فیلم مستند «پردیسهای خیال» به کارگردانی هادی آفریده در قالب برنامه «فیلمواره چشم هفتم در میراث» که با همکاری موزه سینما و ایکوم (شورای بین المللی موزهها) هرماه برگزار میشود، به نمایش درآمد و پس از آن هادی آفریده به ارائه توضیحاتی در خصوص این فیلم پرداخت و با مخاطبان موزه سینما به گفتوگو نشست.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، هادی آفریده در پاسخ به پرسش مرجان حاجی رحیمی کارشناس میراث فرهنگی درباره روند ساخت مستند «پردیسهای خیال» گفت: طرح اولیه این فیلم در سال ۱۳۹۴ نوشته شد و فیلمبرداری آن نیز از تابستان ۱۳۹۵ آغاز شد. آن زمان دوران جالبی برای من بود زیرا روزی که از تهران به همراه گروه فیلمبرداری خارج شدم به صورت پیوسته تا دو ماه در بیابان بودیم زیرا فکر میکردیم این تداوم زمانی میتواند به ما کمک کند و مفهوم باغ ایرانی را به ما نزدیک کند.
وی ادامه داد: زمانی که در کویر هستید و وارد این باغها میشوید، میتوانید این باغها را درک کنید.
آفریده با بیان اینکه پیش از این فیلم اثری درباره تخریب باغهای دویست ساله تهران ساخته بود، افزود: عبدالله انوار پژوهشهای بسیار خوبی درباره باغهای تهران انجام داده بود. در هنگام پژوهش در زمینه باغ ایرانی اطلاعات زیادی به دست آوردم و از جایی احساس کردم مقدار دادهها بسیار زیاد شده است و درنتیجه به ایده این پروژه رسیدم.
این مستندساز افزود: یک سال بعد از ساخت «پردیسهای خیال» قنات ایرانی در یونسکو ثبت جهانی شد و از دل این پروژه، فیلم مربوط به قنات ایرانی شکل گرفت. آن فیلم یک مجموعه پنج قسمتی شد که به زبان عامیانه مجموعه قنات ایرانی را توضیح میداد و یک مستند کوتاه مستقل به نام «کاریز قصه آب» که چکیده ۲۵۰ دقیقه مستند بلند بود، از آن استخراج شد.
آفریده با بیان اینکه ناصر مشهدی زاده مدتی مسئول پرونده ثبت جهانی باغهای ایرانی در یونسکو بود ، افزود: به همین دلیل اطلاعات زیادی در این خصوص داشت. و دو باغ ایرانی ساخت که یکی در بافق و دیگری در جنوب کشور واقع شده است. در یزد نیز افرادی در بخش خصوصی این کار را انجام دادهاند، اما همچنان گستردگی تخریب در حوزه میراث فرهنگی وسعت زیادی دارد.
کارگردان مستند «زیر درختان کاج» خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۰ فیلم «چنارستان» را درباره خیابان ولیعصر در طول یک قرن ساختم که ۶۰۰۰ چنار در آن وجود داشت. اما اکنون تعداد درختان بسیار کمتر شده است. البته در دورهای که آقای حناچی شهردار تهران بودند، تعدادی درخت کاشته شد. دو سال قبل نیز پیش از چهارراه پارک وی ۴۰ درخت چنار بالای صد سال قطع شد و کسی هم پیگیر این مسئله نبود. در بخشهای دیگری از این خیابان نیز این اتفاق رخ داده است.
آفریده ادامه داد: پنج سال پیش که در حال کار بر روی مجموعه «قنات ایرانی» بودم متوجه شدم در مناطقی مانند یزد و کرمان اگر شبکه پیچیده قناتها از دست بروند، مهاجرتهای گستردهای خواهیم داشت. در یک پژوهش که بر روی خاک انجام شده بود مشخص شد پس از تهران و دشت قزوین، استان مازندران بیشترین فرونشست زمین را پیدا کرده است.
این مستند ساز درباره دلیل نپرداختن به باغهای سایر نقاط کشور در فیلم «پردیسهای خیال» گفت: دلیل غیبت سایر باغهای شاخص این بود که تمرکز ما بیشتر بر باغهای مناطق کویری کشور بود. در مازندران، گیلان و آذربایجان باغهای زیبایی وجود دارد. هدفم این بود که پروژه باغهای ایرانی و قناتها با وجود همه سختیها حتما در تلویزیون ساخته شود، زیرا هنوز تنها راهی که میشود مستند را به مردم عرضه کرد تلویزیون است و سینما تکها و برنامههای اینچنینی تنها مخاطبان ویژه دارند.
