ژانر فیلم‌های خودرو ؛

بهانه سکوت

بهانه سکوت

بهانه‌ی سکوت فیلمی است که با امکانات مینی‌مالیستی و به شکلی تجربی ساخته شده است که به موقعیت یک شهروند معمولی در دوران کرونا می‌پردازد؛ دوران انزوا، تنهایی و دوری خویشاوندان، دوستان و حتی اعضای یک خانواده از همدیگر، دوران اندوه و غم‌های فراموش شده.

به گزارش پایگاه خبری موزه سینمای ایران، به گفته ذبیح‌الله رحمانی، کارگردان و تهیه کننده فیلم «بهانه سکوت»، شیوع ویروس ناشناخته کرونا، مرگ نزدیکان و تجربه شخصی ترس از این بیماری همه گیر انگیزه ای برای ساخت این فیلم شده است. اگر امکان اکران و نمایش این فیلم در زمان خود و حتی شاید چند ماه پیشتر، حتی یکماه،  فراهم می‌شد قطعا با نگاه و حس و حالی متفاوت تری می‌شد به تماشای آن نشست و آن دوران سخت و عجیب را در ذهن تکرار و آنچه مدنظر سازنده بود را جور دیگری درک کرد و به تحلیل همه جانبه ی آن پرداخت.

«بهانه سکوت» تنها یک اثر هنری و یا فرصتی برای گذراندن اوقات فراغت نیست بلکه بهانه ای می‌شود تا مخاطب دوران طاقت فرسا و سخت کرونا را با این روزها که به نوعی دیگر سخت و فرساینده است به مقایسه بنشیند، دورانی که جنگ دوازده روزه را پشت سر گذاشته و همچنان خطر وقوع دوباره آن احساس می‌شود. ناخودآگاه خوبی‌ها و بدی‌های هر دو را در کفه ترازوی ذهن قرار می‌دهد تا ببیند کدامیک به دیگری می ارزد!!
بیماری و جنگ، که کاراکتر اصلی هر دو «مرگ» است. در یکی تدریجی و در دیگری بدون معطلی و در یک لحظه اتفاق می افتد.
در دوران کرونا فرد مبتلا با داشتن علائم، حضور مرگ را احساس کرده و آماده پذیرش آن می‌شد و در زمان جنگ، به ناگاه در یک آن، آوار روی سر آدمی خراب شده و نتیجه اش شد مرگ و نیستی.
مقایسه این دو اتفاق هم در حین تماشای فیلم و هم بعد از پایان آن، سوالاتی را در ذهن مخاطب مطرح می‌کند که طبیعتا به پاسخ سرراست و قانع کننده ای نمی‌رسد اما ناخودآگاه در ذهن چالش ایجاد می‌کند.
بخش اعظم فیلم در یک خودروی سواری می‌گذرد و از این نظر فیلم به ژانر فیلم‌های خودرو تعلق دارد، فیلم‌هایی که عموم صحنه‌های آنها در داخل ماشین می‌گذرد. نمونه شاخص آنها فیلم ده اثر عباس کیارستمی است که یکی از نقاط اوج سینمای مینیمالیستی در تاریخ سینما به شمار می‌رود.

عوامل فیلم

ذبیح‌الله رحمانی پیش از این نیز آثار قابل توجهی، چون "دل آرام" و "فصل سرد" را ساخته و به تازگی نیز فیلم سینمایی "محدوده ابری" را ارائه کرده است. او همچنین به عنوان عضو انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی و بازرس این انجمن شناخته می‌شود و در زمینه نقد فیلم و ادبیات داستانی نیز فعالیت می‌کند.
در فیلم «بهانه سکوت» بازیگرانی، چون شیلا خوش‌اقبال، سوده ازقندی، ذبیح‌الله رحمانی و مرتضی اسماعیلی به ایفای نقش پرداخته‌اند.
تصویربرداری و صدابرداری این اثر به عهده محمد طاهرخانی است، تدوین اثر توسط جواد رحمانی انجام شده و موسیقی آن نیز به دست سعید طاهرخانی ساخته شده است. تهمینه رحمانی عکاسی این پروژه را بر عهده دارد و محمد رحمانی مجری طرح فیلم است.
فیلمنامه «بهانه سکوت» نتیجه همکاری گروهی از نویسندگان و داستان آن روایت زندگی مردی به نام بهزاد است که در دوران رعب و وحشت کرونا گرفتار شده و در حالی که همسرش نیز در حال مبارزه با بیماری است، در تلاش برای تأمین مخارج خود و فرزندش، به کار مسافرکشی می‌پردازد.