چهارمین دوره اعطای نشان عالی خورشید برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، چهارمین دوره اعطای نشان عالی خورشید پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با همکاری موزه سینما در سالن فردوس این مجموعه فرهنگی برگزار خواهد شد و با نظر هیات امنا، در این دوره نشان عالی خورشید به ارد عطارپور تهیهکننده و کارگردان نامدار سینمای مستند ایران تعلق خواهد گرفت.
مراسم اعطای نشان عالی خورشید که نخستین دوره آن در ۱۳۹۹ برگزار شد همه ساله اردیبهشت ماه، از سوی هیات امنای این نشان و انجمن صنفی تهیهکنندکان سینمای مستند به اشخاصی که در رشد و اعتلای تهیهکنندکی فیلم مستند تاثیرگذار بودهاند اعطا میشود.
مرتضی رزاق کریمی، رامین حیدری فاروقی و سعید رشتیان دریافت کنندگان این نشان عالی در سه دور گذشته بودهاند.
مراسم امسال اعطای نشان با حضور بزرگان و نخبگان سینمای مستند کشور و علاقهمندان فیلم مستند روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ الی ۱۹ در سالن فردوس موزه سینما واقع در باغ فردوس برگزار خواهد شد.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/05/خورشید.jpg10341477ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-05-14 12:41:442024-05-14 12:41:44«ارد عطارپور» چهارمین نشان عالی خورشید را دریافت خواهد کرد
نسخه اصلاح و مرمت شده فیلم سینمایی «بودن یا نبودن» ساخته کیانوش عیاری در موزه سینما نمایش داده میشود.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، موزه سینما با همکاری فیلمخانه ملی ایران نسخه اصلاح و مرمت شده فیلم سینمایی «بودن یا نبودن» را نمایش میدهد.
این فیلم ساعت 17روز 26 اردیبهشت در سالن فردوس موزه سینما نمایش داده می شود و بعد از نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی این اثر با حضور مهرزاد دانش ، شادمهر راستین و محمود گبرلو برگزار میشود.
زنده یاد عسل بدیعی ، فرهاد شریفی، حسین ایلبیگی، کتایون جهانگیری، نورعلی لطفی، مریم بوبانی، رضا فیاضی، لوریک میناسیان در این فیلم نقش آفرینی داشته اند.
«بودن یا نبودن» درباره دختر جوانی بنام آنیک است نیاز شدید به پیوند قلب دارد. او به همراه پزشکش به بیمارستانی میروند که پسر جوانی بنام امیر که در شب ازدواجش طی نزاعی دچار مرگ مغزی شده را به آنجا آوردهاند. از آنجا که خانواده امیر وی را زنده میپندارند تلاشهای دکتر برای راضی کردن آنها به پیوند به نتیجه نمیرسد. همزمان پدر دختری بنام معصومه که او نیز به قلب نیاز دارد ولی مانند آنیک وضعیتش حاد نیست سعی میکند با پرداخت پول به خانواده امیر آنها را راضی کند که او نیز موفق نمیشود و …
ورود در این برنامه برای علاقمندان آزاد است.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/05/بودن-یا-نبودن1.jpg13551599ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-05-14 10:34:302024-05-14 10:35:24نقد و بررسی «بودن یا نبودن» با حضور دانش و راستین در موزه سینما
برنامه نمایش و نشست تخصصی فیلم «شبح کژدم» با حضور کیانوش عیاری کارگردان فیلم، محمود گبرلو مدیر نشست، حسن رضایی بازیگر، جواد طوسی و عزیزالله حاجی مشهدی منتقد سینما در موزه سینمای ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، محمود گبرلو در ابتدای این نشست گفت: سی و هفت سال پیش یک فیلمساز برجسته و فرهیخته با ساخت فیلم «شبح کژدم» مردم ایران را با مفهوم متفاوتی از سینما آشنا کرد.
فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
در ادامه جواد طوسی بیان داشت: سینمای آزاد باعث شدن تا مهرداد تدین، ناصر غلامرضایی، محمدعلی نجفی و زاون قوکاسیان در سینمای ایران شناخته شوند. نوع مواجهه دوربین و نوع دغدغه فیلمساز جوان در این اثر کاملا مشخص است. آن زمان عیاری به دنبال سکوی پرتاب در سینمای حرفهای بوده است. در مقایسه تطبیقی، نوع کار رئالیستی کیانوش عیاری در اهواز با مهرداد تدین در مشهد تفاوت دارد.
وی ادامه داد: به بهانه فیلم «شبح کژدم» میتوان نوعی خوانش تاریخی از دوران سپری شده را صورت داد. عیاری هوشمندانه به سراغ حسن رضایی رفته و شمایلی متفاوت از او را ارائه داده است تا آنجا که شکل ارائه و بازی سینما در سینما میتواند بیانی سهل و ممتنع ایجاد کند. در فیلم نوعی بازی با موسیقی و زبان سینما انجام میشود. فیلم دارای تنوع لوکیشن و میزانسن است و در این فضای فشرده و متراکم، تقطیع زیادی صورت گرفته است. «شبح کژدم» از جنبههای مختلف قابل بررسی است و هر فردی به فراخور سلیقه خود میتواند با آن ارتباط برقرار کند.
