علی اکبر قاضی نظام مطرح کرد: سینما یعنی تصویر/ اولویت در سینما تصویر است

 

چهارمین جلسه از کارگاه «خلق ایده،ساخت فیلمنامه»با حضور علی اکبر قاضی نظام عصر روز گذشته در موزه سینما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما،در ابتدای جلسه قاضی نظام در باره نحوه نگارش اصولی فیلمنامه توضیح داد.
در ادامه گفت،:هنر باید زیبا ومتعالی بیان شود نه اینکه زیبا ومتعالی باشد.صحنه را تغییر مکان وگذشت زمان ایجاد میکند صحنه قسمتی از داستان است که مکان ثابت وژمان پیوسته باشد.
از نظر زمانی باید دوجانبه را در سینما در نظر بگیریم یعنی گذشت زمان در جریان صحنه وگذشت زمان بین دوصحنه.
قاصی نظام با بیان اینکه فیلمنامه به مثابه یک تحقیق می ماند، افزود: همچنان که در تحقیق محقق فرضیه ای را دارد که در پایان اثبات یا نفی می شود در فیلمنامه .فیلمنامه نویس نیز یک بن اندیشه دارد که در صدد اثبات آن می باشد.
وی ادامه داد: ایجاز در نگارش طرح وصحنه ها وسکانس ها  و نهایتا فیلمنامه و دیالوگ نویسی بسیار مهم است. تا زمانی که می توانیم با تصویر حرف بزنیم و شخصیت های خود را معرفی بکنیم باید از دیالوگ نویسی پرهیز کنیم. .باید توجه داشت که نقطه شروع فیلمنامه آشفتگی است ونقطه پایان فیلمنامه تعدیل است.
در آخر این جلسه فیلم یکی از دانشجویان نشان داده شد و دانشجویان نقطه نظرات خود رابه بحث گذاشتند.
در پایان قاضی نظام به همراه دانشجویان از موزه سینما بازدید کردند و دانشجویان با تاریخ سینمای ایران وسایل و ابزار فیلمبرداری وصدابر داری وتدوین آشنا گردیدند و کارشناس موزه در رابطه با تاریخ سینما توضیحات جامعی به دانشجویان ارائه کردند و به اتفاق فیلم کوتاه در باره ورود سینما به ایران را دیدند.

موزه سینما همزمان با ولادت امام رضا (ع) منتشر کرد؛ خاطرات صدرعاملی از عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی

موزه سینمای ایران همزمان با ولادت امام رضا (ع) بخش‌هایی از گفتگوی رسول صدرعاملی درباره فیلم «شب» را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، رسول صدرعاملی با بیان اینکه برای فیلم «شب » شروع خیلی خوبی داشته اسنت، گفت: زنده یاد عزت الله انتظامی وقتی فیلمنامه نهایی را که با کامبوزیا پرتوی بازنویسی کرده بودم خواند دو سه نکته داشت که انصافا نکاتش هم درست بود که درباره آن صحبت کردم و برطرف شدند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه زنده یاد خسرو شکیبایی هم به سرعت با ما همراه شد، افزود: پایان فیلمبرداری نیمه شب در صحن امام رضا (ع) شب غریبی بود، یادم می‌آید خسرو شکیبایی از ما جدا شد به سمت حرم رفت و با امام رضا راز و نیاز و خداحافظی کرد. خسرو در تمام طول فیلمبرداری حال خوبی نداشت و دو سه نفر در گروه فیلمبرداری دائم مواظب او بودند.

صدرعاملی درباره همکاری با عزت الله انتظامی نیز گفت : او سر دیالوگ‌ها حساس بود و من تا جایی که در توانم بود رعایت می‌کردم و سعی می‌کردم چیزی که او می‌خواست را انجام دهم و در این صورت مشکلی نداشتیم.

وی با بیان اینکه اتفاق جالب این بود که خسرو و انتظامی دائم با هم کشمکش داشتند، بیان داشت: همه می‌دانیم اقتدار بازیگری خسرو شکیبایی در ری‌اکشن‌های بازیگری‌اش و همچنین عکس العمل‌ها به بازیگر مقابل و سکوت‌هایش بود. تا آنجا که در تدوین فیلم آنقدر خسرو خوب بود که حتی در جاهایی که انتظامی صحبت می‌کرد ما عکس العمل های خسرو را هم نشان می‌دادیم.

صدرعاملی با بیان اینکه جمع بسیار خوبی در فیلم «شب » داشتیم، خاطرنشان کرد: یادم می‌آید امین حیایی که جایزه بهترین بازیگری را در جشنواره برای « شب » با جان و دل کمک می‌کرد و مواظب انتظامی و شکیبایی بود تا فضا خوب پیش برود.

