یک خاطره/ یک دیالوگ

فیلم سینمایی مادر ساخته «علی حاتمی»

📽 ماه منیر: می ترسم از جاده، مادر چشم به راهه
غلامرضا: نترس از جاده، شوفر کوپنی که نیستم

🎞سال ساخت:  ۱۳۶۸

🔺بازیگران: زنده یاد رقیه چهره آزاد، زنده یاد محمدعلی کشاورز، زنده یاد امین تارخ، اکبر عبدی، فریماه فرجامی، اکرم محمدی، جمشید هاشم پور

📸 عکس از منابع آرشیو موزه سینمای ایران

به مناسبت زادروز زنده یاد «محمدعلی کشاورز»؛ هنرمند پیشکسوت سینما

🔸 زادروز : ۲۶ فروردین ۱۳۰۹
▫️درگذشت: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

🎬کمال الملک، کفش های میرزانوروز، مادر، پول خارجی، دلشدگان، زیر درختان زیتون، روز واقعه، غزال، کمیته مجازات، تهران روزگار نو، هزاردستان و … از جمله آثاری هستند که وی در آنها نقش آفرینی داشته است.

 

برای مجید مجیدی؛ فیلمنامه نویس و کارگردان

📽مجید مجیدی؛ فیلمنامه نویس و کارگردان

🔹زاده: ۱۳۳۸

📣بخشی از جوایز و افتخارت:
🔹برنده هفت جایزه از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای «باران»
🔸جایزه پلاک نقره از سی امین جشنواره فیلم جیفونی (ایتالیا) برای «رنگ خدا»
🔹جایزه اول سیفژ از شانزدهمین جشنواره فیلم
🔸فنلاند برای «بچه‌های آسمان»
🔹 جایزه دولفین طلایی برای بهترین فیلم از سیزدهیمن جشنواره فیلم ترویا (پرتغال) برای «پدر»

🎬 محمد رسول الله، بدوک، بچه های آسمان، پدر، رنگ خدا،  باران،، بید مجنون، آواز گنجشک ها، خورشید، آنسوی ابرها و..‌‌. از جمله آثار سینمایی این هنرمند است.

 

برای سالروز درگذشت شهید سید مرتضی آوینی

سید مرتضی آوینی (۲۱ شهریور ۱۳۲۶ – ۲۰ فروردین ۱۳۷۲) کارگردان فیلم مستند و روزنامه‌نگار حوزهٔ فرهنگی اهل ایران بود.

مجموعه فیلم‌های مستند تلویزیونیِ او دربارهٔ جنگ ایران و عراق با نام روایت فتح شناخته‌شده‌است.

بازنشر روایت خاطرات کیومرث پوراحمد در موزه سینمای ایران

موزه سینمای ایران به یاد «کیومرث پوراحمد»؛ فیلمنامه نویس و کارگردان سینمای ایران بخش‌هایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند فقید را بازنشر  می کند..

به گزارش  از روابط عمومی موزه سینما، کیومرث پوراحمد با اشاره به دوران کودکی خود گفت: من دراصل نجف آبادی هستم و در زمان کودکی سرگرمی زیادی برای ما وجود نداشت؛ یک مدادرنگی شش تایی کوچک برای ما جهان بزرگی بود.

وی درباره آشنایی خود با سینما خاطرنشان کرد: برادر بزرگم چندبار من را به سینما برده بود. یادم می‌آید فیلم‌های «عروس فراری»، «آقا جنی شده» و «اسپارتاکوس» را با او در سینما دیدم و با دیدن فیلم «اسپارتاکوس» دریچه دیگری از سینما به روی من باز شد و دائم از خودم می پرسیدم این فیلم‌ها را چگونه می‌سازند و این تصاویر را چگونه کنارهم قرار می‌دهند و هنوز بعد از سال‌ها اسپارتاکوس فیلم محبوب من است.

وی با بیان اینکه در جوانی همیشه با خودم می‌گفتم من یا باید کارگردان شوم و یا معلم، بیان داشت: در دوره‌ای برای کار به روزنامه اطلاعات رفتم که جواد مجابی سردبیر بود در همان دوره‌ای که فریدون جیرانی هم در این روزنامه کار می‌کرد و رسول صدرعاملی در بخش حوادث بود.همکاری من با این روزنامه درست زمانی بود که می‌خواستم فیلم بسازم.

پوراحمد یادآور شد: در همان دوره‌ها فیلمنامه «تاتوره» را به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برده بودم که بعد از ۱۳ بار اصلاح تصویب شد. یادم می‌آید با محمدمهدی دادگو سر جوی‌های محوطه موزه سینما باهم قرارداد بستیم و اولین فیلم بنیاد سینمایی فارابی را من ساختم.

