همزمان با هفته جهانی کودک موزه سینما کارگاه کارگردانی در سینمای کودک را با حضور سیروس حسن پور برگزار می کند.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، سیروس حسن پور از جمله کارگردان های شناخته شده سینمای کودک است که ساخت آثاری همچون دهقان فداکار، تصمیم کبری، چوپان دروغگو، قطار کودکی، مروارید و… را در کارنامه خود دارد و جوایز مختلفی را از جشنواره های داخلی و خارجی بدست آورده است.
حسن پور در این کارگاه که روز سه شنبه ۱۸ مهرماه به مدت سه ساعت برگزار می شود به مباحثی همچون کارگردانی فیلم در سینمای کودک و تفاوت آن با سینمای بزرگسال، هدایت بازیگران کودک و نوجوان در صحنه، تفاوت فیلم های سینمایی درباره کودکان با فیلم هایی که برای کودکان ساخته می شود خواهد پرداخت.
حسن پور به عنوان دستیار کارگردان در کنار مجید مجیدی در فیلمهای «آواز گنجشکها»، «خدا می آید»، «باران»، «پدر»، و همچنین در کنار ابراهیم حاتمی کیا در فیلم «دیده بان» و شهرام اسدی در فیلم «روز واقعه» نیز فعالیت داشته است.
وی همچنین در فیلمهای زنگ تفریح ساخته زنده یاد عباس کیارستمی، سفر ساخته بهرام بیضایی، جایزه ساخته علیرضا داوودنژاد و … نقش آفرینی کرده است.
جایزه ویژه هیئت داوران کودک و در جشنواره کودک و نوجوان برای «کلاس اول» ، تندیس کتاب زرین در جشنواره بینالمللی فیلم رشد برای «رضایت نامه»، تندیس نقرهای در جشنواره قاهره برای فیلم غاز مهاجر، تندیش جشنواره پریکس برای چوپان دروغگو، جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره تونس برای فیلم «غاز مهاجر»، تندیس طلائی و لوح تقدیر هیئت داوران انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان برای فیلم «دهقان فداکار»، جایزه سیفژ (مرکز بینالمللی فیلمهای کودکان ونوجوانان) در جشنواره فیلمها و برنامههای تلویزیونی پریکس دانوب در جمهوری اسلواکی از جمله جوایز و افتخارات این هنرمند است.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2023/10/حسن-پور0.jpg416417ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2023-10-07 09:52:032023-10-07 09:52:27کارگاه کارگردانی در سینمای کودک با حضور «سیروس حسن پور»
بدنبال استقبال و تقاضای اعضای باشگاه مخاطبان موزه سینمایی ایران دوره پیشرفته کارگاه کارگردانی در سینما تحت عنوان« کارگردانی و زیبای شناسی تصویر سینمایی» با حضور رهبر قنبری برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، در ادامه کارگاههای موزه سینما برای مخاطبان باشگاه این مجموعه فرهنگی- تاریخی و همچنین علاقمندان سینما «کارگردانی و زیبائی شناسی تصویر سینمایی» توسط رهبر قنبری ؛ کارگردان و مستندساز آموزش داده میشود.
این کارگاه طی دو جلسه در روزهای 16 و 23 مهرماه ساعت 15 در موزه سینما برگزار خواهد شد.
رهبر قنبری ساخت فیلمهایی همچون: پرنده باز کوچک، او، عروسی حسین، روئیدن در باد، مثل یک پدر، پنجره، بر توسن خیال یار، شیخ محمد خیابانی و … را بر عهده داشته است.
در این دو جلسه «رهبر قنبری» علاوه بر آموزش مباحث عمومی کارگردانی به صورت تخصصی به زیبای شناسی تصویر در سینما و نقش کارگردان در آن خواهد پرداخت.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2023/10/rahbar-1.jpg6451000ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2023-10-02 11:43:572023-10-02 11:44:33برگزاری کارگاه «کارگردانی و زیبائی شناسی تصویر سینمایی» در موزه سینما
نشست تخصصی «نگاهی به سینمای زنده یاد رسول ملاقلی پور» با حضور اکبر نبوی پژوهشگر ، روزنامه نگار و منتقد سینما عصر چهارشنبه پنجم مهرماه در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، اکبر نبوی در ابتدای صحبتهای خود به تقسیمبندی آثار در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: به صورت کلی سینما ایران دارای سه دسته فیلم است؛ فیلمهای دارای مخاطب خاص مثل آثار سهراب شهیدثالث و عباس کیارستمی که به آن به اشتباه سینمای هنری گفته شد. دسته دوم فیلمهای عوامزده است که نقطه مقابل سینمای خاص قرار دارد و وجوه زیبایی شناسی و هنری ندارد. دسته سوم سینمای مردمگرا است که هم وجوه هنری و روایت گرا دارد و هم به نیاز مخاطب توجه می کند. این سینما برای مردم فیلم میسازد اما نه صرفا بر اساس غریزه بلکه با فطرت مخاطب کار دارد. آثار افرادی مانند رسول ملاقلی پور در این دسته قرار دارد یعنی نه آنقدر سنگین است که مخاطب خاص داشته باشد و نه به مولفههای سینمایی و هنری، فرهنگی و سیاسی بیاعتنا بوده است.
نگاه ملاقلی پور همیشه انسانگرا بوده است
نبوی با بیان اینکه سینما با جامعه و جامعه با سینما همیشه با هم دیالکتیک دارند، افزود: این دیالکتیک، تعالیدهنده است و چنانچه به آن توجه نشود، سینمای عوامزده رونق میگیرد. آثاررسول ملاقلی پور با جامعه گفتوگو میکند. زمانی فیلمساز میتواند با جامعه مخاطب دیالکتیک (گفتوگو) خوب و پیشبرنده داشته باشد که این گفتوگو در فرآیند سلوک هنری او و پیش قبل از ثبت روایت جلوی دوربین در درون هنرمند رقم خورده باشد.
