به گزارش پایگاه خبری موزه سینمای ایران، چهل و دومین دوره از جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری بهروز شعیبی روز گذشته ۲۷ مهر در ایرانمال به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.
ابتدا باید درباره مسیر طولانی خانه جشنواره صحبت کرد؛ جایی که باید مسافت زیادی طی کرده تا به آن برسید. اما اگر از دسترسی و مسیر طولانی آن عبور کنیم، باید به این نکات اشاره کرد که دیگر مشکل پارکینگ، صدا و تصویر بد وجود ندارد و این موارد در ایرانمال به خوبی وجود دارد و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
این دوره از جشنواره بدون مراسم افتتاحیه به معنای مرسوم آن آغاز شد. دبیر جشنواره، بهروز شعیبی، در اولین نشست تخصصی اعلام کرد که برنامه باشکوهی برای مراسم اختتامیه پیشبینی شده است. آیین آغازین جشنواره، به یاد ناصر تقوایی، کارگردان فقید سینمای ایران و با احترام به شهدای جنگ ۱۲ روزه برگزار شد.
در این دوره، ۹۵ فیلم از ۵۳ کشور جهان در بخشهای مختلف ازجمله داستانی، پویانمایی، مستند، تجربی و فیلمهای ساخته شده با هوش مصنوعی به رقابت میپردازند.

روز ابتدایی جشنواره چهل و دوم با استقبال خوب مخاطبان و علاقهمندان به فیلم کوتاه همراه بود و فضای بسیار بزرگ ایرانمال نتوانست از شور و حال جشنواره بکاهد. تقریبا در اکثر سانسها مخاطبان زیادی در سالنها حضور داشتند و در برخی از سانسها و برای تماشای بعضی از فیلمها نیز مشخصا مخاطب بیشتری آمده بودند.
درباره کیفیت فیلمهایی که در روز اول امکان تماشای آنها فراهم شد هم باید گفت که در باکسهای تعریف شده هم فیلمهای خوب حضور داشتند و هم فیلمهایی که نسبت به بقیه ضعیف تر به نظر میرسیدند. یکی از فیلمهای خوبی که در روز اول به نمایش درآمد و مخاطبان زیادی هم برای تماشای آن به سالن آمده بود، فیلم کوتاه «خداحافظ آشغال» به کارگردانی برادران ارک بود. «تایپیست» به کارگردانی هادی نوری نیز یکی دیگر از فیلمهای قابل توجه اولین روز از جشنواره بود.
در روز ابتدایی جشنواره نیز نشستهایی برگزار شد و امروز و در دومین روز جشنواره نیز نشست «اهمیت تدوین در فیلمکوتاه» با مستانه مهاجر، نشست «فیلمنامهنویسی مدرن در فیلمکوتاه» با حضور شادمهر راستین، نشست «تصویر در سفرنامهها» با حضور منصور ضابطیان، نشست «رنگ در سینما»، نشست «فیلمسازان بخش استعداد نو و هنرجویان هنرستان هنرهای موسیقی دختران» و نشست «پرسش و پاسخ سینمای نوظهور کوتاه چین» برگزار خواهد شد.