بازدید از موزه سینما سینمای «عباس کیارستمی» را برایم زنده کرد

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، کمال بن وناس استاد ادبیات و سینمای فرانسه در تونس بعد از برگزارشدن ورک شاپ «روش‌ها و تکنیک‌های فیلمنامه اقتباسی» در سالن فردوس موزه سینما که در بخش بین الملل چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر صورت گرفت از تالارهای موزه سینما بازدید کرد و گفت: از اینکه به ایران آمدم خوشحال و بسیار شگفت زده شدم و با دیدن موزه سینما درواقع بهترین بازدید تاریخی‌ام را در ایران به ثبت رساندم.
وی ادامه داد: فرهنگ ایرانی نشان دهنده اصالتی است که همیشه در همه جای جهان از آن یاد می‌شود. اتفاق بسیار خوبی است که جوایز و آثار سینمایی در چنین باغ زیبای ایرانی نگهداری می‌شود و جالب است که دیدن آن تنها به جوایز و آثار بسنده نمی‌شوند بلکه نشان دهنده پیشرفت فنی سینمای ایران و جایگاهی است که برای هنرمندان سرزمینی است که تمدنی دیرینه دارد، قائل شده اند.
کمال بن وناس با بیان اینکه خوب است تا همه کشورهای جهان موزه سینما داشته باشند، بیان داشت: قطعا وقتی به تونس برگردم درباره سفر جذابم به ایران و مخصوصا حس خوبی که از دیدن این بنای تاریخی پیدا کردم خواهم نوشت و آنها را به یادگار نگه خواهم داشت.
وی با بیان اینکه از دیدن گنجینه زنده یاد عباس کیارستمی در موزه سینما شگفت زده شده است، گفت:عباس کیارستمی از نوادر سینما بود و برای من نه تنها یک کارگردان حرفه‌ای بلکه یک شخصیت مهم تاثیرگذار در سطح جهان ، سینمای تونس و همه طرفداران سینما است. از اینکه در یک مرکز سینمایی جوایز و یادگاری‌های این هنرمند نگهداری می‌شود بسیار خوشحال شدم و از دیدن جوایز او لذت بردم این بازدید درواقع خاطرات سینمای کیارستمی را در من زنده کرد.
کمال بن وناس خاطرنشان کرد: عباس کیارستمی دیگر در جمع ما سینماگران نیست اما می‌توانیم درکنار آثار و جوایز ارزشمند او بایستیم و به او ادای احترام کنیم. از اینکه فرصتی فراهم شد تا با دیدن آثار استاد کیارستمی خاطراتش در ذهنم زنده شود، تشکر می‌کنم.
وی در پایان بیان داشت: برای گسترش و همکاری‌های بیشتر بین ایران و تونس خوب است تا مراودات فرهنگی بیشتری صورت گیرد و بتوانیم به صورت مشترک هفته فیلم در ایران و تونس برگزار کنیم و به سینماگران سرشناس بپردازیم.

به یاد شهلا ریاحی؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

🔹زاده: ۱۷ بهمن ۱۳۰۵
▫️درگذشت: ۱۰ دی ۱۳۹۸

🗞 عکس ها از  منابع آرشیوی موزه سینمای ایران

 

نوستالژی جشنواره فیلم فجر 3

🔅برگه مربوط به اعضاء هیات انتخاب برای فیلم «بوی کافور عطر یاس»

