهیه‌کننده، مدیریت پروژه است و یا مدیریت کیفیت پروژه و اغلب کسانی که به نشان خورشید توجه کردند کسانی بودند که همین مباحث را در دوره‌های مختلف مد نظر داشتند.از نظر من مصادیق تهیه‌کننده خلاق خود رامین حیدری فاروقی است که به دوستی با او افتخار می‌کنم و احساس می کنم از معاشرت با ایشان به کیفیت خودم افزوده شده است.
در ادامه این مراسم رویا نونهالی (همسر رامین حیدری فاروقی) نیز گفت: رامین به خاطر نظامی بودن پدرش در کودکی اغلب در سفر بوده و نظم  را از پدرش آموخته و معلمش مادرش بوده است. در  1368 وارد دانشگاه شد و با رتبه نخست رشته کارگردانی را تمام کرد و ادامه تحصیل داد. او در این میان کارگردانی و تهیه‌کنندگی مستند انجام می‌داد و همیشه دنبال شعر ، خیال و سند در مستندسازی بود.
وی با بیان اینکه زبان و بیان رامین حیدری فاروقی شاعرانه است و سفرنامه تصویری در جستجوی رازهای زیبایی می‌ساخت، بیان داشت: او کار فیلمسازی را با کلیپ نوایی شروع کرد ، از بانیان تولید آن در ایران شد و آن زن آینده‌دار بافنده در کلیپ نوایی من بودم. رامین درباره گویش و زبان و بیان، پژوهش را ادامه داد و مستندی به نام «گره» درباره زیبایی‌شناسی فرش و معماری و شهر ساخت و در سال 79 راهی آفریقا شد و مستندی در 52 قسمت ساخت و من همسفر این سفر جادویی با او بودم. بعد از آن به چین و شهرهای مختلف ایران سفر کرد و مستندهای زیادی ساخت. همچنین جایزه مستند بلند تلویزیونی را گرفت، نخستین رییس منتخب آکادمی خانه سینما شد و امروز برای ادای مهر به سه دهه فعالیت کیفی او گرد هم آمدیم. رامین شریک درجه یک و همسفر خوبی است و برای من هیجان‌انگیز است که در این سال‌ها شاهد تلاش او بودم.
رامین حیدری فاروقی نشان خورشید را گرانمایه می‌کند
منوچهر شاهسواری از دیگر مهمانان مراسم نیز گفت: در روزگاری که مطاع اقبال به دینار هیجان در گوشه و کنار شهر به حراج می‌رود، وجود کسانی که همچنان به اخلاق، به سرزمین، هنر و هنرمندی باورمندند، غنیمت است.
وی افزود: رامین نماد کسی است که عاقلانه به عاطفه حرمت می‌گذارد و هیچ کدام را فدای دیگری نمی‌کند. کسانی که می‌توانند در تناسب خرد و احساس، فضا را متعادل کنند غنیمت هستند و رامین یکی از آنهاست. البته ممکن است بپرسیم در این فضا، نشان خورشید به چه کار آید؟ و گاهی دل‌های ما به سمتی می‌رود که از خود بپرسیم برای چه هستیم؟ اگر با رامین حیدری فاروقی معاشرت کنیم دلایل این سوالات را درک می‌کنیم و در کنار او بودن غینمت است.
مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: رامین می‌دود نه برای اینکه جلو برود بلکه برای در جای خود ماندن می‌دود. این جنس از آدم‌ها نشان خورشید را گرانمایه می‌کنند و فکر می‌کنم رامین از آن دسته افراد است. افرادی تصور می‌کنند می‌شود ادبیات ، فرهنگ و هنر را در چهارراهی به حراج بگذارند اما باید یوسفی باشد که در این بازار خریداران به عشق او بیایند و رامین یکی از یوسفان است.
داشتن جهان‌بینی خود یک امتیاز است
