تصویر خبر

استقبال مردم و سینماگران از «در جستجوی فریده» در موزه سینما/ سینمای مستند مهجور نیست!

فیلم مستند «در جستجوی فریده» نماینده سینمای ایران در اسکار، با استقبال مردم و هنرمندان در موزه سینمای ایران روی پرده رفت.

به گزارش روابط عمومی موزه سینمای ایران، عصر روز چهارشنبه 30 مردادماه موزه سینما میزبان مردم و سینماگرانی بود که برای دیدن فیلم مستند «در جستجوی فریده»؛ نماینده سینمای ایران در اسکار 2020 در سینماتوگراف موزه گردهم آمده بودند.
در این اکران ویژه، رخشان بنی اعتماد، احترام برومند، همایون اسعدیان، عزیز ساعتی، بهروز افخمی، امیر اسفندیاری، محمد صوفی، مائده طهماسبی، امیر حاج رضایی (کارشناس ورزشی تلویزیون)، سپیده عبدالوهاب، ارژنگ امیرفضلی، مرجان شیرمحمدی، تینا پاکروان، آزاده موسوی، کوروش عطایی، کیوان کثیریان، سحر عصر آزاد، رضا توکلی، محمد حیدری، بهزاد خداویسی، احسان کرمی، عباس امینی، آزیتا ترکاشوند و ... حضور داشتند.
در ابتدا، این فیلم برای تماشاگران روی پرده رفت و سپس آزاده موسوی و کوروش عطایی کارگردان‌های «در جستجوی فریده»؛ و سحر عصر آزاد منتقد سینما پس از بررسی این فیلم مستند، به پرسش‌های مخاطبان پاسخ دادند.
سحر عصرآزاد با اشاره به انتخاب این فیلم برای اسکار 2020 گفت: باعث افتخار است که در این جمع حضور دارم. به کارگردان‌های این فیلم تبریک می‌گویم و برای سینمای مستند، آرزوی موفقیت بیشتری دارم چون سینمای مستند ما به طور خاص، خیلی مظلوم است و با وجود استعدادهای بالقوه‌ای که دارد، آن‌طور که باید نتوانسته است ابعاد جهانی شدن را پیدا کند.
آزاده موسوی نیز ضمن خیرمقدم به مردم و سینماگران حاضر در سالن، افزود: همان‌طور که سحر عصرآزاد گفت این اتفاق، شور و شعفی در سینمای مستند ایجاد کرده که بسیار امید بخش است. مستند قلب تپنده یک جامعه است و این اتفاق می‌تواند فضای جدیدی را در مستند ما ایجاد کند.
در ادامه، کوروش عطایی دیگر کارگردان «در جستجوی فریده» گفت: انتخاب این فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار باعث افتخار ماست. امیدوارم این اتفاق گام بزرگی برای سینمای مستند باشد تا در داخل کشور جدی‌تر گرفته شود و در خارج از ایران هم بیشتر با این‌گونه سینمایی آشنا شوند.
موسوی نیز درباره حضور سینمای مستند در عرصه جهانی بیان کرد: «جشنواره‌های خارجی در چند سال اخیر نشان داده‌اند که مرزبندی‌های گونه‌های سینمایی خیلی کمرنگ‌تر شده‌است و به مستند نگاه دیگری می‌کنند. فکر می‌کنم ما هم می‌توانیم این مرزبندی‌ها را برداریم و به سینمای درست فکر کنیم.
سپس سحر عصرآزاد با اشاره به فیلم «از ایران یک جدایی» دیگر ساخته این دو کارگردان، افزود: ارتباط مخاطب با اثر، نقطه مشترک این دو فیلم است. من برای چندمین‌بار است که «در جستجوی فریده» را می‌بینم و با اینکه نقاط اوج و انتهای آن را می‌دانستم، اما هم‌چنان هنگام تماشای فیلم بغض کردم و این نکته برای خودم جالب است. سوژه این دو فیلم در عین بومی بودن، به دلیل زاویه نگاهی که دارد این امکان را به مخاطب می‌دهد فراتر از مرزهای جغرافیایی به آن نگاه کند. فکر می‌کنم هیات انتخاب هم تم این فیلم را دیده و آن را انتخاب کرده‌اند. این فیلم در عین بومی بودن، یک حرف جهانی دارد.
این منتقد این پرسش را که "چقدر حین ساخت فیلم سعی کرده‌اید، نگاهی جهان شمول را تقویت کنید؟" از کارگردان‌های «در جستجوی فریده» پرسید که موسوی در پاسخ گفت: آنچه از ابتدا درباره این فیلم در نظر داشتیم این بود که چون شخصیت فریده از خارج به ایران سفر می‌کند، قصه را برای بیننده باز کنیم و با اینکه فیلم در جشنواره‌های زیادی شرکت کرده اما الان که فیلم را می‌دیدم فهمیدم فیلم برای هر داور خارجی قابل فهم است.
عطایی نیز با اشاره به درام این فیلم مستند، پاسخ داد: وقتی با شخصیت فریده آشنا شدیم، متوجه شدیم علاوه ‌بر یک درام که در آن فریده به دنبال خانواده‌اش است، لایه‌های دیگری هم داریم که درباره تفاوت‌های فرهنگی است یعنی با این‌که کشورها مرزبندی دارند اما این مرزبندی‌ها در میان انسان‌ها وجود ندارد و فیلم با آدم‌ها ارتباط عمیقی پیدا می‌کند. این‌ها جذابیت‌هایی بود که ما را ترغیب می‌کرد، فیلم را بسازیم.
او افزود: در اکران‌های جشنواره‌های خارجی که حضور داشتیم، تماشاگران ارتباط عمیقی با فیلم برقرار می‌کردند و فهمیدیم فرهنکی که فکر می‌کردیم بومی است، برای همه قابل درک است چون موضوع آن جهان‌شمول است.
موسوی در تایید صحبت‌های عطایی، به اتفاقاتی که در اکران‌های خارجی برای آنان پیش آمده بود، اشاره کرد و گفت: در جشنواره اوکراین، خانمی پس از دیدن فیلم خود را به یک گلفروشی رساند و با چشمان گریان برایمان گل آورد یا خانم مسنی بعد از دیدن فیلم، بلند بلند حرف می‌زد که وقتی پرسیدم چه می‌گوید، گفتند ما را دعا می‌کند.
او همچنین با بیان اینکه «در جستجوی فریده» با کمک‌های مردمی ساخته شده‌است، در این باره گفت: این فیلم، اولین فیلم تاریخ سینمای ایران است که از طریق کمک‌های مردمی که در دو سایت اعلام شده‌بود، ساخته شد. این کمک‎ها از پنج هزار تومان شروع شد که این اتفاق خودش درام مهمی است. حالا فیلمی که با کمک‌های مردمی ساخته شده، به عنوان نماینده مردم به اسکار می‌رود و این موضوع نشان می‌دهد اگر دست‌به‌دست هم دهیم، می‌توانیم اتفاق‌های مهمی را رقم بزنیم.
رضا توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه این گفت و گوها به جمع عوامل روی صحنه پیوست و در سخنانی گفت: آنقدر به وجد آمدم و اشک ریختم تا یک‌جایی که با خودم گفتم اصلا چرا آنقدر گریه می‌کنم؟ اینجا آمدم تا از صمیم قلبم به فیلم‌سازهای مملکت‎مان تبریک بگویم و اینکه چه زاویه نگاه بی‌نظیری دارند. سینمای ما ارتقاء پیدا کرده و با این فیلم یک درجه بالاتر رفتیم. از هیات انتخاب هم تشکر می‌کنم. واقعا فکر نمی‌کردم چنین فیلمی را انتخاب کرده باشند و وقتی فیلم را تماشا می‌کردم از ته دل افتخار می‌کردم که برای سینمای ایران اتفاق‌های خوبی می‌افتد.