طوسی افزود: بیان مفاهیم به عنوان جملات قصار در فیلمهای عیاری وجود ندارد. برای او انسان اهمیتی ازلی ابدی دارد. واقع گرایی در سینمای عیاری در مقایسه با واقعگرایی در سینمای فیلمسازی از جمله کیارستمی بسیار متفاوت است. بازی با تخیل و واقعیت در سرتاسر فیلمهای او وجود دارد. عیاری در فیلمهای خود از آثار مختلف ایرانی و خارجی عبور کرده و در عین حال نگاه مستقل خود را حفظ میکند و فیلمهای او شامل حدیث نفسی شخصی هستند. در فیلم «سفره ایرانی» او با یک نگاه بکر و نو، موضوع بحران اقتصادی را به عنوان موضوع محوری مطرح میکند. در مجموعه «روزگار قریب» نیز عیاری نگاه واقع بینانهای دارد و در عین ادای دین به یک شخصیت ملی، سینمای مستند داستانی مرتبط به خود را نیز پیگیری میکند.
این منتقد خاطر نشان کرد: «آبادانیها» صرفا ادای دین به نئورئالیسم ایتالیا نیست و در واقع شامل ناتورالیسم و رئالیسم موجود در سینمای شخصی فیلمساز است.
طوسی با بیان اینکه «شبح کژدم» یکی از موفقترین فیلمهای کارنامه عیاری به شمار میرود، ادامه داد: فیلمساز به شکلی منصافه دو شخصیت فیلم را به نمایش میگذارد. عیاری یک فیلمساز امروزی است که به مضمون گرایی صرف روی نمیآورد. او اجتماعی نگری خود را به اثر الصاق نمیکند و چنین موضوعاتی در لایههای زیرین آثارش به چشم میخورد.
سینمای ایران دیگر هنرمندی همچون عیاری را به خود نخواهد دید
حسن رضایی بازیگر فیلم «شبح کژدم» نیز گفت: این فیلم با مشکلات زیادی ساخته شد و عیاری همگی آنها را تاب آورد. زمانی که برای اولین بار این فیلمساز را دیدم، او به دفتر ما آمد و خود را معرفی کرد و گفت که قصهای دارم و میخواهم که شما در آن بازی کنید. به عیاری گفتم من برای صدابرداری سر صحنه مناسب نیستم اما او همچنان مشتاق همکاری بود و بر این موضوع اصرار داشت. من تا آن زمان صدابرداری سر صحنه را قبول نداشتم. کیانوش عیاری گفت که این اتفاق قرار است برای اولین بار در سینمای ایران اتفاق بیفتند. من علاقهای به حضور در این فیلم نداشتم اما عیاری از شبی در دوران نوجوانی خود در سال ۱۳۴۷ گفت که از نیمه شب تا هنگام صبح سر صحنه فیلم «صخره سیاه» که در اهواز فیلمبرداری میشد حضور داشته و تمام مدت بازی من را تماشا میکرده است. آنجا بود که فهمیدم او بسیار به سینما علاقهمند است و پیشنهادش را پذیرفتم.
شبح کژدم برای من یک تولد بود
رضایی بیان داشت: سینمای ایران دیگر هیچ گاه مانند عیاری را به خود نخواهد دید. او دارای موجودیتی منحصر به فرد است. زمانی که «شبح کژدم» را بازی کردم، حضور در بیش از ۱۷۰ فیلم را در کارنامه داشتم و با فیلمسازان مختلفی کار کرده بودم اما هیچگاه مانند او ندیدم. عیاری برای من در حکم یک اسطوره است و این افتخار را داشتم تا در پنج فیلم با او همکاری کنم. سینمای این کارگردان در حکم یک دانشگاه برای افراد تازه کار است. کیانوش عیاری از هر لحاظ یک انسان بینظیر بوده و دارای ادب و اخلاق حرفهای است.
رضایی عنوان کرد: «شبح کژدم» برای من یک تولد بود و با فیلم «آبادانیها» این تولد برای من کامل شد و بسیار به این دو اثر علاقه دارم. «شبح کژدم» اثری طاقت فرسا بود و روند فیلمبرداری آن بسیار طولانی شد. من تا کنون با ۱۵۰ کارگردان کار کردهام و ریزه کارییهای که عیاری به کار میبرد را تاکنون از فرد دیگری ندیدم.
عیاری از تصنع بیزار است
عزیزالله حاجی مشهدی نیز در بخش ابتدایی صحبتهای خود گفت: بسیار خوشحالم که در موزه سینما از یک کارگردان صاحب سبک تقدیر شد.
وی ادامه داد: فیلم « شبح کژدم » اثری نوآورانه و خلاق است. کنایهها و اشارههای عیاری در فیلم از قول کاراکتر مجید شنیدنی است. این فیلمساز برخواسته از جریان سینمای آزاد در دهه چهل است. تلویزیون در آن سالها بیشترین لطف را به سینمای تجربی و آزاد داشت عیاری از دل چنین سینمایی ظهور کرد و بعدها در سال ۵۸ اثر متفاوت و بینظیر «تازه نفسها» را کارگردانی میکند.
این منتقد افزود: «شبح کژدم» سومین فیلم حرفهای او محسوب میشود. این فیلم و مجموعه آثار او دارای ویژگیهای فنی و هنری فراوانی هستند. فیلمی که امروز دیدیم، برخلاف عادت جریان سینمای ایران در آن دوران ساخته شده است. اولین ویژگی عیاری، ساختارشکنی در نگارش فیلمنامه و مقوله ترکیب بندی است.
وی ادامه داد: «شبح کژدم» یک فیلم کالت بوده و دارای نوآوریهای فراوانی است که در زمان خود درک نشد. این اثر نگاه دوران آغازین جریان نئوربالسم را دنبال میکند و به فضای جامعه و عمق اجتماع میپردازد. من معتقدم این اثر نوعی درآمیختگی میان واقعیت و خیال است.
حاجی مشهدی نیز بیان کرد: عیاری در حوزه فیلمنامه، کارگردانی و بازی گرفتن در تمام آثارش تلاش میکند تا به صورت کنایی و در پرده حرف بزند. او اصرار به شفافیت دارد. همچنین سادگی در عین زیبایی، در تمام فیلمهای آقای عیاری از جمله «شبح کژدم» دیده میشود. در فیلم کاتها و حرکات دوربین ساده و نرم هستند. فیلم دارای تحرک لازم درونی است و همه بازیگران در خدمت فیلم هستند.