وی ادامه داد: اتفاق عجیب این بود که ما در فصل پاییز و برای 40 روز فیلمبرداری رفته بودیم و اولین لوکیشن ما ایستگاه راه آهن بود. یادم می آید ساعت پنج بعداظهرشروع به کارکردن در ایستگاه قطار کردیم و وقتی در نیمه شب بیرون آمدیم متوجه شدیم برف همه شهر را پوشانده بود و این درحالی بود که 60 درصد فیلم در فضای خارجی بود. با عزت الله انتظامی به هتل برگشتیم و نگذاشتم داخل اتاق برود. به او گفتم نمی‌توانم منتظر بمانم برف بند بیاد زیرا باید در سه روز همه فضای خارجی را بگیرم. یادش بخیر انتظامی کمی فکر کرد و یک ساعت بعد گفت من آماده ام و از همان لحظه شروع به فیلمبرداری کردیم.

صدرعاملی خاطرنشان کرد:  آقای انتظامی با اینکه راه رفتن برایش راحت نبود پذیرفت کار کنیم و سه شبانه روز ، روزی ۱۶ ساعت کار کردیم و انگار نه انگار که این مرد درد زانو دارد و پا به پای گروه راه میرفت و دیگران را نیز تشویق به ادامه کار می‌کرد.

 

موزه‌ها شناسنانه یک تمدن هستند

 

نشست صمیمانه تعدادی از مدیران موزه‌های علمی- فرهنگی تهران به مناسبت هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی به میزبانی موزه سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، در ابتدای این نشست مدیرعامل موزه سینما با بیان اینکه مفهوم موزه به عنوان یک اتفاق فرهنگی باید در کشور تقویت شود، گفت: در بازدید از یکی از موزه‌های کشور روسیه متوجه شدم این موزه در سال، چهار میلیون بیننده دارد و وقتی شهری 143 میلیونی در یکی از موزه‌هایش چهار میلیون بازدیدکننده داشته باشد اتفاق خوبی است و نشان دهنده این است که مردم نسبت به گذشته، حال و آینده نگاه متفاوت پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه موزه‌ها در کنترل و مدیریت بحران هویت کارکرد ویژه و اختصاصی دارند، افزود: اینکه موزه‌های مختلف باهم آشنا باشند ، از احوال هم باخبر باشند و دائم درحال ارجاع دادن در موزه‌ها به یکدیگر باشند یکی از ضروریات است که باید به آن توجه جدی داشته باشیم. درواقع می‌توان هدف واحدی را دنبال کنیم مبنی بر اینکه اگر مخاطبی از موزه سینما بازدید می‌کند تبلیغاتی برای رفتن او به موزه‌های دیگر هم وجود داشته باشد.

در ادامه محیط طباطبایی رئیس شورای بین المللی موزه‌ها با بیان اینکه موزه سینما یک موزه هنری، موضوعی و کارشناسی است ، گفت: همانطور که می‌دانیم ایران یکی از قدیم کشورهایی است که صاحب سینما است یعنی بعد از اختراع سینما با فاصله بسیار کمی سینما وارد ایران شد این نشان می‌دهد که سینمای ما هم پای کشور فرانسه و در منطقه نیز منحصر به فرد است.

وی ادامه داد: دیدن تاریخ سینما در موزه‌ها یک ویژگی خاص محسوب می‌شود زیرا سینما معماری ، موسیقی و … را در خود جا داده است به همین دلیل موزه سینما یکی از موزه‌هایی است که برای مخاطبان جذاب است. همانطور که اعلام شد شعار امسال موزه‌ها پایداری است؛ پایداری یعنی چگونه می‌توان فرهنگ موسیقی را حفظ و به روز کنیم، چگونه باید معماری‌مان را حفظ کنیم و توجه داشته باشیم چه چیزی تحویل کودکانمان که آینده ما هستند می‌دهیم و در نهایت سینمای آینده چه کاربردی برای کودکانمان می‌تواند داشته باشد.

طباطبایی بیان داشت: درست است که اسم موزه‌هایمان متفاوت است اما مخاطب اصلی همه موزه‌ها کودکان هستند و ما موظف هستیم میراث کشورمان را حفظ کنیم و تحویل آیندگان که کودکان امروز ما هستند، بدهیم.