در ادامه این جلسه، سحر عصرآزاد، آزاده موسوی و کوروش عطایی به پرسش‌های مطرح شده از سوی حاضران در سالن، پاسخ دادند.
عباس امینی از جمله سینماگران حاضر در سالن بود که در سخنانی گفت: در میان صحبت‌هایی که شد، چندین‌بار گفتید سینمای مهجور مستند و سینمایی که دیده نشده است. در حالی که سینمای مستند اصلا مهجور نیست. اگر آمار درستی وجود داشت، می‌دیدیم جوایزی که سینمای مستند کسب کرده و آبرویی که در این سال‌ها برای سینمای ایران خریده، چندین برابر سینمای داستانی است. مسابقه‌ای میان این دو سینما وجود ندارد اما برخوردها و انتقادهایی که در چند روز اخیر نسبت به انتخاب یک مستند برای جایزه اسکار، دیدیم، مرا خیلی متاثر کرد برای این‎که جوری درباره سینمای مستند حرف زده شد انگار درباره یکسری آدم صحبت می‌شود که از کره مریخ آمده‌اند، کارهایی کرده و رفته‌اند.
تینا پاکروان، کارگردان و بازیگر سینما نیز با ابراز خوشحالی از انتخاب «در جستجوی فریده» برای اسکار، گفت: به شما تبریک می‌گویم و امیدوارم بعد از گرفتن جایزه اسکار باز هم همین‌جا برایتان دست بزنیم.
کارگردان «در جستجوی فریده» در پایان صحبت‌های خود گفت: در سال‌های گذشته تقریبا هر فیلمی که به اسکار معرفی شده، مورد نقد قرار گرفته‌است و در این میان وقتی نوگرایی به ‎وجود می‌آید که جدید و جسورانه است، طبیعی است که نقدها هم بیشتر شود. به ‌هر حال باید بابت این انتخاب از هیات انتخاب تشکر کنیم.   
تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۵/۳۰