وی درباره موزه سینما و عمارت باغ فردوس نیز گفت: این عمارت یک باغ ایرانی بوده و در دوران پهلوی مدرسه شاپور تجریش در اینجا بنیان گذاشته شد و در اواخر دوران پهلوی دوم نیز کتابخانهای ساخته میشود و جلوی جوی آب را میگیرد که در سال ۸۶ آن بنا تخریب میشود. بزرگترین بخش باغ محلی است که امروز فیلمخانه ملی در آنجا قرار دارد. خانههای اطراف باغ فردوس تا چند سال قبل سند نداشتند و بخشی از باغ فردوس به حساب میآمدند. در فیلم «باغهای گمشده» به صورتی مفصل به عمارت باغ فردوس پرداختهام.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/03/13.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-03-04 11:39:082024-03-04 11:39:08تصویر باغ ایرانی بر پرده سینمای باغ فردوس
یکی از آثار مهم و شاخص ناصر تقوایی پس از اصلاح و مرمت در موزه سینما به نمایش در می آید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، مجموعه فرهنگی تاریخی موزه سینما فیلم” ناخدا خورشید” که توسط فیلمخانه ملی ایران اصلاح و مرمت شده را نمایش می دهد.
این فیلم روز چهارشنبه ۱۶ اسفند ساعت ۱۶ برای علاقمندان سینما در سالن فردوس به روی پرده می رود و بعد از نمایش فیلم نشستی با حضور هارون یشایایی تهیه کننده ناخداخورشید و سعید قطبی زاده نویسنده و منتقد سینما پیرامون سینمای تقوایی و فیلم ناخداخورشید برگزار می شود.
ناخداخورشید داستان ناخدای یک لنج بارکش را در جنوب ایران را روایت میکند که گروهی شرور میخواهند او را وادار کنند تا آنها را به آن سوی آبها ببرد؛ حادثهای که مسیر زندگی ناخدا را عوض میکند.
شایان ذکر است، ناخداخورشید توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای داریوش ارجمند و لوح زرین بهترین بازیگر نقش دوم مرد را برای سعید پورصمیمی در پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر بدست آورد.
همچنین ناصر تقوایی جایزهٔ یوزپلنگ برنزی چهل و یکمین دورهٔ جشنواره بین المللی لوکارنو را به خاطر این فیلم دریافت کرد.
در این فیلم بازیگرانی همچون داریوش ارجمند، سعید پورصمیمی، فتحعلی اویسی، علی نصیریان، پروانه معصومی و ... نقش آفرینی کرده اند.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/03/Untitled.jpg10241280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-03-03 09:44:312024-03-03 09:44:31نمایش نسخه اصلاح و مرمت شده ” ناخدا خورشید” ناصر تقوایی در موزه سینما
مستند «نیشدارو» ساخته منوچهر انور در قالب برنامه «شبهای مستند» موزه سینما که با همکاری انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند برگزار میشود، در سالن فردوس این مجموعه فرهنگی تاریخی به روی پرده رفت.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، پس از نمایش این مستند، محمدرضا اصلانی، فیلمساز شناخته شده به واکاوی دقیق این فیلم مستند پرداخت و در معرفی منوچهر انور گفت: انور در سال ۱۳۳۲ روی نمایشنامه «بلبل سرگشته» نوشته علی نصیریان کار کرد و با بازنویسی مجدد این متن، آن را با نام مستعار شاروند اجرا کرد. این تئاتر نخستین نمایشی است که از ایران مدرن به اروپا میرود و تحسینهای فراوانی برمیانگیزد.
وی ادامه داد: انور با وسواس شدید خود، تاریخ ویل دورانت را ویرایش دوباره کرد. او همچنین بر روی رمان «خشم و هیاهو» ویلیام فاکنر یک سال و نیم کار کرد و اثری فاخر را ارائه داد به گونهای که متن او نشانگر شیوه نوشتار فاکنر است.
منوچهر انور؛ یک انسان چند وجهی
اصلانی ادامه داد: بعدها انور به سازمان برنامه دعوت میشود و در بخش فیلمسازی و مستند نگاری، به فعالیت میپردازد. در آنجا او یک طرح گسترده درباره برنامه ریزی صنعتی آب در ایران ارائه میدهد. همچنین سفارشی را از سرم سازی رازی دریافت میکند و برای آن از ابتدا فیلمنامه ویژه مینویسد. انور بعدها به خاطر اختلافات پیش آمده، سازمان برنامه را ترک میکند و فیلمهای او در این مجموعه، مصادره شده باقی میمانند. سرانجام او در دایره المعارف فارسی با مصاحب همکار میشود و بخشهای هنری این دایره المعارف را هدایت میکند. مصاحب از ماجرای سازمان برنامه آگاه میشود و با پادرمیانی او، راشها در اختیار انور قرار میگیرد و او آنها را مونتاژ میکند. مهرداد رهسپار که در عنوان فیلم نامش به عنوان تدوینگر آمده است، اسم مستعار منوچهر انور است. او همچنین در ایران یک شکسپیر شناس است و قطعاتی از شکسپیر را با لهجه آکسفوردی به فصاحت و از حفظ میخوانده است.