وی درباره انتخاب مادرش برای ایفای نقش در «قصه‌های مجید» نیز گفت: داستان به این شکل بود که ما خانه و مهدی باقربیگی (مجید) را انتخاب کرده بودیم و فقط بی بی مانده بود.مادر من برای انتخاب نقش بی بی با همسایه‌ها و خانم‌های مُسن صحبت می‌کرد و ما از آنها تِست بازیگری می‌گرفتم . یادم می‌آید یک روز یکی از خواهرانم به من گفت تو سراغ خانم‌های معمولی خانه دار می‌روی مادر خودمان هم این خصوصیات را دارد چرا از او برای این نقش استفاده نمی‌کنی . این‌ها درحالی بود که مادر من عاشق سینما بود ؛ هفته‌ای دو سه بار به سینما می‌رفت، همه سریال‌های تلویزیون را می‌دید و در آشپزخانه‌اش یک رادیو داشت که دائم قصه‌ها را گوش می‌کرد، کتاب زیاد می‌خواند و کتاب قصه‌های مجید را هم چندبار خوانده بود. یک دوربین وی اچ اس کوچک داشتیم مادرم را به خانه‌ای که انتخاب کرده بودیم به همراه مجید بردیم و به او گفتم قصه خواب نما را بگوید و ما فیلمبرداری کردیم و متوجه شدم که مادرم برای این نقش بسیارخوب است و به این شکل بود که بی بی «قصه‌های مجید» انتخاب شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بازیگران جوانی که در فیلم هایش حضور داشتند ، گفت: محمدرضا فروتن و الناز شاکردوست را من به سینما معرفی کردم و افسانه بایگان سطح کارش با فیلم «خواهران غریب» عوض شد. فیلم «خواهران غریب» بسیار موفق بود در جشنواره فیلم فجر و چند جشنواره خارجی جایزه گرفت و آقای زم اصرار داشت قسمت دوم این فیلم را هم بسازیم اما من موافق نبودم و گفتم نمی‌خواهم خودم را تکرار کنم.

وی درباره چگونگی ساخت فیلم «گل یخ» نیز توضیح داد: روزی وحید نیکخواه آزاد به من گفت با دوستانش فیلم «سلطان قلب‌ها» را دیده است و پیشنهاد داد این فیلم را به روز کنیم و به شکل دیگری بسازیم و من در ابتدا جدی نگرفتم. یک سال گذشت و بعد فکر کردم بد نیست به آن بپردازم همه اتفاق- حادثه‌های آن فیلم را دراماتیک کردم که در نهایت شد فیلمنامه «گل یخ» که یک سال بر روی آن کار کردم و بعد آنرا ساختم. من بدترین و بهترین فیلمم را کمتر از یک سال روی فیلمنامه آن کار نکرده‌ام و همه آنها را به یک میزان وسواس ساخته‌ام و طبیعی است که یکی خوب و یکی بد شود.

پوراحمد در پاسخ به این سوال که کدام یک از فیلم‌هایش را بیشتر دوست دارد، گفت: همه فیلم‌هایم را دوست دارم اما «شب یلدا»، «اتوبوس شب»، «خواهران غریب»، «به خاطر هانیه» و «قصه‌های مجی» را بیشتر دوست دارم.

وی درباره فیلم «شب یلدا» نیز توضیح داد: «شب یلدا» زندگی خودم است و بدین شکل ساخته شد که خودم پلان به پلان بازی می‌کردم و محمدرضا فروتن تکرار می‌کرد. به شکلی که وقتی مادرم در اصفهان فیلم را دیده بود کاملا متوجه شده بود که زندگی خودم است زیرا حرکات و نحوه بیان محمدرضا فروتن درست مثل من بود که بلافاصله به من زنگ زد و گفت کیومرث تو واقعا خودت را یک سال در خانه حبس کرده بودی و به ما نگفته بودی.

پوراحمد در ادامه افزود: در کارم فقط به نادر ابراهیمی که در حق من پدری کرد مدیون هستم زیرا من را آزاد گذاشته بود هر سکانسی که می‌خواستم با هر فیلمبرداری می‌گرفتم و تشویقم هم می‌کرد.

وی درباره حضورش در فیلم «جمشیدیه» به عنوان بازیگر بیان داشت: سال‌هاست با فردین خلعتبری کار می‌کنم. خلعتبری بسیار آهنگساز خوب، مرد شریف ، فیلسوف و دوست نازنینی است. یک روز به من گفت می‌خواهم فیلمنامه‌ای که خودم نوشته ام را بفرستم و تو بخوانی و من خواندم و گفتم فیلمنامه خوبی است. به من گفت حاضر هستی نقش پدر در فیلم جمشیدیه را بازی کنی؟ نقش کوچکی بود اما من پذیرفتم.

موزه سینمای ایران درگذشت «کیومرث پوراحمد»؛ فیلمنامه نویس، کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران را به جامعه هنری تسلیت گفته و از خداوند برای خانواده آن مرحوم آرزوی صبر دارد.

