در نود و سومین برنامه «دوشنبه ایکوم ایران» مطرح شد:

روند تحقیقاتی مرمت موزه سینما آغاز شده است

روند تحقیقاتی مرمت موزه سینما آغاز شده است

در نود و سومین برنامه «دوشنبه ایکوم ایران»، مدیر عامل موزه سینمای ایران به تشریح تاریخچه این موزه و برنامه‌های آتی پیش‌بینی‌شده برای ارتقاء کیفی و پیشبرد اهداف مورد نظر موزه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری موزه سینمای ایران، نود و سومین برنامه «دوشنبه ایکوم ایران» با موضوع معرفی موزه ملی سینما، غروب روز دوشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۴ با حضور دکتر فاطمه محمدی مدیرعامل موزه سینما  و سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران و همچنین، سینمادوستان و علاقمندان به میراث فرهنگی در خانه موزه پروین اعتصامی برگزار شد. 
در ابتدای نشست، سید احمد محیط طباطبایی هدف از برگزاری  نشست را معرفی موزه سینما و پتانسیل‌های بالقوه آن ذکر کرد و گفت: نکته مهم این است که سینما در ایران تاریخی بسی طولانی دارد و به طور دقیق، ۵ سال بعد از اختراع دوربین فیلمبرداری، سینما به ایران وارد شد. ایران جزو کشورهای پیشتاز در حوزه سینماست و موزه ملی سینمای ایران یکی از منحصربه‌فرد ترین موزه‌ها در سطح منطقه و حتی جهان است.

دکتر فاطمه محمدی مدیر عامل موزه سینمای ایران نیز در سخنانش، موزه سینمای ایران را یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان از لحاظ تعداد اشیا و اقلام موزه‌ای در حوزه سینما دانست و گفت: که اکثر اقلام و اشیا موجود در موزه دارای سند هستند و تعداد زیادی از آنها به موزه اهدا شده‌اند. 
او درباره تاریخچه عمارت موزه سینما خاطرنشان کرد: عمارتی که موزه سینما در آن قرار دارد، عمارتی تاریخی در محله باغ فردوس شمیرانات و مربوط به زمان عباس میرزا قاجار است و قدمتی ۱۸۰ ساله دارد. به علت فضای اقلیمی بسیار خنک و مطبوعش مورد پسند اکثر شاهان بوده است. بعد از قاجار، در دوره پهلوی هم مورد استفاده قرار می‌گرفت .
این مدیر فرهنگی راجع به سرنوشت این عمارت در سال‌های نخستین انقلاب اسلامی تصریح کرد: این عمارت پس از انقلاب برای مدتها در اختیار مدرسه فیلمسازان مسلمان باغ فردوس  بود که کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی سینمایی در آنجا برگزار می‌شد. از جمله فارغ‌التحصیلان آن دوره‌ها می‌توان به استاد بهرام بیضایی، سیف‌الله داد، مرحوم مهدی مسعود شاهی، پیمان جعفری از تهیه‌کنندگان معروف تلویزیون و غیره اشاره کرد. 
او با اشاره به نحوه انتخاب این عمارت به عنوان موزه سینما افزود: موزه سینما به عنوان حافظ میراث تصویری و تاریخ سینمای ایران نقش مهمی در ثبت و بازنمایی مسیر پرافتخار هنر هفتم در کشور ایفا کرده است. وقتی در سال ۱۳۷۷ تصمیم می‌گیرند موزه سینما را افتتاح کنند،  ساختمان پیرنیا در خیابان لاله‌زار انتخاب شد و نخستین فعالیت‌های موزه سینما در آنجا با احمدرضا درویش، عزت‌الله انتظامی، جمال امید، عزیز ساعتی، میترا محاسنی و سیدمحمد بهشتی هم در کنار این عزیزان بود.
محمدی ادامه داد: آنها تصمیم گرفتند تا این حافظه تاریخی را ثبت و به یک مکان مستقل دیگری منتقل کنند. در شهریور سال ۱۳۸۱ در دوره ریاست‌جمهوری محمد خاتمی موزه سینما از ساختمان پیرنیا ابه باغ فردوس منتقل شد.
محمدی درباره فعالیت‌های صورت گرفته در دو دهه گذشته در موزه سینما نیز گفت: موزه سینما در سال‌های اخیر هم به لحاظ جمع‌آوری اقلام موزه‌ای؛ جوایز اهدایی پیشکسوتان فرهنگ، هنر و سینما و هم برگزاری رویدادهای مختلف که از رسالت‌های این موزه است، پیشرفت‌های فراوانی داشته و در سال ۱۳۸۹، نمایشگاه‌های «نام‌آوران» و «اتاق فرهاد» جزو مواردی بوده که به موزه اضافه شده است.
مدیرعامل موزه سینما گفت: استاد عزت‌الله انتظامی اولین مدیرعامل موزه سینما بودند و بعد از ایشان نیز اشخاص سرشناسی در راس مدیریت بودند که از جمله آنها می‌توان به جمال امید اشاره کرد.
دکتر محمدی در ادامه اعلام کرد : این عمارت از سال ۱۳۷۶ مورد مرمت قرار گرفته است و ما اکنون روند تحقیقاتی مرمت این بنا را آغاز کرده‌ایم.
 او از وجود یک آرشیو غنی از پوسترهای سینمایی قدیمی در موزه سینما خبر داد و گفت: یکی از وظایف مهم موزه حفاظت از آرشیوی است که در آنجا نگهداری می‌شود. حدود ۳۵۷۰ پوستر در آنجا هست که بسیار قدیمی و نایاب هستند و در فضای بسیار حساس نگهداری می‌شوند. 

محمدی در تشریح شیوه همکاری موزه سینما با فیلمخانه ملی ایران نیز اظهار داشت : در کنار موزه سینما، فیلمخانه ملی ایران قرار دارد که آنجا مخزن تمام تصاویر و فیلم‌های ایرانی و برخی فیلم های خارجی که در ایران وجود دارد، است. یکی از کارهایی که موزه سینما انجام می‌دهد و مورد استقبال واقع شده، نمایش فیلم‌های مرمت شده (توسط فیلم خانه ملی ایران انجام می شود) است. 
مدیر موزه سینما در ادامه از گنجینه‌دارهای عکس و سینما برای همکاری با موزه سینما دعوت کرد تا با موزه سینما همکاری کنند تا نمایشگاه‌های دائمی و موقتی از این گنجينه ها برپا شود.
سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران نیز راجع به نقش فرهنگ سازی سینما تصریح کرد: سینما در فرهنگ مردم تاثیر می‌گذارد. همانطور که غذای ایتالیایی با سینما رواج پیدا کرد. «گبه» با یک فیلم سینمایی تبدیل به ارزش اصلی شد. برای همین، سینما هم تاثیر مثبت و هم تاثیر منفی دارد.
او در نقل قولی از محمدرضا اصلانی گفت: «هر فیلم سینمایی، خودش یک موزه است.» این موزه سینما هم از موزه‌های زیادی در خودش تشکیل شده است. 
محمدی در پایان نشست از نگاه فراسینمایی خودش به موزه سینما گفت: نگاه من به موزه سینما، فراسینمایی است. هنر هم بخشی از رسانه است و ما در جامعه پست مدرن قرار داریم و باید برای همگان این فرصت را قائل شویم که هر کس برداشت خودش را داشته باشد تا منجر به فرهنگسازی‌ شود.
وی افزود: باید بگویم که سینما حافظه زنده یک ملت  و موزه سینما نگهبان این خاطره جمعی است.