🔹کارگردان و نویسنده: بهمن فرمان آرا
🔸تهیه کننده: مرتضی شایسته

🗓سال ۱۳۷۸

گفتگویی که موزه سینما به مناسبت زادروز «علی نصیریان» منتشر کرد

موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «علی نصیریان»؛ بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بخش‌هایی از گفتگوی این هنرمند نامدار را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، علی نصیریان با بیان اینکه بیشترین کارهایی که انجام داده با صداقت و انگیزه بوده است، گفت: در سینما کارکردن یک ریسک است و در عین حال که ممکن است فیلمنامه و کارگردانی خوب باشد اما تا کار به انتها نرسد مشخص نیست نتیجه کار چه چیزی می‌شود.
وی ادامه داد: در اکثر فیلم‌هایی که به خاطر متن و تا حدودی به خاطر کارگردان حضور داشتم معمولا با آنها درمورد نقش مشورت می‌کردم. یادم می‌آید ناصر تقوایی برای فیلم ناخداخورشید به من گفت دو شخصیت در فیلمنامه وجود دارد که می‌توانم آنها را بازی کنم یکی مستر فرحان و دیگری ناخدا که من از او پرسیدم خود شما کدام را برای من پیشنهاد میدهید و او گفت به نظرم مستر فرحان برای شما بهتر است و من در پاسخ به او گفتم همان نقشی که شما می‌گویید را بازی می کنم.
نصیریان درباره نسل جوان علاقمند به حضور در سینما و تئاتر نیز بیان داشت: نسل جوان را دوست دارم و معتقدم در سینما و تئاتر استعدادهای بسیار خوبی داریم . مخصوصا در تئاتر که بازیگرها و نویسنده‌های خوبی درخشیدند همچنین در سینما. سینمای ایران بسیار رشد کرده است و آثاری که امروز ارائه می‌شود از زمان ما بهتر است زیرا ارتباط جمعی بسیار بیشتر شده است و با یک کلیک همه نوع اطلاعات لازم در اختیار بازیگران و غیره قرار می‌گیرد. در زمان ما بیشتر کتاب موجود بود و ما از کتاب های تخصصی الهام می‌گرفتیم اما امروز اوضاع بسیار متفاوت تر شده است.
وی ادامه داد: ما با دل و جان کار می‌کردیم اما دستمان خالی بود درحالیکه بازیگران امروز دستشان پر است البته منظورم از دست پر از نظر مالی نیست بلکه از نظر اطلاعات است.
نصیریان در پاسخ به این سوال که چرا در طول سال‌هایی که در سینما فعالیت داشته با مسعود کیمیایی کار نکرده است؟ پاسخ داد: عمدی نبوده موقعیت آن پیش نیامده هم با مسعود کیمیایی و هم با بهرام بیضایی.
وی با بیان اینکه در بازیگری اعتقاداتی دارد، بیان داشت: من در ایفای نقش‌ها به انگیزه‌هایم همچنین حس خلاقانه و آفرینندگی که احساس می‌کنم، رجوع می‌کنم زیرا معتقدم بازیگر خودش نویسنده یک فیلم است و وسیله و اسباب دست کارگردان نیست. درست است که باید با کارگردان تعامل داشته باشد و به برداشت ها و نگاه‌هایی که به کارکتر دارد گوش کند اما آفریننده نقش بازیگر است و اگر بخواهیم به مرحله آفریننده نقش برسیم، بازیگر باید از قدرت خلاقانه‌ای که در درونش وجود دارد یاری بطلبد و نقش را بیافریند.

 

 

 

نوستالژی جشنواره فیلم فجر2

خبرنامه دومین دوره جشنواره فیلم فجر
 انتشار: ۲۱ بهمن ماه ۱۳۶۱
در این خبرنامه فیلم های نینوا ساخته رسول  ملاقلی پور و نقطه ضعف ساخته محمدرضا اعلامی مورد بررسی قرار گرفته بودند.

نوستالژی فجر 1

🔺برنامه نمایش فیلم‌ها در نخستین دوره جشنواره فیلم فجر در سال  ۱۳۶۱

🎬در این دوره فیلم‌هایی مانند سفیر ساخته فریبرز صالح و حاجی واشنگتن ساخته علی حاتمی نمایش داده شد.

نوستالژی‌های جشنواره فیلم فجر در موزه سینما

نمایشگاهی از نوستالژی‌های جشنواره فیلم فجر در موزه سینمای ایران برپا می‌شود.

به گزارش جهان سینما به نقل از روابط عمومی موزه سینما، همزمان با برگزاری چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر نمایشگاه نوستالژی فیلم فجر در سالن سینماتوگراف موزه سینمای ایران برگزار می‌شود.

این نمایشگاه شامل برنامه نمایش نخستین دوره‌های جشنواره، نامه‌های اداری جشنواره مربوط به سال ۶۱، سیمرغ‌ها، نشانه‌های نخستین دوره ها، بولتن روزانه مربوط به نخستین دوره‌ها، کارت‌های ورودی به سینماهای مردمی ، بلیت سینماها، عکس‌هایی از صف‌های طولانی برای دیدن فیلم‌ها و … است.

علاقه مندان می‌توانند از ۱۲ تا ۲۲ بهمن از ساعت ۱۵ تا ۲۲ از این نمایشگاه در موزه سینما بصورت رایگان بازدید کنند.

