ثبت خاطرات شفاهی «نظام الدین کیایی» در موزه سینما

مجموعه خاطرات و تجربیات«نظام الدین کیایی» صدابردار شناخته شده سینما در قالب گفتگوی تاریخ شفاهی در موزه سینمای ایران ثبت شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، «نظام الدین کیایی» صدابردار سینمای ایران که با بسیاری از کارگردان‌های شناخته شده سینما همچون داریوش مهرجویی، پوران درخشنده،پرویز شیخ طادی،علیرضا رئیسیان،ابوالحسن داوودی، ابوالفضل جلیلی، مهدی صباغ زاده و … همکاری داشته برای اولین‌بار با قرارگرفتن مقابل دوربین موزه سینما بخشی از خاطرات و تجربیات ناگفته خود را بازگو کرد.
کیایی در این گفتگو که بیش از چهار ساعت به طول انجامید ضمن بیان روند فعالیت‌ها و تجربیات به بخشی از خاطرات خود از پشت صحنه فیلم‌هایی که با آنها همکاری داشته ، پرداخت و همچنین توصیه‌هایی برای جوانان و کسانی که علاقمند به ورود به سینما و به‌خصوص فعالیت در رشته صدابرداری و صداگذاری دارند، بیان کرد.
بخش‌هایی از این گفتگو به مناسبت‌های مختلف توسط موزه سینما از طریق سایت و صفحات مجازی این مجموعه فرهنگی – تاریخی منتشر و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

 

خاطراتی از «بهزاد فراهانی» که موزه سینما در زادروز این هنرمند منتشر کرد

موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «بهزاد فراهانی» بازیگر پیشکسوت سینما ، تئاتر و تلویزیون بخش‌هایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینمای ایران، بهزاد فراهانی با اشاره به خاطرات خود از شروع کار هنر و بازیگری گفت: اسم اصلی من لطف‌الله درمنکی فراهانی و متولد اول بهمن 1323 در روستای درمنک فراهان هستم. پدرم تعزیه‌خوان قابلی بود که تمام عمرش را به خاطر نذری که داشت در ده‌ تعزیه می‌خواند. نخستین بار زمانی که در تعزیه شرکت کردم، پدرم نقش «حربن ریاحی» را می‌خواند و من پسر حر را می‌خواندم؛ سر یکی از بیت‌ها کمی لکنت پیدا کردم و وزن شعر را آن‌گونه که باید ادا نکردم. پدرم با خواب شمشیر بر کمرم کوبید به طوری که با دو دست به زمین خوردم؛ دوباره بلند شدم و پدرم از من خواست که بیت را دوباره بخوانم.
وی افزود: با اینکه بغض گلویم را گرفته بود اما بسیار خوب خواندم و زمانی که بیت شهادت پسر حر را خواندم، پدربزرگم از جایی که نشسته بود و تعزیه را نگاه می‌کرد گفت «دست مریزاد که از پدرت بهتر می‌خوانی» این لحظه برایم زیبا بود و احساس کردم که نگاه مردم دیگر برایم نگاه ترسناکی نیست بلکه نگاه گرم و مهربانی بود.
وی ادامه داد: زمانیکه 16 ساله بودم داستان «یتیمان» نوشته هکتورمالو را در 150 صفحه به صورت سینمایی نوشتم و آن را ابتدا به اسماعیل کوشان و بعد به ابراهیم باقری نشان دادم. معمولا نمایشنامه‌هایمان را در مدرسه‌های دارالفنون، قوام یا ابوریحان برگزار می‌کردیم. اولین معلمی که تئاتر را در کنار او در دوران ابتدایی تمرین کردیم تفرشی‌آزاد بود که چهره‌پرداز بسیار ماهری بود و از او بسیار آموختم. به خاطر دارم اجازه نمی‌داد در کلاس‌هایش شرکت کنم زیرا دیر رسیده بودم به همین دلیل از پنجره کلاس را دنبال می‌کردم. چند بار این اتفاق افتاد و متوجه شد که من دست بردار نبودم، در نهایت اجازه داد در کلاس او بنشینم.
فراهانی بیان داشت: یادم می آید برای نمایشی که تمرین می‌کردند، دیگر نقشی باقی نمانده بود و معلم نقشی به عنوان پیشخدمت برای من به نمایشنامه اضافه کرد تا چای بیاورم. در اولین اجرایی که داشتیم، پایم به چارچوب در گیر کرد و به زمین خوردم ولی سینی چای را بالا نگه داشتم خنده تماشاگران بالا رفت و من لذت می‌بردم. بعد از آن معلم گفت «در اجراهای بعدی نیز هر دفعه که وارد می‌شوی باید زمین بخوری» این خاطره از اولین باری است که روی صحنه رفتم.
وی با اشاره به اینکه انسانیت و دفاع از حقانیت در کار هنر و هنرپیشگی بسیار مهم است، ادامه داد: استادی داشتیم که شاگرد برتولت برشت، نمایشنامه‌نویس آلمانی بود و مستقیم با او کار کرده بود. وقتی ریزبینی‌های مرا در توجه به جزئیات دکور و صحنه دید، از من خواست کنار او بایستم و به او کمک کنم و این به جایی رسید که من در آن کار اول شدم.
فراهانی در ادامه گفت: هیچ سخن و عکس‌العملی نبود که آن استاد روی صحنه ببیند و از آن علت‌جویی نکند، علت و معلول برای او بسیار اهمیت داشت. درآنجا بود که فهمیدم هنر پدیده‌ای جمعی است و این یک اصل در کار هنر است؛ احترام متقابل در این کار بسیار مهم است، کارگردان و نویسنده و بازیگر تفاوتی نمی‌کند. بعد از آن یاد گرفتم در تمام نمایشنامه‌هایم یک نقش را چندین نفر بازی کنند، در واقع همه روی صحنه بازی می‌کنند و خوشحالم که چند نوع بازی می‌بینم؛ این بسیار تاثیرگذار است زیرا هنرپیشه از هنرپیشه یاد می‌گیرد و نداشته‌های خود را پیدا می‌کند، یکدیگر را نقد می‌کنند و اخوت و انسانیت میان آنها بیشتر می‌شود.