این منتقد ادامه داد: یکی از شگردهای دیگرعیاری در تمام فیلمهای او این است که او از تصنع بیزار است و کارهایش به اصل طبیعت و زندگی نزدیک است. اما در عین حال، مخاطبان خاص را هم راضی نگه میدارد. یکی از افرادی که کمتر در سینما قدر دیده است کیانوش عیاری است. امثال عیاری سرمایه ملی هستند و باید مورد توجه قرار گیرند. «شبح کژدم» نشان میدهد که با یک کارگردان هوشمند و قانونمند طرف هستیم که هیچ چیز در آثار او بیعلت نیست.
حاجی مشهدی خاطر نشان کرد: در فیلم هرچیزی درست بر سر جای خود قرار دارد. یکی از هنرهای کیانوش عیاری، تدوین هنرمندانه آثارش است و فیلمسازان دیگری هم از این ویژگی او استفاده کردهاند. تدوین این اثر بسیار هوشمندانه و خلاقانه صورت گرفته است. عیاری از پرگویی کلامی، بصری و شنیداری بیزار بوده و دلبسته مکتب نوپدید مینیمالیسم است که سابقه دیرینهای در شعر فارسی و دوبیتی های آن دارد. نگاه کمینه گرا عیاری در تمام فیلمهای او وجود دارد و این مسئله را به وسیله تدوین به مخاطبان آثارش ارائه میدهد. کیانوش عیاری یک فیلمساز مولف است.
در ادامه کیانوش عیاری کارگردان فیلم «شبح کژدم» گفت: «آبادانیها» سومین فیلم من بود که حسن رضایی در آن حضور داشت. او در جشنواره فیلم لوکارنو که از رویدادهای معتبر سینمایی به شمار میرود برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد، اما رئیس این جشنواره میخواست تا یک ایتالیایی جایزه بگیرد و زمانی که اعضای هیئت داوران در این زمینه مقاومت کردند، جایزه آن بخش به هیچکس اهدا نشد. در آن مقطع اگر رضایی تندیس را به دست میآورد در واقع بهترین جایزهای بود که یک بازیگر ایرانی تا آن زمان گرفته بود اما از او دریغ شد.
در بازی گرفتن ترفندهای مختص خودم را دارم
وی در پاسخ به گبرلو مدیر نشست درباره چگونگی هدایت بازیگران در آثارش گفت: من استعدادی در زمینه بازی گرفتن از بازیگران ندارم اما دارای ترفند مختص به خود هستم. من از بازیگر میخواهم تا هیچ وقت قدرت و توانش در بازیگری دیده نشود، چراکه در اینصورت بازی بدی اتفاق میافتد. من از بازیگران با قاطعیت میخواهم که تنها آنچه را که لازم است ایفا کنند. بازیگر ایدهآل من در تاریخ سینما، «جان وین» است است و او الگویی برای شاگردان من در سینما است. بسیاری از بازیگران قدرتمند، بازی خود را به شکل بیرونی نشان میدهد و این اتفاق از نظر من ارزشی ندارد.البته ممکن است بازیگران در روزهای اول قدرتنمایی کنند تا ما با توان آنها آشنا شویم. قدرت هنر و تجربه بازیگر نباید در فیلم دیده شود و این اصل را در تمام آثارم رعایت کردم. عیاری با بیان اینکه هنگام نوشتن سناریو نیز تلاش میکنم تا خودنمایی صورت نگیرد، بیان داشت: بازیگران دیالوگهای پرمغز و هنری را دوست دارند اما من مطابق با طریقه صحبت کردن عادی مردم برای هر صحنه دیالوگ مینویسم. همه بازیگرانی که در فیلمهای من حاضر بودند، بازی خوبی از خود ارائه کردهاند. در سریال «روزگار قریب»، مهدی هاشمی میگفت که در این اثر حتی بازیگران سیاهی لشگر نیز از او بهتر بازی میکنند اما به عقیده من تفاوتی میان بازیگران با سواد و بیسواد وجود ندارد. برای مثال، در فیلم «سفره ایرانی» زنان روستایی با سن بالا که بدون سواد بودند بازیهای درخشانی از خود ارائه کردند.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/05/3-1.jpg899720ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-05-14 10:07:052024-05-14 10:07:05قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
نسخه اصلاح و مرمت شده فیلم سینمایی «بیدارشو آرزو» ساخته کیانوش عیاری در موزه سینما نمایش داده میشود.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، موزه سینما با همکاری فیلمخانه ملی ایران نسخه اصلاح و مرمت شده فیلم سینمایی «بیدارشو آرزو» را نمایش میدهد.
این فیلم ساعت ۱۷ روز ۲۵ اردیبهشت در سالن فردوس موزه سینما نمایش داده می شود و بعد از نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی این اثر با حضور آنتونیا شرکا، مهرداد غفارزاده و محمود گبرلو ( مدیر نشست) برگزار میشود.
بهناز جعفری، مهران رجبی، مهدی جعفری، محمدحسین اکبری و … در این فیلم نقش آفرینی داشته اند.