 

حسین شهابی خودش را در شاگردانش تکثیر کرده است

مراسم یادبود «زنده‌یاد حسین شهابی» کارگردان فقید سینمای ایران شب گذشته (9 بهمن) توسط گروه سینمایی هنر و تجربه و با همکاری موزه سینما در سالن سینماتوگراف موزه سینمای ایران برگزار شد.

*طیب: حسین شهابی خودش را در شاگردانش تکثیر کرده است

محمد طیب سرپرست گروه سینمایی هنر و تجربه در ابتدای مراسم ضمن خوشامدگویی و عرض تسلیت به جامعه هنری گفت: این آیین یادبود صمیمانه و دور از تکلف برای استاد، دوست و هنرمند بی‌حاشیه سینمای ایران برگزار شد.

طیب ادامه داد: روزی حسین شهابی باید اینجا می‌ایستاد و در مراسم رونمایی از فیلمش به شما خیر مقدم می‌گفت؛ روزی حسین شهابی باید می‌آمد اینجا و افتخار می‌کرد و لذت می‌برد از این که یکی از شاگردانش روی صحنه درخشیده. حسین شهابی الان اینجا پشت این تریبون نایستاده ولی خودش را بین تک تک آنهایی که میزبان دم و نفسش شدند تکثیر کرده است. نفسی که اگر چه به سختی و با درد همراه بود، اما همراه با عشق و پاکی و خلوص در جان شما نشسته است.

وی افزود: حسین شهابی الان در دل تک تک شماست. میزبان خوبی برایش باشید. همانگونه که او ردی از مهر در دل شما گذاشته شما نیز به نیابت از او و به امضای خودتان تلاش کنید ردی از مهر بگذارید؛ چه در سینما و چه در زندگی.

سرپرست گروه سینمایی هنر و تجربه تاکید کرد: افتخار میکنم در جایی هستم که عموما سینماگرانی در آن فعالیت می‌کنند و به آن امید و دلبستگی دارند که از جنس حسین شهابی هستند، مستقلند و اهل قدرت طلبی و منفعت طلبی نیستند. امیدوارم بتوانیم امانتدار و حافظ میراثی که استادان ما در سینه ما گذاشته اند باشیم و بتوانیم در دنیای کثرت و هیاهو به سلامت پیش برویم.

 

*سیاوش شهابی: سینما، بزرگترین هدیه از پدرم بود

سیاوش شهابی فرزند مرحوم حسین شهابی ضمن تشکر از گروه سینمایی هنر و تجربه و موزه سینما بابت برگزاری این آیین گفت: از حضور تک تک شما سپاسگزارم. از پدر خیلی یاد گرفتم و با وجود اختلاف سلیقه‌ای که همیشه داشتیم و آن هم بین پدر و پسر طبیعی است بزرگترین هدیه‌ای را که از پدر گرفتم؛ سینما بود و امیدوارم که بتوانم این مسیر را ادامه دهم.

 

*امینی: هنرمند با آثاری که خلق می‌کند همیشه زنده است

احمد امینی کارگردان سینما  نیز در بخشی از این مراسم گفت: فیلم «حراج» حسین شهابی را زمانی که در جشن خانه سینما داور بودم تماشا کردم که فیلم بسیار خوبی بود. در رزومه آقای شهابی تهیه‌کنندگی، آهنگسازی، کارگردانی و نویسندگی 5 فیلم مستقل دیده می‌شود که جای تحسین دارد.

امینی افزود: کانون کارگردانان خانه سینما 410 عضو دارد که سالانه حدود 380 عضو آن بیکار هستند. بنده حدود 10 سال است که فیلم نساختم و زندگی‌ام را با حقوق بازنشستگی و چند سریالی که ساختم، گذراندم. شورای مرکزی کانون کارگردانان ایران میزبان کارگردانان قدیمی است که گاهی نیازمند شهریه مدرسه فرزندشان می‌شوند و یا صاحبخانه حکم تخلیه آنها را داده و یا به 20 میلیون پول نیاز دارند. من این حرف‌ها را نمی‌زنم که شما جوانانی که یا کارگردان هستید یا سودای کارگردانی در سر دارید دلسرد و ناامید شوید. می‌خواهم از اوضاع نامناسب این حرفه از نظر مالی و کاری بگویم. همه ما چقدر با شرایط سخت زندگی را گذراندیم.