وی خاطرنشان کرد: انور همچنین مرکزی مربوط به تولید عکس و فیلمهای صنعتی را راه اندازی کرد. پیش از آن، عکاسی صنعتی وجود نداشت و درواقع انور به عکاسی صنعتی مفهوم بخشید. در همین زمان آلبرت لاموریس فیلم «باد صبا» را درباره ایران میسازد و انور گفتار فیلم را بازنویسی میکند. گفتار او به یک روایت تصویری و زبانی تبدیل میشود و این نکته نشانگر اهمیت کار انور است.
اصلانی با بیان اینکه انور فیلم «باد صبا» را مانند پوستی میدانست که گوشت ندارد، افزود: او بدین وسیله کار لاموریس را مورد انتقاد قرار میدهد. لاموریس به او پیشنهاد میدهد که همراه یکدیگر سفرهایی به نقاط مختلف ایران داشته باشند؛ اما کشته شدن لاموریس باعث میشود این اتفاق سرانجامی نداشته باشد. بعدها نیز او گفتار مستند «جام حسنلو» را انجام داد.
اصلانی با بیان اینکه آشناییاش با انور از دهه ۴۰ است، گفت: در آن زمان من به همراه تعدادی از دوستان همچون بهارلو و شیردل به دفتر نور و صدا میرفتم و او با آن صدای جادویی خود سخن میگفت و ما به آن گوش میدادیم. بازی که او با لحن صدای خود میکرد، برای ما جالبتر از سخن او بود. آشنایی ما عمق دیگری پیدا کرد و او من را سوار اتومبیل خود میکرد و با یکدیگر در آن مسیر طولانی به صحبت میپرداختیم. او از فیلمنامههای مفصل خود میگفت که هر یک اگر ساخته میشدند، بسیار درخشان بودند.
انور از شاخصههای مهم یک دوران به حساب میآید
اصلانی خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات جالب به فیلم اول سهراب شهید ثالث با عنوان «یک اتفاق ساده» مربوط میشود. قرار بود شهید ثالث یک فیلم کوتاه بسازد. اما او نگاتیوهای بیشتری تحویل میگیرد و یک فیلم سینمایی را کارگردانی میکند. این موضوع مورد انتقاد قرار می گیرد زیرا او فقر مردم را مطرح کرده بود. پس از مدتی شهید ثالث ، انور را میبیند و ماجرا را به او میگوید. انور فیلم را میبیند و مشکلات مربوط به آن را رفع می کند.
اصلانی در ادامه گفت: بعد از مدتی انور به اصرار هوشنگ کاوه که مدیر سینمای عصر جدید بود، شروع به گفتن آنونسهای فیلمهایی خاص کرد. او خود متن آنونسها را مینوشت و سبک جدیدی در گفتن آنونسهای ایجاد کرد که بسیار فراگیر شد.
کارگردان فیلم «جام حسنلو» خاطر نشان کرد: پس از آن انور به ترجمه نیز پرداخت و نمایشنامه «عروسکخانه» نوشته هنریک ایبسن را مجددا ترجمه کرد و پس از آن «اردک وحشی» را ترجمه کرد. او همچنین ملانصرالدین را دوباره نویسی کرد که با تصویر گری زرین کلک منتشر شد. آخرین کتابی که از او میشناسم، کتابی تالیفی از نثر دوران تحول ایران است که به بازگشت ادبی مشهور است.
«نیشدارو» یک اثر پیشرو و تجربی است
اصلانی با بیان اینکه منوچهر انور یک ادیب، نویسنده، فیلمساز، عکاس و تئاتریسین و مترجم و مولف بود، بیان داشت: انور از شاخصههای مهم یک دوران به حساب میآید. او اکنون بیش از نود سال دارد اما همچنان خوش حافظه و مرد اخلاق است.
در ادامه محمدرضا اصلانی درباره فیلم «نیشدارو» گفت: این فیلن در سال ۱۳۳۹ ساخته شد و هم زمان با آن فیلم «تخت جمیشد» فریدون رهنما نیز ساخته شده است. این فیلم یک آبستره نگاری و یک کانسپت از یک موضوع است. فیلمی که یک سفارش است، اما تبلیغ یک موضوع نیست. در این فیلم از مسائلی که مشمئز کننده به نظر میآیند، زیبایی کشف میشود. «نیشدارو» یک اکسپرسیونیسم آبستره است و این موضوع حتی در فیلمهای انگلیسی آن دوره مشاهده نمیشود. این فیلم در زمان خود یک اثر پیشرو و یک مستند تجربی بوده است. گفتار فیلم توضیحی است اما گفتار، نوعی ریتم ایجاد میکند و تنها توضیح نیست. ریتم گفتار، خودش نوعی تدوین دیگر است. تدوین فیلم پیش از آنکه به ما توضیح بدهد، اجازه فهم صحنه را میدهد. این نکات در زمان خود یک نوآوری درخشان ادبی و نقاشانه از سینما به شمار میرفته است.