«بیدارشو آرزو» داستان آموزگار جوان روستایی در حاشیه شهر بم را روایت می کند که پس از بیرون آمدن از زیر آوار پی می برد همکارش جان سپرده است. او به سوی شهر راه میافتد تا برای اهالی کمک بیاورد، اما…
ورود در این برنامه برای علاقمندان آزاد است.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/05/1350-1.jpg10851280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-05-13 14:45:532024-05-13 14:45:53نقد و بررسی «بیدارشو آرزو» با حضور شرکا، غفارزاده و گبرلو در موزه سینما
سومین فیلمواره چشم هفتم در میراث به مناسبت هفته موزه و میراث فرهنگی و با همکاری ایکوم ایران و موزه سینما برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، مرجان حاجی رحیمی، دبیر فیلمواره چشم هفتم در میراث گفت: فیلمواره چشم هفتم در میراث در دو سال گذشته فقط به ویدیوهای خبری اختصاص داشت اما امسال ویدیوهای مستند با موضوع موزه و میراث نیز به آن اضافه شده است.
وی ادانه داد: هدف از برگزاری این فیلمواره تشویق مستندسازان و خبرنگاران به ساخت ویدیوهای میراثی برای آشنایی بیشتر مردم با مواریث فرهنگی خود است.
حاجی رحیمی همچنین گفت: ویدیوهای پذیرفته شده به صورت ماهانه در سالن سینمای موزه سینما اکران میشود.
وی همچنین بیان داشت: علاقمندان به شرکت در سومین فیلمواره چشم هفتم در میراث میتوانند ویدیوهای خود را تا ۳۰ اردیبهشت به آدرس icom.pr.iran@gmail.com ایمیل کنند.
سومین فیلمواره چشم هفتم در میراث روز یکشنبه ششم خرداد سال ۱۴۰۳ از ساعت ۱۴ تا ۱۸ با نمایش فیلم و اهدای لوح تقدیر برگزار میشود.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/05/میراث.jpg886886ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-05-13 13:34:452024-05-13 13:34:45سومین فیلمواره چشم هفتم در میراث در موزه سینما برگزار میشود
برنامه نمایش و نشست تخصصی فیلم «آبادانیها» با حضور کیانوش عیاری کارگردان فیلم، محمود گبرلو مدیر نشست، فریدون جیرانی کارگردان و منتقد سینما، امید رضایی نویسنده و رضا رضایی روانپزشک در موزه سینما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، محمود گبرلو در ابتدای این نشست گفت:«آبادانیها» فیلمی رئال و خوش ساخت از کیانوش عیاری است که پس از سالها همچنان دیدنی است و با استقبال رو به رو میشود. خوشحالم موزه سینما مجموعه نشستهایی را برای بزرگداشت عیاری برگزار میکند که باعث شناخت و معرفی این هنرمند فرهیخته به نسل جوان میشود.
«آبادانیها»؛ فیلمی اجتماعی که به مسائل روز میپردازد
فریدون جیرانی در ابتدای صحبتهای خود گفت: فیلم «دزد دوچرخه» فیلم محبوب مهرجویی بوده و روی او تأثیر زیادی داشته است و بعد از تماشای آن، مهرجویی سینما را نوعی دیگر دید. او یک نسل پیش از عیاری است و در فیلمخانه ملی ایران فیلم را دیده بود.
وی با بیان اینکه عیاری نسخه دوبله شده اثر را سال ۵۷ مشاهده کرد، ادامه داد: اولین فیلمنامهای که در کشور چاپ شد، مربوط به «دزد دوچرخه» بود و در ابتدای آن، ابراهیم رشیدپور درباره قوانین فیلمنامه نویسی توضیحاتی ارائه کرده و در آن منحنی سناریو را شرح داده است.
جیرانی با بیان اینکه «دزد دوچرخه» فیلم محبوب دو نسل است، خاطرنشان کرد: این فیلم اثری مهم و تأثیرگذار است که تاریخ مهمی با آن همراه بوده و نئورئالیسم با آن شناخته میشود. زمانی که قدرت راست در ایتالیا به قدرت میرسد، چنین فیلمهایی را سیاه نما مینامند.
گبرلو در ادامه این نشست ابراز داشت: «آبادانیها» فیلمی اجتماعی و اقتباس شده از «دزد دوچرخه» است که به مسائل روز میپردازد. ویژگی عیاری این است که همواره پییشرو بوده است. منتقدان به مرور زمان متوجه ارزشها و تفکر جاری در فیلمهای او شدهاند. «آبادانیها» تحلیل عمیقی را میطلبد. درواقع با یک فیلم تلخ رو به رو هستیم که پایان آن به شدت امیدوار کننده است.
وی ادامه داد: فیلمهای اجتماعی آن زمان دارای یک لایه سیاسی بود و در لایه دیگر تلخیهای جامعه و مقاومت درباره آن نشان داده میشد. سوال من این است که آیا اساسا فیلمهای اجتماعی میتوانند بد باشند؟
جیرانی در پاسخ گفت: در دو دهه سینمای ایران ساخت بهترین فیلمها را تجربه کرده است. از سال ۶۲ تا ۷۲ بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران ساخته شد و بین ۷۶ تا ۸۴ نیز آثار ماندگاری مقابل دوربین رفت. این موضوع که نسل سوم سینماگران ایرانی تنها از دل سینمای آزاد بیرون آمدند، امری غلط است. نسل سوم از دل دانشکده هنرهای زیبا و دراماتیک و تفکر روشنفکری پدید آمد. سینمای آزاد جریانی بود که اعضای آن بخشی از نسل سوم سینماگران ایرانی را تشکیل داده است. نسل سوم از دل تحولات دهه شصت بیرون میآید و از اواسط دهه شصت سینمای اجتماعی شکل میگیرد.