وی با اشاره به اینکه در دوران کرونا صدمات زیادی دیدیم و مشاهیری را از دست دادیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از مهمترین کسانی که بر اثر بیماری کرونا از دست دادیم زنده یاد«علی مرادخانی» مدیر و بنیانگذار موزه موسیقی بود و تاسف بیشتر اینکه وی درحالی به دلیل بیماری کرونا دنیا را وداع گفت که تلاش بسیاری برای اجرای طرح واکسیناسیون رایگان کرونا برای هنرمندان و خانواده‌های آنها انجام داده بود.

توجه جدی به تکنولوژی در موزه‌ها

در ادامه این نشست بیژن مقدم مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران نیز گفت: یکی از مشکلات فعلی رابطه موزه و تکنولوژی است که در مقایسه با نمونه‌های خارجی کمی عقب هستیم . باید توجه داشته باشیم بخشی از جذابیتی که در موزه‌های خارجی وجود دارد استفاده از تکنولوژی است تا بوسیله آن مفاهیم خود را بیان کنند.

وی ادامه داد: موزه‌های جدید و درحال تاسیس باید به تکنولوژی توجه جدی داشته باشند تا موزه را با تکنولوژی‌های جدید برای کودکان تاسیس کنند تا جذابیت بیشتری برای آنها داشته باشد.

مقدم یادآور شد: همانطور که می‌دانید رشد کودکان امروز متفاوت است تا آنجا که کودک 9 ساله ما امروز به اندازه یک نوجوان 15 ساله می‌فهمد درواقع کودک امروز دیگر کودک 20 سال قبل نیست. وقتی می‌خواهیم کودک را به موزه‌ها ببریم باید در آن اشیائی وجود داشته باشد که در گروه علایقش باشد و جذابیت موزه به اندازه‌ای باشد که کودک را در آن محل نگه دارد.

وی ادامه داد: یکی از قابلیت‌های ما در موزه‌ها امکان اشتراک‌ذاری است که بهتر است از این امکان استفاده کنیم . به عنوان مثال، همکاران ما در مجموعه آزادی در نوروز برای معرفی خود یک میز در نیاوران از ما خواستند که اتفاق بسیار خوبی بود زیرا شاید مخاطب نیاوران ندانند مجموعه دیگری تحت عنوان آزادی وجود دارد که بدین شکل مطلع می‌شوند و از آنجا هم بازدید می‌کنند. بنابراین خوب است این فرصت‌ها را دراختیار یکدیگر قرار دهیم و از آن استفاده کنیم.

 هویت تاریخی موزه‌ها؛ نقطه اتصال با جامعه

در ادامه عباس هدایتی معاون مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران نیز گفت: یکی از مهمترین نقطه‌های اتصال با جامعه ، هویت تاریخی موزه‌ها با گذشته است و ما با تولید محتوا و چگونگی ارائه گذشته می توانیم به شعار امسال موزه‌ها که پایداری و حال خوب است، کمک کنیم.

وی ادامه داد: هر کدام از موزه‌ها مخاطب خاص خود را دارند و برگزاری نشست‌های مشترک موجب می‌شود تا مخاطب‌های خاصمان باهم تلاقی پیدا کنند و مشترک‌تر شوند و تولید محتوای بهتری برای حال خوب جامعه و پایداری داشته باشیم.

هیچ دستگاهی جاذبه موزه را برای مراجعه مخاطبین ندارد

علیرضا قلی‌نژاد عضو هیات اجرایی شورای بین المللی موزه‌ها نیز  گفت: واقعیت این است که هیچ نهادی مانند موزه نمی‌تواند جمعی از جمیع اطلاعاتی که انسان برای شناخت خود به آن نیاز دارد را به او بدهد. موزه‌ها به ما از گذشته ، خانواده، تاریخ، حکومت‌ها، تجارت‌ها و … می‌گویند. همه باید بدانیم که هر موضوعی تاریخی دارد وتاریخ آن را می‌توانیم در موزه‌ها ببینیم.

وی ادامه داد: موزه‌ها برای گفتن پایداری زیست را برای امروز و آینده باید جلوه‌های پایداری خود را عرضه کنند یعنی وقتی درباره پایداری انرژی‌های پاک و یا درباره کم کردن مصرف گرما صحبت می‌کنیم اولین کاری که موزه انجام می‌دهد این است که خود و فعالیتش درباره موضوع مورد نظر را به درستی معرفی کند.

قلی نژاد همچنین بیان داشت: هیچ دستگاهی جاذبه موزه را برای مراجعه مخاطبین ندارد. به عنوان مثال، وقتی به موزه سینما می‌آییم با توجه به اینکه یکی از مولفه‌های این مجموعه فرهنگی- تاریخی، سینما است خاطره، موجودیت و هویتمان را برایمان تداعی می‌کند. نکته مهم دیگر این است که موزه‌ها باید متوجه تغییرات اقلیمی نیز باشند زیرا جلوه‌های متفاوتی دارد که باید هم در خودشان و هم در مردم آموزش داده شود و نکته مهم دیگر این است که موزه‌ها باید متوجه اقتصاد نیز باشند.