این پژوهشگر با تاکید بر اینکه نگاه رسول ملاقلی پور در فیلمهایش انسانگرا بوده است، توضیح داد: ملاقلی پور در آثارش آنقدر در انسانگرایی جلو میرفت که گاهی ممکن است در اثر سوءتفاهم او را اومانیست در نظر بگیرند. اما او مطلقا اینطور نیست و اتفاقا در دایره معرفت توحیدی اوست که انسان جایگاه مرتفعی دارد. گاهی میگویند آثار او ضد جنگ است مثل فیلم «نجات یافتگان» که سالها توقیف بود و این اتهام را به او میزدند درحالیکه تمام آثار جنگی حاتمیکیا، احمد مرادپور، مسعود کیمیایی، بهرام بیضایی و … هم ضد جنگ هستند.
تمام آثار ملاقلی پور ضد جنگ است
وی ادامه داد: اشعار شاعران بزرگی مثل قیصر امینپور، نقاشیها، تئاترها و موسیقیها در حوزه دفاع مقدس تماما ضد جنگ هستند. چرا که اساسا دفاع یک ملت در برابر تجاوز، ماهیتا ضد جنگ است. جنگ پدیدهی قابل تقدیسی نیست بلکه دفاع است که باید مقدس شمرده شود. پس بله، تمام آثار ملاقلیپور ضد جنگ است اما مطلقا ضد دفاع نیست. چون هیچ هنرمند با شرافتی، دفاع ملت خود را زیر سوال نمی برد و کسانی که برخی از آثار رسول را ضد جنگ می دانند، تفاوت جنگ و دفاع را نمیدانند.
نبوی سینمای دفاع مقدس ایران را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: سینمای دفاع مقدس به سه دسته اجتماعی، حماسی و انسانشناسانه تقسیم میشوند. به طور مثال فیلمهای «افق»، «عقابها، «کانیمانگا» و… سینمای حماسی، فیلمهای «قارچ سمی»، «آژانس شیشهای»، «باشو غریبه کوچک» و… سینمای اجتماعی است و سینمای انسانشناسانه که رسول ملاقلی پور پایهگذار آن است با فیلم «پرواز در شب» آغاز میشود. در این آثار چیزی که اهمیت دارد واکاوی جهان درونی انسان، ابعاد رازآمیز او و نوع مواجههاش با پدیده ضد زندگی و سختیست به نام جنگ و روایت پیرامون این انسان و احوالات او شکل میگیرد.
وی با بیان اینکه رسول ملاقلی پور از معدود فیلمسازانی است که دارای یک نگاه آرمانگرایانه بود و در عین حال به واقعیت هم توجه داشت. او چون ذاتا انسان کنشمندی بود، گاهی آنقدر در واقعگرایی شدت عمل به خرج میداد که بعضا احساس میشد با یک آنارشیست مواجه هستیم. در حالیکه رسول به هیچ وجه آنارشیست نبود بلکه یک کنشمند بیقرار بود. در میان سینماگران ایرانی، مسعود کیمیایی هم انسان کنشمندیست و این کنشمندی در آثارش تجلی دارد. این ویژگی (آرمانگرایی و واقعبینی، دستاوردهای بسیاری را رقم زده و اگر نبود، فیلمهایی مثل «خسوف»، «مجنون»، «نسل سوخته»، «پناهنده» و «قارچ سمی» ساخته نمیشد. ما در این آثار با آدمهای حاشیه جامعه و طرد شده روبرو هستیم که تلخیهایی را روایت میکنند.
نبوی در ادامه گفت: هنر، ترجمه موقعیتهای انسانی و حاصل تجربه فردی هنرمند یا انسانهای دیگر است و اگر این ترجمه اتفاق نیفتد اثر هنری شکل نمیگیرد. رسول ملاقلیپور جدای از آنکه بچه جنوب شهر بود و تلخیهای طبقه فرودست را کاملا تجربه کرده بود، میگفت برای ساخت فیلم مجنون سه ماه با دستفروشهای خیابان انقلاب زندگی کرده است. او به دلیل حضورش در جنگ و تجربهاش است که میتواند تا این اندازه صریح و بیپروا از دفاع مقدس سخن بگوید.
زنان در آثار ملاقلی پور باشکوه و کنشمند هستند
این پژوهشگر سینما درباره نقش و حضور زنان در آثار ملاقلی پور نیز بیان داشت: زنان در آثار رسول ملاقلی پور بسیار با شکوه و کنشمند هستند. این کنشمندی، در فیلم «هیوا» که یک غزل عاشقانه است، در خسوف، پناهنده، نجات یافتگان، نسل سوخته و میم مثل مادر دید، لمس و تجربه کرد.
کاراکتر هیوا و شخصیت او یک فصل و یک مقطع مهم از تاریخ کشور را نیز روایت میکند و یک واقعه را رقم میزند. در فیلم «نجات یافتگان» زن را در متن جنگ میبینیم و این اولین بار است که زنان و حضورشان در متن جنگ به تصویر کشیده میشود و در فیلم «پناهنده» هم به همین شکل است.
اکبر نبوی در ادامه صحبتهای خود سینمای رسول ملاقلی پور را به چهاردسته فیلمهای اجتماعی، دفاع مقدس که حماسی و انسانشناسانه است و ملودرام و آثار سیاسی (دو فیلم) تقسیم کرد.
وی همچنین به دیگر آثار این کارگردان اشاره کرد و گفت: «نسل سوخته» یک فیلم اپیزودیک در سه قسمت است که قهرمان آن ستاره در دو موقعیت اجتماعی و فردی باز هم یک زن کنشگر است. ستاره مثل یک اکسیر حیات بخش در آن فضا و خانه است که عمارت را زنده میکند و در قسمت سوم میبینیم که نسل ستاره میخواهند حقشان را بگیرند.
وی با بیان اینکه در فیلم «سفر به چزابه» یک روایت نظربازانه داریم، افزود: این یک فیلم سوررئال و فرا واقعی است. رسول ملاقلی پور میگفت شهید حسن شوکت پور این فیلم را برای من در حالت یک خواب هیبنوتیزمی روایت کرد و من آن را ساختم. او جامعه را با این فیلم به 10 سال قبل میبرد و به ما یادآوری میکند که چه بر ما گذشته تا آنها را فراموش نکنیم.