وی ادامه داد: درواقع «نیشدارو» از اولین فیلمهای دراماتیک در جهان است.
اصلانی خاطرنشان کرد: سینمای بدنه و تجاری، تاریخ سینما نیست. تاریخ سینمای ایتالیا با فیلمهای تجاری آغاز نمیشود. بلکه با روسیلینی و ویسکونتی و فیلمی همچون «دزد و دوچرخه» آغاز میشود. نسل جدید البته در حال تجدید نظر است و این موضوع را رهیابی میکند و من امیدوارم به واسطه نسل جدید، نه تنها سینمای ایران گذشته یابی شود، بلکه سینمای ما بتواند خلاقیت جدید را به جهان عرضه کند.
انور جاودانگی از پویش انسانی را مطرح میکند
کارگردان مجموعه «سمک عیار» گفت: انور در این فیلم زیبایی یک پروسه را مطرح کرده و بیننده را به جستجوگری تشویق میکند. در فیلم گفتار، موضوع را برای تماشاگر حل میکند و به همین دلیل تصویر وظیفه دیگری را برعهده میگیرد. زیبایی نگاری از موضوع، برای اولین بار در ایران با فیلم «نیشدارو» مطرح میشود.
اصلانی یاداور شد: منوچهر انور در این فیلم یک جاودانگی از پویش انسانی را مطرح میکند. این فیلم فهم ما را از یک پروسه صنعتی و در عین حال جگر خراش گسترش میدهد و زیبایی این تلاش و رنج را مطرح میکند و این موضوع در آن زمان یک اتفاق مهم بوده است. این مسائل در فیلمهای دیگر انور وجود ندارد و دلیلش این است که انور از ساخت «نیشدارو» سرخورده شد.
در ادامه سعید رشتیان، کارگردان و تهیه کننده سینمای مستند نیز گفت: من از ارتباط میان آقای اصلانی و انور آگاه نبودم و از صحبتهای ایشان بسیار استفاده کردم. سالها پیش یک برنامه نمایش در حدود دو سال برگزار شد و در اکثر این برنامهها، آقای انور با علاقه بسیار زیادی شرکت میکردند. عمده شرکت کنندگان آن برنامه افرادی جوان بودند، اما آقای انور با فروتنی و شوق زیادی به تماشای فیلمها مینشستند و با افراد حاضر در جمع وارد گفتوگو میشدند. برای من باعث تاسف است که او را آنطور که شایسته بود نشناختیم.
سینما برایند همه هنرها است
علی لقمانی فیلمبردار شناخته شده سینمای ایران نیز گفت: با تماشای این فیلم دوباره به این فکر افتادم که ما در حال از دست دادن افراد چند وجهی در حوزه فرهنگ هستیم. درباره فلم «نیشدارو» دو نکته وجود دارد. در فیلم با تصاویری از روند تولید دارو رو به رو هستیم که برای تماشاگران عام مفید است و در مونتاژ به گونهای طرح شده که یک آبستره را به وجود آورده است. اینکه در آن زمان بتوانید به سفارش دهنده چنین موضوعی را دیکته کنید، به هیچ عنوان کار سادهای نیست. نکته دیگر این است که فضای صوتی فیلم بسیار خاص است. انور در این فیلم، از موسیقی پرهیز کرده و افکتها را به صورتی کامل حساب شده و سنجیده به کار گرفته است.
فخرالدین سیدی تهیه کننده مستند نیز گفت: این فیلم میتواند یک الگو و نمونه شاخص برای آموزش به دانشجویان سینما باشد. نزدیک شصت سال از عمر فیلم میگذرد اما هنوز هم بسیار تازه است. «نیشدارو» دارای یک فیلمنامه دقیق، فیلمبرداری مطابق فیلمنامه و تدوینی بسیار عالی است. همچنین صداگذاری بسیار درخشانی دارد که در آن درد و رنج انسانی در حیوانات مشاهده میشود.
نیشدارو بافت فوق العاده ای دارد
ارد عطارپور مستند ساز شناخته شده نیز در این نشست بیان داشت: «نیشدارو» از فیلمهای مورد علاقه من بوده و فکر میکنم دارای بافت فوقالعادهای است و با توجه به سال ساخت، به کار گیری این نوع نگاه از جانب فیلمساز بسیار عجیب است و حتی در کارهای دیگر انور هم تکرار نشد، اما با این وجود، اثر خود را بر روی سینمای مستند ایران باقی گذاشت.
اصلانی در ادامه این جلسه گفت: یکی از وجوه مختلف در کارهای انور، نازک دلی او بوده است و تنها اتفاقی که انور تا به آخر به آن ادامه داد، گویندگی بود. عجیب است که او تنها به دلیل صدایش مورد تحسین قرار بگیرد و استعدادهای دیگر او نادیده گرفته شوند.