این فیلمساز افزود: «آبادانیها» در کنار «از کرخه تا راین»، «سارا» و «یک بار برای همیشه» نمایش داده شد که در واقع این آثار، واکنش به تغییراتی بودند که در جهان رخ داد و در نتیجه آن جریان چپ فروپاشید. به همین دلیل فیلمسازان متفکر به این سمت و سو میروند. کیمیایی با «دندان مار» و عیاری با «آبادانیها» سماجت کرده و موضوع عدالت اجتماعی را در سینما پیگیری کردند. اولین فردی که قدم در مسیر تغییر میگذارد، عباس کیارستمی است که با فیلم «خانه دوست کجاست» این اتفاق را به وجود میآورد. «آبادانیها» آخرین تلاش از نسلی است که میخواهد عدالت اجتماعی را وارد سینما کند. کیانوش عیاری در چگونگی بیان زبان سینمایی و تحول آن نقش ویژهای داشته است.
جیرانی ادامه داد: نقش بچه در فیلم «دزد دوچرخه» بسیار مهم است. زمانی که پدر از مشکلات صحبت میکند، پسر از غذا خوردن امتناع میکند. در صورتی که قشر مرفه با اشتها غذا میخورند. در فیلم عیاری نیز پسربچه نقش بسیار مهمی دارد.
«آبادانیها» یک سند تاریخی و اثری انسانی است
رضا رضایی روانپزشک در ادامه نشست بیان کرد: از دید من «آبادانیها» به دلیل نوع شخصیت شخصیت پردازی شخصیت برنا، در مرتبهای بالاتر از «دزد دوچرخه» قرار دارد. فیلم با شخصیت برنا آغاز شده و با آن به اتمام میرسد، در صورتی که او تحول و بلوغی اساسی را تجربه کرده است. یکی از ویژگیهای مهم اثر در این است که با وجود پردیالوگ بودن آن، اگر یک فرد خارجی که فارسی نمیداند هم آن را ببیند متوجه داستان میشود و این یک معجزه تصویری است. سینما یعنی فضاسازی و مخاطب باید خود را در فضا احساس کند. «آبادانیها» یک سند تاریخی و یک اثر انسانی بسیاری قوی است.
وی ادامه داد: برای یازدهمین بار است فیلم «آبادانیها» را روی پرده سینما میبینم و از نظر من این اثر، بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران است و خوشحالم که در روز تولد عیاری این فیلم به نمایش درآمد. «آبادانیها» به سبب ویژگیهایی که از آن برخوردار است، فیلمی است که حتما باید روی پرده دیده شود.
رضایی بیان داشت: عیاری اعتقاد دارد که او فیلمساز اجتماعی نیست در صورتی که همواره نگاهی موشکافانه به جامعه داشته و در آبادانی ها شاهد این موضوع هستیم. فیلم دارای میزانسنهای پیچیده بسیاری است. اجزای سکانسهای گوناگون در «آبادانیها» با دقت زیادی شکل گرفتهاند.
گبرلو در ادامه با بیان اینکه اثر عیاری به مسئله آسیب فقر در دنیای مدرن میپردازد، افزود: شخصیت اصلی این فیلم از نظر من برنا است که در واقع نشانهای از عیاری است. هدف فیلمساز در این اثر فردی است که دوربین را به دست میگیرد و نگاهی سازنده به آینده دارد.
امید رضایی نویسنده نیز بیان داشت : هر اثر هنری برای دیده شدن به خالق نیاز دارد و پس از آن، محتاج نوری است که از طرف بیننده به آن تابیده میشود. سینمای آقای عیاری همواره به دلایل مختلف به درستی دیده نشده است. بسیاری از منتقدین در زمان نمایش «آبادانیها» آن را ندیدند به همین دلیل اکران مهجوری را تجربه کرد.
وی افزود: عیاری دارای دیدی همچون یک آینه مقعر بزرگ است که سطح وسیع جامعه را میبینند و آن را در کانون فیلم خود متمرکز میکند. هنگام نمایش «آبادانیها»، علاقهای به نمایش گسترده آن وجود نداشت، اما دارای ویژگیهایی میباشد که پس از سی سال همچنان میتوان درباره صحبت کرد.
رضایی ادامه داد: عیاری به دلیل نگاه انسانی خود شخصیتهای را انتخاب میکند که بازتاب دهنده خصایل انسانی باشند.
انتخاب «آبادانیها» به عنوان دستاورد بشری برای نگهداری در موزه قطب شمال
در پایان این نشست کیانوش عیاری کارگردان فیلم گفت: «آبادانیها» در فیلم در جشنواره لوکارنو نمایش داده شد و مدیر سینماتیک پاریس فردای آن روز ضیافت شامی را به افتخار این فیلم برگزار کرد که در آن چهل نفر از سینماگران جهان حاضر بودند. ایشان در تمام مدت آن ضیافت، درباره فیلم حرف زد. وی «آبادانیها» را برتر از «دزد دوچرخه» میدانست و مهمانان حاضر نیز بر این عقیده بودند.
عیاری افزود: «دزد دوچرخه» فیلم محبوب من نیست و علاقهای به آن ندارم. اگر به سمت این فیلم آمدم به دلیل قالب آن بود. عقیده دارم انسان برای مشقت به دنیا نمیآید بلکه برای کسب لذت زاده میشود. یادم می اید یک شب سوار بر خودرویی شدم که راننده آن یک پیرمرد بود و این دغدغه در من شکل گرفت که چرا انسانها زجر میکشند. آن مرد در آن وقت شب باید نزد خانواده خود حاضر میشد. این دغدغه به مدت سه سال همراه من بود. از طرف دیگر، دزدیده شدن خودرو باجناق من باعث شد به فیلم «دزد دوچرخه» فکر کنم.
