به گزارش پایگاه خبری موزه سینمای ایران، کمتر از یک سال از آغاز مدیریت رائد فریدزاده بر سازمان سینمایی میگذرد؛ دورانی که با نگاه دقیق و پرسشگر سینماگران همراه بوده است. بسیاری منتظر بودند تا با تغییر مدیریت، نشانههایی از اصلاح ساختارهای معیوب و تغییر رویکرد در اداره سینما آشکار شود؛ نشانههایی که نه تنها در تصمیمات کلان، بلکه در رویدادهای مهم سینمایی نیز نمود پیدا کند. از نخستین گامهای فریدزاده در این مسیر، دیدار با اصناف و هیأت رئیسه خانه سینما و دعوت به همفکری بود. انتخاب منوچهر شاهسواری به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر و ایجاد شرایط برای اکران فیلم «پیرپسر» و ایستادگی بر سر مجوز قانونی آن، از جمله حرکتهایی بود که بسیاری آن را نشانه تغییر دانستند. با این حال، مسیر جلب اعتماد اهالی سینما همچنان پیش روی فریدزاده است؛ مسیری که خود او نیز میداند طولانی و پرچالش خواهد بود.
حضور در مؤسسه ایران به مناسبت روز خبرنگار
عصر شنبه ۱۸ مردادماه و همزمان با روز خبرنگار، رائد فریدزاده به همراه مهدی شفیعی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان، و مسعود نجفی، مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی، میهمان مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران شد. در این بازدید، رئیس سازمان سینمایی با خبرنگاران و دبیران بخشهای مختلف روزنامه گفتوگویی صمیمانه داشت و از رویکرد تازه این سازمان برای کاهش فاصله میان بدنه مدیریتی و اهالی سینما سخن گفت.
شکستن دیوار فاصله میان سینماگران و مدیران
فریدزاده در ابتدای سخنانش به مهمترین هدف این دوره از مدیریت اشاره کرد: «بر اساس سیاستهای دولت چهاردهم و برنامههای وزیر فرهنگ و ارشاد، یکی از اصلیترین مأموریتهای ما رفع شکاف میان اهالی سینما و نهادهای مدیریتی است. اولین گام، شناسایی و تبیین مشکلات با حضور خودشان بود. از همان روزهای آغازین، دست همکاری به سوی صنوف دراز کردیم تا در تصمیمگیری و سیاستگذاری شریک باشند.» او یادآور شد که بازدید از خانه سینما و برگزاری جلسات متعدد با هیأت رئیسه و صنوف مختلف، نخستین اقدام عملی برای تحقق این هدف بوده است.

جشنواره فیلم فجر؛ فرصتی برای بازگشت اعتماد
یکی از رویدادهایی که میتوانست به گفته فریدزاده "همبستگی و رجوع دوباره فیلمسازان به خانه اصلی خودشان" را رقم بزند، جشنواره فیلم فجر بود: «با انتخاب آقای منوچهر شاهسواری و استمرار این رویکرد، قرار بر این است که جشنواره در دوره جدید با مشارکت حداکثری سینماگران برگزار شود. این رویداد یک کارکرد ملی دارد و باید بستر حضور و تصمیمگیری خود اهالی سینما در آن فراهم باشد.»
ایستادگی بر مجوزهای قانونی؛ پیام اطمینان به فیلمسازان
رئیس سازمان سینمایی بخش مهم دیگری از وظایف ذاتی سازمان را «حمایت قاطع از فیلمهای دارای مجوز» دانست: «وقتی فیلمی مسیر قانونی را طی کرده و مجوز گرفته، وظیفه سازمان است که همه توان حقوقی و قانونی خود را برای اکران آن به کار بگیرد. خوشبختانه با همفکری و همکاری نهادهای مرتبط، این موضوع محقق شد.» او تأکید کرد که این رویکرد، دو پیام روشن دارد: برای سرمایهگذاران، اطمینان از بازگشت سرمایه و سودآوری از طریق چرخه درست اکران و برای فیلمسازان، این اطمینان که اگر مسیر قانونی را طی کنند، اثرشان به نمایش عمومی خواهد رسید و با هممیهنان خودشان نمایش عمومی فیلم را تجربه خواهند کرد.

شوراهای تخصصی و نقش پررنگتر سینماگران
در پایان این گفتوگو، فریدزاده ابراز امیدواری کرد که با رویکرد شوراهای تخصصی سازمان، شرایط برای حضور و نقشآفرینی هر چه بیشتر سینماگران در تصمیمات کلان فراهم شود: «امیدوارم در دوره جدید، سینماگران نه تنها در جایگاه مخاطب سیاستگذاریها، بلکه در جایگاه تصمیمساز و تصمیمگیر حضور فعال داشته باشند.»

منبع: روزنامه ایران - نرگس عاشوری