در یازدید رئیس سازمان سینمایی از مجموعه رسانه‌ای صبا مطرح شد:

رائد فریدزاده: صبا در جنگ ۱۲ روزه سدشکن بود

رائد فریدزاده: صبا در جنگ ۱۲ روزه سدشکن بود

رائدفریدزاده، رئیس سازمان سینمایی و مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی این سازمان به مناسبت روز خبرنگار از مجموعه رسانه‌ای صبا بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری موزه سینمای ایران، در ابتدا رائد فریدزاده و مسعود نجفی از بخش‌های مختلف مجموعه رسانه‌ای صبا شامل خبرگزاری، روزنامه، مجله و باشگاه فیلم و عکس بازدید کرده و در گپ وگفتی این روز را به خبرنگاران صبا تبریک گفتند.
در ادامه ، محمدرضا شفیعی، سردبیر مجموعه رسانه‌ای صبا با اشاره به اینکه به تازگی سیزدهمین سالگرد این مجموعه پشت‌سر گذاشته شده درباره فعالیت‌های رسانه‌ای صبا در حوزه فرهنگ و هنر گفت: شروع فعالیت‌های رسانه‌ای صبا از سال ۱۳۹۱ با هفته‌نامه آغاز شد و طی این ۱۳ سال گذشته به ترتیب روزنامه، خبرگزاری، ماهنامه و در نهایت پلتفرم‌های تصویری و باشگاه فیلم و عکس به آن اضافه شد و هدف اصلی این توسعه هم تاثیرگذاری بیشتر در حوزه فرهنگ و هنر بوده است.
او با اشاره به اینکه فضای تصویری مجموعه رسانه‌ای صبا با تاسیس دو استودیو تخصصی‌تر خواهد شد، توضیح داد: هم اکنون مراحل ساخت دو استودیوی ثابت تصویری در مجموعه «صبا» و «صاد» در حال تکمیل است که با اتمام آن، در ابتدا روزانه با یک یا دو برنامه آغاز خواهیم کرد و در نهایت به روزی ۶-۷ ساعت برنامه تولیدی و خبری افزایش خواهد یافت.
شفیعی با اشاره به موفقیت‌های اخیر صبا به ویژه در جشنواره فیلم فجر و جنگ ۱۲ روزه خاطرنشان کرد: من قدردان تیم مجموعه صبا هستم چون در این دو برهه، خیلی خوش درخشیدند به طوری که در ایام جشنواره فجر چهل و سوم، ۱۰ شماره روزنامه، یک شماره ماهنامه و بیش از ۳۵۰ دقیقه تولید تصویری داشتیم و بازدید صفحات اجتماعی‌مان در مجموع در آن ایام به ۸ میلیون بازدید رسید.
وی افزود: در ایام جنگ ۱۲ روزه نیز با وجود مشکلات قطعی اینترنت، فعالیت‌های خبری و تصویری متوقف نشد و حدود ۳۰۰ مصاحبه تلفنی و تصویری اختصاصی از واکنش و رویکرد هنرمندان به موضوع جنگ در جهت ایجاد و افزایش وحدت ملی انجام شد. گرچه در روزهای اول با چالش‌های متعددی مواجه بودیم اما در نهایت اهالی فرهنگ و هنر به ویژه سینما واکنش‌های خوبی نسبت به این رویکرد صبا داشتند و از بیان احساسات و عقایدشان ترسی نداشتند و به راحتی احساسات خود را بیان کردند.
سردبیر مجموعه رسانه‌ای صبا ادامه داد: با اینکه در دوران جنگ تحمیلی ۱۲روزه اینترنت مدتی ملی شد ولی شبکه‌های اجتماعی ما خیلی خوب دیده شد به طوری که بازدید شبکه‌های مجازی ما طی ایام جنگ در مجموع به حدود۹ میلیون بازدید رسید، گرچه برخی خبرنگاران در خبرگزاری حضور نداشتند و خارج از تهران بودند ولی در همان فضای دورکاری کم نگذاشتند و با انعکاس رویکردهای هنرمندان در آن دوران به خوبی عمل کردند.

