به گزارش پایگاه خبری موزه سینمای ایران، حسن زاهدی (زادهٔ ۸ مهر ۱۳۲۵ در تهران) فارغالتحصیل رشته صدا و الکترونیک از کالج پلیموث است.
۲۹ مرداد ۱۳۹۸ مراسم نکوداشتهای بیست و یکمین جشن سینمای ایران (خانه سینما) برای حسن زاهدی به همراه ۳ هنرمند دیگر در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.
حسن زاهدی کار حرفهای خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال ۱۳۶۴ در سریال عیاران و طراران به کارگردانی سعید نادری به عنوان صدابردار فعالیت داشته است. او همچنین در سال ۱۳۸۷ دورهی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید آثار مهمی حضور داشته است.

زاهدی در این سال در ۵ فیلم مهم سینما حضور داشت و خود را به جامعه هنرمندان معرفی کرد. آثار مهم حسن زاهدی در این سال، فعالیت در فیلم پنالتی به کارگردانی انسیه شاهحسینی، فعالیت در فیلم خیابان بیست و چهارم به عنوان صدابردار، فعالیت در فیلم درباره الی به عنوان صدابردار، فعالیت در فیلم سایه وحشت به عنوان صدابردار و فعالیت در فیلم قاتلین پیرمرد به عنوان صدابردار محسوب میشود.
شاید یکی از مهمترین بخشهای بیوگرافی حسن زاهدی فعالیت در فیلم درباره الی بوده است. حسن زاهدی سال ۱۳۸۷ فیلم درباره الی به عنوان صدابردار فعالیت داشته است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای سینما مطرح کند. حسن زاهدی توانست با فعالیت در فیلم درباره الی تجربه حرفهای موفقی برای خود رقم بزند.
حسن زاهدی علاوهبر فیلم درباره الی، سال ۱۳۸۴ در فیلم چهارشنبه سوری نیز فعالیت داشته است. حسن زاهدی اینبار با اصغر فرهادی یعنی کارگردان فیلم چهارشنبه سوری و هنرمندانی، چون هدیه تهرانی، ترانه علیدوستی، حمید فرخنژاد و پانتهآ بهرام همکاری داشت.

با اینکه حسن زاهدی را بیشتر بعنوان صدابردار میشناسیم، اما در حرفههای دیگر نیز فعال بوده است. حسن زاهدی علاوهبر صدابردار بهعنوان بازیگر، صداگذار و صداگذاری نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهمترین آثار حسن زاهدی در حرفهی بازیگر، فیلم ایتالیا ایتالیا، فیلم استرداد و فیلم مزاحم است. مهمترین اثر حسن زاهدی در حرفهی صداگذار، فیلم اجاره نشینها است. مهمترین اثر حسن زاهدی در حرفهی صداگذاری، فیلم هامون است.
وی تاکنون موفقیتهای بسیاری در جشنوارهها کسب کرده است. حسن زاهدی سال ۱۳۹۳ برای فیلم مزار شریف به کارگردانی عبدالحسن برزیده توانست در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری نامزد شود.
همچنین حسن زاهدی سال ۱۳۶۸ برای فیلم زیر بامهای شهر به کارگردانی توانست در ۸ مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برنده شود. زاهدی سال ۱۳۹۱نیز برای فیلم استرداد به کارگردانی علی غفاری توانست در ۳۱ مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری نامزد شود.
همچنین سال ۱۳۸۷ برای فیلم درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی توانست در ۲۷ مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و میکس برنده شود. در سال ۱۳۸۲ نیز برای فیلم شهر زیبا به کارگردانی اصغر فرهادی توانست در ۲۲ مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برنده شود.
او سال ۱۳۹۳ برای فیلم ایران برگر به کارگردانی مسعود جعفریجوزانی توانست در ۳۳ مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری نامزد شود. سال ۱۳۸۵ برای فیلم پابرهنه در بهشت به کارگردانی بهرام توکلی توانست در ۲۵ مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برنده شد.