وی به شرایط فیلمسازی در حال حاضر اشاره کرد و گفت: روز به روز شرایط فیلمسازی و رقم‌ها سرسام آور می‌شود. در سال 71 اولین فیلمم را با 2 و 3 میلیون ساختم. دستمزد من 150 هزار تومان برای کارگردانی و 100 هزار تومان برای فیلمنامه بود که از این رقم بسیار خوشحال بودم. امروز فقط هزینه اجاره بدنه یک دوربین یک میلیون تومان است.

امینی تاکید کرد: معتقدم هنرمندان با آثاری که خلق می‌کنند همیشه در اذهان و تاریخ سینمای ایران زنده هستند. حسین شهابی را تحسین می‌کنم که با این شرایط، چندین فیلم ساخت؛ من چنین جسارتی ندارم. همانطور که در پوستر این آیین نوشته شده، حسین شهابی کارگردان آرام سینمای ایران همیشه بدون حاشیه و بدون وابستگی فیلم ساخته است.

 

*احمد شهابی: ماهِ درخشانی در آسمانِ هنرِ این مرز و بوم بودی، هستی و خواهی ماند

احمد شهابی با قرائت شعری در وصف برادرش متنی را برای حضار خواند در بخشی از این متن امده است : تو ماهِ درخشانی در آسمانِ هنرِ این مرز و بوم بودی، هستی و خواهی ماند. امروز ستاره‌های بسیاری آمده‌اند تا بیش درخشیدنت را گرامی بدارند. امروز همه ما در آیین یادبود تو، آن کارگردانی که نام آرام به خود گرفته را، به سوگ نشستیم. یادت همواره گرامی و نامت بلند آوازه باشد.

 

*فریبا خادمی: حسین شهابی از عکس‌العمل‌های خردمندانه سخن می‌گفت

فریبا خادمی بازیگر فیلم «حراج» و از دوستان حسین شهابی نیز با قرائت متنی چنین گفت: سال‌ها پیش که برای پیش تولید فیلم سینمایی «حراج» به دفتر کارشان رفتم، دریافتم هستند هنوز هنرمندانی که ابزارِ بیانِ سینما را برای اندیشه‌های والا به کار می‌گیرند. حسین شهابی از عکس‌العمل‌های خردمندانه سخن می‌گفت و آن را ترویج می‌کرد. انسانیت و روابط انسانی برایش مهم بود و در فیلم آخرشان «رو در رو» نیز شاهد اوج این اندیشه بودم. حسین شهابی خودش بود و خودش ماند. موسیقی، خط، ادبیات و شعر؛ خصوصا شعر مولانا برایش جدی بود. قلمش را دوست داشتم و نگاه بی‌تکلفش را به زندگی؛ یاد حسین شهابی عزیز همواره تازه ماند.

*مرجان رهنما: استاد شهابی دایره‌المعارفی از هنر بودند

مرجان رهنما یکی از شاگردان زنده‌یاد شهابی در ادامه این مراسم به جامعه سینمای ایران تسلیت گفت و بیان کرد: در کلاس‌های فیلمنامه‌نویسی یکی از درس‌هایی که تدریس کردند این بود که از دل تلخی‌ها و رنج‌ها، شاعرانگی و زیبایی را بیرون بکشید، به قلم بیاورید و بعد به تصویر بکشید. امروز می‌خواهم از زیباییِ بودنشان صحبت کنم نه از تلخی نبودنشان. آقای شهابی دایره‌المعارفی از هنر بودند؛ شاعر، خطاط، فیلمساز و موسیقیدان.

 

*مهران محبی: حسین شهابی در مقام سکوت معنا می‌شد

مهران محبی یکی دیگر از هنرجویان حسین شهابی با بیان اینکه چقدر تلخ است که در اینجا ایستاده‌ام و باید به یاد استاد شهابی صحبت کنم گفت: چقدر عجیب است که مجبورم از کلمات استفاده کنم. حسین شهابی در مقام سکوت معنا می‌شد. بالاترین مقامی که خودم شناختم و میشناسم. چیزی جز کلمات ندارم و مجبورم از آنها استفاده کنم. استاد شهابی پدر معنوی بیشتر شاگردان بود. عشق به کار، سینما و هنر در استاد شهابی دیده می‌شد و ایکاش این عاشقانگی را از او یاد بگیریم. کوچکترین غرضی در هیچکدام از آثارش نبود. برای ذات هنر و تعالی هنر بود. این هنر هیچوقت با حجاب‌های دنیایی پوشیده نخواهد شد. همچنان جاری و روان خواهد بود. تا ابد شاگرد ایشان و تا ابد استاد من خواهند بود.