همچنین محمدرضا اصلانی از مستندسازان پیشکسوت نیز که در این مراسم حضور داشت، گفت: رامین حیدری فاروقی در دهه 70 دانشجوی مودب و خجولی من بود، اوایل او را نمی‌شناختم، افراد خجول معمولا با یک تشر کنار می‌روند اما او همه تشرها را تحمل کرد و برایش سازنده بود. رامین پشت صحنه را در جلوی صحنه به نحو درستی جبران کرد و این خود نشان خرد است. باید گفت این نه فقط جای خوشحالی و جای خوشبختی و جای الگو‌پردازی نیز است.
وی ادامه داد: داشتن جهان‌بینی خود یک امتیاز است و کمتر کسی را می شناسم که مانند حیدری فاروقی این جهان بینی را داشته باشند. در جهان امروز، جهان‌بینی کم داریم و همین موضوع جامعه امروز ما را دچار اغتشاش کرده و جامعه‌ای که جهان‌بینی ندارد خودبسندگی برایش عقب گرد است و این خطری برای جامعه محسوب می شود. برای رامین احترام خاص قائلم و جدا از محبتی که نسبت به او دارم انتخاب او برای اعطاء این نشان، نشان‌دهنده ارزش او است.
پس از آن مستندی کوتاه درباره رامین حیدری فاروقی به کارگردانی امیرخسرو شاهوردی نمایش داده شد.
پس از نمایش مستند منصور ضابطیان متن لوح اهدایی به رامین حیدری فاروقی را خواند و از محمدعلی نجفی، سیدمحمد بهشتی، منوچهر شاهسواری ، محمد حمیدی‌مقدم ، مرتضی رزاق‌کریمی، رویا نونهالی و علیرضا حسینی و دعوت کرد تا به روی سن بیایند و نشان عالی خورشید و لوح یادبود را به رامین حیدری فاروقی اهدا کردند.
خانواده محل تحقق اعتماد متقابل است
رامین حیدری فاروقی نیز پس از دریافت نشان عالی گفت: من دل نازک هستم و بغضم می‌گیرد و هر موقع بغض می‌کنم خوشحال می‌شوم و می‌گویم چه عالی که هنوز زنده‌ام! و نیاید آن روزی که بغضمان نگیرد. من خوشبختم و دلایل این خوشبختی سیاهه طولانی دارد و بزرگ‌ترین دلیل مادر و پدرم هستند. من خوشبختم چون معتقدم خوشبختبی مبتنی بر تجربه خانواده است و خانوده من روز به روز بزرگ‌تر شد چراکه معلم خوب و استاد گرانقدری داشتم.
وی ادامه داد: در دانشگاه با استاد اصلانی آشنا شدم و اگر یک نفر باشد که انسان او را باور کند، درهای خوشبختی به روی او باز می شود و من استاد بودن او را باور کردم. در دوران دانشجویی در بنیاد سینمایی فارابی استخدام شدم و از حضور محمد بهشتی بهره بردم. درباره همسرم باید بگویم همسفر، عشق، اعتماد و تعقل به اعتماد مدام. از افراد زیادی باید قدردانی کنم و امیدوارم سندهای زندگیشان دل‌انگیز باشد. من معتقدم خانواده تنها خون نیست، خانواده محل تحقق اعتماد متقابل است که به خلاقیت و گرانقدر دانستن تواضع و مهر به دیگران نیاز دارد. اینگونه خانواده می‌تواند بزرگ شود و من برای همین خوشبختم. زندگی من امروز در این ضیافت منعقد شد و از تک تک دوستانم متشکرم.
منوچهر شاهسواری، محمد حمیدی مقدم، محمدعلی نجفی، محمدرضا اصلانی، مرتضی رزاق کریمی، محمد صوفی، علیرضا حسینی، سید محمد بهشتی، فریدن خلعتبری، سید احد میکائیل زاده، محمد طیب،مجید رجبی معمار، مسعود امینی تیرانی، رویا نونهالی، رامین حیدری فاروقی،هادی آفریده، حامد شکیبانیا، سام کلانتری، مجید خالقی سروش، آزاده موسوی، کوروش عطایی و … از جمله افرادی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