موزه‌ها؛ شناسنانه یک تمدن

لطیف روحانی مدیر موزه موسیقی نیز بیان داشت: موزه‌ها شناسنامه یک تمدن  و همچنین ترکیب فرهنگ، اخلاق زندگی اجتماعی هستند و تعدد موزه‌ها در کشور نشان دهنده غنای فرهنگی وتمدن تاریخی است که مردم با آن زندگی کرده‌اند اما متاسفانه موزه‌ها مغفول واقع شده‌اند و آنطور که باید و شاید به آنها توجه نشده است به همین دلیل موزه داری در سبد خانواده‌ها نیست و اگر هم وجود داشته باشد برای پژوهش و تاریخ نیست و بیشتر جنبه سرگرمی دارد.

داشتن راهنمای کودک در موزه‌ها ضروری است

سپهرداد جم معاون موزه هنر کودک نیز گفت: نکته‌ای که ما در موزه مان همیشه به آن توجه داریم این است که وقتی به یک کودک می‌گوییم ایران، به چه چیزی فکر می‌کند و تفاوت تعریف کودکی که در سیستان زندگی می‌کند با کودکی که در شمیران زندگی می‌کند در چه چیزی است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف موزه این است که ما برای پژوهشگران و کسانی که در حوزه کودک فعال هستند بتوانیم فرصت ایجاد کنیم. ما در موزه هنر کودک آثار تاریخی نداریم و آثارمان شامل فعالیت‌ها و هنرنمایی کودکان است که برای ما بسیار ارزشمند است و آنها  را حفظ کرده‌ایم.

جم خاطرنشان کرد: در موزه هنر کودک همواره به موضوعاتی مبنی بر اینکه تفاوت نگاه کودکی که در تهران زندگی می‌کند در مقایسه با کودکی که در زنجان زندگی می‌کند چیست و درباره یک موضوع مشخص چه تفاوت رنگی را می‌بیند، توجه جدی می‌شود. نکته مهم این است که کودک را در موزه چگونه باید ببینیم و سوال این است که آیا کودکی که وارد موزه می‌شود تابلویی که هم قد آدم‌های بزرگسال است را می‌بیند. باید حواسمان باشد که برای کودکان راهنمای کودک داشته باشیم که به زبان کودک موزه را برای آنها توضیح بدهد.

تعامل لازم بین موزه‌ها

شریف بازرگانی مدیر موزه مردم شناسی اِوز در استان فارس با بیان اینکه باید بین موزه‌ها تعامل وجود داشته باشد، گفت: خوب است تا موزه دارها اشیاء موزه خود را در موزه‌های دیگر به نمایش بگذارند البته به نمایش گذاشتن اشیاء در موزه شهرهای دیگر ارزش بیشتری دارد زیرا شاید برخی از علاقمندان شهرستان‌ها امکان رفتن به موزه شهرهای دیگر را نداشته باشند و این امر برایشان جذاب باشد.

وی ادامه داد: در موزه اِوز مخاطبین اصلی ما کودکان هستند و یک درس تحت عنوان موزه و علوم اجتماعی دارند که کودکان به واسطه این درس از موزه ما زیاد بازدید می کنند و ما بعد از بازدیدشان از موزه به آنها می‌گوییم خاطره‌شان را برای ما بنویسند و یا از اشیایی که در موزه دیدند نقاشی کنند و برای ما بفرستند و ما آنها را در موزه مان در مشخصی نگهداری می‌کنیم که خوشبختانه از این موضوع بسیار استقبال هم شده است.

حضور در موزه‌‌ها موجب سطح ارتقاء فرهنگ کشور می‌شود

در انتهای این نشست مجید اسماعیلی گفت: چرخه کامل موزه‌ها شامل جذابیت، مشارکت و اقتصاد است و هرچقدر مشارکت بیشتر باشد اقتصاد مقدمه‌ای می‌شود تا بتوانیم از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در موزه‌های ایران سالن ایمرسیومدیا وجود ندارد (سالن غوطه وری) سالنی که بسیاری از موزه‌های دنیا از آن استفاده می‌کنند و درواقع جذابیت ویژه دنیای جدید است. من معتقدم جوان امروز به عنوان سرمایه کشور برای استفاده از موزه‌ها باید تکنولوژی‌های جدید مواجه بیشتری داشته باشد.