این منتقد سینما درباره فیلم «مزرعه پدری» نیز توضیح داد: این فیلم جزء آثار ضعیف دفاع مقدسی رسول ملاقلی پور است ( درعین حال که چندین سکانس درخشان دارد که هر کدام ارزش یک فیلم را دارند) نمیدانم چرا اصرار داشت که مجدد به سوررئال بپردازد. حتی انتخاب بازیگران آن هم مناسب نبود. در فیلم «قارچ سمی» که یک فیلم اجتماعی و در عین حال به شدت سیاسیست، ما شاهد تحقق همان پیشبینیهایی هستیم که رسول در نجات یافتگان از زبان شهدایی که ازعالم معنا به عالم ماده برگشته بودند، روایت کرده بود.
نبوی با اشاره به فیلم «میم مثل مادر» و روایتهای خاص این اثر تصریح کرد: «میم مثل مادر» نشان داد رسول ملاقلی پور آنقدر بر سینما مسلط شده که می تواند با ساخت یک ملودرام محکم و حوشساخت، مخاطب را شگفتزده کند. ملودرام در سینمای ایران کم ساخته نشده، درباره مادر هم آثار بسیاری داریم اما با این وجود مگر چند فیلم داریم که مادر و مادرانگی را اینگونه روایت کند؟ در فیلم «میم مثل مادر» سپیده در متن جنگ حضور داشته و بعد هم مادرشدنش و نقص عضوی که فرزندش دارد و حالا رفتارهای مادر و پدر را میبینیم. مادرانگی سپیده باعث میشود که آن کودک معلول، اینطور باشکوه در فیلم بدرخشد. سعید (شخصیت کودک در فیلم میم مثل مادر) محصول دفاع این ملت است. در دفاعی که دربرابر تجاوز صورت گرفته، طبیعتا آسیبهای به ملت مدافع وارد میشود، به همین دلیل است که سعید آسیب دیده اما هم صورت زیبایی دارد و هم سیرت زیبایی، زیرا دفاع زیبا است.
وی در ادامه صحبتهای خود بیان کرد: رسول ملاقلی پور میخواست بعد از فیلم «میم مثل مادر» یک فیلم درباره عاشورا بسازد که متاسفانه درگذشت به شدت زودهنگاماش این فرصت را از او و ما گرفت.
این نشست به مدت سه ساعت باحضور اعضاء باشگاه مخاطبان موزه سینما و علاقمندان سینما در موزه سینما برگزار شد.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2023/09/1320-1.jpg9121368ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2023-09-28 11:11:172023-09-28 11:11:17اکبر نبوی :«رسول ملاقلی پور» یک آرمانگرای واقعبین بود/ هنر ترجمه موقعیتهای انسانی است
کارگاه «از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور» همزمان با هفته دفاع مقدس عصر روز گذشته در موزه سینما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، احمد مرادرپور در ابتدا درباره ایدهیابی و تبدیل آن به فیلمنامه، گفت: وقتی در سینما صحبت از ایده میشود به معنای خلاصه و فشرده داستانی است که میخواهیم نقل کنیم؛ مثل زمانی که برای یک فیلم خلاصه یک خطی مینویسیم. مانند خلاصه فیلم سینمایی پدرخوانده «جوانترین پسر خانواده مافیایی برای انتقام از قاتلان پدرش دست به حرکتی میزند و خودش تبدیل به پدرخوانده میشود.»
وی افزود: تعیین ایده یک خطی فیلم نیاز به مهارت خاصی دارد و معمولا زیر 20 کلمه است و بعد از آن ایده وارد مراحل دیگر مانند سکانس و واحدهای نمایشی بزرگتر شده و در انتها تبدیل به فیلمنامه سینمایی میشود. نکته قابل توجه این است که در هر ایدهای که به ذهن میرسد معنا و مفهومی نهفته است. همیشه کار ایده این است که شکل و فرم خط داستانی را معرفی میکند و ما را به سمت مسیری که مسیر داستان است جلو میبرد.
مرادپور با بیان اینکه مفهوم مرحله بعد از ایدهیابی است، ادامه داد: مفهوم در ایده نهفته است و اگر در داستان خود را عیان کند خوب است در غیر این صورت پیدا کردن مفهوم و آوردن آن در فیلم غیرممکن است و اگر داستان در مسیر مفهوم قرار نگیرد نمیتوان نام آنرا داستان گذاشت. درواقع داستان با معنا و مفهوم به تکامل میرسد و ارزش بیشتری پیدا میکند ؛ به همین دلیل است که برخی از داستانها تاثیرات عمیقی در زندگی ما میگذارند.
وی با اشاره به تکنیکهای ایدهیابی برای داستان، گفت: ممکن است در داستان درباره مفهومی صحبت کنید که در جامعهای هنجار نباشد اما در جامعه دیگر ارزش باشد مهم این است که وقتی داستانی را پرورش میدهید بتوانید آنرا به سرانجام برسانید. اینها مواردی هستند که در داستان باید به آن توجه کرد. گاهی بهخاطر بیتوجهی به این موارد با وجود حضور بازیگر حرفهای و چهره، فیلم مخاطب را جذب نمیکند درحالیکه اگر قدم اول استوار برداشته شود قطعا نتایج درخشانی به دنیال خواهد داشت.
کارگردان فیلم سینمایی «سجاده آتش» در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان ایدهیابی کرد، گفت: یکی از راههای پیدا کردن ایده دقت به زندگی خود و اطرافیان است. گاهی ایده در زندگی روزمره ما است و گاهی حتی رویاها و آرزوها میتواند ایده باشد. رویدادهای جامعه بشری، تاریخ، حال، آینده و تجربیات همگی میتواند ایده باشد اما تا وقتی آن رویدادها و منابعی که دسترسی داریم تبدیل به داستان نشوند فایده ندارد.
وی با بیان اینکه هر ایدهای قابلیت تبدیل به داستان شدن را ندارد، بیان داشت: به عنوان مثال، فیلم کوتاه زمانی باید تمام شود که مفهوم را بیان کرده باشد؛ در واقع معنای داستان زمانی کامل میشود که مفهوم اصلی بیان میشود. داستانهای ایرانی بهترین انتخاب برای فیلم کوتاه هستند. در فیلم زمانی که مفهوم اصلی تکمیل شد دیگر نباید آن را ادامه داد زیرا مخاطب را پس میزند. داستان زمانی تمام میشود که هر آنچه در ابتدای فیلم درنظر گرفته شده بود محقق شود.