برگزاری دومین هفته فیلم استرالیا در موزه سینمای ایران

پنج فیلم از سینمای استرالیا در دومین هفته فیلم استرالیا در موزه سینمای ایران نمایش داده می‌شود.


به گزارش روابط عمومی موزه سینما، در پی همکاری‌های فرهنگی میان بخش فرهنگی سفارت استرالیا، موزه سینمای ایران، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه دریچه سینما، پنج فیلم «کوره»، «زمین مرتفع»، «قوچ‌ها»، «دوباره جون»، «نیترام» از ۹ تا ۱۱ شهریور ماه در موزه سینما به نمایش در می‌آید.

همچنین مراسم افتتاحیه فیلم‌ها با حضور سفیر استرالیا خانم لیندال ساکس در سالن فردوس در تاریخ نهم شهریور ماه ساعت ۱۹ برگزار خواهد شد.

برنامه نمایش فیلم‌ها در سالن فردوس به شرح زیر است:
– نهم شهریور ماه ساعت ۱۹:۰۰ فیلم سینمایی «زمین مرتفع»
– دهم شهریور ماه ساعت ۱۷:۰۰ فیلم سینمایی «کوره»،
ساعت ۱۹:۰۰ فیلم سینمایی «قوچ‌ها»
– یازدهم شهریور ماه ساعت ۱۷:۰۰ فیلم سینمایی «دوباره جون»،
ساعت ۱۹:۰۰ فیلم سینمایی «نیترام»

بازنشر گفتگوی تاریخ شفاهی موزه سینما با زنده یاد «منوچهر اسماعیلی» برای درگذشت این هنرمند

موزه سینمای ایران برای درگذشت زنده یاد «منوچهر اسماعیلی» گزیده ای از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند عرصه دو.بله را منتشر کرد.


به گزارش روابط عمومی موزه سینما، زنده یاد منوچهر اسماعیلی دوبلور و مدیر دوبلاژ در ابتدای گفتگوی تاریخ شفاهی اش با موزه سینمای ایران، گفت: پدرم راننده بود و در سازمان برنامه و وزارت فرهنگ کار می‌کرد. هفت ساله بودم که از کرمانشاه به تهران آمدیم و در نواب زندگی می‌کردیم.

وی ادامه داد: در نوجوانی چندسالی به خاطر کار پدرم به اهواز رفتیم و در همان سال‌ها بود که علاقه من به سینما با رفتن به سینما کم کم تبدیل به یک عشق و آرزو شد و برای اینکه از دایره سینما دور نمانم به سینما اهواز می‌رفتم و فیلم می‌دیدم. یادم می آید روزی دیدم بر روی شیشه سینما آگهی استخدام یک خطاط را داده بود که امتحان دادم و قبول شدم و ماهی 60 تومن حقوق برایم درنظر گرفتند که نصف حقوق پدرم در اهواز بود.

اسماعیلی با اشاره به ورودش به دنیای دوبله نیز بیان داشت: در ابتدای کارم فیلم های خارجی را به همراه منوچهر والی دوبله می‌کردم آنقدر اینکار را دوست داشتم که حتی افکت هم می‌دادم و کم کم دو نقش را باهم می‌گفتم و در ادامه، تولیدات داخلی نیز در سایه اوج دوبله آغاز شد و با همان انرژی که بر روی فیلم‌های خارجی کار می‌کردم فیلم‌های فارسی را صداگذاری می‌کردم.

وی خاطرنشان کرد: یادم می‌آید در فیلم خارجی« دروازه پاریس» زنده یاد علی کسمایی نقش بسیار سختی را به من داد که یادش بخیر پرویز دوایی هم مطلب خوبی درباره آن فیلم و دوبله من در مجله فردوسی نوشته بود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه از روز و ساعتی که وارد کار دوبله شدم تا زمانیکه اولین فیلم را به عنوان مدیر دوبلاژ به من سپردند 8 سال گذشت، گفت: هنوز هم بعد از این همه سال اگر بخواهم بر روی شخصیت فیلمی صحبت کنم چندین بار فیلم را می‌بینم و آنرا تحلیل می کنم که دو نقش باشد یا سه نقش. تمام شخصیت‌های فیلم را باید بشناسم و تا زمانیکه مصداق آنها را پیدا نکنم دوبله آنرا قبول نمی‌کنم و روال کاری‌ام بدین شکل است که برای هر کدام از شخصیت‌ها صدا و گویش انتخاب می‌کنم و ثمره آنرا در همان اتاق کار بین همان آدم‌هایی که حضور دارند (20، 30 نفر) می‌گیریم. همه می‌دانند که در مورد کار من می‌توانند کاملا آزادانه اظهارنظر کنند و هرگز جلوی نقدهایی که می‌تواند در روند کاری ام اثر مثبتی داشته باشد را نگرفته‌ام.