وی بیان داشت: احساس کردم «دزد دوچرخه» میتواند قالب مناسبی برای من باشد. از میان فیلمهای جریان نئورئالیسم، «رم شهر بی دفاع» اثر مورد علاقه من است. یه نظرم «دزد دوچرخه» یکی از خام دوستانهترین فیلمهای این جریان است و هیچ وقت آن را ستایش نکردم. «آبادانیها» در جشنواره لوکارنو به عنوان یکی از پنجاه فیلم برتر تاریخ سینما برای نگهداری در موزه قطب شمال انتخاب شد اما اجازه ندادند تا در آنجا نگهداری شود. انتخاب موزه در ناحیه قطب شمال برای آن است که اگر زمین نابود شد، در این مکان بخشی از تمدن بشری حفظ شود.
در این برنامه هنرمندانی چون سعید پورصمیمی، احمد امینی، حسن رضایی، جابر قاسمعلی، ناصر غلامرضایی، مهرداد غفارزاده، فخرالدین سیدی، پروین ثقه الاسلام و… حضور داشتند.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/05/7.jpg9591440ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-05-13 10:33:162024-05-13 11:03:19نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
نسخه اصلاح و مرمت شده فیلم سینمایی «شبح کژدم» ساخته کیانوش عیاری در موزه سینما نمایش داده میشود.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، موزه سینما با همکاری فیلمخانه ملی ایران نسخه اصلاح و مرمت شده فیلم سینمایی «شبح کژدم» را نمایش میدهد.
این فیلم ساعت 17 روز دوشنبه 24 اردیبهشت در سالن فردوس موزه سینما نمایش داده می شود و بعد از نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی این اثر با حضور جواد طوسی ، عزیزالله حاجی مشهدی،حسن رضایی (بازیگر فیلم) و محمود گبرلو برگزار میشود.
جهانگیر الماسی، حسن رضایی، ناصر آقایی، زنده یاد کاظم افرندنیا و … در این فیلم نقش آفرینی دارند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: محمود، فیلمساز فیلمهای هشتمیلیمتری، شیفتگی خاصی به سینمای هشتمیلیمتری دارد. او که فیلم کوتاهی به نام «شبح کژدم» ساخته است قصد دارد از فیلمنامه آن فیلمی بلند بسازد اما فقدان امکانات مانعی بر سر کار است. دوستی و رفاقت این دو پایهای است که راه داستانی را شکل میدهد…
«شبح کژدم» نخستینبار در بخش مسابقه سینمای ایران پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
ورود در این برنامه برای علاقمندان آزاد است.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/05/شبح.jpg10851280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-05-12 13:34:512024-05-12 14:38:56نقد و بررسی «شبح کژدم» با حضور طوسی، حاجی مشهدی، رضایی و گبرلو در موزه سینما
موزه سینما همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و با همکاری فیلمخانه ملی ايران بخش هایی از یکی از مهم ترین آثار تاریخ سینمای ایران به نام «فردوسی» را نمایش میدهد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، نسخه مرمت شده فیلم «فردوسی» که توسط فیلمخانه ملی ایران ترمیم و بازسازی شده روز سه شنبه 25 اردیبهشت ماه ساعت 15 در سالن فردوس موزه سینما به نمایش در خواهد آمد .
فیلم سینمایی «فردوسی» ساخته «عبدالحسین سپنتا» و تهیهکنندگی «اردشیر ایرانی» محصول سال ۱۳۱۳ است که در حدود ۲۰ دقیقه از این فیلم برای علاقمندان سینما نمایش داده خواهد شد.
«عبدالحسین سپنتا» پس از ساختن فیلم«دختر لُر» فیلم «فردوسی» را در سال ۱۳۱۳ کلید زد و بدین ترتیب فیلم «فردوسی» ششمین فیلم تاریخ سینمای ایران لقب گرفت.
پس از نمایش این فیلم ، دکتر فریبا شکوهی عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی ، سخنرانی می کند و دکتر هومن شبیری نیز شاهنامه خواهد خواند.
نمایش این فیلم برای علاقمندان به سینما و همچنین علاقمندان این شاعر نامدار ایرانی آزاد و رایگان است.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/05/فردوسی-1.jpg8921280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-05-12 11:58:492024-05-12 11:58:49نمایش نسخه مرمت شده «فردوسی» در موزه سینما
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و سمعی بصری را با حفظ سمت به عنوان دبیر چهلوسومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر منصوب کرد.
در متن حکم محمدمهدی اسماعیلی خطاب به محمد خزاعی آمده است:
“جناب آقای محمد خزاعی
معاون محترم وزیر و رئیس سازمان سینمایی و سمعی – بصری
سینمای ایران در سال گذشته شرایط خاص اما امیدبخشی را پشتسر نهاد و در سال پیش رو برگزاری همزمان چهلوسومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر با جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی، نیازمند جهش کیفی و کمی و حمایت گسترده از آثار و تولیدات سینمایی است.
از اینرو و با توجه به تخصص، تعهد و تجربیات ارزشمندتان در برگزاری جشنوارههای مختلف، با حفظ سمت ریاست سازمان سینمایی و سمعی – بصری، به عنوان «دبیر چهلوسومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر» منصوب میشوید تا با برنامهریزیهای لازم باشکوهترین آیین سینمایی کشور را برپا نمایید.
امید است با استعانت از خداوند متعال و تدابیر شایسته جنابعالی، شاهد جشنوارهای درخور سینمای ایران و تراز انقلاب اسلامی باشیم.
همچنین از زحمات و تلاشهای مجدانه جناب آقای مجتبی امینی به عنوان دبیر چهل و یکمین و چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر قدردانی مینمایم.”
