ژانر کمدی؛

فیلم صددام

فیلم صددام

فیلم صد دام اولین ساخته مستقل پدرام پورامیری است که در ژانر کمدی ساخته است و رضا عطاران نقش اول آن را بازی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری موزه سینما، صددام فیلم ایرانی به نویسندگی و کارگردانی پدرام پورامیری و تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند محصول سال ۱۴۰۳ است. گروه بازیگران آن شامل رضا عطاران، پریناز ایزدیار، آزاده صمدی، عباس جمشیدی‌فر، امیراحمد قزوینی و سیاوش چراغی‌پور می‌شود.
 این فیلم نخستین بار در بهمن ۱۴۰۳ در بخش سودای سیمرغ چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست در سه رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود.

داستان فیلم

فیلم صددام درباره مردی است که به دلیل شباهت با «صدام حسین» تبدیل به یکی از بدل‌های صدام میشود و قرار است در تهران عملیاتی را اجرا کند

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم

سروش انتظامی فرزند خلف مجید انتظامی برای سینمای ایران آهنگسازی می‌کند. او که در جشنواره امسال، موسیقی صددام را آهنگسازی کرده است در آخرین سریال رونمایی شده در فیلیمو «تاسیان» هک در مقام آهنگساز حضور دارد.
 وی می گوید: صددام کمدی است و موسیقی کمدی سال‌ها بوده که در سینمای ایران از یک فضای نسبتا تکرارشونده استفاده کرده است؛ سراغ ساز‌های بادی برنجی به ویژه ترومپت و ساکسیفون رفته تا ورِ گل‌درشت قصه و شخصیت‌ها و لحظات کمیک را نمایندگی و گاه پررنگ کند. گاهی این حال و هوا با آهنگسازی که خوش‌قریحه‌تر است کمی تغییر می‌کند و گاه در چارچوب همان فریم همیشگی باقی می‌ماند. صددام موسیقی‌ای دارد بینابین. انتظامی برای موسیقی این فیلم بیش از یک کمدی صرف در سینمای ایران مایه گذاشته است. موسیقی صددام فضایی ملهم از سکانس‌ها دارد، گاهی به شخصیت‌ها نزدیک‌تر است و گاهی به قصه. مثلا اگر در عراق می‌گذرد یا در حال و هوای زندگی صدام است، فضای موسیقی به موسیقی عربی سوق پیدا می‌کند و اگر روی گذشته و فضاسازی محیطی مانور می‌دهد سراغ موسیقی‌های قدیمی ایرانی و آمریکایی و ترکی خاطره‌انگیز می‌رود.

«نسیم قاضی‌زاده» آهنگسازی و موسیقی فیلم را که بر عهده «سروش انتظامی» بود تحسین و آن را یک پله بالاتر از سطح سینمای کمدی ایران دانسته است.
«محمد تقی‌زاده» نیز صددام را یک سروگردن بالاتر از کمدی‌های اخیر سینمای‌ایران دانست و بازی بازیگران را برگ برنده فیلم عنوان کرد، همچنین اولین تجربه پریناز ایزدیار در کمدی را تحسین کرد.
«احسان طهماسبی» هم عنوان کرد: «صددام برخلاف اکثر کمدی‌ها، دارای فیلم‌نامه منسجم میباشد و فیلم بر طنازی‌های رضا عطاران استوار است».
«مازیار معاونی» بازی ایزدیار را متفاوت و بازی عطاران را تکراری، اما طناز و دوست‌داشتنی عنوان کرد و در مقابل از پایان‌بندی فیلم انتقاد کرد.
«احسان ناظم‌بکایی» نیز سوژه فیلم را بکر و تازه عنوان کرد و موسیقی متن فیلم را تحسین کرد.

حرف‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

پدرام پورامیری | کارگردان: با ساخت «صددام» هم خواستیم بخشی از تاریخ را روایت کنیم و هم خنده را بر لب مخاطبان بنشانیم. سال ۹۸ ایده کلی این فیلم شکل گرفت. از همان ابتدا برای ساخت این اثر با رضا عطاران مذاکره کردیم و به‌آرامی پیش رفتیم تا کار به سرانجام برسد. من نخواستم ژانر کارم را تغییر دهم. هر قصه‌ای جهان خودش را دارد و جهان این قصه اقتضا می‌کرد که فیلمی کمدی بسازم. در برخی صحنه‌ها لحظاتی جدی دیده می‌شود، اما بستر کلی فیلم کمدی است و حتی صحنه‌های خشن نیز در قالب کمدی پیش برده شده‌اند. او همچنین اشاره کرد که مدیر فیلم‌برداری و طراح لباس فیلم، هر دو نخستین تجربه سینمایی خود را در این پروژه داشتند. پیام فیلم در دل روایت جاری است. موضوعاتی مانند عشق، فداکاری و ازخودگذشتگی در این فیلم مطرح می‌شوند، اما ازآنجایی‌که «صددام» یک فیلم کمدی است، مخاطب با خنده با این مضامین مواجه می‌شود. ما در این فیلم هم قصه می‌گوییم و هم می‌خندانیم و با شخصیت‌های داستان پیش می‌رویم.

عباس جمشیدی‌فر | بازیگر: من آقای پورامیری را چند سالی است که می‌شناسم و می‌دانستم که نویسنده و کارگردان بسیار خوبی هستند. وقتی به دفتر او رفتم و داستان را شنیدم، همان لحظه تصمیم گرفتم که جزئی از این اثر باشم.

امیراحمد قزوینی | بازیگر: «صددام» اولین فیلم کمدی من است و حضور در این کار برایم چالشی جدید بود. اما از روز اول فیلم‌برداری تا آخرین روز، از بودن در این پروژه هنری لذت بردم.

حسن لشگری |مدیر فیلمبرداری: در ابتدا دوست دارم به همه عوامل خسته نباشید بگویم. این فیلم کار سختی بود و با تمام فیلم‌هایی که پیش‌ازاین کارکرده بودم، متفاوت بود. باید این اثر را به‌گونه‌ای فیلم‌برداری می‌کردیم که برای مخاطب باورپذیر باشد.

پگاه سعیدی | طراح لباس: این اولین تجربه من در طراحی لباس برای یک فیلم سینمایی بود و خوشحالم که توانستم جهان ذهنی‌ام را به تصویر بکشم.

محمدحسین کرمی | طراح صحنه: تلاش کردم از صحنه‌های معمول در فیلم‌های کمدی فاصله بگیرم و فضایی جدی خلق کنم.

سروش انتظامی | آهنگ‌ساز: طراحی موسیقی این فیلم برای من دشوار بود، زیرا طیف متنوعی از موسیقی را شامل می‌شد؛ از موسیقی عربی تا موسیقی ایرانی. بااین‌حال، از حضور در این پروژه بسیار خوشحالم.