خاطرات «علیرضا زرین دست» از زنده یاد عباس کیارستمی

موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «علیرضا زرین دست»؛ مدیر فیلمبرداری پیشکسوت سینما بخش‌هایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید.

به گزارش روابط عمومی موزه سینمای ایران، علیرضا زرین دست در ابتدای بازدید از تالارهای موزه سینما با معرفی خود به عنوان فیلمبردار گفت: 55 سال است که در حوزه فیلمبرداری فعالیت دارم و هنوز این حرفه را عاشقانه دوست دارم و با آن زندگی می کنم.

وی ادامه داد: در موزه سینما یادگاری هایی از افرادی وجود دارد که ارزش بسیار زیادی دارند زیرا آنها کسانی بودند که پایه ها و بنیاد آمدن ما و حیات سینما را حفظ کردند.

زرین دست با اشاره به دوربین های قدیمی که در موزه سینما وجود دارد، خاطرنشان کرد: قطعا با یکی از این دوربین ها که در این گنجینه تاریخی وجود دارد فیلم «گزارش » ساخته زنده یاد عباس کیارستمی را فیلمبرداری کردم.

وی ادامه داد: دوربین های عکاسی و فیلمبرداری با اینکه جان ندارند اما به ما جان می دهند و ما مدیون آنها هستیم. من یک دوربین بولکس خیلی قدیمی دارم که مربوط به 17 سالگی من است که با شوق و ذوق فراوانی آن را تهیه کرده بودم. قطعا باید در یک جای مناسبی به عنوان بخشی از تاریخ سینما از آن نگهداری شود و جایی بهتر از موزه سینما برای آن مناسب نیست.

وی با دیدن عکسی از محسن بدیع درتالار موزه سینما، گفت: ایشان فرد بسیار تاثیرگذاری در بخش لابراتوار سینما بود که بیشتر تجهیزات مکانیکی مربوط به لابراتوارها را خودش راه اندازی کرد و این کار بسیار با ارزشی است که در آن زمان اتفاق افتاد.

زرین دست با دیدن بخش بین المل این مجموعه فرهنگی- تاریخی، بیان داشت: دو جایزه بین المللی دارم که یکی از آنها کاپ نقره است که از زیمباوه برای فیلم «خانه خلوت» گرفتم و دیگری دیپلم افتخار است که از جشنواره داکا برای فیلم «سوپراستار» دریافت کردم.

وی با دیدن گنجینه زنده یاد «عباس کیارستمی» نیز خاطرنشان کرد: در دوره‌ای ممنوع الکاری 6 ماه داشتم یادم می آید کیارستمی به من زنگ زد و گفت یک فیلمبردار خلاق میخواهم و من سه نفر را به او معرفی کردم اما انتخابشان نکرد و از خود من خواست تا همکاری کنم. به او گفتم مدتی است ممنوع الکار هستم و او در صحبت با آقای بهشتی از مدیران وقت آن زمان مشکل ممنوع الکاری من را حل کرد و درواقع رفاقت بزرگی در حق من کرد که در نهایت برای فیلمبرداری «کلوزآپ» با او همکاری کردم که خوشبختانه اتفاق های خوبی برای فیلم افتاد و امروز در بسیاری از کلاس های  آموزشی این فیلم نمایش داده می شود.

زرین دست با بیان اینکه لطف زنده یاد عباس کیارستمی را هیچ وقت فراموش نمی کند، گفت: در همان 6 ماهی که بیکار در خانه نشسته بودم حتی یک نفر هم به من زنگ نزد تا بپرسد روزگار من چگونه می گذرد و این موضوع بسیار من را آزرده کرده بود و تنهای کسی که به سراغم آمد کیارستمی بزرگ و بامعرفت بود.

وی در پایان بیان داشت: آشنایی من با کیارستمی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمانی که تیتراژ فیلم رشید را می ساخت برمی گردد . برای همکاری با او به دیدنش در پاسگاه پلیس ژاندارمری جاجرود رفتم  زیرا او دو هفته در آنجا کشیک بود و نمی توانست بیرون بیاید که در نهایت باهم همکاری کردیم.