 

*مریم رهنما: حقیقتا نبودنشان درد بزرگی است برای ما

مریم رهنما دستیار حسین شهابی نیز با قرائت چند بیت شعر از تک تک حاضرین در سالن تشکر کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها، قرار بود این برنامه برای اکران فیلم «رو در رو» برگزار شود اما متاسفیم که استاد شهابی دیگر در کنار ما نیستند.

رهنما ادامه داد: به قول خودشان، حقیقتا نبودنشان درد بزرگی است برای ما. اگر قرار بود تمام شاگردان استاد شهابی درباره ایشان صحبت کنند تمام حرف‌هایشان خلاصه می‌شد در این جمله «آنچه از ما باقی می‌ماند سرنوشت را می‌سازد. حتی اگر این باقی‌مانده‌ها اندوهی جاودانه را در قلبشان حمل کنند. باقی‌مانده‌ها تغییر می‌دهند».

 

*امین جعفری: مستقل‌ترین فیلمساز از میان ما رفت

امین جعفری فیلمبردار سینما که در فیلم آزادی به قید شرط با حسین شهابی همکاری داشت نیز گفت: زمانی‌که حسین شهابی برای فیلم «آزادی به قید شرط» با من تماس گرفتند بسیار خوشحال شدم. در این پروژه یک جمله‌ای به من گفتند که همیشه در ذهنم است؛ همه ما به قید شرط آزاد هستیم. اما به نظرم ما همگی به قید شرط زنده هستیم. در شرایطی که مرگ به این اندازه به ما نزدیک است. مستقل‌ترین فیلمسازی که میشناختم از بین ما رفت. شخصی که هیچوقت انتظاری از هیچکسی نداشت و دنبال بودجه‌های دولتی و رانت نبود و همیشه با هزینه‌های شخصی فیلم‌هایش را ساخت.

 

*ذبیح الله رحمانی: سینمای ما، سینمای محفل‌گراست

ذبیح الله رحمانی منتقد و کارگردان سینما نیز با اشاره به دوستی 20 ساله خود با حسین شهابی گفت: سینمای استاد شهابی، سینمایی نبود که برخی دست‌اندرکاران، آن را دوست داشته باشند البته استاد شهابی نیز از مسئولین هیچ توقعی نداشت و با هزینه شخصی فیلم می‌ساخت. امثال آقای شهابی زیاد هستند که کسی قدرشان را نمی‌داند. لقب فیلمساز آرام و مستقل سینمای ایران حق استاد شهابی است. مرحوم شهابی شاگردانی را تربیت کرده است در سال‌های نه چندان دور در این عرصه خواهند درخشید.

 

اجرای این مراسم را علی زادمهر روزنامه نگار و مدیر روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه بر عهده داشت و  در پایان مراسم فیلم سینمایی «روز روشن» به کارگردانی زنده‌یاد حسین شهابی به نمایش در آمد.

 

به یاد «پرویز فنی زاده»

پرویز فنی زاده  بهمن ماه ۱۳۱۶ در تهران متولد شد. وی در سال  ۱۳۵۲ به خاطر بازی در فیلم«رگبار» جایزه بهترین نقش اول مرد را از جشنواره سینمایی سپاس دریافت کرد.
بزرگترین ویژگی فنی زاده این بود که می‌خواست «فنی زاده» باشد و نه فرد دیگر و به همین خاطر نوع بازی او از جنس بازی خودش بود. اگر آقای حکمتی در«رگبار» بود، آقای حکمتی‌ای بود که هیچ وجه تشابهی با ملیجک «سلطان صاحبقران» نداشت و درهمین زمان، مش قاسم«دایی جان ناپلئون» بود که با همه این‌ها متفاوت بود، افسوس که از کارهای تاتری اش تصاویر کمی در دسترس است.💎فیلم‌هایی همچون اعدامی ، سرخ پوست‌ها ، قدغن ، باغ بلور ، جمعه ،،شام آخر ، بوف کور ، گوزن‌ها ، تنگسیر ، رگبار ، گاو ، خشت و آینه از جمله فیلم‌هایی است که فنی زاده در آن نقش های ارزشمندی ایفا کرده است.