مدیرعامل موزه سینما بیان داشت: استفاده از موزه‌ها یک فعالیت فرهنگی برای خانواده‌ها محسوب می‌شود و از این مسئله هم خانواده‌ها و موزه‌ها سود می‌برند و صرف نظر از اینکه موضوع موزه‌ها چیست باید توجه داشته باشیم که ذات حضور در مراکز فرهنگی مانند موزه باعث سطح ارتقاء فرهنگ کشور می‌شود .

وی ادامه داد: باید نظام ارجاع موزه‌ها به گونه‌ای باشد که اگر کسی  به عنوان مثال از موزه نیاوران بازدید کرد تشویق شود تا از سایر موزه‌های شهر نیز بازدید کند و این مشوق‌ها باید در داخل ساختار اداری موزه‌ها تعریف شود زیرا هرچه حضور ، استقبال ، مشارکت و بازدید مردم بیشتر می‌شود، درنتیجه درآمد و اقتصاد موزه‌ها تامین شده و امکان نوسازی ، بهسازی و افزایش جذابیت موزه بیشتر فراهم می‌شود و شروع این چرخه بی‌تردید از کارآمدی و جذابیت موزه‌ها است.

اهداء تندیس شهید «دریاقلی سورانی» به موزه سینمای ایران

تندیس قهرمان گمنام شهید «دریاقلی سورانی» به موزه سینمای ایران اهداء شد.

به گزارش روابط عمومی موزه سینمای ایران، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر تندیس شهید گمنام «دریاقلی سورانی» توسط حبیب احمدزاده به نمایندگی از رزمندگان و مردم آبادان و محمدرضا تقی پور مدیر موزه صلح تهران به موزه سینمای ایران اهداء شد.
در اهداء این تندیس حبیب احمدزاده  نویسنده و کارگردان به نمایندگی از مردم آبادان گفت: برای اهداء این تندیس دلایل زیادی وجود داشت ابتدا آنکه از سینمای ایران برای شناساندن حماسه و رشادت های یکی از هموطنان آبادانی ما به دیگر مردم کشور تشکر شود.
وی ادامه داد: دریاقلی کسی بود که دقیقا در لحظه انتخاب بین مردی و نامردی ، اولی را انتخاب کرد و نه تنها  مردمان  شهرش را نجات داد بلکه شاید تاریخ آینده کشورش را نیز رقم زد و  سینما دین خود را با ساخت دو اثر از شهید دریاقلی ، یکی مستند  «(بهترین مجسمه دنیا» و دیگری فیلم  سینمایی «شب واقعه» ادا کرد  و پس از ان بود که  حماسه فراموش نشدنی این مرد در کتاب درسی ششم دبستان نیز قرار داده شد.
احمدزاده ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفته شد که تندیس  این مرد آبادانی در موزه سینمای کشور قرار داده شود و در محلی مناسب برای عموم مردم به نمایش درآید تا برای بازدید کنندگان موزه که از سراسر کشور و جهان می آیند قصه او دوباره بازگو شود.
در ادامه محمدرضا تقی پور مدیر موزه صلح تهران به همراه حبیب احمدزاده، رسول صدرعامل ورضا کیانیان تندیس قهرمانان گمنام منسوب به شهید «دریاقلی سورانی» را به مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینمای ایران اهدا کردند .
لازم به ذکر است ، دریاقلی سورانی اوراق فروش کوی ذوالفقاری آبادان در ماه دوم جنگ ، زمانیکه متوجه ورود ناگهانی و شبانه سربازان عراقی با زدن پل نظامی بر روی رودخانه بهمنشیر در این محله آبادان شد با دوچرخه راهی شهر شد تا مردم و نیروهای سپاه را از ورود عراقی‌ها به آبادان با خبر کند.
این شهید در نهایت موفق شد خود را به سپاه آبادان رسانده و به فرماندهی سپاه اطلاع دهد. وی به مدافعان آبادان پیوست و دو روز بعد بر اثر انفجار خمپاره پایش زخمی شد و برای مداوا با قطار باری به همراه دیگر مجروحان از ماهشهر به تهران اعزام و در بیمارستان سینا بر اثر خونریزی شدید پا غریبانه و تنها به شهادت رسید و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
شهید دریاقلی سورانی یانچشمه‌ای متولد ۱۳۲۴ روستای یانچشمه استان چهارمحال و بختیاری، اوراق‌فروشی بود که به همراه فرزند خردسال خود، در کنار انبوهی از اتومبیل‌های فرسوده در حاشیه آبادان زندگی می‌کرد، اینک به نماد مقاومت کوی ذوالفقاری آبادان تبدیل شده است.