اصلانی در پایان بیان داشت: در تاریخ سینما و ادبیات ایران انقطاع وجود دارد و به نقاط تحول توجه نمیشود. تاریخ تنها حوادث نیست بلکه کاراکتر ما است. سینما برآیند همه تفکرات، صنایع و هنرها است. هیچ فیلسوف قرن بیستمی را پیدا نمیکنید که درباره سینما بحث نکرده باشد.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/02/40.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-02-28 10:17:182024-02-28 10:31:37محمدرضا اصلانی: نیشدارو از اولین فیلمهای دراماتیک در جهان است/ منوچهر انور مرد اخلاق است
مراسم رونمایی از پرچم متبرک به حرم امیرالمومنین (ع) و اهداء درنای ساداکو و تندیسهای جشنواره فیلم کودک و نوجوان عصر روز گذشته در موزه سینما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، فاطمه محمدی عضو هیات مدیره موزه سینما با بیان اینکه امروز شاهد یک برنامه فرهنگی منحصر بهفرد هستیم، گفت: موزه سینما یکی از مجموعههای فرهنگی جذاب برای اهالی سینما است که دارای فضای آموزشی، تفریحی و فرهنگی است. همانطور که میدانید سینمای کودک نیز نقش بسیار مهمی در جامعه دارد زیرا فیلمهای کودک باعث تقویت خلاقیت، افزایش قدرت حل مسئله و باعث رشد و توسعه اجتماعی میشود.
وی ادامه داد: امروز همزمان با نیمه شعبان برای رونمایی و جانمایی پرچم متبرک به حرم حضرت علی (ع) و همچنین اهداء «درنای ساداکو» دور هم جمع شدیم.
در ادامه این مراسم احمد میرعلایی، مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی، گفت: در دوره بیست و پنجم تا بیست و هفتم جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، دبیر این رویداد فرهنگی بودم. یادم میآید دوره بیست و پنجم جشنواره فیلم کودک و نوجوان همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) شده بود. به همین دلیل با عتبه آستان مقدس حضرت امیرالمومنین (ع) در نجف صحبتهایی صورت گرفت تا پرچمی که مدتها در گنبد حضرت امیرالمومنین (ع) بود ،به سینمای ایران اهدا شود.
میرعلایی با بیان اینکه قصد ما این بود که پرچم را به نمایندگی از سینمای ایران بگیریم ، افزود: در راستای اینکار خانم فریبا کوثری در کشورعراق حاضر شدند و به نمایندگی از سینمای ایران پرچم را از مسئولین بارگاه حضرت علی(ع) تحویل گرفت و در سال 1391 همزمان با افتتاحیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان طی مراسم معنوی بسیار باشکوهی آنرا به اهتزاز درآوردیم.
این مدیر فرهنگی بیان داشت: این پرچم در طول این سالها امانتی نزد ما بود و با توجه به اینکه متعلق به همه جامعه هنری بود تصمیم گرفته شد تا آن را به موزه سینما اهدا کنیم. این پرچم در سال های گذشته در روز تشیع شهدای غواص و مناسبتهای دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت. برکت نام حضرت علی(ع) در آنسال به گونهای بود که کودکان کل نوار کمربند شهرهای ایران در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان شریک شدند و قرار بر این شد که جشنواره دو هفته زودتر در روستاهای ایران و توسط کاروانهایی برگزار شود.
میرعلایی افزود: در این کاروانها، کالاهای فرهنگی درجه یک به همراه سینمای سیار به روستاها برده شد و فیلمها به نمایش درآمدند و طی سالهای بعد هم این روند ادامه پیدا کرد. در سال اول، این اتفاق را با نام مبارک حضرت علی(ع) رقم زدیم و جشنواره در سال بعد به نام فاطمه زهرا(س) نامگذاری شد. در آن جشنواره، هفت خشت آماده شد و هفت هنرمند اعلام آمادگی کردند تا به نیت هنرمندان در ساخت حرم حضرت فاطمه زهرا (ع) در بقیع پیشگام شوند و آنها را به روی صحنه آوردند. سال بعد از آن نیز، این رویداد به نام رسول اکرم(ص) نامگذاری شد و پرچمی منقوش به نام ایشان آماده شد.
میرعلایی با بیان اینکه در همان سال سفری به ژاپن داشته است، گفت: یادم می آید زمانی بود که آمریکاییها هیروشیما را بمباران کرده بودند و کل این شهر نابود شده بود. «ساداکو» کودکی در ژاپن بود و زمانی که به مدرسه میرود، در مسابقه دومیدانی شرکت میکند و بر اثر عواقب ناشی از تشعشعات به زمین میخورد و بیماری او روز به روز شدت بیشتری میگیرد. درنا یکی از پرندههای افسانهای کشور ژاپن است به همین دلیل مادر ساداکو به او میگوید اگر با استفاده از اریگامی، هزار درنا درست کنی خداوند تو را شفا میدهد. این بچه به عشق خداوند دست به کار ساخت درناهای کاغذی میشود.