تکذیب شد/ سازمان سینمایی مالک موزه سینماست

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی کشور، هرگونه گمانه زنی در خصوص فروش موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران را مردود اعلام کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی در خصوص گمانه زنی‌های اخیر نسبت به فروش موزه سینما گفت: در پی مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت که ۲۱ آبان‌ماه سال‌جاری به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رسید‌؛ فهرستی به منظور مولدسازی از اموال و دارایی‌های وزارت آموزش و پرورش شهر تهران منتشر شده که ذکر نام «باغ فردوس» در آن، شائبه و نگرانی‌هایی را برای اهالی سینما، پژوهشگران و علاقه‌مندان عرصه فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه فروش ملک موزه سینما به هیچ وجه صحت ندارد تصریح کرد: سند مالکیت تمامی مساحت این ملک در دو بخش «موزه سینما» و «فیلمخانه ملی ایران» به نام سازمان سینمایی و امور سمعی بصری است، مضافا اینکه در دولت سیزدهم، موضوع حفظ مجموعه میراث‌ فرهنگی سینمای ایران، توسعه فعالیت‌های موزه سینما، تکمیل و تجهیز فیلمخانه ملی ایران به صورت ویژه در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

فارسی ادامه داد: بر اساس تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور ، پیگیری امور و لزوم حفظ و تکمیل این گنجینه‌ها ( موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران) از جمله ماموریت های جدی سازمان سینمایی است و این مراکز همچون نگینی در تاریخ سینمای ایران خواهد درخشید.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی تصریح کرد: هرگونه اخبار و گمانه زنی پیرامون فروش این دو مجموعه کاملا مردود است و اساسا، صحت ندارد.

همزمان با زادروز سازنده ابلق و شیار ۱۴۳ صورت گرفت؛ثبت فیلمنامه‌های «نرگس آبیار» درگنجینه موزه سینما

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، همزمان با زادروز نرگس ابیار به درخواست موزه سینما، سه فیلمنامه‌ «شبی که ماه کامل شد»،«نفس» و«ابلق» به این مجموعه فرهنگی- تاریخی اهداء شد.
نسخه‌های اهدایی، نسخه شخصی کارگردان در زمان تولید بوده و شامل متن کامل فیلمنامه همراه با صحنه های حذف شده و یادداشت نرگس آبیار در مقام کارگردان است که به عنوان بخشی از تاریخ سینمای ایران نکات قابل ملاحظه‌ای را در خصوص این آثار و فیلمسازی وی بیان میکند.
نرگس آبیار در کارنامه هنری خود ساخت آثاری همچون «ابلق»، «شبی که ماه کامل شد»، «نفس»، «شیار 143» و «اشیاء از آنچه در آیینه می بینید به شما نزدیکترند» را دارد.
این فیلمساز صاحب سبک که پیش از این جوایز بسیاری از جشنواره های داخلی و بین المللی را برای سینمای ایران به ارمغان آورده در دو سال اخیر مشغول ساخت سریالی بر اساس رمان شناخته شده سیمین دانشور به نام “سووشون” است.

جای شانکار : با دیدن فیلم‌های خانه دوست کجاست و کلوزآپ نگرشم در فیلمسازی تغییر کرد

جای شانکار کارگردان «شیوانا» از هندوستان که شب گذشته در مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد معتقد است که از طریق فیلم‌های ایرانی با فیلم رئال آشنا شده است.

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، کارگردان فیلم «شیوانا» درباره سینمای ایران گفت: فیلم‌های ایرانی تاثیر زیادی بر روی سبک فیلمسازی من داشتند و وقتی فیلم‌های کلوزآپ و خانه دوست کجاست عباس کیارستمی را دیدم دیدگاه و نگرشم در فیلمسازی عوض شد و مطمئن شدم امکان ساخت فیلم رئال وجود دارد و می‌توانیم چیزی‌هایی که در اطرافمان اتفاق می‌افتد و می‌بینیم را به قصه تبدیل کنیم .

جای شانکار ادامه داد: من از طریق فیلم‌های ایرانی با فیلم رئال آشنا شدم و فیلم خودم که در جشنواره فیلم فجر حضور داشت یک فیلم رئال و حاصل دیدن فیلم‌های ایرانی است.

وی در ادامه بیان داشت: از اینکه فیلمم در ایران نمایش داده شد و تماشاگران ایرانی آن را دیدند حیرت زده شدم و از اینکه در چنین عمارتی با قدمتی بالغ بر 100 سال حضور دارم و فیلمم نمایش داده شد بسیار خوشحالم.