آغاز فعالیت باشگاه مخاطبان موزه سینمای ایران

باشگاه مخاطبان موزه سینما با هدف ارائه خدمات ویژه و تکریم علاقمندان سینما آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، علاقمندان برای عضویت در باشگاه مخاطبان این مجموعه فرهنگی، تاریخی و سینمایی می‌توانند به آدرس  clubmuseum.ir مراجعه کنند و اطلاعات و مدارک  خود را جهت عضویت ، بارگذاری و تکمیل کنند.

عضویت در این باشگاه محدودیتی ندارد و همه افراد می‌توانند تقاضای عضویت دهند.

موزه سینمای ایران پس از تایید عضویت برای اعضاء کارت ویژه باشگاه مخاطبان موزه سینما را صادر خواهد کرد  و اعضا می‌توانند از خدمات ویژه موزه سینمای ایران همچون تماشای فیلم‌های روز سینما، بازدید از تالارها و غرفه‌های فرهنگی ، کافه رستوران‌ها (با تخفیف ویژه)  و همچنین تخفیفات ویژه انتشارات های فرهنگی، پلتفرم های برخط و … نیزاستفاده کنند .

اعضاء باشگاه مخاطبان موزه سینما همچنین می‌توانند در رویدادهای خاص ، کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های مختلف این مجموعه فرهنگی- تاریخی حضور داشته باشند.

برای زادروز «رخشان بنی اعتماد»؛ فیلمنامه نویس ، کارگردان، مستندساز

زادروز: 14 فروردین 1333

قصه‌ها، خون بازی، گیلانه، زیر پوست شهر، بانوی اردیبهشت، روسری آبی، نرگس، پول خارجی، زرد قناری، خارج از محدوده و … از جمله آثاری هستند که این بانوی هنرمند در کارنامه خود دارد.

بازدید ۲۳ هزار نفری از موزه سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۲

در ایام نوروز ۲۳ هزار ۳۰۲  نفراز تالارهای موزه بازدید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال  گذشته رشدی نزدیک به ۴۲ درصد داشته است.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، این مجموعه فرهنگی- تاریخی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ از دوم تا دوازدهم فروردین (۱۱ روز) از ساعت ۹ صبح تا ۱۹:۳۰ میزبان گردشگران و علاقمندان به فرهنگ و هنر ایران بود و ۲۳ هزار و ۳۰۲ نفر از تالارهای موزه بازدید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی نزدیک به ۴۲ درصد داشته است.
در نوروز ۱۴۰۲ میانگین روزانه بازدیدکنندگان از تالارهای موزه سینما ۲۱۱۸ نفر و در سال گذشته (نوروز ۱۴۰۱ ) میانگین روزانه ۱۲۲۵ نفر  بوده است.
علاقمندان برای بازدید از تالارهای موزه سینمای ایران در ایام ماه مبارک رمضان می‌توانند هر روز غیر از شنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر به این مجموعه فرهنگی- تاریخی مراجعه کنند.
سالن‌های سینماهای موزه (سینماتوگراف، سینمافردوس، سینماتمدن) از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۲۳ فیلم‌های سینمایی مندرج در جدول اکران سینماهای تهران را نمایش می‌دهند.

 

پیشنهاد نوروزی؛ سالن تماشاخانه موزه سینمای ایران

🔹سالن تماشاخانه موزه سینما  با الهام از سالن‌های سینمای دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی طراحی و ایجاد شده است. بر همین اساس دستگاه آپارات زغالی مدل پاته ( pathe) در این سالن قرار گرفته و فیلم بر روی پرده سفید به نمایش در می آید.
🔸صندلی‌های این سالن بر اساس صندلی‌های سینما پالاس ( یکی از شاخص ترین سینماهای تهران) طراحی شده است. در این سالن گزیده‌ای از نخستین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران شامل، تصاویر ثبت شده توسط میرزا ابراهیم خان عکاسباشی در ۱۲۷۹ دقایقی از فیلم حاجی آقا آکتور سینما ساخته آوانس اوگانیانس در سال ۱۳۱۲ و دختر لر ساخته اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا در سال ۱۳۱۲ به نمایش گذاشته می‌شود تا مخاطبین موزه و علاقمندان را هر چه بیشتر با بخشی از تاریخ سینمای ایران آشنا کند.

 

روایت علی حاتمی از آداب تحویل سال در نوروز

🔹 توپ تحویل سال در فیلم «کمال‌الملک»  به صدا در می‌آید و با خواندن دعای تحویل سال توسط ناصر‌الدین‌ شاه که نقش آن را زنده یاد عزت اله انتظامی بازی می کند، آغاز سال ۱۳۱۳ اعلام می شود.