احمد میرعلایی خاطرنشان کرد: این درنا یکی از همان هزار درنایی است که ساداکو درست کرده است (که متاسفانه در نهایت ساداکو فوت میکند.) بعدها بنیاد ساداکو تشکیل شد و در آن درناهای ساخته شده توسط این کودک ، با نهایت دقت و حساسیت به عنوان یک سرمایه ملی در کشور ژاپن حفظ میشوند. کشور ژاپن مراقبت ویژهای از این درناها انجام میدهد و معمولا آنها را به هر کشوری هدیه نمیدهد. تنها دو عدد از این درناها در کشور آمریکا و سوئد نگهداری میشود. بنا به دعوتی که جشنواره فیلم کودک و نوجوان از بنیاد ساداکو انجام داده بود و طی بررسیهای مختلف که ایران را به عنوان کشوری صلح طلب دانستند درنای ساداکو را به ایران هدیه دادند و در همان سال طی بازدیدی که از موزه سینما داشتند درخواستشان این بود که این درنای با اهمیت در موزه سینما نگهداری شود.
این مدیر فرهنگی همچنین گفت: نکته مهم این است که آن سال جشنواره فیلم کودک و نوجوان به حمایت از کودکان درگیر جنگ نامگذاری شده است.
محمدی عضو هیات مدیره موزه سینما در پایان بیان داشت: حمایت کودکان موضوعی مهمی است و جانمایی این درناها میتواند شروع برنامهای برای کودکان، حمایت از صلح و مخالفت با جنگ باشد.
گفتنی است در این مراسم یک عدد درنای اصل ساداکو ، یک عدد ماکت درنای فلزی، دو عدد تندیس جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، نشانهای جشنواره کودک و نوجوان توسط احمد میرعلایی به موزه سینما اهداء شد که به زودی در اتاق کودک و نوجوان موزه سینما در معرض دید برای کودکان و بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت. همچنین پرچم متبرک به گنبد امیرالمومنین (ع) که به موزه سینما اهدا شده بود در این مراسم رونمایی و در اتاق دفاع مقدس قرار گرفت.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/02/Untitled-2.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-02-27 11:43:362024-02-27 11:49:32اهتزاز «درنای ساداکو» در موزه سینمای ایران
یک قطعه درنای ساداکو طی مراسمی به موزه سینمای ایران اهدا خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، مهرماه سال ۹۲ یک قطعه درنای دست ساز ساداکو به احمد میرعلایی دبیر بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان توسط رئیس بنیاد ساداکو اهدا شده بود که با هماهنگی های صورت گرفته توسط مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما قرار است این درنا به نشانه صلح و دوستی به موزه سینما اهدا و در اتاق کودکان و نوجوانان قرار گیرد.
ساداكو ساساكی نام دختر نوجوان ساكن شهر جنگ زده هیروشیما در ژاپن است كه پس از بمباران اتمی به دلیل تشعشعات اتمی مبتلا به سرطان خون شد.
او در سن ۱۲ سالگی افسانه درناهای كاغذی را می شنود كه در این افسانه گفته می شود اگر كسی هزار درنای كاغذی بسازد خدایان یك آرزوی او را برآورده می كنند و بدین سبب تصمیم به ساخت درناهای كاغذی می گیرد، اما پیش از مرگ، تنها ۶۴۴ درنا را با تا كردن كاغذ ساخت.
نام ساداكو به دلیل ساخت این درناهای كاغذی به عنوان نماد دوستی و صلح شناخته میشود.
در این مراسم ویژه که روز دوشنبه هفتم اسفندماه ساعت ۱۶ در سالن فردوس موزه سینما برگزار می شود، پرچم متبرک حرم حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) که در روز ولادت امام علی ( علیه السلام) به موزه سینما اهدا شده بود، توسط احمد میرعلایی رونمایی می شود و فریبا کوثری که به نمایندگی از سیتمایی ایران این پرچم را در عراق دریافت کرده بود توضیحاتی ارائه خواهد کرد.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/02/Untitled-1.jpg9051280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-02-21 09:32:052024-02-21 09:32:25درنای ساداکو به موزه سینما اهدا میشود
کارگاه « فن بیان در سینما» در موزه سینما برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، در ادامه برگزاری دورههای تخصصی ، کارگاه یک روزه فن بیان در سینما با حضور ژرژ پطروسی برگزار میشود.