مرادپور ادامه داد: یکی دیگر از راههای ایدهیابی، تبدیل کردن ایده به سوال است؛ این کار کلیدی طلایی برای ایدهیابی است. فیلمنامه نویس به جای داستان گفتن راجع به هر موضوعی بهتر است درباره آن از خود سوال بپرسد، این موضوعی است که من در اثر تجربههایم به آن رسیدهام و بسیار کاربردی است زیرا در این صورت ابعاد آن موضوع برایتان بیشتر آشکار میشود.
وی افزود: البته مهم این است که در سوال کردن نباید ارزشگذاری کنیم فقط کافی است درباره آن ایده از خود سوال کنیم تا دریچههای زیادی برایمان باز شود. همچنین میتوانیم برای آن موضوع، داستان طراحی کنیم تا تماشاگر به نتیجه برسد که آیا آن موضوع مناسب است و یا مناسب نیست.
وی خاطرنشان کرد: مثلا برای پدرخوانده میتوانیم از خود بپرسیم «چه میشد اگر جوانترین فرد خانواده تبدیل به پدرخوانده میشد» گاهی ایده بخاطر اینکه موقعیت متعارف را بر هم میزند و تضاد ایجاد میکند جذابیت فیلم را بیشتر میکند. مثلا میتوانیم از خود بپرسیم «چه میشود که فردی بیگناه دستگیر شود و حکم اعدام بگیرد؟»در مورد سجاده آتش میتوانیم این سوال را بپرسیم که «چه میشد اگر فرمانده یک گردان در ابتدای جنگ کشته و از رزم خارج میشد و پسری جوان و بیتجربه به عنوان فرمانده انتخاب میشد؟» تبدیل کردن ایده به سوال، همان پیدا کردن خط داستانی است. این روش سوال کردن در بسیاری از موارد که ذهن به بنبست رسیده، میتواند کارگشا باشد؛ در این صورت موضوعاتی پیدا میکنید که باید تبدیل به داستان شود.
مرادرپور درباره این که چگونه ایده تبدیل به داستان شود نیز گفت: «داستان» متشکل از یک شخصیت و یک ماجراست؛ این دو اصل حداقل مواردی است که برای داستان به آن نیاز دارید. داستان در دل سوال نهفته است. باید بتوانیم ابتدا یک داستان بگوییم و مرحله بعد این است که چگونه آن داستان را جذاب کنیم.
وی افزود: زمانی که در فیلم شاهد حضور راوی هستید بدین معنی است که شما در حال دیدن یک داستان هستید. در فیلم های داستانی معمولا تماشاگر خود را جای شخصیت میگذارد و نیازی نیست با حضور راوی دائم به او یادآوری کنید که داستان را تماشا کنید ضمن اینکه فیلم داستانی در اکثر موارد احتیاج به راوی ندارد زیرا مخاطب با آن همذاتپنداری میکند. به نظر من داستان باید آنقدر جذاب باشد که تماشاگر خودش با او همراه شود.
این کارگردان همچنین درباره استفاده از راوی در فیلمهای مستند، گفت: در مستند به دلیل اینکه شکل روایتگری رابطه علت و معلولی ندارند میتوانید از راوی استفاده کنید اما در فیلم هر چه تعریف میکنید باید موضوعیت خود را از قبل گرفته باشد.
گفتنی است، این کارگاه عصر روز گذشته با حضور علاقمندان سینما و اعضاء باشگاه مخاطبان موزه سینما در مدت زمان سه ساعت در موزه سینمای ایران برگزار شد.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2023/09/1320.jpg401602ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2023-09-27 09:45:102023-09-27 09:51:22احمد مرادپور: فیلمنامهنویس باید درباره داستان فیلم از خود سوال بپرسد
نشست تحلیل و بررسی سینمای زنده یاد «رسول ملاقلی پور» همزمان با هفته دفاع مقدس در موزه سینما برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، زنده یاد «رسول ملاقلی پور» از جمله کارگردان های شناخته شده و اثرگذار در سینمای دفاع مقدس با نگاهی اجتماعی است. به همین منظور موزه سینما نشستی تحلیلی پیرامون سینمای این کارگردان فقید سینمای ایران در روز چهارشنبه ۵ مهرماه ساعت ۱۶ در سالن فردوس برگزار می کند.
در این نشست بخش هایی از آثار زنده یاد «رسول ملاقلی پور» به نمایش درمی آید و « اکبر نبوی» پژوهشگر ، روزنامه نگار ، منتقد سینما و از دوستان این کارگردان نامدار سبنمای دفاع مقدس به مدت سه ساعت به تحلیل و گفتگو از زوایای مختلف می پردازد.
زنده یاد رسول ملاقلی پور در کارنامه هنری خود ساخت آًثار ماندگاری همچون : نجات یافتگان، سفر به چزابه، قارچ سمی، بلمی به سوی ساحل، هیوا، مزرعه پدری و … را داشته است.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2023/09/Rasool_Mollagholi_Poor_6_8512160339.jpg618400ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2023-09-25 09:47:492023-09-25 09:49:32نگاهی تحلیلی به سینمای “رسول ملاقلی پور” در موزه سبنما
احمد مرادپور یکی از اولین کارگردان های سینمای دفاع مقدس به موزه سینما می آید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس کارگاه کارگردانی با حضور «احمد مرادپور» در موزه سینما برگزار می شود.
در این کارگاه که روز سه شنبه چهارم مهرماه ساعت ۱۶ در سالن فردوس موزه سینما برگزار می شود اعضا باشگاه مخاطبان و همچنین علاقمندان سینما به مدت سه ساعت با این کارگردان به گفتگو می نشینند و مرادپور تجربیات و خاطرات خود را از فعالیت در سینما و به خصوص ساخت فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس بازگو می کند.
مرادپور در پروژه های سینمایی و تلویزیونی همچون: سجاده آتش، براده های خورشید، رقص پرواز، رنجر، بهشت آبی، زیر باران، پنجاه و سه نفر، کارو، سارا و آیدا، سریال کوچک جنگلی و… حضور داشته است.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2023/09/Ahmad-Morad-Pour-71.webp300240ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2023-09-23 10:01:502023-09-23 10:01:50از سجاده آتش تا کارو با «احمد مرادپور» در موزه سینما
عکسهای پشت صحنه فیلمهای سینمایی با موضوع مقاومت و دفاع مقدس در موزه سینما نمایش داده خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، موزه سینمای ایران همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس نمایشگاه عکسی از پشت صحنه فیلم های سینمایی با موضوع مقاومت و دفاع مقدس تحت عنوان «دفاع مقدس در قاب سینما» را برگزار میکند.
