موزه سینما در ادامه انتشار سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی خود همزمان با زادروز « حبیب اسماعیلی» تهیه کننده و بازیگر پیشکسوت سینما بخشهایی از گفنگوی این هنرمند را منتشر کرده است که بخش هایی از آنرا میخوانید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، حبیب اسماعیلی بازیگر و تهیه کننده پیشکسوت سینما گفت: من در ۲۰ دیماه سال ۱۳۲۹ در محله ایوانکی در ۴۵ کیلومتری شهر تهران به دنیا آمدم و خانواده نام حبیب را به احترام پدربزرگم برای من انتخاب کردند.۵ ساله بودم که درتهران خیابان لرزاده ساکن شدیم
وی درباره آشنایی خود با سینما، ادامه داد: در کودکی دوران ابتدایی نمایشی در دبستان اجرا کردیم این شروع کار و علاقه من به هنر نمایش بود و پس از ان به همراه اعضای خانواده ام و پسر داییها به سینما میرفتم و به تدریج نسبت به این هنر بیشتر علاقهمند شدم زیرا متوجه شدم مردم احساسات مختلفی را میتوانند با تماشای فیلمهای مختلف تجربه کنند و به نظرم سینما مدیوم بسیار اثرگذاری آمد.
اسماعیلی در پاسخ به محمدتقی فهیم درباره دلایل روی آوردنش به بازیگری بیان داشت: من در اسفند سال ۱۳۵۷ با فیلم پرواز به سوی مینو وارد سینما شدم و همانطور که می دانیم هیچکس از شهرت وبخصوص محبوبیت بیزار نیست اما من برای ورود به عالم بازیگری دلیل دیگری داشتم. من علاقهای صرفا به ستاره شدن در سینما و فخر فروشی از این طریق وجود نداشت. .
وی در خصوص فعالیتهای خود در سینمای ایران خاطرنشان کرد: پس از انقلاب، من فیلم حدود ۱۰ نفر از فیلم اول کارگردانانی که امروز صاحب نام هستند را تهیه کردم که نمونه آن خانم رخشان بنی اعتمادای فیلم خارج از محدوده ، محمد علی سجادی ، زنده سیامک شایقی با فیلم «جهیزیهای برای رباب» بود و با فرزین مهدیپور نیز «روز دیدنی» هستند. یادم می آید همیشه دوستان به من میگفتند که چرا وارد عرصه کارگردانی نمیشوی؟ از نظر من ارزش کارگردانی چیز دیگری است که آن را در خود نمیبینم.
اسماعیلی با بیان اینکه در کار با فیلمسازان مختلف ، گفت: برای تهیه فیلم اولین چیزی غیر از نام کارگردان که برایم معنا دارد فیلمنامه است به همین دلیل همواره در دوران کاری خود تلاش کردم تا برای فیلمنامه ارزش ویژهای قائل شوم.
این تهیه کننده پیشکسوت سینما درباره رابطه دولت با بخش خصوصی در سینما نیز بیان داشت: همانطور که میدانید دراوایل انقلاب شورای بازبینی وجود نداشت و فارابی هم نبود اما امروز شرایط متفاوت شده و وجود آنها نیاز است مخصوصا که امروز اساسنامه و قوانینی داریم که نمیتوانیم آنها را نادیده بگیریم اما نکته و قابل توجه این است که دولت باید پشتیبان و ناظر باشد اما در تولید دخالت نکند. دولت باید سرمایه گذاریاش را قطع کند و بگذارد بخش خصوصی روی پای خود بایستد و فقط در فیلمها و سریالهای عظیمی که تهیه کنندگان توان مالی برای ساخت آنرا ندارند ، بسازد و ورود پیدا کند.
