موزه سینما، روایتگر داستان‌های ناتمام سینمای ایران

موزه سینما، روایتگر داستان‌های ناتمام سینمای ایران

سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم، تأکید کرد: موزه‌ها باید در ساختار آموزشی کشور جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. موزه سینما نه تنها فخر ما است، بلکه می‌تواند پلی باشد بین گذشته و آینده، بین هنر و آموزش.

به گزارش پایگاه خبری موزه سینمای ایران، در دل هر جامعه‌ای، جایی تاریخ، هنر و فرهنگ با یکدیگر تلاقی می‌کنند. جایی که لحظات فراموش‌نشدنی از گذشته به یادگار می‌مانند و نسل‌های آینده از آن الهام می‌گیرند. در واقع موزه‌ها در سکوت خود، نه فقط نگهدارنده‌ اشیاء و آثار، بلکه حافظان هویت فرهنگی و اجتماعی یک ملت هستند.

در ایران، پس از سال‌ها تحولات و بحران‌ها، موزه‌ها همچنان جایگاهی ویژه دارند و موزه سینما به مثابه نگینی درخشان در دنیای فرهنگ و هنر کشورمان می‌درخشد. این موزه نه تنها روایتگر تاریخ سینما در ایران است، بلکه نقشی کلیدی در معرفی تاریخ‌سازانی چون عباس کیارستمی و دیگر بزرگان سینمای ایران ایفا می‌کند. موزه سینما، که به‌ویژه در کشورهایی با پیشینه سینمایی همچون ایران، یک گنجینه زنده است، می‌تواند تکیه‌گاهی برای آینده سینما باشد.

این روایت‌ها، که در قالب اشیاء و تصاویر در موزه‌ها به نمایش درمی‌آیند، نه فقط به گذشته تعلق دارند، بلکه آن‌ها چراغ راهی برای درک بهتر امروز و ساختن فردایی بهتر هستند. 

به دنبال همین ماجرا با سید احمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

سید احمد محیط طباطبایی، نکاتی مهم در مورد جایگاه موزه‌ها و نقش آن‌ها در جامعه مطرح کرد و با اشاره به شرایط خاص کنونی و دوران پس از جنگ، توضیح داد که موزه‌ها در هر جامعه‌ای از عالی‌ترین نهادهای فرهنگی به شمار می‌روند و اهمیت آن‌ها در فرآیند توسعه‌یافتگی کشورها غیرقابل انکار است.

او افزود: موزه‌ها به عنوان بازتابی از جامعه و رابطه‌شان با فرهنگ، می‌توانند نشان‌دهنده سطح توسعه کشور باشند. وقتی موزه‌ها تنها به عنوان یک فضای بی‌روح و کم‌ارزش دیده می‌شوند، این امر نشان می‌دهد که آن کشور به دنبال توسعه پایدار نیست.

محیط طباطبایی با تأکید بر اینکه موزه‌ها باید در ساختار آموزشی کشور جایگاه ویژه‌ای داشته باشند، بیان کرد: متاسفانه، بازدید از موزه‌ها در برنامه درسی جایگاهی ندارد و موزه‌ها تنها در قالب اوقات فراغت در نظر گرفته می‌شوند که این دیدگاه غلطی است. 

رئیس ایکوم ایران ادامه داد: اگر ما به دنبال ساختن جامعه‌ای پایدار و تاب‌آور هستیم که بتواند خود را با شرایط روز وفق دهد، باید به موزه‌ها و فرهنگ آن‌ها به عنوان ابزارهای راهگشا نگاه کنیم.

در بخش دیگری از گفت‌وگو، او به جایگاه ویژه موزه سینما اشاره کرد و افزود: موزه سینما نه تنها نماد افتخار ملی است، بلکه می‌تواند تکیه‌گاهی برای آینده سینما در ایران باشد. ایران پنج سال پس از اختراع دوربین سینما، صاحب سینما و فیلم شد و از آن زمان، این موزه روایتگر تاریخ سینما در ابعاد مختلفش بوده است.

محیط طباطبایی با اشاره به اهمیت این موزه برای نسل‌های جوان، توضیح داد: جوانانی که به هنر سینما علاقه‌مندند، از طریق این موزه می‌توانند با تاریخ سینما، ویژگی‌ها و ادوار مختلف آن آشنا شوند. موزه سینما در واقع روایت‌گر ادبیات سینمایی و نمایشی است و به نسل جوان کمک می‌کند تا با تاریخ این هنر بیشتر آشنا شوند.

رئیس ایکوم ایران در پایان، از ظرفیت‌های موجود در موزه سینما برای ارتقاء آگاهی‌های فرهنگی سخن گفت و توضیح داد: موزه سینما می‌تواند به نوعی همچون یک آلبوم خانوادگی سینما عمل کند. هر فرد می‌تواند در این فضا خود را شناسایی کرده و هویت فرهنگی خود را معرفی کند. این موزه، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که در کشورهای دیگر مشابه آن یافت نمی‌شود.