یک روز با «همایون اسعدیان» در موزه سینما/ از فیلمنامه تا پرده نقره ای

همایون اسعدیان کارگاه یک روزه آموزش کارگردانی را در موزه سینما برگزار می‌کند.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، در ادامه برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه اعضاء باشگاه مخاطبان موزه سینما، «همایون اسعدیان» کارگردان شناخته شده سینمای ایران کلاس یک روزه آموزش کارگردانی را برگزار خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، کارگاه یک روزه «کارگردانی؛ از فیلمنامه تا پرده نقره ای» دوشنبه ۸ خردادماه ساعت ۱۵ در سالن تمدن موزه سینما برگزار می‌شود.
این کارگاه ویژه اعضاء باشگاه مخاطبان موزه سینما است و علاقمندان برای حضور در این کارگاه ۳ ساعته باید تقاضای خود را در سامانه clubmuseum.ir ثیت کنند.
همایون اسعدیان فیلمنامه نویس و کارگردان سینمای ایران در کارنامه خود ساخت آثاری همچون نیش، مرد آفتابی، شب روباه، شوخی، آخر بازی، طلا و مس، بوسیدن روی ماه، یک روز بخصوص و همچنین مجموعه های گرگ و میش، اگه بابام زنده بود، راه بی پایان و … ‌را دارد و جوایز مختلفی را نیز از جشنواره های داخلی و خارجی بدست آورده است.

کیارستمی می‌گفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمایی هستیم

همزمان با هفته جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی نشست تخصصی با عنوان موزه‌ها و پایداری اجتماعی باحضور مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما، سید احمد محیط طباطبایی رئیس شورای بین المللی موزه‌ها، رسول صدرعاملی ، حبیب احمدزاده، رضا کیانیان و محمدرضا تقی پور مدیر موزه صلح در محل موزه سینمای ایران برگزار شد.

محمدرضا تقی پور مدیر موزه صلح تهران نیز با تبریک هفته جهانی موزه‌ها، گفت: ارتباط رودر رو و زنده با مخاطبان و بازدیدکنندگان، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی می‌تواند نقش مهمی در پویایی موزه‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: تمامی موزه‌ها فارغ از تعریفی که دارند هدف اصلی‌شان اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است و این اطلاع رسانی با تاکید بر تاریخ گذشته بنا نهاده شده است.

تقی پور با ذکر خاطره‌ای از بازدید زنده یاد عباس کیارستمی از موزه صلح، گفت: کیارستمی بعد از بازدید سه ساعته از موزه صلح اعلام کرد که ما در تاریخ دوبار مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم. یکبار زمانیکه به جبهه رفتند و از کشور دفاع کردند و یکبار دیگر نقش پر رنگی که در اطلاع رسانی و آگاهی‌بخشی درباره جنگ داشتند.

تقی پور ادامه داد: یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود ارتباط جامعه و موزه‌ها تقویت شود این است که موزه‌ها روابط خود را با سازمان‌های مردم نهاد گسترش بدهند و هرچه این ارتباط بیشتر باشد قطعا اثرگذاری موزه‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

رضا کیانیان: کشوری که سینما نداشته باشد هویت ندارد

همزمان با هفته جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی نشست تخصصی با عنوان موزه‌ها و پایداری اجتماعی باحضور مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما، سید احمد محیط طباطبایی رئیس شورای بین المللی موزه‌ها، رسول صدرعاملی ، حبیب احمدزاده، رضا کیانیان و محمدرضا تقی پور مدیر موزه صلح در محل موزه سینمای ایران برگزار شد.

رضا کیانیان با اشاره به اینکه به موزه‌ها علاقه جدی و شخصی دارد و از نظر او موزه‌ها نقش پررنگی در هر پیش برد جامعه‌ای و توسعه ملی دارند، گفت: تفاوت اصلی که بسیاری از موزه‌های داخل کشور با موارد مشابه خود در خارج از کشور دارند این است که فعالیت موزه‌های خارج از کشور زنده و پویا است و باید توجه داشته باشیم که موزه انبار اشیای عتیقه نیست، موزه زنده است و گرفتار کردن اشیا و قاب‌ها و دور نگه داشتن گذشته از امروز است.

وی با تاکید بر اینکه باید باور به موزه‌ها را در افکار عمومی تغییر داد، افزود: این که وقتی می‌خواهند موضوعی را قدیمی و کهنه و بی فایده نشان بدهند می‌گویند موزه‌ای است! نگاه درستی نیست زیرا موزه‌ها دریچه و پنجره‌ای را به روی جامعه باز می‌کنند که افراد می‌توانند گذشته و شناسنامه خود را در آنجا ببینند و بشناسند و برای توسعه دست به دامان الگوهای غریبه نشوند. قطعا وقتی بدانند از چه پشتوانه قوی برخوردار هستند احساس شادی و قدرت خواهند کرد و راه رو به رو را روشن‌تر خواهند دید.