این نمایشگاه شامل پشت صحنه فیلم های سینمایی ماندگاری همچون: بلمی به سوی ساحل ساخته زنده یاد رسول ملاقلی پور، مهاجر، برج مینو و آژانس شیشه ای ساخته ابراهیم حاتمی کیا، کیمیا و ابلیس ساخته احمدرضا درویش، عقابها ساخته زنده یاد ساموئل خاچیکیان، نیمه گمشده ساخته محمدعلی باشه آهنگر، ضربه طوفان ساخته علی قوی تن، رنجر ساخته احمد مرادپور، دایره سرخ ساخته جمال شورجه، معراجی ها ساخته مسعود ده نمکی، کانی مانگا و بازمانده ساخته زنده یاد سیف الله داد،حمله به اچ۳ ساخته شهریار بحرانی، شیار ۱۴۳ ساخته نرگس آبیار است.
علاقهمندان میتوانند از ۳۱ شهریورماه تا ۷ مهرماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ از این نمایشگاه که در محوطه باز مجموعه فرهنگی تاریخی موزه سینما برگزار می شود بازدید کنند.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2023/09/Untitled.jpg10241280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2023-09-20 10:11:472023-09-20 10:42:57نمایشگاه «دفاع مقدس در قاب سینما» در موزه سینما
علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون میگوید همیشه عاشق بازیگری بوده و این عشق در ارتباط با مردم معنا پیدا کرده است.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، علی نصیریان با بیان اینکه عمر خود را برای بازیگری گذاشته است، گفت: من اولین کلاس تئاتر را در سال 1329 رفتم و هیچ کار دیگری در کل زندگیم به جز بازیگری در سینما و تئاتر انجام ندادم و فقط بر روی این حرفه متمرکز بودم و همه زندگیام را برای بازیگری گذاشتم.
وی ادامه داد: اگر فردی وارد حیطه هنرهای دیگر مانند نقاشی، شاعری، خطاطی و … هم شود به همین شکل است؛ باید عمر خود را برای هنر مورد علاقهاش بگذارد و درباره آن تحقیق و پژوهش کند تا کار مفیدی انجام بدهد.
نصیریان با بیان اینکه یک بازیگر تئاتر باید دورههای تئاتری ببینید و تحقیق کنند، خاطرنشان کرد: یک بازیگر تئاتر باید بداند طنز و کمدی در تئاتر چه سیری در قبل از جنگ جهانی دوم و بعد از جنگ جهانی اول داشته است زیرا جنگها تاثیرات زیادی بر روی تئاترها داشته است. به عنوان مثال، تئاتر پوچی بعد از جنگ دوم به دلیل فشارهای روانی ناشی از کشتارها و خونریزیها ، نابودیها که همه از تاثیرات اجتماعی است، بوجود آمد.
وی با بیان اینکه همیشه عشق بازیگری داشته است، بیان داشت: این عشق همیشه در ارتباط با مردم بوده و برایم بسیار جذاب و گیرا بود و هنوز هم به همین شکل است؛ اینکه بر روی صحنه باشم و در این امر صد درصد ارتباط ذهنی و فکری بین بازیگر و تماشاگر بوجود میآید که این امر برای من خیلی جذاب بود و هنوز هم هست یعنی پوینت اصلی یک بازیگر رابطه انسانی است ؛ یک رابطه انسانی و مطرح کردن یک فکر، نظر، ایده و در میان گذاشتن با انسانهای دیگر است.
نصیریان خاطرنشان کرد: خدا رحمت کند آقای رشیدی یک بار به من گفت بازیگری بعد از کار در معدن، دومین کار سخت دنیا است زیرا بازیگر در یک موقعیت خطیری قرار میگیرد که باید متمرکز بر روی یک نقش با خصوصیات جامعه شناسانه، روان شناسانه و … باشد بنابراین بسیار سخت و مهم است. من معتقدم برای عمیق شدن در بازیگری باید میدانی وارد عمل شوید، کتاب بخوانید ، الهام بگیرید و یا فکر کنید.
وی با بیان اینکه بخش عمده کار در بازیگری تخیل است، بیان داشت: سختی کار بازیگری در این است که از یک طرف باید متمرکز بر روی شخصیتی که قرار است خلق کنید، شوید و آن را بر روی صحنه تجسم دهید و در عین حال که نقش را تظاهر میکنید باورپذیر باشد.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2023/09/DSC03247-scaled.jpg17082560ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2023-09-19 09:27:512023-09-19 10:01:48«علی نصیریان» ؛ بازیگری که همه عمرش را برای حرفهاش گذاشت
نشست «سینما و صلح » به مناسبن روز جهانی صلح با حضور حبیب احمدزاده کارگردان سینما و نویسنده، محمدرضا تقی پور مدیر موزه صلح، سید احمد محیط طباطبایی مدیر شورای بین المللی موزه ها (ایکوم)، وحید آگاه استاد دانشگاه و مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما گفت: امروز ما در جهانی زندگی میکنیم که پر از جنگ است و سوال این است که چرا سینما تا به امروز نتوانسته صلح بوجود بیاورد. ذات سینما یک فضای سخت افزاری صلح است و همه با هم یک چیز واحد میبینند که این خود نمادی از صلح است. بنابراین به نظر میرسد ذات سینما این امکان را دارد تا صلح ایجاد و به گسترش صلح کمک کند.
وی با اشاره به نقش سینما به عنوان ابزاری برای برقرارکننده صلح میان جوامع، افزود: وقتی در جامعهای افراد بتوانند از طریق سینما با هم حرف بزنند دیگر لازم نیست حرفهای خود را جای دیگری بزنند زیرا از طریق سینما میتوانیم صحبتهایمان را به تصویر ترجمه کنیم، تصویر را به مواجهه بگذاریم و اگر این توازن در تصویر اتفاق بیفتد و نه در جای دیگر این اتفاق عاقلانهتر است. هر چقدر بتوانیم مواجههای سخت را به مواجه نرم تبدیل کنیم بهتر است و این امر از کارکردهای سینما است.