این کارگاه روز چهارشنبه ساعت ۱۵ در سالن فردوس موزه سینما برگزار خواهد شد و «ژرژ پطروسی» دوبلور و مدیر دوبلاژ با سابقه درباره مباحثی همچون شیوه بیان صحیح، تفاوت گویندگی و دوبله ، تربیت صدا، خوب صحبت کردن و … نکاتی را آموزش خواهد داد.
علاقمندان برای شرکت در این کارگاه تخصصی تخصصی میتوانند به سایت clubmuseum.ir مراجعه کنند.
« ژرژ یطروسی» گویندگی بهجای کاراکتر رابین هود در کارتون رابین هود، (منصور والامقام) در هزاردستان، مستر فرحان (علی نصیریان) در ناخدا خورشید، اشعث کندی (انوشیروان ارجمند) در امام علی و عبدالله نصرانی (علیرضا شجاع نوری) در روز واقعه ، سریال کوچک جنگلی (جمشید گرگین)، سریال تنهاترین سردار (ابوالفضل پورعرب)، سریال هفت سنگ (اصغر همت)، مختارنامه (محمد صادقی)، از کارهای بهیادماندنی وی محسوب میشوند.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/02/george-petrosi-avatar.jpeg600600ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-02-20 10:48:132024-02-20 10:48:13کارگاه فن بیان در سینما توسط « ژرژ پطروسی»
«دانیل دانیلیان »معاون وزیر علوم، آموزش، فرهنگ و علوم جمهوری ارمنستان و «علیرضا اسماعیلی» مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی کشور در موزه سینمای ایران
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/02/1.jpg1280598ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-02-11 14:29:202024-02-11 14:29:20«دانیل دانیلیان »معاون وزیر علوم، آموزش، فرهنگ و علوم جمهوری ارمنستان
مستند « مرثیه گمشده» ساخته زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما نمایش داده می شود.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، در ادامه نمایش های ویژه فیلم های مستند در موزه سینما تحت عنوان «شب های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند فیلم «مرثیه گمشده» بر روی پرده سالن فردوس موزه سینما می رود.
در ششمین نشست شب های مستند که روز سه شنبه ۲۴ بهمن ساعت ۱۷ برگزار می شود، علی لقمانی مستندساز و فیلمبردار پیشکسوت سینما درباره فیلم صحبت خواهند کرد.
این مستند درباره مهاجرت لهستانی ها به ایران طی سالهای جنگ جهانی دوم است.
موزه سینما همزمان با زادروز ” جمال شورجه” بخش هایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این کارگردان پیشکسوت سینما را منتشر کرده است که در زیر می خوانید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، جمال شورجه با بیان اینکه من از دوران کودکی به سینما علاقهمند بوده و برخی از فیلمها را بارها می دیده است، گفت: به دلیل شغل پدرم به تهران مهاجرت کردیم . آن زمان سینمایی در انتهای خیابان رودکی وجود داشت که همراه برادر بزرگترم برای دیدن فیلم به آنجا میرفتیم.
وی ادامه داد: من پیش از انقلاب به دانشگاه رفتم و در رشته گرافیک تحصیل کردم. سپس وارد انجمن اسلامی شده و در آنجا با بچههای مذهبی دانشگاه آشنا شدم و زمانی که حضرت امام وارد ایران شدند، اکثر نقاشیهای پلاکاردها را ما نقاشی و خطاطی کرده بودیم.
شورجه خاطرنشان کرد: یادم می آید فراخوانی از سوی مدرسه عالی شهید مطهری منتشر شد که طی آن دانشجویان میتوانستند در رشته فیلمسازی تحصیل کنند و ما در رشته هنری تحصیل میکردیم و علاقهمند به سینما شدیم. حدود صد نفر از انجمنهای اسلامی در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی به تحصیل پرداختیم و سپس یه باغ فردوس آمدیم.
وی با اشاره به فیلم شب دهم گفت: هم زمان با فیلم «شب دهم» روی سوژه عباس دوران در نیروی هوایی کار میکردیم. آن زمان معتقد بودم ساخت فیلم درباره زندگی او برای من زود است و ساخت فیلمی به نام «دایره سرخ» برای کارگردانی به من پیشنهاد شد و فکر کردم فرصت خوبی برای آن است تا خودم را محک بزنم.
شورجه بیان داشت: فکر میکنم هنوز نتوانستم دیدگاههای اسلامی خودم را از طریق سینما به مردم القا کنم. ما با دیدگاه امام خمینی وارد سینما شدیم. ایشان در بدو ورود خود به ایران در بهشت زهرا گفتند ما با سینما مخالف نیستیم، بلکه با فحشا مخالفیم.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/02/Untitled.jpg8571280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-02-11 13:43:542024-02-11 13:48:07گفتگویی که موزه سینما همزمان با زادروز «جمال شورجه» منتشر کرد
کارگاه « قاب بندی فیلم؛ نقش بنیادین قاب بندی تصویر در فیلم»با حضور «عزیز ژان باکیف» فیلمبردار از کشور قزاقستان در موزه سینما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، «عزیز ژان باکیف» فیلمبردار از کشور قزاقستان و عضو هیات داوران بخش سینمای آسیا در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: اولین موضوع مهم در فیلمسازی «عشق» است و همه عوامل سینما اعم از کارگردان، بازیگر، فیلمبردار، طراح صحنه و لباس، و … باید به آن توجه جدی داشته باشند.