کیانیان با طرح این سوال که چگونه می‌توان موزه‌ها را به عنوان یک میراث زنده و مهم نگه داشت، گفت: آنچه باعث زنده شدن موزه‌ها می‌شود روایت اشیا به شیوه‌های جذاب است. به طور مثال،همه ما ماجرای عاشورا را حفظ هستیم اما بازهم هرسال در عزاداری‌های ماه محرم آن را برای ما تعریف می‌کنند و اصلاً شرکت در عزاداری‌های مذهبی زنده نگه داشتن روایت است و روایت در دل و ذهن می‌نشیند، باقی می ماند و عنصری از وجود ما می‌شود.

وی با بیان اینکه روایت ِجذاب ِاشیا و قصه‌های پشت آن‌هاست که ما را جذب می‌کنند، بیان داشت: بنابراین در موزه‌ها ضروری است تا اشیا و قاب‌ها را در قالب قصه برای کودکانمان تعریف کنیم تا خود و اجداد خود را بشناسند.

کیانیان با اشاره به اینکه سینمای ایران هم پای سینمای جهان متولد شده و گنجینه‌ای پرافتخار است، بیان داشت: هر کشوری که سینما نداشته باشد هویت ندارد و ما می‌توانیم با استفاده از روایت‌ها و قصه‌هایی که در سینما داریم هویت خود و فرزندانمان را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: می‌توان با برنامه ریزی ، سینماگران و هنرمندان را به موزه سینما دعوت کرد تا به صورت مستقیم با مردم و جامعه ارتباط برقرار کنند و هر کدام  قصه خود و دیگران را بگویند.

کیانیان بیان داشت: هنرمندان بسیاری داریم که که در فرهنگ و تاریخ ما دارای جایگاه مهمی هستند و نقش پررنگی در فرهنگ و هنر کشور دارند اما مردم از اهمیت آنها و دلایل مهم بودنشان بی خبرند و موزه سینما می‌تواند نقش پررنگی در معرفی این هنرمندان ایفا کند.

موزه‌ها باید زنده بودن و زندگی را به جامعه منتقل کنند

همزمان با هفته جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی نشست تخصصی با عنوان موزه‌ها و پایداری اجتماعی باحضور مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما، سید احمد محیط طباطبایی رئیس شورای بین المللی موزه‌ها، رسول صدرعاملی ، حبیب احمدزاده، رضا کیانیان و محمدرضا تقی پور مدیر موزه صلح در محل موزه سینمای ایران برگزار شد.

حبیب احمدزاده نیزبا اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی نوع نگاه اشتباهی است که برخی‌ها به کارکرد موزه‌ها دارند، گفت: نوع نگاه برخی افراد به موزه‌ها دقیقا همان نگاهی است که به دانش آموزان در آموزش و پرورش دارند ؛ تصور می‌شود که مغز مخاطبان یک ظرف خالی است که باید آن را پر کرد درحالیکه باید به سمتی حرکت کرد که مخاطب و بازدیدکننده موزه بعد از دیدن هر موزه‌ای به سمت تفکر و تکاپو حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه موزه‌ها باید مانند شمع و نور نقش روشنگری و افزایش آگاهی داشته باشند، افزود: موزه‌ها در هر شکل و عنوانی باید حس زنده بودن و زندگی را به جامعه منتقل کنند و مانند یک دونده دو امدادی تجارب گذشتگان را به نسل امروز و تجارب نسل امروز را به آیندگان منتقل کنند. به عنوان مثال، موزه سینما می تواند از خود افراد کهنه کار این رشته و حتی بازنشسته‌های سینما به عنوان روایتگران این مجموعه تاریخی استفاده کند.

احمدزاده با اشاره به اینکه موزه باید پویا و زنده باشد، بیان داشت: اگر هر موزه‌ای به افراد جامعه و شهروندان بگوید که شما قرار نیست همه مسائل را از ابتدا تحربه کنید بلکه می‌توانید تجربیات دیگران را ببینید و آگاهی پیدا کنید، قطعا می‌تواند کاری را انجام بدهد که دانشگاه‌ها و مدارس نتوانسته‌اند انجام بدهند.