سینما باید درجه نفرت را در جامعه کاهش دهد
مدیرعامل موزه سینما ادامه داد: دنیای امروز به خاطر بحرانهای مختلف اعم از بحران هویت، ناکارآمدی، تبعیض، مشروعیت، نفوذ و… دنیای ملتهبی شده است و این بحرانها هدف مشترکی دارند که آن تولید نفرت است. اگر در جامعهای این بحرانها به اوج خود برسد نفرت میان افراد آن جامعه نیز بیشتر میشود و با بالا رفتن درجه نفرت در جامع قطعا جنگ خواهد شد. سینما میتواند به هر کدام از این بحرانها با یک مبنای منطقی بپردازد تا به صلح پایدار برسد درغیر این صورت صلح ناپایدار خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در سینما باید حرفی درست و مشترک تولید و منتشر کرد، گفت: یکی از کارهای بزرگی که سینما میتواند انجام دهد این است که عاقلانه و مبتنی بر واقعیتها به بحرانها بپردازد و درجه نفرت را در جامعه کاهش دهد. متاسفانه سینما این نقش و کارکرد خود را به خوبی ایفا نمیکند. گاهی سینما به جای کاهش میزان نفرت میان افزاد جامعه، نفرتافزایی میکند و باعث خشم بیشتر میان مردم میشود درحالیکه میشود درباره هر چیزی حرف زد و به صورت منطقی به آن پرداخت.
اسماعیلی افزود: زمان آن نیست که شرایطی مانند آلمان قدیم که در طول 100 سال 15 انقلاب را تجربه کرد و هزاران نفر کشته شدند را تجربه کنیم. در سینما میتوانیم بجای جنگیدن و بعد به صلح رسیدن با گفتگو به صلح برسیم.
تاکید سینمای دانش بنیان بر «اصلاح پذیری» در جامعه
مدیر عامل موزه سینما با بیان اینکه سینمای ایران فراز و نشیب زیادی دارد، گفت: به عنوان مثال، فیلمهای مجید مجیدی در مورد سینمای فطرت است که ریشه در خوبیهای بیرونی انسانها دارد. پیش از این درباره سینمای دانشبنیان صحبت کردهایم؛ سینمایی که میداند چه میخواهد بگوید و چیزی که میخواهد بگوید را به صورت علمی میداند و از آن پشتیبانی میکند تا محقق شود. گاهی میخواهیم به صلح اشاره کنیم ولی جنگ را بارزتر نشان میدهیم. احساس میکنم برخی از سینماگران ما از مفهوم صلح دور شدهاند.
اسماعیلی افزود: ما میتوانیم در فیلمها بحرانهای اجتماعی نظیر بحران توزیع ناعادلانه مشاغل و ثروت و… را نشان دهیم.باید توجه داشته باشیم که اگر ما این بحران را به سینما تبدیل کردیم و خروجی این تصویر تبدیل به خشم متراکم شود کار خود را انجام ندادهایم. درست است سینماگر باید وضعیت را آینهوار نشان دهد ولی سینمای دانشبنیان و هوشمند متوجه این موضوع است که همه ما داخل یک کشتی هستیم و اگر بخواهیم این کشتی را به سلامت به مقصد برسانیم باید مراقب باشیم که هر چیزی که مطرح میکنیم ناظر بر «اصلاح پذیری» باشد.
وی ادامه داد: توجه به اصلاح پذیری تفاوت میان سینمای فطرت با سایر سینماهاست که در آثار مجید مجیدی میبینید. علاقه داریم سینمایی داشته باشیم که وضع موجود را نشان دهیم و برای اصلاح و بهتر شدن جامعه و پایدار شدن وضعیت، حرف خود را هم بزنیم. سینمای هوشمند سینمایی است که اگر دردی را دوا نمیکند و راهکار ارائه نمیدهد، حداقل آن نقطههایی که میتواند به اصلاح بیانجامد را از بین نبرد.
با گذشت صلح محقق میشود
در بخش دیگری از این نشست حبیب احمدزاده درباره سینما و صلح گفت: موضوع سینما و صلح مانند چاقوی دو لبه است. یکی از تواناییهای سینما، قدرت اشاعه است که در کنار آن جنایتی هم خلق شده و آن این است که ما آن چه در فیلم نشان میدهیم نیستیم و این بسیار خطرناک است.
وی افزود: یادم میآید در زمانی که کتاب میخواندیم دوست داشتیم با ذهن خود قطعاتی بسازیم و همذادپنداری کنیم ولی امروز در سینما یک ماجرای خلق شده را به همراه یک بسته پاپکورن میبینیم و بیرون میآییم. به عنوان مثال، به عنوان کارگردان میتوانیم فیلمی درباره اعتیاد بسازیم در حالی که خودمان هم معتاد باشم؛ زیرا برایمان مهم این است که در آن یک ساعت و نیم در قاب سینما آدم خوبی به نظر بیایم و این خطری است که همه ما را تهدید میکند. قبلا اگر نویسنده سعی میکرد به ایده آلهایش برسد و هدف باشد امروز به راحتی میتوانیم فردی جنگطلب باشیم اما فیلمنامهای درباره صلح بنویسیم زیرا بستگی به این دارد که چقدر به من پول میدهند و این خطری است که امروز همه ما را تهدید میکند.
احمدزاده همچنین گفت: جهان مجازی که بخشی از آن سینما است به راحتی به ما اجازه میدهد پشت لایههای مختلف مخفی شویم و این موضوع در محدوده جهانی نیز اتفاق میافتد. در دنیا به اسم آزادی ، صلح و حتی دین، جنایتهای زیادی شده است و این کلمات حربه خوبی برای سوءاستفاده بوده است و کاری که جهان امروز از طریق رسانه با ما انجام میدهد همین است.
وی ادامه داد: مهم نیست که در چه موقعیتی از صلح یا جنگ باشید مهم این است که انسانی رفتار کنید. اگر در دوره صلح به سر میبرید و به دیگران احترام نمیگذارید، شما صلحطلب نیستید. اگر در دوران جنگ توانستید انسان خوبی باشید و حتی با دشمنانتان انسانی رفتار کردید میتوانید ادعای صلح داشته باشید.