جای شانکار با بیان اینکه عمارت موزه سینمای ایران بسیار زیباست گفت: در این عمارت تاریخی آثار و جوایز فیلمسازان سرشناس ایرانی به نمایش گذاشته شده است و برای ما فیلمسازان از سایر کشورها که شاید تنها اسم برخی از آنها را شنیده باشیم، جذاب است زیرا با دیدن گنجینه آنها آشنایی بیشتری نسبت به آثار آنها پیدا می‌کنیم.

کارگردان فیلم «شیوانا» همچنین خاطرنشان کرد: همکاری فرهنگی و سینمایی بین ایران و هند می‌تواند با برگزاری هفته فیلم و جشنواره‌ها بین دو کشور اتفاق بیافتد. خوشحالم در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردم زیرا فرصتی فراهم شد تا با تهیه کننده‌ها و پخش کننده‌های ایرانی آشنا شوم و فیلم‌هایم را در ایران نمایش بدهم زیرا فیلم‌های من شبیه فیلم‌های ایرانی است.

وی در پایان بیان داشت: تصور می‌کنم اگر هنرمندان ایرانی هم در جشنواره‌ها و بازار فیلم هند حضور داشته باشند آشنایی‌ها و ارتباط‌ها در حوزه سینما بیشتر می‌شود. البته در هندوستان بیشتر فیلمسازانی همچون مجید مجیدی، اصغر فرهادی و عباس کیارستمی از ایران را می‌شناسند.

 

 

 

 

مدیر فیلمخانه ملی ارمنستان: سینمای ایران الگوی ارزشمندی برای سینمای جهان است/ شیفته عباس کیارستمی و اصغر فرهادی هستم

شب گذشته شنبه 21 بهمن فیلم صامتی از سینمای ارمنستان در موزه سینما به همراه موسیقی زنده به نمایش درآمد و مدیر فیلمخانه ملی ارمنستان در این مراسم حضور داشت.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، ویگن گالستیان مدیر فیلمخانه ملی ارمنستان گفت: به عنوان پژوهشگر سینما با سینمای ایرن آشنایی تخصصی دارم. درباره سینمای ایران سالها تحقیق‌های بسیاری کردم و سینمای معاصر به خصوص سینمای بعد از انقلاب ایران را دوست دارم.
وی با بیان اینکه شیفته اصغر فرهادی و عباس کیارستمی است، افزود: به نظرم سینمای ایران نه تنها الگوی ارزشمند برای سینمای جهان و منطقه است بلکه برای سینمای ارمنستان هم بهترین الگوی فیلمسازی می تواند باشد.
مدیر فیلمخانه ملی ارمنستان همچنین بیان داشت: خوشبخانه به لطف جشنواره فیلم فجر فرصتی فراهم شد تا به ایران بیایم و اولین بار است که به موزه سینما آمدم و بسیار حیرت زده شدم. بنای بسیار زیبایی دارد و محتوای تاریخش‌اش من را حیرت زده کرد. انتظار نداشتم موزه‌ای به این ابعاد را ببینم به همین دلیل برایم بسیار جالب است و معتقدم سینمای ایران شایسته چنین موزه‌ای است .
وی ادامه داد: حس خوبی نسبت به موزه سینما پیدا کردم ما در تلاش برای راه اندازی موزه ای با کمک مرکز سینمایی ارمنستان هستیم و امیدوارم در سال های آینده چنین موزه ای را تاسیس کنیم. قطعا موزه سینمای ایران الگوی خوبی برای تاسیس موزه در ارمنستان خواهد بود.
ویگن گالستیان در پایان بیان داشت: از مسئولان و دست اندرکاران جشنواره و وزارت فرهنگ و ارشاد تشکر می‌کنم چنین فرصتی را برای سینمای ارمنستان فراهم کردند ؛ مخصوصا نمایش فیلم صامتی که از گنجینه سینمای ارمنستان در موزه سینمای ایران با اجرای موسیقی زنده. امیدوارم همکاری گسترده‌ای در عرصه تولیدات و مخصوصا محافظت از گنجینه سینمایی بوجود آید. قطعا موارد زیادی است که ما باشد از سینمای ایران یاد بگیریم و بهره‌مند شویم.

 

نمایش فیلم صامتی از سینمای ارمنستان

📸فیلم صامت Shor And shor shor ساخت کشور ارمنستان در موزه سینما نمایش داده شد و «واهاگ هایراپطیان» موزیسین بین المللی به صورت زنده موسیقی متن فیلم را با استفاده از پیانو اجرا کرد.