وی درباره همکاری‌اش با مسعود کیمیایی نیز توضیح داد: همکاری با مسعود کیمیایی همیشه موجب می‌شد تا همه عوامل و من به عنوان دوبلور که قرار بود در فیلم با او کار کنم، حس کنم تنها نیستم زیرا با همه عوامل بسیار خودمانی و راحت بود و این همخوانی برای ما نیز بسیار خوب بود. زمانیکه کیمیایی وارد سینما شد پر از نوآوری بود و من معتقدم حتی امروز هم با یک تلنگر می‌توان آنرا به 40 سال پیش برگرداند. همچنین ناصر تقوایی که سکوت و بی سر و صدا بودنش نشانه تمام شدنش نیست و به جای اینکه بگوییم آتش زیر خاکستر است بهتر است بگوییم کبریت زیر خاکستر است که با آثار خوبش همه جا را به آتش می‌کشد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: نقش‌هایی که دوبله‌شان را به من می‌دادند تا زمانیکه آنها را از لایه‌های جامعه حس نمی‌کردم ، منتقل نمی‌کردم یعنی بداخلاقی‌ها را می‌دیدم  و باور می‌کردم ، اشک آدم لومپن را می‌دیدم و متوجه می‌شدم که سبک و سیاق دفاع از باورهایشان چگونه است که شاید وقتی از پشت پنجره این رفتارها را ببینید ، خنده تان بگیرد اما من معتقدم هرفردی به سبک خودش از خودش دفاع می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: از نظر من فیلمسازی ناصر تقوایی و علی حاتمی نقطه عطف سینما و البته ذائقه شخصی من هم هستند.

موزه سینمای ایران درگذشت «منوچهر اسماعیلی»؛ هنرمند عرصه دوبله را به خانواده آن مرحوم تسلیت گفته و از خداوند برای جامعه هنری آرزوی صبر و تحمل دارد.

محمد خزاعی در مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه سینما: دنیای امروز، دنیای رسانه‌ها و روایت‌هاست

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه همیاری و هم‌افزایی اصحاب رسانه در افق تحول سینما اجتناب ناپذیر است، گفت: سینمای ایران با همه افتخارات و موفقیت‌های بین‌المللی، هنوز در ارائه تصویر ایران قوی و زیبا با کاستی‌هایی مواجه است.


مراسم تجلیل از خبرنگاران فعال رسانه‌های سینمایی صبح امروز دوشنبه ۲۴ مردادماه با اجرای حمید مدقق مجری و کارشناس رسانه، برگزار شد.

در این مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، دکتر قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت، دکتر اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیرکل روابط عمومی، مجید اسماعیلی مدیر عامل موزه سینما، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران،  رسول صدرعاملی، غلامرضا موسوی، حبیب اسماعیلی، و تعدادی از مدیران موسسات سینمایی از جمله عباس اسدالهی معاون اداری مالی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، سیداحد میکائیل زاده مشاور مدیرعامل مرکز، میکائیل دیانی مدیر ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران حضور داشتند. در این آیین ویژه از چهار چهره شاخص سینمای ایران که سابقه خبرنگاری داشتند و 120 خبرنگار فعال در رسانه‌های مکتوب، شنیداری و دیداری تجلیل شد.

در ابتدای این مراسم که بیش از دو ساعت به طول انجامید، رئیس سازمان سینمایی، ضمن تجلیل از مقام خبرنگاران و اهالی رسانه گفت: خوشحالم که بعد از مدت‌ها توانستیم در کنار یکدیگر باشیم، بعد از 9 ماه قبول مسئولیت در سازمان سینمایی، موفق به حضور در جمع خبرنگاران شدم و این اتفاق خوبی است.

او با بیان اینکه افتخار می‌کنم که از اهالی رسانه بوده و هستم، ادامه داد: قطعا طی نشستی در ماه‌های آینده، گزارش یک‌سال فعالیت سینمایی خود که از ۱۵ مهرماه آغاز شده است را منتشر خواهم کرد و درباره مشکلات سینما به گفت‌وگو خواهیم نشست.

خزاعی با اشاره به تعطیلی برنامه سینمایی «شهرفرنگ» افزود: دلمان برای «شهر فرنگ» و «هفت» که از برنامه‌های راهبردی حوزه سینما بودند، تنگ شده است، امیدوارم دوباره چنین برنامه‌هایی را روی آنتن تلویزیون ببینیم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه گفت: ‏‎دنیای امروز دنیای رسانه‌ها و روایت‌هاست.  بی‌دلیل نیست که استکبار پس از شکست‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی به ابزار رسانه پناه آورده است. بیش از 200 رسانه وابسته به نظام سلطه به صورت رسمی علیه افکار عمومی ایران سم‌پاشی و جوسازی می‌کنند. کوچک‌ترین اظهار نظر و تحلیل هنرمند ما، چهره فرهنگی ما یا بازیگر سینما، به هجمه و ناسزای رسانه‌های غربی و کاربرانشان قرار می‌گیرد. ‎پس جنگ شروع شده است. مهم‌ترین هدف آنان پروژه ناامیدسازی است که رهبری انقلاب اشاره فرموده‌اند. پس گرفتار اتمسفر آن ها نشویم.