اسماعیلی در پایان گفت: اگر وارد کار سینما نمی شدم بسیار علاقهمند بودم پزشک شوم و امروز دخترم به آرزوی دیرینه من عمل کرده است. من از سال ۱۳۴۹ که بازیگری در تئاتر را آغاز کردم همواره در این فکر بودم که برای جامعه خود عنصر مفیدی باشم و البته این مردم هستند که باید در این خصوص قضاوت کنند.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2025/01/Untitled-80.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2025-01-09 10:43:072025-01-09 10:43:14گفتگویی که موزه سینما برای زادروز «حبیب اسماعیلی» منتشر کرد
سومین قسمت از پادکست حضوری «رادیو موزه سینما» همزمان با شب سال نو میلادی با حضور ژرژ پطروسی و تدوین خاچیکیان هنرمندان جامعه ارمنی سینمای ایران در سال فردوس موزه سینما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، پس از اجرای پادکست حضوری توسط مژگان اصغری و شهراد بانکی، مهرداد غفار زاده نویسنده و فیلمساز، به همراه ژرژ پطروسی؛ گوینده و دوبلور پیشکسوت و ادوین خاچیکیان؛ فیلمساز فرزند زندهیاد ساموئل خاچیکیان پیرامون نقش جامعه ارامنه در سینمای ایران به گفتوگو پرداختند و مهرداد غفارزاده در ابتدا گفت: در پادکست امروز چند موضوع از جمله سال نو مسیحی ونقش بزرگان ارامنه در سینمای ایران مورد پرداخت قرار گرفت. در این پادکست تلاش کردیم به تعدادی از جامعه ارامنه در سینمای ایران پرداخته شود.
غفارزاده ادامه داد: زنده یاد ساموئل خاچیکیان از بدو ورود خود به سینما به همه امور جاری در این حرفه دقت و توجه بسیاری داشت.. او فیلمی به نام «شب نشینی در جهنم» را در کارنامه دارد که با توجه به امکانات آن زمان اثری درخشان به شمار میرود و همچنان دیدنی است. من این اثر را در نوجوانی دیدم و بسیار بر روی من اثرگذار بود.
غفار زاده درباره هنر دوبله در سینمای ایران نیز بیان داشت: ظاهراً در ابتدا دوبلورهای ایرانی در کشور ایتالیا با این هنر آشنا شدند و به اندازهای دارای نبوغ بودند که پس از ایتالیا، دوبلههای ایران در جهان شهرت داشتند. اما پس از انقلاب و به دلیل اینکه صدابرداری سر صحنه رواج یافت، دوبله کمی به حاشیه رفت.
ژرژ پطروسی: نقش هنرمندان ارمنی در سینمای ایران انکار ناپذیر است
در ادامه ژرژ پطروسی، گوینده و دوبلور پیشکسوت گفت: اینکه شاهد تجلیل از هنرمندان غیر فارس زبان از طرف موزه سینما هستم بسیار باعث خوشحالی است. ما همه اعضای یک ملت بزرگ باستانی هستیم که در تاریخ جهان دارای جایگاه والایی است و قطعا روزهای روشنی در انتظار مردم ایران خواهد بود.
وی ادامه داد: ایران دارای قومیتها و زبانهای مختلف است. در دوران مدرن ارمنیها و آشوریها در سینمای ایران بسیار موثر و راهگشا بودند. من پنجاه سال است که در صنعت دوبله فعالیت دارم و همواره در هر استودیو یک یا دو ارمنی مشغول کار بودند. من این افتخار را داشتم که در فیلم «بلوف» ساموئل خاچیکیان مدیر دوبلاژ باشم و با او همکاری کنم. خاچیکیان بسیار فرد زلال و مهربانی بود و این موضوع در وصف نمیگنجد. او خود فیلمنامه فیلمهایی که کارگردانی میکرد را مینوشت و به همین دلیل روی متن بسیار احاطه داشت.
این گوینده خاطرنشان کرد: آلبرت دومان شخصیتی مهمی در صنعت دوبله ایران و از عوامل خلاق و باهوش حاضر در استودیوها بود. خلاقیت دومان به اندازهای بود که نقش مهمی در پیشرفت سینمای ایران داشت و ضروری است که به او پرداخته شود. دومان خود ابتکاراتی داشت که حیرت انگیز بودند.