احمدزاده در ادامه بیان داشت: به نظرم میتوان فیلمی ساخت که وقتی تمام میشود مخاطب با خود بگوید چرا من نباید مانند قهرمان واقعی فیلم باشم. مهم نیست چه موقعیتی دارید مهم این است که بتوانید آن موقعیت را در واقعیت به یک معجزه برای خود و دیگران تبدیل کنید که اگر یاد بگیریم میفهمیم که انسانیت چه لذت بزرگی دارد.
وی همچنین گفت: سینمای ایران سینمای نجیبی است به همین دلیل میتوان از طریق سینما با دنیا صحبت کرد؛ میتوان بدون اینکه از ارزشها عدول کرد توسط ارزشهای انسانی با دنیا ارتباط برقرار کرد. باید سعی کنیم در زندگیمان همانند آنچه روی پرده سینما نمایش میدهیم باشیم. ما به این دنیا آمدهایم که دنیا را جای بهتری کنیم و بهتر از قبل به نسل بعدی برسانیم و از یاد نبریم که صلح با گذشت میتواند محقق شود.
سینما گذشته، حال و آینده را بهم وصل میکند
در ادامه محیط طباطبایی رئیس شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) با اشاره به مفهوم موزه، گفت: موزه یک نهاد فرهنگی است که حتما باید نتیجه آن صلح باشد، موزهای که کینه و نفرت دامن میزند را نمیتوان موزه نامید. امروز را برنامه مشترک میان صلح و سینما قرار دادند تا از زاویه موزه سینما و موزه صلح به آن پرداخته شود. وظیفه موزه این است که مانند مادر رفتار کنند و فرهنگ و باور و شناخت و دین مادری خود را به نسلهای بعد منتقل کنند. به همین دلیل است که مخاطبان اصلی این موزهها بیشتر کودک و نوجوان است.
وی با بیان اینکه موزههای جنگ موزههای مهمی هستند اما امروز این موزهها را با عنوان موزههای صلح میشناسیم، بیان داشت: سینما در قالب هر فیلم میتواند رفتار موزهای داشته باشند. فیلمهایی موزهای ساخته شدهاند که میتوانند فرهنگ و زندگی را در تمام مقاطع ضبط کرده و انتقال دهند و از قصه ، فرهنگ و داستان برای انتقال یک مفهومی استفاده کنند.
محیططباطبایی با اشاره به اهمیت امید در آثار سینمایی، گفت: یکی از کلید واژههای اصلی زندگی انسان، امید است. هر فیلمی که امید را از شما بگیرد به وظیفه انسانی خود عمل نکرده است. باید امید را در ذهن مخاطب و نسل بعد زنده نگه داریم. به همین دلیل سینما یک پل ارتباطی است؛ این پل وقتی میتواند مفهوم اصلی خود را در مفاهیم صلح و انسانی درک کند که بتواند امید و همزیستی را منتقل کند. سینما در شکل موزهای خود، گذشته حال و آینده را به هم وصل میکند.
سینما باید پیام آور صلح باشد
وحید آگاه دبیر این نشست و استاد دانشگاه نیز گفت: سینما باید امیدبخش و پیامآور صلح باشد. رابطه سینما و صلح در چند دستهبندی جای میگرید؛ ابتدا اینکه صلح در ذات سینما و هنر است. کلمه موزه به تنهایی روح شما را لطیف میکند و تصویری از نفی خشونت و تشویق به زندگی مسالمتآمیز است و سینمای صلح دستهبندی دوم است. دسته سوم مربوط به سینمای اجتماعی است که حتی اگر راهکار هم نداشته باشد در دلش یک زنهار دارد و در راستای سینمای صلح است.
وی ادامه داد: هرچقدر هنر در کشوری قویتر و فزایندهتر باشد، ناآرامیها و ناراحتیها کمتر خواهد بود. افراد با دیدن و شنیدن هنر حالشان بهتر میشود پس هنر نقش مهمی دارد. اگر هنرمندان با آثار هنری خود این حرف را بیان کنند از بخشی از خشونتها در جامعه جلوگیری میکنند.
در این نشست که به همت موزه سینما، موزه صلح تهران، ایکوم ایران وموسسه حقوق و هنر برگزارشد، کلیپی از صحبتهای حجتالله ایوبی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران درباره سینما و صلح و بخشی از فیلمهای «دو راه حل برای یک مسئله» ساخته زنده یاد عباس کیارستمی و «باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی نیز نمایش داده شد.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2023/09/2N5A9458-scaled.jpg17072560ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2023-09-15 20:50:382023-09-15 21:00:46سینما باید به گسترش صلح کمک کند/ سینما باید پیام آور صلح باشد
نشست «کمدی؛ سینمایی برای تمام فصول» با حضور علیرضا خمسه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با روز ملی سینما در سالن فردوس موزه سینمای ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، علیرضا خمسه در ابتدا با اشاره به روز ملی سینما گفت: این روز را به مخاطبان سینما تبریک میگویم چرا که بدون مخاطب، سینما وجود ندارد؛ اگر مردم نباشند برای چه کسی فیلم بسازیم و تئاتر کار کنیم؟ قطعا اگر سینما و هنر ارزش و حیاتی دارد به واسطه مخاطبان خود است.
وی با اشاره به اهمیت ژانر کمدی درسینما ادامه داد: همانطور که می دانید سینمای کمدی امیدوار کننده و بودن آن یک ضرورت در سینما است و اولین فیلمهایی که در جهان تولید شدند، کمدی بودند. در گذشته و حال، چه در ایران و چه خارج از کشور پرفروشترین فیلمها در ژانر کمدی بودند. کمدی همیشه و در همه دورانها نیاز جامعه بوده است و در هر مدیومی اعم از سینما، تئاتر و تلویزیون مخاطب خود را جذب میکند.
بازیگر «من زمین را دوست دارم» با بیان اینکه از طریق کمدی به امری به اسم خنده میرسیم، بیان داشت: بعد از تراژدی دومین شکل نمایشی کمدی است و کار آن ایجاد خنده در تماشاگر است. در گونه کمدی بیش از 40 شاخه و زیر مجموعه اعم از کمدی فلسفی، کمدی سیاسی، کمدی موقعیت و…داریم و حتی در کمدیهایی مانند کمدی وحشت و کمدی سیاه کار این شاخه از هنر نمایش ایجاد خنده است.