تصویر ایران قوی و زیبا غایب است

‏‎وی ادامه داد: سینمای ایران با همه افتخارات و موفقیت‌های بین‌المللی هنوز در ارائه تصویر ایران قوی و زیبا کاستی‌هایی دارد. متاسفانه گاهی مصرف‌کننده اندیشه و سلیقه‌های غرب است. ‏‎چنین خطری رسانه‌ها را هم تهدید می‌کند که باید هوشیار باشند. باید با همیاری سینما، تصویری درست و حقیقی از این سرزمین خلق کنید تا جهان ما را با آن بشناسد نه با روایت‌ها، اخبار و تصاویر دروغین.

خزاعی افزود: رسانه‌ها به دلیل قدرت تاثیرگذاری بر جامعه، همیشه در خطر نفوذ فرهنگی اتاق فکرهای دشمنان قرار دارند. پس ضروری است با آگاهی و هوشیاری نسبت به رسالت اجتماعی و ملی، به ناقل تفکرات دشمن تبدیل نشویم.  بیش از هر گروه اجتماعی، این جامعه رسانه‌ای است که باید از قلم و قدمش مراقبت کند. ‎ در عصری زندگی می‌کنیم که رسانه‌ها تا اندرونی خلوت شهروندان نفوذ کرده اند. پس نسبت به انتشار هر پیامی مسئولیم. در جایی مطالعه کردم  که «بیش از گلوله‌ها، کلمات آدم کشتند».  پس باید از این سلاح  مهم درست استفاده کنیم. هیچ دینی به اندازه اسلام به قلم، نوشتن و خواندن حرمت و ارج نداده است. ن والقلم و ما یسطرون.

‏‎محمد خزاعی گفت: اخلاق نیاز جامعه ما و دنیاست. به عنوان کسی که روزگاری این افتخار را داشته‌ام در کسوت خبرنگار فعالیت کنم عرض می‎کنم در فضای گسترده رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گاهی ممکن است دچار لغزش شویم و ناخواسته به سمت مسائل شخصی آدم‌ها کشیده شویم. باید مراقبت کنیم. همیشه حواس‌مان به دوربین مدار هستی باشد که خداوند نور آسمان‌ها و زمین است.

از نقد سازنده استقبال می‌کنیم

‏‎رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اهمیت نقد در رسانه‌ها گفت: از نقدهای سازنده و جهت‌بخش و منصفانه استقبال می‌کنم. البته ممکن است برخی نقدها ناشی از شیطنت، رانت‌خواهی، سهم‌خواهی و باج‌خواهی باشد. این‌گونه سنگ‌اندازی‌ها در عزم و اراده بنده و همکارانم و در حرکت قطار سینمای انقلاب تاثیری ندارد. پس ضمن احترام، استقبال و نیاز به نقدهای سازنده و راهگشا از نقدهای مریض، زرد، منفعت جویانه، شخصی، باندی و جناحی ابایی نداریم. معتقدم رسالت مطبوعاتی با شیطنت مطبوعاتی فرق دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شک ندارم که همیاری و هم‌افزایی اصحاب رسانه در افق تحول سینما اجتناب ناپذیر است. ‎ سینمای ایران در چهار دهه اخیر با جهش‌ها و فرازهای قابل توجهی همراه بوده است. در دوره‌‌هایی با میلیون‌ها مخاطب و خانواده‌ها آمیخته بوده و این ظرفیت بالقوه موجود است و در محافل بین‌المللی نیز، همواره درخشیده است. امروز به‌نظر می‌رسد با سیر تحولات اجتماعی و رشد مناسبات صنعتی نیاز به تغییر در ساختارها داریم.