وی با تاکید بر اینکه موزه‌ها باید از نمایشی بودن صرف دست بردارند گفت: موزه باید پویا باشد و نباید تنها به پوسته اکتفا کنند بلکه باید محتوای پویا را تکثیر کند.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به اینکه در مفهوم پایداری بحث تعادل وجود دارد و کنترل بحران ها از جمله موضوعاتی است که به پایداری مربوط می‌شود ، از رضا کیانیان خواست تا درباره ارتباط بین پایداری و سینما صحبت کند.

رسول صدرعاملی: تقویت روایت‌ها در موزه‌ها ضروری است

همزمان با هفته جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی نشست تخصصی با عنوان موزه‌ها و پایداری اجتماعی باحضور مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما، سید احمد محیط طباطبایی رئیس شورای بین المللی موزه‌ها، رسول صدرعاملی ، حبیب احمدزاده، رضا کیانیان و محمدرضا تقی پور مدیر موزه صلح در محل موزه سینمای ایران برگزار شد.

رسول صدرعاملی در نشست دورهمی هفته موزه ها و میراث فرهنگی گفت: پایداری اجتماعی و استمرار این پایداری از درک و شناخت مخاطب و شهروندان نسبت به مسائل بوجود می‌آید و زمانیکه مخاطب وارد موزه‌ها می‌شود دورانی را مرور می‌کند که این امر به شناخت او نسبت به وقایع و سیر تاریخی آن کمک زیادی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هر شیی و هر بخشی در موزه‌ها دارای روایت است، ادامه داد: ما باید بتوانیم در موزه سینما روایت‌ها و قصه‌های جذاب را فارغ از تنگ نظری‌ها و دسته بندی‌های مختلف با یک صداقت و انصاف از تاریخ در دل قصه برای مخاطب بیان کنیم.

صدرعاملی بیان داشت: خلاء جدی امروز این است که زمانیکه مخاطب وارد موزه سینما می‌شود اطلاعاتی را می‌گیرد و خارج می‌شود و به محض خروج آن اطلاعات را فراموش می‌کند اما اگر قصه و روایت پشت هر شیء و یا بخشی را بداند قطعا دوباره به آن باز خواهد گشت و مشکل اصلی امروز موزه ها کمرنگ بودن این روایت‌ها است.

مدیرعامل موزه سینما  در ادامه با بیان اینکه کارکرد اصلی موزه‌ها آگاهی بخشی و پیوند بین حال و گذشته است از حبیب احمدزاده خواست تا درباره اینکه موزه سینما به موضوع پایداری چگونه می‌تواند بپردازد، صحبت کند.

محیط طباطبایی: موزه سینما به ما یادآوری می‌کند در آینده چگونه باید زندگی کنیم

همزمان با هفته جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی نشست تخصصی با عنوان موزه‌ها و پایداری اجتماعی باحضور مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما، سید احمد محیط طباطبایی رئیس شورای بین المللی موزه‌ها، رسول صدرعاملی ، حبیب احمدزاده، رضا کیانیان و محمدرضا تقی پور مدیر موزه صلح در محل موزه سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، مدیرعامل موزه سینمای ایران در ابتدای این نشست با اشاره به شعار امسال روز جهانی موزه،  گفت: شعار امسال موزه‌ها« پایداری اجتماعی» است به همین مناسبت از آقایان سید احمد محیط طباطبایی، حبیب احمدزاده، رسول صدرعاملی، رضا کیانیان و محمدرضا تقی پور دعوت کردیم تا  گفتگویی دوستانه و صمیمی با این موضوع برگزار کنیم.

وی ادامه داد: هدف اصلی از تشکیل نشست این‌است که به صورت تخصصی به بررسی نقش موزه سینما در پایداری اجتماعی بپردازیم.

مجید اسماعیلی در ادامه ضمن خوشامدگویی به مهمانان از محیط طباطبایی رئیس شورای بین المللی موزه‌ها خواست تا جلسه را با نگاهی به شعار اصلی امسال موزه‌ها آغاز کند.

محیط طباطبایی با تبریک روز جهانی موزه و اشاره به شعار امسال گفت: بیش از چهل هزار موزه در دنیا عضو شورای جهانی موزه‌ها هستند و موزه‌های ایران نیز نقش پر رنگی در این شورا دارند.

وی موزه سینما را یکی از مهمترین و تخصصی‌ترین موزه‌ها دانست و ادامه داد: موزه سینما به ما یادآوری می‌کند که در گذشته چگونه بودیم و در آینده چگونه باید زندگی کنیم و به دلیل ماهیت خود موزه سینما این موزه می‌تواند ارتباط بهتری با مردم ، جامعه و سینماگران نسبت به موزه‌های دیگر برقرار کند.