روایت علی حاتمی از آداب تحویل سال در نوروز
🔹 توپ تحویل سال در فیلم «کمالالملک» به صدا در میآید و با خواندن دعای تحویل سال توسط ناصرالدین شاه که نقش آن را زنده یاد عزت اله انتظامی بازی می کند، آغاز سال ۱۳۱۳ اعلام می شود.
🔹 توپ تحویل سال در فیلم «کمالالملک» به صدا در میآید و با خواندن دعای تحویل سال توسط ناصرالدین شاه که نقش آن را زنده یاد عزت اله انتظامی بازی می کند، آغاز سال ۱۳۱۳ اعلام می شود.
خانه فرهاد در موزه سینمای ایران
🔹 خانه فرهاد واقع طبقات پایینی تالارهای موزه سینمای ایران شامل یادگارها ، وسایل شخصی، کتاب ها و سازهای وی است که شنیدن صدایش در این اتاق مخاطب را در حال و هوای زندگی او قرار می دهد.
🔸 این خواننده و آهنگساز زاده ۲۹ دی ۱۳۲۲ در تهران بود که در سن ۵۹ سالگی بر اثر بیماری درگذشت.
نمای جنوبی عمارت موزه سینمای ایران در سال ۱۲۹۶ هجری قمری ( ۱۲۵۸ ه. ش)
📣ساعت بازدید از تالارها ۹:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰ عصر
📣پیشنهاد نوروزی
💫موزه سینمای ایران از دیروز تا امروز
📽هزاران خاطره ، داستان و یادگارهایی از تاریخ سینمای ایران
💢 برای زادروز منیژه حکمت؛ فیلمنامه نویس،کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران
🔹زادروز: سوم فروردین ماه ۱۳۴۱
🎬 منیژه حکمت کارگردانی فیلمهایی همچون زندان زنان، جاده قدیم ، سه زن، بندر بند و تهیه کنندگی فیلم هایی همچون شهر موشها ۲ ، ورود آقایان ممنوع، پوپک و مش ماشاالله، چیزهایی هست که نمیدانی، خماری، شکاف، صداها ، لالایی، شبیخون و… را بر عهده داشته است.
💎وی جایزه بهترین فیلم را برای «زندان زنان» در دوره ششم جشن خانه سینما در سال ۱۳۸۱ دریافت کرده است.
📽 پیام تبریک تصویری موزه سینمای ایران برای نوروز ۱۴۰۲
🔅هنرمند مهمان: رابعه مدنی
#نوروز
#باغ_فردوس
#موزه_سینمای_ایران
ساعت کار موزه سینمای ایران در ایام نوروز مشخص شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، تالارهای موزه سینمای ایران در ایام نوروز (نیمه اول فروردین ماه) همه روزه به جز اول و سیزدهم فروردین از ساعت 9:30 صبح تا 19:30 عصر میزبان علاقمندان است.
سالنهای سینماهای موزه (سینما توگراف، سینما فردوس، سینما تمدن) نیز از ساعت 12 ظهر فیلمهای سینمایی مندرج در جدول اکران سینماهای تهران را نمایش میدهند.
با توجه به ایام ماه مبارک رمضان دربهای محوطه این مجموعه فرهنگی- تاریخی از 9 صبح تا 2:00 بامداد به روی گردشگران و علاقمندان باز خواهد بود و کافه رستورانها بعد از اذان مغرب پذیرای علاقمندان هستند.
گفتنی است، در روز سیزدهم فروردین کافه رستورانها و غرفههای فرهنگی و صنایع دستی از صبح بسته هستند و از ساعت 20 فعالیت خود را از سر میگیرند.
تالارهای موزه سینمای ایران دارای بخشهای معاصران، بین الملل، کودک، دفاع مقدس، تماشاخانه، نام آوران و خانه فرهاد است؛ این تالارها نمایانگر سیر سرگذشت و تحولات سینمای ایران از آغاز این هنر صنعت تا به امروز است. بازدیدکنندگان این موزه با آغازگران سینمای ایران، نخستین تجهیزات سینمایی، افتخارات بین المللی آشنا شده و از مجموعه جوایز، یادگارها ، تصاویر و اسناد شخصی و تندیس هنرمندان بازدید خواهند کرد و در بین بازدید در سالن تماشاخانه که مدل بازسازی شده سینماهای دهه های گذشته است، به تماشای گزیده ای از فیلم های تاریخ سینمای ایران خواهند نشست.
عمارت موزه سینمای ایران قدمتی حدود 200 ساله دارد و یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی پایتخت است که به دستور محمدشاه قاجار ساخته شد و در بخش میانی یک باغ ایرانی قرار گرفته است.
موزه سینمایی ایران قصد دارد با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سایر نهادهای مرتبط با حوزه مستند در سال 1402 توجه ویژهای به سینمای مستند ایران داشته و بخش گنجینه مستند سینمای ایران را در موزه سینما راه اندازی کند.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته قرار است بخشی در این مجموعه فرهنگی- تاریخی به سینمای مستند اختصاص داده شود.
در همین راستا موزه سینمای ایران از همه کارگردانها ، تهیه کنندگان سینمای مستند ، مستندسازان مستقل، بخشهای خصوصی و دولتی ، صنوف بخش مستند خانه سینما، خانه مستند و تمامی هنرمندان فعال در سینمای مستند ایران صمیمانه دعوت میکند تا در صورت تمایل با اهداء جوایز، اسناد مکتوب، اسناد تصویری در راه اندازی گنجینه مستند سینمای ایران در موزه سینما مشارکت کنند.
همچنین بخش خاطرات شفاهی گنجینه مستند سینمای ایران همانند سایر صنوف سینمایی در قالب گفتگو با مستندسازان سینمایی ایران ضبط و راه اندازی خواهد شد.
موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله برنامههای تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «علیرضا زرین دست»؛ مدیر فیلمبرداری پیشکسوت سینما بخشهایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر میخوانید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینمای ایران، علیرضا زرین دست در ابتدای بازدید از تالارهای موزه سینما با معرفی خود به عنوان فیلمبردار گفت: 55 سال است که در حوزه فیلمبرداری فعالیت دارم و هنوز این حرفه را عاشقانه دوست دارم و با آن زندگی می کنم.
وی ادامه داد: در موزه سینما یادگاری هایی از افرادی وجود دارد که ارزش بسیار زیادی دارند زیرا آنها کسانی بودند که پایه ها و بنیاد آمدن ما و حیات سینما را حفظ کردند.
زرین دست با اشاره به دوربین های قدیمی که در موزه سینما وجود دارد، خاطرنشان کرد: قطعا با یکی از این دوربین ها که در این گنجینه تاریخی وجود دارد فیلم «گزارش » ساخته زنده یاد عباس کیارستمی را فیلمبرداری کردم.
وی ادامه داد: دوربین های عکاسی و فیلمبرداری با اینکه جان ندارند اما به ما جان می دهند و ما مدیون آنها هستیم. من یک دوربین بولکس خیلی قدیمی دارم که مربوط به 17 سالگی من است که با شوق و ذوق فراوانی آن را تهیه کرده بودم. قطعا باید در یک جای مناسبی به عنوان بخشی از تاریخ سینما از آن نگهداری شود و جایی بهتر از موزه سینما برای آن مناسب نیست.
وی با دیدن عکسی از محسن بدیع درتالار موزه سینما، گفت: ایشان فرد بسیار تاثیرگذاری در بخش لابراتوار سینما بود که بیشتر تجهیزات مکانیکی مربوط به لابراتوارها را خودش راه اندازی کرد و این کار بسیار با ارزشی است که در آن زمان اتفاق افتاد.
زرین دست با دیدن بخش بین المل این مجموعه فرهنگی- تاریخی، بیان داشت: دو جایزه بین المللی دارم که یکی از آنها کاپ نقره است که از زیمباوه برای فیلم «خانه خلوت» گرفتم و دیگری دیپلم افتخار است که از جشنواره داکا برای فیلم «سوپراستار» دریافت کردم.
وی با دیدن گنجینه زنده یاد «عباس کیارستمی» نیز خاطرنشان کرد: در دورهای ممنوع الکاری 6 ماه داشتم یادم می آید کیارستمی به من زنگ زد و گفت یک فیلمبردار خلاق میخواهم و من سه نفر را به او معرفی کردم اما انتخابشان نکرد و از خود من خواست تا همکاری کنم. به او گفتم مدتی است ممنوع الکار هستم و او در صحبت با آقای بهشتی از مدیران وقت آن زمان مشکل ممنوع الکاری من را حل کرد و درواقع رفاقت بزرگی در حق من کرد که در نهایت برای فیلمبرداری «کلوزآپ» با او همکاری کردم که خوشبختانه اتفاق های خوبی برای فیلم افتاد و امروز در بسیاری از کلاس های آموزشی این فیلم نمایش داده می شود.
زرین دست با بیان اینکه لطف زنده یاد عباس کیارستمی را هیچ وقت فراموش نمی کند، گفت: در همان 6 ماهی که بیکار در خانه نشسته بودم حتی یک نفر هم به من زنگ نزد تا بپرسد روزگار من چگونه می گذرد و این موضوع بسیار من را آزرده کرده بود و تنهای کسی که به سراغم آمد کیارستمی بزرگ و بامعرفت بود.
وی در پایان بیان داشت: آشنایی من با کیارستمی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمانی که تیتراژ فیلم رشید را می ساخت برمی گردد . برای همکاری با او به دیدنش در پاسگاه پلیس ژاندارمری جاجرود رفتم زیرا او دو هفته در آنجا کشیک بود و نمی توانست بیرون بیاید که در نهایت باهم همکاری کردیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی کشور، هرگونه گمانه زنی در خصوص فروش موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران را مردود اعلام کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی در خصوص گمانه زنیهای اخیر نسبت به فروش موزه سینما گفت: در پی مصوبه مولدسازی داراییهای دولت که ۲۱ آبانماه سالجاری به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رسید؛ فهرستی به منظور مولدسازی از اموال و داراییهای وزارت آموزش و پرورش شهر تهران منتشر شده که ذکر نام «باغ فردوس» در آن، شائبه و نگرانیهایی را برای اهالی سینما، پژوهشگران و علاقهمندان عرصه فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه فروش ملک موزه سینما به هیچ وجه صحت ندارد تصریح کرد: سند مالکیت تمامی مساحت این ملک در دو بخش «موزه سینما» و «فیلمخانه ملی ایران» به نام سازمان سینمایی و امور سمعی بصری است، مضافا اینکه در دولت سیزدهم، موضوع حفظ مجموعه میراث فرهنگی سینمای ایران، توسعه فعالیتهای موزه سینما، تکمیل و تجهیز فیلمخانه ملی ایران به صورت ویژه در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
فارسی ادامه داد: بر اساس تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور ، پیگیری امور و لزوم حفظ و تکمیل این گنجینهها ( موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران) از جمله ماموریت های جدی سازمان سینمایی است و این مراکز همچون نگینی در تاریخ سینمای ایران خواهد درخشید.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی تصریح کرد: هرگونه اخبار و گمانه زنی پیرامون فروش این دو مجموعه کاملا مردود است و اساسا، صحت ندارد.