وی افزود: دوبله نیز مانند سایر هنرها محصول یک دوره خاصی است که در آن افراد بسیار درخشانی مشغول فعالیت بوده و بنیانی اساسی را برقرار کردند. دوبلورهای قدیمی برای کار خود و مخاطب ارزش فراوانی قائل بودند و به همین دلیل با تمام توان کار خود را صورت میدادند. اما متاسفانه امروزه وضعیت تغییر کرده است و بسیاری از پیشکسوتها از فضای کاری فاصله گرفته و افراد جوان نیز فرصتی برای آموختن ندارند.
پطروسی یادآور شد: در استودیوهای دوبله ایران، ارمنیهای بسیاری مشغول کار بودند که هر یک در پیشرفت و رشد سینمای ایران نقش داشتند اما خیلی کم از آنها یاد شده است. در هنر دوبلهوضعیت مانند ادبیات، شعر معاصر و نقاشی مدرن ایرانی است. همگی این هنرها محصول دوران خاصی هستند که افراد درخشانی زمینهساز قدرت و اعتبار این حوزهها به شمار میرفتند. آنها بنیان مسائل اساسی را به وجود آوردند و در حوزه نقاشی میتوان از زنده رودی، تناولی و… نام برد که در زمان شروع کار چندان جدی گرفته نشدند، اما با این وجود نقش مهمی در آینده هنر نقاشی ایران ایفا کردند.
وی ادامه داد: دوبله در ایران نیز چنین وضعیتی را دارا بود و محصول یک دوران ویژه به شمار میرفت. در آن زمان روندی حرفهای پی گرفته میشد و فردی فیلمها را از کشورهای خارجی خریداری میکرد و نسبت به کیفیت استودیوهای دوبله و مدیران دوبلاژ نیز آگاهی داشت و همه امور با دقتی فراوان پیگیری میشد. آن زمان همه برای تماشاگر و مخاطب یک فیلم ارزش قائل بودند.
پدرم به نقش امید در زندگی توجه داشت
سپس ادوین خاچیکیان، فیلمساز و فرزند زندهیاد ساموئل خاچیکیان نیز گفت: ما در جامعه ارمنیها و آشوریها خود را ایرانی و متعلق به این سرزمین میدانیم به همین دلیل در کنار سال نو مسیحی، نوروز نیزعید دیگر ما به شمار میرود و آن را گرامی میداریم. خوشحالم آقای نظامالدین کیایی که همراه و یار همیشگی پدر بودند در این جمع حاضر هستند.
وی با بیان اینکه جامعه ارمنیها همواره نقش مهمی در سینمای ایران برعهده داشتند، افزود: در این خصوص میتوان از نامهای اثر گذار بسیاری در طول سالیان نام برد. خاچیکیان فیلمسازی بود که پرمخاطبترین فیلم تاریخ سینمای ایران، عقابها را ساخت.
خاچیکیان ادامه داد: او بعدها با فیلم «چاوش» به سینما بازگشت در حالی که این اثر از سینمای مورد علاقه او دور بود. خاچیکیان فیلمسازی بود که در کنار دستاوردهای فنی که برای سینمای ایران به همراه آورد، همواره به نقش امید در زندگی توجه داشت. او به صورت جدی ادبیات را دنبال میکرد و از ۹ سالگی شعر سرود و با این همه بسیار علاقه مند به سینما بود. هر زمان صحبت از کار میشد چشمهای او برق میزد اما در سالهای آخر کمی از فضا دلزده شده بود. زمانی که من قصد ورود به سینما را داشتم، او در مقابل من مانعی ایجاد نکرد اما مشوق هم نبود .
