به گزارش پایگاه خبری موزه سینمای ایران، این کتاب تمام ابزارها و تکنیکها را در اختیار شما قرار میدهد تا با استفاده از آن از ایدهی اولیه آغاز کنید و در نهایت با نوشتن دیالوگهای تاثیرگذار، فیلمنامهای جذاب بسازید و حتی آن را به استودیوها بفروشید.
درباره کتاب فیلمنامه نویسی
در دنیای سینما، یک فیلمنامه خوب میتواند جرقهای برای ساخت فیلمی بینظیر باشد. اما نوشتن فیلمنامه، تنها به مهارتهای نویسندگی نیاز ندارد؛ بلکه شما باید داستان را با دوربین ببینید، شخصیتها را زنده کنید و هر دیالوگ را طوری بنویسید که روی پرده سینما بر مخاطب تاثیر بگذارد. کتاب فیلمنامه نویسی، (Screenwriting for Dummies)، با مقدمهی جان لوگان فیلمنامهنویس فیلمهای معروفی همچون گلادیاتور، دقیقا این کارها را به شما آموزش میدهد.
لورا شلهارت (Laura Schellhardt) که خود دارندهی مدرک کارشناسی ارشد هنرهای زیبا در رشتهی هنرهای ادبی از دانشگاه براون و مدارک تئاتر و نویسندگی خلاق از دانشگاه نورثوست شیکاگو است، با استفاده از راهکارهای ساده و اصولی، به شما کمک میکند که از هر ایدهای که در ذهن دارید، یک فیلمنامه حرفهای بسازید. این کتاب، نه فقط به شما یاد میدهد چطور یک داستان جذاب بنویسید، بلکه به شما نشان میدهد چطور شخصیتها را بهگونهای بسازید که تماشاگران احساس کنند در دنیای واقعی زندگی میکنند. هر بخش از این کتاب از نوشتن دیالوگهایی که در ذهن ماندگار میشوند تا نحوه ساختاردهی به داستان، تلاش میکند تا به شما ابزاری دهد که به فیلمنامهنویسی حرفهای تبدیل شوید.
کتاب فیلمنامه نویسی for dummies تلاش کرده است تا در تمام مراحل از مرحلهی ایدهپردازی تا چگونگی فرمتبندی فیلمنامه و نهایتا راههای فروش آن به استودیوها را بهصورت گامبهگام برای شما بررسی کند. همچنین با یاد گرفتن نحوه نوشتن فیلمنامههای غیرمتعارف مانند انیمیشنها و موزیکالها، میتوانید به سراغ پروژههای خاص و متفاوت هم بروید. در نهایت، کتاب فیلمنامه نویسی For Dummies برای تمام کسانی است که میخواهند قلم خود را به سینما ببرند و دنیای بزرگی از شخصیتها، داستانها و احساسات را به تصویر بکشند.
نویسنده در این کتاب که انتشارات آوند دانش آن را منتشر کرده و مهسا ملکمرزبان هم آن را به فارسی روان برگردانده است، برای تکمیل کتاب در انتها ده فیلمنامهنویس مشهور و ده تفکر ساختگی در مورد فیلمنامهنویسی را بررسی میکند. این قسمت برای آن گنجانده شده است تا بعد از شناختن بهترینهای فیلمنامهنویسی بتوانید باورهای ساختگی در مورد این موضوع را هم در ذهن خود بشکنید تا مانعی برای موفقیتتان ایجاد نکند.
کتاب فیلمنامه نویسی برای چه کسانی مناسب است؟
این کتاب برای کسانی که همیشه در ذهن خود فیلمهای سینمایی ساختهاند، از نویسندگان مبتدی تا حرفهایها و دانشجویان سینما که میخواهند هنر نوشتن فیلمنامه را از صفر تا صد یاد بگیرند و داستانهای خود را به دنیای سینما بیاورند انتخابی مناسب است. در بخشی از کتاب فیلمنامه نویسی میخوانیم:
اگر هنر در جزئیات باشد، صدای نویسنده در اغلب اوقات در سازماندهی جزئیات است. سازماندهی دو سؤال در پی دارد:
میخواهم چه چیزی را برملا کنم؟
چطور میخواهم آن را برملا کنم؟
سازماندهی، این سؤالات را از هر بخش فیلمنامه میپرسد، از ساختار پیرنگ کلی تا دیالوگ صحنه تا هر جملهای برای توصیف صحنه. شما برای مخاطب مینویسید و میخواهید او را به سمتی ببرید. سازماندهی محکم مشخص میکند مخاطبتان اول از همه چه اطلاعاتی دریافت میکند، در میانه چه اطلاعاتی و نویسنده چه اطلاعاتی را برای آخر کار گذاشته است.
فهرست مطالب کتاب
بخش 1: پس میخواهید فیلمنامه بنویسید
فصل 1: مقدمهای بر هنر فیلمنامهنویسی
فصل 2: آمادهشدن برای تفکر بصری
فصل 3: غوطهخوردن در ذهن نویسنده فیلمنامه
فصل 4: نزدیکشدن به حرفهی فیلمنامهنویسی
بخش 2: خردکردن عناصر یک داستان
فصل 5: بسط دادن ایده
فصل 6: پیرنگ قسمت اول: شروعها
فصل 7: پیرنگ قسمت دوم: مبانیها
فصل 8: پیرنگ قسمت سوم: پایانبندیها
فصل 9: شخصیتسازی
فصل 10: چه بگوییم؟ نوشتن دیالوگ پویا
فصل 11: فیلم غیر سنتی
فصل 12: حفظ اعتماد مخاطب بخش3: تبدیل داستان به فیلمنامه
فصل 13: طراحی خطوط کلی داستان
فصل 14: ماندگاری موانع نویسنده
فصل 15: طرحبندی (فرمت) فیلمنامه
فصل 16: جمعبندی: نوشتن دستنویس اولیه
فصل 17: برداشت دو: بازنویسی فیلمنامه
فصل 18: اقتباس و همکاری: دو شیوهی جایگزین برای کار
بخش 4: فروش فیلمنامه
فصل 19: قبل از اینکه فیلمنامه را بفرستید: ملاحظات پیش از فروش
فصل 20: فیلمنامهتان را به چشم بیاورید
بخش 5: بخش دهتاییها
فصل 21: ده فیلمنامهنویسی که باید بشناسید
فصل 22: ده تفکر ساختگی دربارهی فیلمنامهنویسی