فعالیت صبا در جنگ ۱۲ روزه جای خالی بسیاری از خبرگزاری‌هارا پُر کرد

رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی هم با اشاره به اینکه خود از دنبال کنندگان صفحه صبا در شبکه‌های اجتماعی است و اخبار و فعالیت‌های این مجموعه را در فضای مجازی پیگیری می‌کند، گفت: فعالیت صبا در این ایام در شبکه‌های مجازی دست‌مریزاد دارد و تلاش خبرنگاران صبا درایام جنگ ۱۲ روزه جای خالی بسیاری از خبرگزاری‌ها و نهادهای اصلی را پر کرد به ویژه اینکه در آن دوران سردرگمی وجود داشت و با قطع شدن اینترنت دسترسی به این پایگاه‌ها وجود نداشت.
وی با اشاره به گستردگی فعالیت مجموعه صبا از سویی و عدم حضور فعال حوزه فرهنگ و هنر درعرصه بین المللی از سوی دیگر گفت: ما در حوزه فرهنگ و هنر در عرصه بین المللی بیش از آنکه تولید کننده باشیم مصرف کننده هستیم و با توجه به اینکه صبا زیرساخت‌های لازم را داراست به جایگاهی رسیده که می‌تواند به مرجعیت بین‌المللی در عرصه خبر دست یابد و رسانه‌های بین‌المللی با رجوع به صبا اخبار را دریافت کنند.

صبا و مرجعیت خبری در منطقه و عرصه بین‌الملل

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: صبا می تواند به مرجعیت خبری در منطقه و عرصه بین‌الملل تبدیل شود و تولید محتوا بیشتر در خارج از کشور صورت می‌گیرد، بنابراین فرصت خوبی است که بتوانیم از منظر خود ادبیات سینمایی خلق کنیم و وجوه مختلف سینمایی را از منظر خود بیان کنیم چون جای چنین رویکردی در سینما خالی است.
وی افزود: با ارزیابی بنده و توانایی که در تیم خبری صبا وجود دارد به نظر می‌رسد این اتفاق به راحتی می‌تواند در صبا رخ دهد و با تقویت حوزه بین‌الملل این حلقه کامل خواهد شد. می‌توان اخبار سینمایی ایران را به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی و عربی ارائه کرد و برای تحقق این هدف می‌توان از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی بهره برد.

صبا در ایام جنگ ۱۲ روزه همچون سدشکن عمل کرد

رئیس سازمان سینمایی همچنین با مشاهده پوشش تولیدی مجموعه خبری صبا در ایام جشنواره فجر ۴۳ گفت: امیدوارم این اتفاق برای جشنواره‌های دیگر همچون جشنواره حقیقت و جشنواره کودک و نوجوان اصفهان و … نیز رخ دهد.
فریدزاده با تاکید بر سدشکنی و تولید محتوای مجموعه صبا در ایام جنگ یادآورشد: مجموعه صبا در ایام جنگ ۱۲ روزه همچون سد شکن عمل کرد و پایمردی و استقامت در این حوزه گرچه سخت است و آقای شفیعی به خاطر استقامت‌شان در این حوزه موفق شده اند.
محمدرضا شفیعی هم با بیان اینکه خبرگزاری‌های بومی اغلب صفحات فرهنگ و هنر دارند و رویدادهای فرهنگی- هنری از لحاظ مخاطب به سینما، تلوزیون و تئاتر تقسیم شده است افزود: ولی ما مصر هستیم همه مشاغل فرهنگ و هنری همچون گیم، فیلم کوتاه و مستند و … را در تمام طول سال پوشش دهیم. مثلا پایگاه خبری طرفداران گیم فقط صبا است و به فیلم کوتاه و مستند در تمام سال می‌پردازیم چون گاهی این بخش‌ها فقط در حد یک رویداد سالیانه همچون جشنواره مغفول می‌شوند. صبا همواره به همه مشاغل فرهنگی- هنری در طول سال می‌پردازد و این باعث شده فعالان این حوزه دلگرم شده و فعالیت بهتری داشته باشند و این از ارزش افزوده‌های مجموعه صبا محسوب می‌شود.

این بازدید با صلواتی بر روح استاد فرشچیان، چهره ماندگار هنر ایران که به تازگی چهره در نقاب خاک کشیدند پایان یافت.
منبع:  روزنامه صبا