در نشست «موزه و سینما در دنیای پیش رو » ؛

تاکید رئیس ایکوم بر استفاده از هوش مصنوعی در موزه ها

 تاکید رئیس ایکوم بر استفاده از هوش مصنوعی در موزه ها

رییس موزه‌های ایران (ایکوم) با اشاره به  گسترش روز افزون فناوری های جدید و هوش مصنوعی  در زندگی انسان ها گفت:  قطعا هوش مصنوعی و AI یک امر بسیار مهم در مدیریت موزه هاست ، به این معنا که چگونه می توان از این ابزار برای اینکه بتوانیم کار را بهتر انجام دهیم، استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری موزه سینما،  نشست «موزه و سینما در دنیای پیش رو» روز سه شنبه ۳۰ اردیبهشت  با حضورآقایان احمد محیط طباطبایی ، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ) و پژوهشگر میراث فرهنگی، اُرُد عطارپور  (پژوهشگر و مستند ساز) ، رضاکیانیان( بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون) و امیر رضا معتمدی (طراح و مدرس جلوه های بصری سینمایی) در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.
 سید احمد محیط طباطبایی ، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ) دراین نشست اظهار داشت : ما در قرن 21  با معضلات و مشکلاتی همچون جنگ ،  گرم شدن زمین ، مسئله تغییرات اقلیمی و مسائل مختلف دیگر مواجهیم که باعث مشکلات اجتماعی ، قومی و گروهی شده اند. اما موضوع این است که  امروزه  موزه ها  در دنیایی که به سرعت در حال تغییر  است، چه جایگاه و نقشی دارند.

رئیس ایکوم با تاکید براینکه  تغییر یک امر بسیار طبیعی و انسان نیز با تغییر زنده است، گفت:  قطعا هوش مصنوعی و AI یک امر بسیار مهم در موزه است که می شود از آن استفاده کرد . فناوری های جدید در زمینه هوش مصنوعی و مسائلی از این دست  هر روز در حال مطرح شدن هستند و باید جایگاه موزه ها را دراین حوزه دید و بررسی کرد. 
وی ادامه  داد : به سینما اشاره می کنیم و ادبیات که منعکس کننده حال روحی افراد هستند . سینمای مولف ، سینمایی است  که در اصل احساسات و ترس و نگرانی های جامعه را منعکس میکند . از سال 1980 میلادی تا امروز دستخوش انقلاب علمی هستیم  و بسیاری تغییرات مهم  پیش آمده و مسیر تحول ارتباطات  با هوش مصنوعی سرعت گرفته است .
محیط طباطبایی اظهار داشت : موزه های  در دنیا  در مقابله با  تغییرات سریع ، به جامعه مخاطب خود می گویند ما که بودیم ، که هستیم و چگونه ایم و به کجا خواهیم رسید و این موزه است که از سینمای قدیم و ادبیات برای ما صحبت می کند و یکی از ویژگی های موزه ها این هست که در این مسیر ، از فناوری های فراتر از زمان خودش استفاده کند. یعنی می توانید در یک موزه ، با فناوری بیست سال آینده را ببینید و موزه  درحقیقت گذشته را برای آینده ترسیم می کند. 

موزه آینده یک موضوع  خاص است 

رئیس ایکوم در ادامه تصریح کرد: کشوری که موزه آینده می سازد می خواهد گذشته اش را بیان نکند. موزه برای آینده باید باشد  البته مبتنی بر گذشته ای که وجود دارد وآن حقیقت ها را منتقل  کند.محیط طباطبایی  خاطر نشان کرد:  پس وظیفه موزه ها در این زمانه کاملا مشخص است و وظیفه بسیار مهمی که دارند  نه برای حبس در گذشته بلکه برای آینده  و مسیر پیش رو است .
رئیس ایکوم  با بیان اینکه  یک موزه ای مثل موزه سینما  دوگانه است، ادامه داد:  یعنی هم  از منظر  مکان  بر مفهوم کلی  موزه  دلالت دارد  و هم  از منظر اینکه یک موزه اختصاصی  و محیطی ویژه  برای سینماست .

راهبرد تفکر بصری چیست ؟

آقای عطار پور مستندساز و پژوهشگر نیز در این نشست با بیان اینکه راهبرد تفکر بصری شیوه ای برای چگونه دیدن و مشاهده گری است، تصریح کرد:  فرایند مشاهده کردن یک اثر هنری ، شباهت زیادی به فرایند ویزیت بر بالین یک بیمار دارد پس باید شروع کرد به تقویت این مشاهده گری و این نکته که چگونه باید یک اثر هنری را نگاه کرد.
عطارپور افزود: اینکه  نگاه، مشاهده کردن و پیدا کردن و چگونه در موزه نگاه و مشاهده گری کنند و چیزی از نگاه جا نیفتد مثل شرلوک هلمز که از هیچ ادله و سندی چشم پوشی نمی کند ، در زمینه فیلم هم صادق است .
این مستندساز باسابقه و سرشناس  ادامه داد:  خانم دکتر سندرز که در نیویورک تایمز یک ستونی مربوط به بیماری های نادر داشت، بیماری هایی که معمولا  کمتر به آنها توجه می شود  و درمانشان  نزد پزشکان چندان شناخته نیست .