 

 

تهیه کننده یونانی در موزه سینما

📸”واسیلیوس استراوروپولس” تهیه کننده،تدوین گر، مدیر فیلمبرداری در موزه سینمای ایران

 

مهمانانی از ارمنستان و هند در موزه سینما

ویگن گالستیان»مدیر فیلمخانه ملی ارمنستان ،«واهاگ هایراپطیان» موزیسین و پیانیست بین المللی و«سمیر موکرتی» رئیس دپارتمان سینمای مجازی هند

 

در نشست خبری فیلم «سلطان» کنار مسعود کیمیایی اضطراب داشتم

محمود گبرلو نویسنده و روزنامه نگار پیشکسوت سینما از نمایشگاه پوسترهای چهل دوره جشنواره فیلم فجر در موزه سینما دیدن کرد و به بیان خاطرات خود از برگزاری نشست های خبری جشنواره پرداخت.
به گزارش روابط عمومی موزه سینمای ایران، محمود گبرلو نویسنده و روزنامه نگار در بازدید از نمایشگاه پوستر چهل دوره جشنواره فیلم فجر که در موزه سینما برپا شده است، گفت: دیدن پوسترهای جشنواره فیلم فجر برای من خاطره جذابی است زیرا با دیدن آنها لحظه لحظه رویدادهای آن سال‌ها را به یاد می‌آورم.
وی با بیان اینکه از سال 74 نشست‌های جشنواره فیلم فجر را بر عهده داشته است، افزود: چیزی درحدود 25 سال من به طور متناوب سعی در نشست‌ها حضور داشتم؛ بعضی سال‌ها تمام جلسات را بر عهده داشتم و برخی سال‌ها به همراه منتقدین حضور داشتیم.
این روزنامه نگار باسابقه خاطرنشان کرد: در دوره سی و پنجم جشنواره که تقریبا 24 فیلم نمایش داده شد، همه نشست‌های خبری بر عهده من بود .شروع فعالیت‌های اجرایم برای نشست‌های خبری از چهاردهمین جشنواره بین المللی در سال 74 بود که مهندس ضرغامی دبیر جشنواره و زنده یاد کاسه ساز مسئول اداره امور نظارتی بود . در آن دوره تیم برگزاری جشنواره به این نتیجه رسیدند که نشست‌های خبری را یک نفر بر عهده بگیرد و من را انتخاب کردند . یادم می‌آید نشست‌ها در سینمای شهر قصه برگزار می‌شد. درهمان سال (1374) اولین نشست‌های خبری جشنواره به همت تهیه کنندگان سینما برگزار شد و انجمن منتقدین و روابط عمومی جشنواره خیلی نقش نداشتند. تهیه کنندگانی همچون غلامرضا موسوی، حبیب اسماعیلی، رسول صدرعاملی تصمیم گرفتند نشست‌ها را برای هر فیلم جداگانه برگزار کنند. نکته جالب این بود که این نشست‌ها در سینما شهر قصه توسط تهیه کنندگان برگزار می‌شد و تعداد خبرنگاران و منتقدان به اندازه امروز نبود و فقط ردیف آخر صندلی سینما آزادی که تعداد آن 45 صندلی بود برای آنها درنظر گرفته شده بود و ما برای وارد شدن به سالن‌های سینما در صف‌های مردمی می‌ایستادیم تا بلیت تهیه کنیم و به تماشای فیلم‌ها بنشینیم .
وی ادامه داد: اولین نشست خبری که برگزار کردم 25 ساله بودم برای فیلم «بازمانده» با حضورزنده یاد سیف الله داد که علاوه بر ایشان منوچهر محمدی تهیه کننده و فیلمبردار فیلم هم در نشست حضور داشتند. مهمترین نشست خبری جشنواره در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر بود؛ جلسه ای که با حضورآقای کیمیایی برای فیلم «سلطان» برگزار شد. منتقدان سرشناسی همچون آقایان طوسی، طالبی نژاد، جعفرنژاد و … در نشست حضور داشتند که می‌ایستادند و از مسعود کیمیایی سوال می‌پرسیدند. من از ابتدا هم موافق اینکه سوال‌ها بر روی کاغذ نوشته شود نبودم زیرا احساس می‌کردم آنقدر قدرت و شهامت در مدیریت دارم که اجازه بدهم آزادانه حرف‌هایشان زده شود و کارگردان‌ها پاسخ بدهند.
گبرلو خاطرنشان کرد: درنشست خبری فیلم «سلطان» کیمیایی را خیلی معترضانه نقد می‌کردند اما فضای گفتمان همدلی و محبت وجود داشت و تنش ایجاد نمی‌شد. حتی یادم می‌آید در یک آرامشی نشست فیلم «سرزمین خورشید» ساخته احمدرضا درویش نیز برگزار شد. نکته مهم این بود که اولین تجربه ما برای برگزاری نشست خبری بود که خبرنگاران و فیلمسازان با هم در یکجا گفتگو می کردند و تعداد منتقدان بیشتر از خبرنگاران بود؛ مجموع خبرنگاران 50 نفر بود. آن زمان خیلی آزادمنشانه درباره فیلم «سلطان» صحبت کردیم. هدیه تهرانی اولین بازی‌اش در این فیلم بود و فریبرزعرب نیا نقش اصلی را برعهده داشت. در آن نشست خبری بسیاری به نقش هدیه تهرانی و چگونگی انتخاب او اعتراض داشتند و آقای کیمیایی به شدت از ایشان دفاع می‌کردند و درواقع هدیه تهرانی در فیلم سلطان به عنوان یک چهره جدید به سینمای ایران معرفی شد.
گبرلو با بیان اینکه در آن زمان یک جوان 23 ساله بوده که مسئولیت نشست را بر عهده داشته است، گفت: در پانزدهمیسن دوره جشنواره فیلم فجر 8 سال بود کار روزنامه نگاری را شروع کرده بودم . در آن زمان آقای کیمیایی برای من آدم بزرگی بود( البته الان هم بزرگ هستند) گاهی مجبور بودم صحبت ایشان را قطع کنم و گاهی به دیگران حق بدهم و اینکار در من خیلی ایجاد اضطراب می‌کرد.
وی در پایان بیان داشت: در آن سال‌ها نشست‌ها شامل همه فیلم‌ها ؛ بخش مسابقه و خارج از مسابقه می‌شد و برای 44 فیلم نشست برگزار می‌کردیم و کار خسته کننده‌ای بود. این مسیر سال‌ها ادامه داشت اما درحال حاضر نشست ها تنها به فیلم‌های بخش مسابقه اختصاص دارد.