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/05/60000000000.jpg10241536ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-05-12 11:37:492024-05-12 11:38:05رئیس سازمان سینمایی با حفظ سمت دبیر چهلوسومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر شد
جلسه نشست تخصصی فیلمهای هشت میلیمتری کیانوش عیاری با حضور محمود گبرلو مجری نشست، عبدالله باکیده، ناصر غلامرضایی، احمد طالبی نژاد و هادی علی پناه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، پس از نمایش فیلمهای هشت میلیمتری «کیانوش عیاری» محمود گبرلو که اداره نشست را بر عهده داشت در ابتدا گفت: بسیار خوشحالم که مراسم امروز برای بزرگداشت یکی از اعضای فرهیخته و ماندگار سینمای ایران برگزار شد و امیدوارم چنین برنامههایی باعث شود تا به فیلمهای این سینماگر برجسته نگاه متفکرانه وعمیقتری داشته باشیم.
در ادامه گبرلو ادامه داد: بیش از پنجاه سال از تاریخ تولید فیلمهای کونته کیانوش عیاری گذشته است و باید دید این فیلمها دارای چه امتیازانی هستند که هنوز مخاطب دارد.
در ادامه گبرلو راز ماندگاری کیانوش عیاری در سینمای ایران را از مهمانان نشست جویا شد.
انتخاب مکان دوربین و نوع لنز در کارهای عیاری شاخص است
در ادامه ناصر غلامرضایی گفت: پس از پنجاه و چند سال فرصتی فراهم آمد تا فیلمهای هشت میلیمتری عیاری را به تماشا بنشینیم. آثاری که مربوط به اوایل دهه پنجاه هستند. افتخار میکنم در آن سالها با کیانوش عیاری آشنا شدم و همراه او به این مسیر ادامه دادم. هر بار که یک فیلم هشت میلیمتری را مشاهده میکنم با وجود کیفیت پایین برای من خاطره انگیز هستند و امیدوارم این آثار مهم بازسازی شوند. هنوز بسیاری از فیلمهای کیانوش و داریوش عیاری دیده نشدهاند. حدود ۱۵۰ فیلم هشت میلیمتری در سینمای آزاد اهواز ساخته شدهاند و از این میان، تعداد 10 فیلم از عیاری همچنان دیده نشده است.
وی ادامه داد: در فیلمهای کوتاه کیانوش عیاری فضاسازی که او به وجود میآورد دارای اهمیت است. انتخاب مکان دوربین و نوع لنز در کارهای عیاری بسیار شاخص است و نوعی از ساختار را در آثار او شکل میدهد.عیاری در آن زمان خودش فیلمهایش را کارگردانی، فیلمبرداری، تدوین و صداگذاری میکرد.
غلامرضایی نیز گفت: مکانی که در آن حضور داریم، پس از تعطیلی سینمای آزاد در سال ۱۳۵۸ تحت عنوان مرکز آموزش فیلمسازی باغ فردوس به وجود آمد و اولین نسل از فیلمسازان پس از انقلاب در همین مرکز پدید آمدند. سینمای حرفهای پس از انقلاب تحت تاثیر سینمای کوتاه پیش از انقلاب و فیلمهای هشت میلیمتری بوده است و این تاثیر، نسبت به جریان موج نو بیشتر بوده است.
فیلم عیاری باعث شد تا آلوده نقد فیلم شوم
احمد طالبی نژاد نیز در ادامه گفت: اولین یادداشت و نقدی که من نوشتم درباره فیلمی هشت میلیمتری از کیانوش عیاری بود و به دلیل دیدگاه سیاسی که به آن گرایش داشتیم، فکر میکردم با یک اثر در دفاع از جنبههای کارگری مواجه بودم. فیلم او باعث شد تا من آلوده کار نقد شوم.
وی ادامه داد: در بزرگداشت کیانوش عیاری، فریدون جیرانی درباره تاریخچه و شکلگیری سینمای آزاد صحبت کردند که چگونه چنین تشکیلاتی وابسته به رادیو و تلویزیون ایران به وجود آمد. اگر وزارت فرهنگ و هنر فیلمی همچون «گاو» را ساخت رادیو تلویزیون نیز در آن هنگام «مغول»ها را تولید کرد و میان این دو نهاد یک رقابت در جریان بود. زمانی که سینمای آزاد در شهرها فراگیر شد، فرهنگ و هنر جاری در سینمای کشور را شکل داد. بعدها انشقاق موجود در سینمای آزاد، منجر به ایجاد دو جریان متفاوت شد وعیاری از این دو جریان فراتر رفت و نوعی تفکر و اندیشه شخصی در فیلمهای او جریان داشت. آقای غلامرضایی نیز در سینمای آزاد گونهای از فیلمهای ناتورالیستی را میساخت و باکیده آثارش با مذهب در ارتباط بود. در مجموع می توان گفت یک نگرش عمیق همچنان در آثار عیاری حفظ شده و راز ماندگاری او همین موضوع است.
طالبی نژاد گفت: از مولفههای عمومی مجموعه آثار عیاری، قابلیت مستند نمایی در فیلمهای او است. این فیلمساز در فیلم کوتاهی که از او دیدیم، به گونهای رفتار کرده است که انگار با سینمایی داستانی طرف هستیم.
وی در ادامه بیان کرد: در انتهای مشاهده بسیاری از فیلمها چیزی به دانش بشری اضافه نمیشود اما در سینمای اندیشه، بعد از پایان یافتن یک فیلم همچنان مخاطب درگیر اثر باقی میماند. در فیلم «بودن یا نبودن» این سوال برای من هم مطرح بود که چگونه خانوادهای حاضر به بخشیدن قلب جوان خود شدند. این موضوع در اندیشه عیاری وجود دارد و به همین دلیل سینمای او ماندگار است.
طالبی نژاد در پاسخ به سوال مجمود گبرلو مبنی بر اینکه سینمای عیاری تا چه اندازه به جامعه و انسان توجه دارد؟ پاسخ داد: عیاری فیلمسازی چند وجهی است و آثار او دارای سویههای رئالیستی، ناتورالیستی و طنزآمیز است به همین دلیل در تمام فیلمهای او مسئله انسان مطرح است.