وی افزود: خانم سندرز داده ها و اطلاعات  این بیماری ها را شروع کرد به مرتب و مدون کردن و اینکه چطور باید با این بیماری مقابله کرد و این ایده و علت ساخت فیلمی بنام دکتر هاوست شد که همه این اتفاقات مربوط به مدون کردن اطلاعات خانم دکتر سندرز بوده و تبدیل شده به دانشی که در ان فیلم ازش استفاده شده است.
عطارپور خاطرنشان کرد : یه بخش دیگر هم این بوده که یک متخصص روانشناس به اسم متیو الکساندر در آمریکا آن را باب کرده و این خیلی مرتبط می شود  به بخش پزشکی  و دوم اینکه به قول خودش  رفتار آدم ها با همدیگر، شناخت آدم ها از یکدیگر و آسیب نزدن آدم ها به یکدیگر. این متریال رو از کجا پیدا می کنند؟  این هم به نوعی از موزه های سینما یا از فیلمخانه (که به نوعی موزه سینما هستند) پیدا می کنند ، مثل همین جا که موزه سینما نمایش دارد و اطلاعات و مباحثی که در ذهن است  در واقع منتقل می شود به کسانی که مایل به استفاده هستند. 
عطارپور ادامه داد:  دوستان ما در موسسه نصر که متعلق به وزارت بهداشت است دارند تلاش میکنند که بتوانند سینما را  در ماده های درسی دانشجویان پزشکی بگنجانند و موزه را به مکانی برای دانش آموزی دانشجویان تبدیل کنند .آنها یک بخشی از درسهایشان رابه یادگرفتن و افزایش اطلاعاتشان از مکان هایی چون موزه اختصاص دهند.

 موزه  جایی برای پیش بینی مسیر پیش روست 

علیرضا معتمدی، طراح و مدرس جلوه های بصری سینمایی در نشست با بیان اینکه در گذشته من فکر می کردم موزه جایی است که باید به خاطرات گذشته بپردازد اما  اشتباه می کردم ، گفت:  در حقیقت موزه جایی است که گذشته بصورت ارگانیزه شده ، دسته بندی و آرشیو شده است و شما با نگاه کردن به ان  می توانید مسیر پیش رو  را  پیش بینی کنید .
وی افزود: البته موزه ها  در کشورهایی که از نظر تکنولوژی پیشرو هستند  با کشورهایی که  برعکس  به فناوری وابستگی دارند ،کاملا متفاوت هستند ، حال ما این تفاوت را نادیده می گیریم و می گوییم موزه به ویژه ، موزه تخصصی سینما در ارتباط با فناوری هایی که الان وجود دارد چه مسیری را می تواند دنبال کند . 

مدرس جلوه های بصری سینمایی  تصریح کرد:  یکی از اقداماتی که در چندین سال اخیر در موزه سینما ایران اتفاق افتاده حفظ و دیجیتالی سازی میراث سینمایی بوده ، یعنی محصولات سینمایی که توی نگاتیو بوده یا پوزتیوهایی از آنها  وجود داشته و در حال از دست رفتن بوده چون محصولات کاملا فیزیکی هستند و در دمای خاص باید نگهداری می شدند و این موضوع هزینه داشت اما با آمدن تکنولوژی دیجیتال ، از آنها نسخه های دیجیتال تولید و برخی مرمت و آرشیو شدند. این اتفاقی بود که افتاد و خیلی هم مبارک بوده است .وی ادامه داد: البته کارهای دیگری هم در این زمینه  می شود کرد مثل  تبدیل محصولات قدیمی با تکنولوژی به محصولات جدید ، مثلا فیلم های سیاه - سفید را رنگی کنیم  و تصاویری که به خاطر آرشیو ضعیف گذشته آسیب دیدند را  با هوش مصنوعی مرمت دیجیتالی کرد.

تفاوت هوش مصنوعی با دستیار تصمیم گر
  معتمدی درادامه گفت:  هوش مصنوعی یک دستیار دیجیتالی است که می تواند پیش بینی کند.  در حقیقت به داده های موجود مراجعه می کند  و  چون سرعت نرم افزار و رایانه  توسط انرژی الکتریکی تامین می شود ، خیلی فراتر از انسان در سرعت بالا و زمان کم ،  اطلاعات زیادی را  میتواند تحلیل کند. این نشان می دهد که هوش مصنوعی ما را از یک دوره ای وارد دوره جدیدی کرده ، یعنی توانایی های ما انگار قد کشیده و ما باید خودمون را با او هماهنگ کنیم.وی تصریح کرد: در موزه سینما یک سری آرشیو وجود دارد و باید فکرکنیم چه استفاده هایی می توانیم از آن  بکنیم . یکی از آنها این که این آرشیو را در  اختیار پژوهشگران تمام دانشکده های علوم انسانی، معماری،انسان شناسی و جامعه شناسی  قرار دهیم تا  ببینند در گذشته ایران چه شکلی بوده است .