خندیدن و خنداندن دستاورد من است
خمسه درباره دستاورد خود از کار کمدی در سال ها فعالیت، گفت: ویژگی مهم و متفاوت کمدی با سایر ژانرها در این است که کمدی به سمت آرمانها، اساطیر و الگوهای کهن نمیرود و خوراک آن مسائل روزمره است به همین دلیل در بدو پیدایش با مخالفت فیلسوفها مواجه شده است .
وی افزود: در دوره کمدیهای نو، لحن کمدی نرمتر شد و به سمت مسائل خانوادگی رفت. کمدی در این دورانها به سمت مسائلی با رویکرد انتقادی رفت تا ایجاد خنده کند. زمانی که کار شما این باشد که بخندید و بخندانید، کمدی حرفه شما میشود و این مهمترین دستاورد من در این سالهاست؛ من از آن دسته افرادی هستم که برای خندیدن و خنداندن زاده شدهام.
جامعهای میخندد که از بحران عبور کرده باشد
خمسه درباره تجربه بازی در نقشهای جدی گفت: هانری برگسون فیلسوف فرانسوی معتقد است که خنده یک مکانیزم فردی نیست بلکه پدیدهای اجتماعی است و جامعهای میخندد که از بحران عبور کرده باشد. کسی که درحال راه رفتن زمین بخورد عصبانی میشود اما بقیه به او میخندند، چون خودشان درگیر آن بحران نیستند. من معتقدم خنداندن انسانی که در بحران است سخت است.
وی ادامه داد: در دورهای از زندگیام با بحرانهایی روبرو بودم و متوجه شدم نمیتوانم فیلمهای کمدی بازی کنم و مردم را بخندانم، در آن شرایط ترجیح دادم فیلمهای جدیتر و اکشن بازی کنم. به همین دلیل در کارنامهام فیلمهای جدی مانند «چشم شیطان» و «بیست» نیز به چشم میخورد. یعنی آنقدر آن بحران جدی بود که روی من تاثیر گذاشت و موجب شد تا متفاوت بازی کنم.
وی در پاسخ به این سوال که چه عنصری یک بازیگر را خاص میکند، گفت: یکی از معیارهای بازیگری در جهان، زیبایی است یعنی به غیر از بدن، بیان، تخیل و استعداد، زیبایی برای سینمای جهان از معیارهای اصلی محسوب میشود. بازیگرانی داریم که زیبا هستند اما فاقد «آن» بازیگری هستند در مقابل برخی بازیگران نیز چهره زیبایی ندارند ولی به شدت بازیگران خوبی هستند و برخی هم هر دو معیار را با هم دارند و اینگونه است که خشت بازیگری آماده شود.
دیگر به کارگردانی فکر نمیکنم
خمسه با اشاره به تجربه کارگردانی خود نیز خاطرنشان کرد: در مجموعه «معجزه ازدواج» کارگردانی را تجربه کردم و متوجه شدم کارگردان نقطه تلاقی همه مسائل در گروه فیلمبرداری است. به نظر من سختترین کار جهان کارگردانی است به همین دلیل دیگر به آن فکر نمیکنم.
وی با اشاره به نقشهایی که علاقه داشته در سینما ایفا کند، بیان داشت: نقشی که همیشه دوست داشتم آن را بازی کنم، نقش اکبر عبدی در فیلم «مادر» ساخته زنده یاد علی حاتمی بود. در نمونههای خارجی نیز نقش پیتر سلرز در فیلم «پارتی» و جک نیکلسون در «دیوانه از قفس پرید» و بازی وودی آلن در نقش دلقک در نمایش «شاهلیر» را بسیار دوست داشتم؛ خودم را در آن بازیها میدیدم و فکر میکنم میتوانستم در آنها بازی کنم. اخیرا هم شخصیت باباپنجعلی در سریال «پایتخت» را بسیار دوست داشتم.
خمسه ادامه داد: پیش از زنده یاد کسبیان قرار بود من نقش تلخک در سریال « سلطان و شبان» را بازی کنم اما داریوش فرهنگ به من گفت به دلقک کاملا شرقی نیاز دارد و دلقکی که من بازی میکردم، شخصیت جنتلمن داشت و لمپن نبود.
وی در پاسخ به این سوال که اخلاق حرفه ای در دوره تولید چگونه باید باشد، گفت: یکی از اصول بازیگری نظم است و نظم برای بازیگر مانند ستون برای ساختمان است. ویژگی اصلی بازیگرانی همچون محمدعلی کشاورز، علی نصیریان، جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی، داوود رشیدی این بود که از نسل ما هم وقتشناستر بودند. من معتقدم هر فردی که کار هنری انجام میدهد باید نظم داشته باشد.
بازیگر «پایتخت» درباره رسیدن به نقش باباپنجعلی توضیح داد: در این سریال هیچ کدام از ما مازنی نبودیم و باید با لهجه مازنی حرف میزدیم. طبق اصول مشاهده و تقلید بر اصل مکتب برشت، به مازندران رفتم و پیرمردها را نگاه میکردم؛ به تکلم آنها دقت میکردم و از آنها برای خودم تقلید میکردم تا بتوانم نقش پنجعلی را درست دربیاورم و خدا را شکر میکنم که مردم هم مرا قبول کردند.
خمسه در پایان بیان داشت: کمدی بدون انتقاد شکل نمیگیرد. اگر ساختمانی به نام کمدی باشد یک ستون دارد و آن ستون انتقاد است. حال این انتقاد میتواند از رفتار و نگرش جامعه به مسائل مختلف یا طبقه اجتماعی باشد.
در این نشست علاوه بر اعضاء باشگاه مخاطبان و علاقهمندان سینما افرادی همچون مریم معترف کارگردان و بازیگر تئاتر، جواد مزدآبادی کارگردان سینما، رسول بابارضا، پیمان جعفری و رستم ایران نژاد از فارغ التحصیلان دوره های آموزش فیلمسازی یاغ فردوس نیز حضور داشتند.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2023/09/IMG_9075-scaled.jpg25601707ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2023-09-13 01:03:062023-09-13 01:05:10علیرضا خمسه در روز ملی سینما مطرح کرد:دوست داشتم در فیلم «مادر» علی حاتمی بازی کنم