وی ادامه داد: همه فیلمسازان باید بدانند ترکیب بندی در سینما روشی است که با درنظر گرفتن چند ابزار بوجود می آید. موضوعی که فیلمسازان جوان اغلب از ما میپرسید این است در اولین مواجهه در سر صحنه باید چگونه برخورد کنند.
«عزیز ژان باکیف» بیان داشت: کاری که سینمای مدرن انجام میدهد این است که مخاطب متوجه میشود که موضوعات مورد علاقهاش را میتواند بر روی پرده ببیند.
وی با بیان اینکه ماهیت سینما خیال پردازی است، گفت: فیلمسازان در سینما سعی دارند از طریق اشکال مختلف خیالهایشان را به تصویر بکشند.
وی با بیان اینکه مساله مهم دیگر زمان است، گفت: یکی از کارگردانهایی که در سینما درباره زمان بسیار پژوهش کرد «تارکوفسکی» است زیرا ترکیب بندی در فرآیند فیلمسازی برای او بسیار مهم بود و زمانیکه شرایط مناسبی برای این امر بوجود آید فیلمساز برای بیان آنچه در ذهنش است، راحتتر عمل میکند.
این فیلمبردار قزاقستانی خاطرنشان کرد: مساله این است که کارگردانها همیشه به مخاطب فکر می کنند؛ اینکه آیا مخاطب حرفشان را درک می کند؟ من معتقدم هیچ وقت آنطور که فیلمسازان میخواهند اتفاق نخواهد افتاد زیرا مخاطبان اغلب به دنبال چیزیهایی هستند که خودشان می خواهند و مورد علاقه شان است.
«عزیز ژان باکیف» با بیان اینکه دیدگاههای افراد متفاوت است، گفت: فرض کنید در یک سالن 350 نفر نشستند و فیلم شما را میبینند قطعا هر کدام از این افراد نگاهشان نسبت به فیلم متفاوت خواهد بود.
وی ادامه داد: من به عنوان فیلمبردار سینما را به هنری و تجاری تقسیم نمیکنم زیرا معتقدم سرگرمی و هنر باهم سینما را تشکیل میدهند و سینما برای من فراتر از داستان است و معتقدم سینما از تصاویری تشکیل شده که ما درکنار هم قرار میدهیم تا به هدفمان برسیم.
«عزیز ژان باکیف» با مقایسه سینما و ادبیات گفت: در سینما تنها نیاز به یک شات داریم درحالیکه در ادبیات باید حداقل 7 یا 8 صفحه بنویسیم تا بتوانیم مفهوم اصلی را بیان کنیم.
وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم زمانیکه خودمان را درگیر مردم و مخاطب میکنیم بیشتر جنبه سرگرمی را درنظر گرفتهایم و با نگاه متفاوتتری به آن مینگریم.
«عزیز ژان باکیف» ادامه داد: از نظر من ترکیب بندی منبع نیست بلکه یک روش است و ترکیب بندی شامل نور، رنگ، فضا و ساختمان است که از جنبه نظری میتوانیم برای آنها سلسه مراتبی را درنظر بگیریم. اشتباه اغلب فیلمسازان این است که اغلب به دنبال ترکیب بندی میگردند درحالیکه باید بتوانند خودشان آن را بسازند و در این صورت تبدیل به فیلمساز موفقی خواهند شد.
وی با بیان اینکه کار اصلی فیلمسازان صحبت کردن درباره داستان فیلم است، افزود: یک فیلمساز باید بداند که چگونه با استفاده از نور و رنگ بتواند صحنه را بسازد.
«عزیز ژان باکیف» با بیان اینکه یک فیلمبردار خوب می تواند کارگردان را نجات بدهد، بیان داشت: قطعا اگر در پروژه سینمایی فیلمبردار خوب وجود نداشته باشد برای پیداکردن لوکیشن به مشکل برمیخورید. آنچه مسلم و واضح است فرآیند خلاقانه با آرامش صورت میگیرد و یک هنرمند نباید در زمان خلق یک اثر هنری رنج بکشد.
وی بیان داشت: دیدگاه کارگردان نسبت به یک صحنه خاص اهمیت دارد و قطعا نوع ژانر در اولویتهای بعدی قرار می گیرد.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/02/10.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-02-10 14:12:152024-02-11 14:55:15«عزیز ژان باکیف» فیلمبردار قزاقستانی: هنرمند نباید در زمان خلق یک اثر هنری رنج بکشد