در واقع حسن زاهدی از مجموع ۳۵ اثری که در کارنامه دارد، در ۳۲ اثر در سینما با نامهای فیلم ایران برگر، فیلم گینس، فیلم مزار شریف، فیلم افق عمودی است، فیلم آمین خواهیم گفت، فیلم پرتقال خونی، فیلم دختران، فیلم شکلات داغ، فیلم پنالتی، فیلم خیابان بیست و چهارم، فیلم درباره الی، فیلم سایه وحشت، فیلم قاتلین پیرمرد، فیلم خاک آشنا، فیلم خواب لیلا، فیلم بی وفا، فیلم پسران آجری، فیلم چهارشنبه سوری، فیلم دم صبح، فیلم رقص در غبار، فیلم جنایت، فیلم داستان ناتمام، فیلم شهر زیبا، فیلم آوازهای سرزمین مادریام، فیلم زمانه، فیلم عروس رومشکان، فیلم آخر بازی، فیلم شوخی، فیلم صنم، فیلم عشق شیشهای، فیلم بودن یا نبودن و فیلم خمره فعالیت داشته و در ۳ اثر در تلویزیون با نامهای سریال برادههای خورشید، سریال سفر عشق و سریال عیاران و طراران فعالیت داشته است.
موفقیت در سینما را مدیون کیارستمی هستم
حسن زاهدی در گفتگو با تاریخ شفاهی موزه سینمای ایران، با بیان اینکه از دوران کودکی علاقه زیادی به برنامههای رادیو و تلویزیون داشته است، گفت: بیش از هرچیز به دنبال بررسی و کشف چگونگی کارکرد رادیو و تلویزیون بودم. در تیرماه سال ۱۳۵۷ راهی انگلستان شدم و در آنجا به تحصیل کردم و سپس در مهرماه سال ۱۳۶۱ به ایران بازگشتم و در تلویزیون به عنوان صدابردار سوم مشغول کار شدم.
وی با یادی از زنده یاد عباس کیارستمی، ادامه داد: سینمای عباس کیارستمی جایگاه خاص خود را دارد، ایشان به من بسیار لطف داشتند و اگر در سینما به موقعیتی دست پیدا کردم، آن را مدیون عباس کیارستمی هستم.
وی تصریح کرد: زمانی که کیارستمی فیلم «چهارشنبه سوری» را دید، با من تماس گرفت و از صدای سکوت در سکانس مکالمه میان هدیه تهرانی و خواهرش در حمام تمجید کرد.
این صدابردار پیشکسوت سینمای ایران خاطرنشان کرد: من در سینما با افراد بسیاری کار کردهام. زنده یاد خسرو شکیبایی همواره به من لطف داشت و معتقد بود من اولین فردی بودم که او را برای ضبط نریشن به استودیو دوبله بردم و به همین دلیل در هر ملاقات، ابراز محبت بسیاری نسبت به من داشت.
زاهدی درباره حرفه صدابرداری اظهار داشت: صدا برداری مشقتهای زیادی را به همراه دارد، برای مثال، به یاد دارم در فیلمی دو دختر بچه زمانی که خورشید به صورت عمود بر زمین میتابید، باید مسیری را طی میکردند و من برای آنکه اثری از سایه بوم صدابرداری روی زمین باقی نماند، طول بوم را در حالت حداکثر قرار دادم تا سایه پشت یک دیوار کاهگلی شکل بگیرد و همچنین مجبور بودم به صورت برعکس و به پشت سر حرکت کنم. متاسفانه به دلیل عدم وجود دید کافی، از ارتفاع دو متر و نیم سقوط کردم و تنها مراقب بودم تا بوم صدا آسیبی نبیند.
صدابردار «درباره الی» یادآور شد: صدابرداری همچون فیلمبرداری یک فعالیت آکادمیک و فنی به شمار میرود و اگر فردی به دنبال کسب درآمد از آن باشد، در اشتباه خواهد بود. بیش از هر چیز ، وجود عشق و علاقه است که باعث می شود یک فرد وارد این حرفه شده و به مسیر خود ادامه دهد.
زاهدی همچنین گفت: من برای جوانان آرزوی موفقیت و صبر در حرفه سینما دارم، زیرا صبر، و حوصله در این کار، بسیار به آنها کمک میکند. من معتقدم که جوانها باید وارد حرفه سینما شوند و اجازه ندهند حرفه صدابرداری فراموش شود. من در طول زندگی ام دو بار عشق را تجربه کردم. در ابتدا عاشق حرفه خود شدم و پس از آن نیز، عشق به همسر و فرزندان در وجودم ریشه دواند.