 

29 دی ماه، زادروز زنده یاد «خسرو سینایی»

به مناسبت  زادروز  زنده یاد «خسرو سینایی» کارگردان پیشکسوت و  نامدار سینمای ایران

زادروز:  ۲۹دی ماه ۱۳۱۹
درگذشت: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹

برگرفته از  مصاحبه های اختصاصی موزه سینمای ایران «تاریخ شفاهی»

    

«زنان»: آبروی سینمای ایران

پیام تبریک موزه سینمای ایران به مناسبت روز مادر و ولادت حضرت زهرا (س)

میلاد مسعود حضرت فاطمه(س) و روز زن را تبریک می‌گوییم و به احترام زنان سرزمین‌مان ایران، کلاه از سر برمی‌داریم؛ زنانی که با سختکوشی، آبروی سینمای نجیب کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده اند.
سینمای بعد از انقلاب به زنان، هویتی مستقل و عفیف داد و آنان هم به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن این هویت را پاس داشتند و در جهان نام‌آور شدند و زنان، دختران، خواهران و مادرانی را روی پرده نقره‌ای آفریدند که درخورِ فرهنگ والای میهن‌مان بوده است.
یادِ زنان هنرپیشه‌ای که در سینمای ایران ماندگار شدند و اکنون میان ما نیستند شاد ؛ جایشان در چنین مناسبتی خالی است.
بانوان فعال امروزِ سینمای ایران هم یقین بدانند، سرمایه‌ بی‌نهایتی برای هنر این مرز و بوم هستند و پلان به پلان، نقش‌آفرینی آنان، موزه پربارِ تاریخ سینمای‌مان را غنی‌تر و زرین‌تر خواهد کرد. سینمای ایران بدون آنان گوهر بی‌بدیل «مهر» مادرانه و خواهرانه نخواهد داشت و آنها هستند که تقدس خانه و خانواده را معنایی دوچندان می‌بخشند.
هنرتان، مستدام و روز زن بر شما فرخ‌باد

 

برای زادروز حبیب اسماعیلی؛ تهیه کننده، پخش کننده و بازیگر

برای زادروز حبیب اسماعیلی؛ تهیه کننده، پخ کننده و بازیگر

زاده: 20 دی 1329
وی تهیه کنندگی فیلم‌هایی همچون: پرواز به سوی مینو، قرمز، بازیگر، غزل، خاطره، شبکه، سه بیگانه، خرگیو، سرکوب و … را بر عهده داشته است.
همچنین در فیلم‌هایی همچون: حریم مهرورزی، خاکستری، تبعیدی‌ها، بدل، روز دیدنی، بازیگر، راننده تاکسی، آزاده راه و … نیز نقش آفرینی داشته است.
عکس ها از منابع آرشیوی موزه سینما می باشد.

 

بازدید از موزه سینما رایگان شد

طبق اعلام وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مناسبت گرامی‌داشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، بازدید از موزه سینمای ایران در روز سه‌شنبه ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۱ رایگان است.

علاقمندان می توانند روز سه شنبه 13 دی ماه از ساعت 9 تا 18 از تالارهای این مجموعه فرهنگی تاریخی به صورت رایگان بازدید کنند.

نمایش ویژه «قرار روز شانزدهم» در موره سینمای ایران

فیلم مستند داستانی «قرار روز شانزدهم» به کارگردانی سیدمحمداحسان اصغرزاده موسوی و تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی روز دوشنبه ۱۲ دی ساعت ۱۸ در سینما تمدن موزه سینما به روی پرده می‌رود.

«قرار روز شانزدهم» روایتی از حضور شهادت‌طلبانه یکی از مدافعان حرم و شاگردان مکتب شهید حاج  قاسم سلیمانی به نام «محمدحسین محمدخانی» معروف به عمار است.

شهید محمدخانی در حالی که فقط ۳۰ سال سن  داشت، ۱۶ آبان ۱۳۹۴ در حلب سوریه به شهادت رسید و سردار قاسم سلیمانی درباره شهید محمدخانی اعلام کرد که او واقعاً عمار بود.

تماشای این فیلم رایگان است و نیاز به خرید بلیت ندارد.

نمایش «ردی از یک مرد» در موزه سینمای ایران

مستند «ردی از یک مرد در موزه سینمای ایران نمایش داده می شود.

این مستند روز دوشنبه ۱۲ دی 1401  ساعت 20 در سالن سینماتئگراف نمایش داده می شود.

گفتنی است، تماشای این مستند برای عموم آزاد و رایگان است.

 

 

تبریک سال نو میلادی

موزه سینمای ایران آغاز سال نو میلادی را به همه هنرمندان و هموطنان مسیحی تبریک می گوید.

بازدید اتحادیه سینماگران روسیه از موزه سینمای ایران

سینماگرانی از اتحادیه سینماگران روسیه از بخش های مختلف موزه سینما بازدید کردند و هدیه ویژه ای را به موزه سینمای ایران اهداء کردند.