 

دلشاد شبیر شیخ آهنگساز هندی و دستیار آی آر رحمان: همکاری با فیلمسازان ایرانی تجربه متفاوتی است

دلشاد شبیر شیخ آهنگساز هندی و دستیار آی آر رحمان گفت: به شدت طرفدار سینمای ایران هستم و شانس خوب من این بود که در اولین همکاری با ایران در فیلم محمد رسول الله (ص) ساخته مجید مجیدی تحت سرپرستی آی آر رحمان حضور داشته باشم و باعث افتخار من است که در این فیلم بسیار خوب همکاری داشتم و بعد از آن در فیلم دیگری از آقای مجیدی به نام «آن سوی ابرها» نیز کار کردم و بعد از آن در فیلم «سلام بمبئی» به عنوان آهنگساز همکاری داشتم.
وی با بیان اینکه باعث افتخارش است که در سینمای ایران کار کرده است، افزود: همکاری با فیلمسازان ایرانی برای من تجربه متفاوتی است زیرا سینمای ایران بسیار خالص و زلال است. اولین فیلمی که از سینمای ایران دیدم «بچه های آسمان» ساخته مجید مجیدی است یادم می آید زمانیکه این فیلم را دیدم گریستم و بعد از آن شروع به دیدن فیلم های ایرانی دیگری کردم و درحال حاضر برای فیلم های ایرانی نیز موسیقی می سازم .
دلشاد شبیر شیخ خاطرنشان کرد: برای حضوردر ورک شاپ آقای «آی آر رحمان» به ایران و جشنواره فیلم فجر دعوت شدم و از اینکه این کلاس در یک باغ ایرانی زیبا برگزار شد بسیار هیجان زده شدم زیرا تعریف این باغ ایرانی را زیاد شنیده بودم و درست به همان زیبایی است که از آن تعریف می کردند.
وی با بیان اینکه از همه بخش های موزه سینمای ایران بازدید کرده است، بیان داشت: از همه فیلم‌دوستان و سینماگران دعوت می کنم تا از این بنای تاریخی دیدن کنند زیرا بسیار زیبا است و افتخار آمیز است که یادگاری های فیلمسازان در این محل نگهداری می شود زیرا تجهیزات منحصر به فرد خاصی دارد که این موزه را دیدنی تر کرده است.