‏‎خزاعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در زمینه ساختارهای فرسوده، اقتصاد شکننده سینما، شیوه‌ها و مدل‌های سنتی، نگاه محتوایی و … نیاز به تحول داریم.  سینمای ایران با این ظرفیت بزرگ، نیروی انسانی متمایز و تولیدات سالانه در بازار داخلی با مشکلات مواجه است و برای بازار منطقه‌ای و بین‌المللی آن هم به نقشه راه و تعاملات راهبردی نیاز داریم. همه اینها نیازمند جراحی ساختارهاست.

او ادامه داد: بدون تردید، در جراحی ساختارها رسانه ها نقش مهم دارند. وقتی از رسانه حرف می زنیم از قدرت عظیمی حرف می زنیم که وظیفه آگاهی بخشی و تحول خواهی را بر دوش دارد.  تاکنون هم این چراغ به همت و کمک شما روشن مانده است. ‎طبیعی است هر گونه تغییری با واکنش برخی گروه‌های واپسگرا مواجه می‌شود.  ‎با قطعیت می گویم؛ سینمای ایران در محتوا و اندیشه ورزی، در احیای مخاطب و مخاطب‌سازی، در بازاریابی منطقه‌ای و بین‌المللی و برای کمک به رشد فرهنگ عمومی  به بازسازی، جراحی و تحول نیاز دارد. هراس از تغییر و تحول به ما اجازه کشف عرصه های جدیدتر را نمی دهد.

چشم‌اندازی تازه برای سینما ترسیم شده است

‏‎خزاعی تاکید کرد: در این دوره چشم‌انداز تازه‌ای ترسیم شده است. احیای شورای عالی سینما، بازنگری در آئین‌نامه‌های ساخت و نمایش، تدوین طرح‌ها و ماموریت‌های پنج‌ساله موسسات سینمایی، توجه به ظرفیت‌های تازه در حوزه استان‌ها و شهرستان‌های در مسیر تحقق عدالت فرهنگی، تعامل با صنوف، شناسایی ظرفیت ‌ای جدید برای تقویت بنیه اقتصادی و بودجه‌ای سینما، طراحی افق پژوهش‌های نوین سینمایی، توسعه و نوسازی زیرساخت‌ها، ارتقای ساختارهای آموزشی در حوزه سینمای جوانان، گسترش مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف تقویت ظرفیت‌های اکران و تجاری‌سازی سینمای ایران و گشایش بازارهای جدید و … از جمله  از دستاوردهای این دوره است.

چراغ سینمای ایران فروزان است

‏‎رئیس سازمان سینمایی گفت:پانزدهم مهرماه که دوره یک‌ساله مدیریت بنده در سینما تمام می‌شود، گزارش جامع عملکرد و اقدامات صورت‌گرفته را در نشستی صمیمانه به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد. قطعا، برنامه‌ها و نشست‌های متعددی را برای استفاده از مشورت و هم‌اندیشی شما همکاران پیش بینی می‌کنیم چون اعتقاد دارم هر تحول با کمک و حمایت و همراهی رسانه‌ها رقم خواهد خورد.

‏‎وی در پایان گفت: خبرنگاران مسئولیت خطیر و حساسی دارند و در این میان، خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر مظلوم‌ترین گروه‌های رسانه‌ای هستند که پای عشق و علاقه‌شان در این عرصه ایستاده‌اند. کار و هنرتان شریف و قابل تمجید است. چراغ سینمای ایران با تلاش‌ها و همت شما دوستان فروزان مانده است.  پس این تلاش جای قدرانی و تشکر دارد.

بخش دیگری از این مراسم به تجلیل از غلامرضا موسوی، حبیب اسماعیلی، فریدون جیرانی و رسول صدرعاملی که از روزنامه‌نگاران سابق و سینماگران امروز هستند، اختصاص داشت، همچنین از بابک برزویه عکاس باسابقه سینما و رسانه که ماههاست در بستری بیماری است، با حضور امیر عابدی تقدیر شد.

صدرعاملی: بهترین خاطراتم مربوط به روزهای خبرنگاری است/ موسوی: امیدوارم روزهای رونق مطبوعات بازگردد

رئیس سازمان سینمایی در مراسم «ضیافت قلم» از غلامرضا موسوی، رسول صدرعاملی، فریدون جیرانی و حبیب اسماعیلی سینماگرانی که سابقه خبرنگاری دارند، تقدیر کرد.