عبدالله باکیده از دیگر مهمانان نشست نیز گفت: زمانی فیلم کوتاهی از عیاری را در اتاق مونتاژ سینمای آزاد دیدم و آن زمان هیچ وقت فکر نمیکردم که روزی برسد که آن را در یک قصر قاجاری ببینم و این نشانه قدرت این اثر است.
عیاری هنرمندی جنگجو است
وی ادامه داد: فیلم «رود زهر» سرشار از تکنیک فید این و فید اوت است که در لابراتوار شکل گرفت. او برای آنکه با سینمای احساس گرا همراه نباشد به راحتی برخی از سکانسهای آثار خود را از فیلمها حذف میکرد. شخصیتهای فیلمهای او من را به یاد فرد زمینهمان میاندازد که دارای قهرمانانی تنها بودند. او خود نیز قهرمانی تنها است و همچنان به مسیر فیلمسازی خود ادامه میدهد. عیاری دارای نوعی نبوغ ذاتی است و راز ماندگاری او در این زمینه نهفته است.
باکیده نیز عنوان کرد: اولین بار که نام آقای عیاری را شنیدم، سال ۱۳۴۹ بود. در روزنامه «فیلم و هنر» خواندم که او یک فیلم هشت میلیمتری به نام «انعکاس» ساخته است. در اوایل انقلاب من مجری طرح او در فیلم «تنوره دیو» بودم. او نمونه بارز یک کارگردان خلاق است. عیاری فیلمنامهای به نام «ماهی آزاد» دارد و خود نیز مانند قهرمانان آن فیلم فردی جنگجو است. او دارای نگاه مختص به خود بوده و زیبایی شناسی شخصی خود را دارد.
وی ادامه داد: عیاری زمانی که فیلمی را میسازد با تمام وجود درگیر آن میشود و به مادیات توجهی ندارد. سینمای عیاری زیباییهای خاص خود را دارد و تنها کسی که میتوانست با او رقابت کند حسن بنیهاشمی بود.
باکیده نیز بیان داشت: عیاری از جمله افرادی بود که دیده نمیشدند و این موضوع در فیلمهای کوتاه او نیز به چشم میآید. زمانی که او سریال «روزگار قریب» را میسازد نیز همین موضع به چشم میخورد. راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و به سینما است.
هادی علی پناه نیز بیان داشت: از پنج سال گذشته که درگیر پژوهش در خصوص سینمای آزاد شدم، در آرشیو انجمن سینمای جوان با فیلمی مواجه شدم که بدون نام بود و با دستگاه مخصوصی توانستم آن را ببینم. با همراهی دوستان در فیلمخانه ملی توانستیم نسخههای اصلی این فیلمها را به دست بیاوریم و در فرآیندی آنها به نسخههای دیجیتال تبدیل شدند. بسیار خوشحالم که این فیلمها امروز به نمایش در میآیند.
وی با بیان اینکه عیاری شخصی پیشگام در فیلمسازی بود، بیان داشت: انرژی که در شخصیت داریوش و کیانوش است مازاد بر انگیزه ساخت فیلم است. او آغاز کننده جریان فیلمسازی در سینمای آزاد اهواز است. شهری که به لحاظ آماری نزدیک به دفتر تهران فیلم ساخته است. او دارای ارادهای فردی است که آن را به دیگران نیز سرایت میداد. یکی از ویژگیهای جریان سینمای آزاد این بود که فیلمسازان فعال در آن، اولین کارگردانان بومی مناطق خود بودند و از این نظر نیز طیفی پیشگام به شمار میروند.
علی پناه در ادامه این نشست با بیان اینکه از تمام فیلمهای سینمای آزاد تنها یک نسخه موجود است، افزود: این موضوع باعث میشود نگران سرنوشت این آثار باشیم. بسیاری از این فیلمها امروز آسیب دیده و یا گم شدهاند. یکی دیگر از ویژگیهای سینمای عیاری که باعث ماندگاری او میباشد این است که همواره موضوعات روز به فیلمهای مختلف این سینماگر راهی پیدا میکند و به بطن جامعه و مردم حاضر در یک جامعه راه پیدا میکند و به زیست آنها نزدیک است.
فردی لجوج و سمج هستم
در پایان این نشست کیانوش عیاری طی سخنان کوتاهی گفت: من دارای یک خصلت هستم که شاید رمز گشا باشد. اگر درباره سماجت من صحبت میشود دلیل این است که من فردی لجباز هستم. در چهار سالگی به همدان و ییلاق رفته بودم و با وجود هشدار اطرافیان به بازی با تیغ ادامه دادم و دست خود را بردیم. این خصلت هنوز با من است و این لجبازی شاید امتیاز مثبتی در بشر نباشد اما برای من همین سماجت باعث شد تا به آنچه میخواهم در سینما دست کنم. البته نتوانستم آنطور که خواست قلب خودم بود به فعالیت بپردازم چراکه آمادگی ساخت سالی دو فیلم را داشتم اما در مجموع یازده فیلم ساختم و به خواسته های خود هنوز نرسیدم .
در این نشست هنرمندان و اهالی سینما از جمله پرویز شهبازی، علی لقمانی، مهرداد غفارزاده، بهرنگ دزفولیزاده، پروین ثقه الاسلامی، مهرداد اسکویی، عباس یاری، هوشنگ گلمکانی، حسن رضایی و… حضور داشتند.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/05/90.jpg7801170ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-05-12 10:52:122024-05-12 10:52:12در نشست فیلمهای 8 میلیمتری عیاری مطرح شد: راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است