امروز دوشنبه 24 مردادماه و در مراسم ویژه تقدیر از خبرنگاران فعال حوزه سینما (ضیافت قلم) از غلامرضا موسوی تهیه‌کننده، رسول صدرعاملی کارگردان، حبیب اسماعیلی بازیگر و تهیه‌کننده و فریدون جیرانی منتقد و کارگردان که سابقه خبرنگاری دارند، با اهدای لوح یادبود تقدیر شد. قبل از هر بزرگداشت، کلیپی از گفتگوها و تصاویر این سینماگران روی پرده رفت. همچنین در بخشی ویژه به خبرنگارانی که در دو سال اخیر، درگذشته‌اند، با قرائت متن و پخش تصاویر آنها، ادای احترام شد.  فریدون جیرانی به دلیل ابتلا به کرونا در این مراسم حضور نداشت.

تقدیر از غلامرضا موسوی با حضور مجید اسماعیلی مدیر عامل موزه سینما و سپیده حیدرآبادی مدیر روابط عمومی موزه سینما انجام شد. موسوی گفت: صحبت‌های آقای خزاعی به اندازه و کامل بود. فکر نمی‌کنم صحبت خاصی باقی مانده باشد. امیدوارم راهی گشوده شود تا رسانه‌های ما به‌ویژه در حوزه فرهنگ و مشخصا سینما، مانند گذشته پر رونق و پربار شوند و مسئولان راهی برای رونق بیشتر مطبوعات پیدا کنند.

تقدیر از حبیب اسماعیلی، تهیه‌کننده سینما، با حضور مهدی آذرپندار مدیرعامل و میکائیل دیانی معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران انجام شد.

 اسماعیلی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران سینمایی را از مظلوم‌ترین صنوف خواند و گفت: امیدوارم در آینده بیشتر به رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌های سینمایی پرداخته شود. من افتخار این را داشتم که در سال‌های گذشته با فریدون جیرانی، غلامرضا موسوی، بیژن امکانیان و مهدی فخیم‌زاده همکاری رسانه‌ای داشته باشم. در این مراسم لازم می‌دانم از حجت‌الاسلام دعایی که همیشه همراه سینماگران و هنرمندان بودند، یاد کنم و بگویم که او به عنوان یک فعال رسانه‌ای همیشه با ما  همراه و همدل بود.

بهترین روزهای زندگیم در مطبوعات گذشت

از رسول صدرعاملی نویسنده و کارگردان با حضور حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت و احسان هشیارگر مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی تقدیر شد. رسول صدرعاملی با تاکید بر اینکه بهترین روزهای زندگی‌ام در مطبوعات بوده و هنوز به این حرفه علاقه‌مند هستم، گفت: سینما و رسانه می‌توانند در کنار یکدیگر بزرگ شوند و رشد کنند، این یک همکاری دوطرفه بین رسانه و سینماست.  بزرگ شدن سینما و رسانه این است که باهم باشند، نه اینکه از یکدیگر تعریف و تمجید کنند، بلکه به یکدیگر کمک کنند.

این کارگردان در پایان گفت: سینمای ایران بعد از انقلاب همیشه جزو پیش‌روها بوده است. ما بازهم می‌توانیم از این روزهای سخت گذر کنیم و به روزهای با شکوه سینمای ایران برسیم.

تجلیل از بابک برزویه عکاس سینما و رسانه یکی دیگر از بخش‌های «ضیافت قلم» بود. امیر عابدی عکاس باسابقه برای این بخش، در کنار رئیس سازمان سینمایی قرار گرفت و از اهالی رسانه خواست برای سلامتی بابک برزویه و شفای او دعا کنند. عابدی همچنین با اشاره به وضعیت معیشتی هنرمندان از رئیس سازمان سینمایی درخواست کرد، تمهیدی برای بهبود اوضاع زندگی هنرمندان و حفظ کرامت آنان در نظر بگیرد.

در پایان این مراسم با حضور محمد خزاعی، رسول صدرعاملی، سید احد میکائیل‌زاده مشاور مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و محدثه واعظی‌پور مدیر روابط عمومی مرکز، از تعدادی از خبرنگاران تقدیر شد.

در مراسم «ضیافت قلم» که امروز دوشنبه برگزار شد از  از 120 خبرنگار و فعال رسانه‌ای عرصه سینما که در رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری فعالیت می‌کنند، با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد.

مراسم تجلیل از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای حوزه سینما به همت سازمان سینمایی و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی، موزه سینمای ایران، انجمن سینمای جوانان، مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویا نمایی و موسسه سینما شهر برگزار شد.