وی بیان کرد: پدر هنگام ساخت فیلمهای «ضربت» و «دلهره» شور و اشتیاق فراوانی داشت زیرا او با سینما زندگی میکرد. پدر زمانی که مشغول کار بود فردی پرانرژی بود و همچون یک جوان عمل میکرد.
فرزند زنده یاد خاچیکیان بیان داشت: بر اساس پیشینهای که پدر در تئاتر داشتند و احاطه او به میزانسن و نورپردازی، از او برای حضور در سینما دعوت میشود. او سینما را از نوجوانی در تبریز دنبال میکرده است و گاهی گفته میشود او فیلمسازی را به واسطه مکاتبه و از طریق یوسف شاهین آموخته است، در حالی که اینگونه نیست. خاچیکیان دارای این قدرت بود که کلیشههای تثبیت شده را از میان بردارد و با استفاده از قدرت خطر کردن و نهراسیدن در اشتباه کردن، فضایی متفاوت و خلاقانه را در سینمای ایران به وجود بیاورد.
ذات سینما برای خاچیکیان اهمیت داشت
در بخش دیگری از این برنامه، نظامالدین کیایی صدابردار شناخته شده سینمای ایران نیزر گفت: خاچیکیان به زبان انگلیسی مسلط بود و با تمام دانشگاههای سینماهایی در آمریکا مکاتبه میکرد و بسیار درباره سینما به مطالعه میپرداخت. او مقولههایی همچون دکوپاژ و میزانسن را به صورت آکادمیک دنبال میکرد و نسبت به پلانهایی که ضبط شده بسیار آگاه بود. خاچیکیان تحت هیچ شرایطی به مال دنیا توجه نشان نمیداد و ذات سینما برای او اهمیت داشت، در حالی که گرانترین کارگردان سینمای آن زمان به شمار میرفت. با این وجود خاچیکیان به جز ذات هنر سینما به هیچ مسئله دیگری اهمیت نمیداد.
کیایی با بیان اینکه خاچیکیان خود را یک هنرمند ایرانی میدانست، ادامه داد: نکته جالبی وجود دارد اینکه همواره مقابل منزل خاچیکیان عدهای ایستاده بودند تا زمانی که او خارج میشود بتوانند دیداری با او داشته باشند. او زلالترین انسان روی زمین بود و در طول یک هفته نامههای فراوانی به دستش میرسید. من همواره در مقابل پاکی و بزرگ منشیهای او سر تعظیم فرود میآوردم.
این صدابردار پیشکسوت درباره دلیل قوت هنر دوبله در ایران گفت: تماشاگران ایرانی با زبان خارجی آشنا نبودند به همین دلیل باید آثار اروپایی و آمریکایی برای آنها دوبله میشد. از این نظر دوبله در ایران فرآیندی حساس و البته پررونق به شمار میرفت. با این وجود سینمای ایران زمانی جهانی شد که با فیلم «دونده» ساخته امیر نادری، صدابرداری اصلی و سر صحنه به آن راه پیدا کرد و درخشش سینمای ایران در دنیا بیشتر شد.
سومین پادکست حضوری «رادیو موزه سینما» با موضوع بزرگان ارامنه در قاب سینما توسط شهراد بانکی و مژگان اصغری به مدت یک ساعد در موزه سینما اجرا شد و از هنرمندان بزرگی همچون ساموئل خاچیکیان، واروژ کریم مسیحی، زاون قوکاسیان ، ماهایا پطروسیان، روبیک منصوری، سیمون سیمونیان، آناهید آباد، آوانس اوگانیانس، روبرت صافاریان و تعداد دیگری از هنرمندان ارمنی عرصه هنرهای نمایشی یاد شد.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2025/01/3.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2025-01-01 10:14:542025-01-01 10:18:07شبی با هنرمندان ارامنه در موزه سینمای ایران
بیست و پنجمین جلسه از برنامه «شبهای مستند» موزه سینما به نمایش فیلم «کاروان زرد» به کارگردانی لئون پواریه و آندره سووژ اختصاص داشت. این برنامه عصر روز گذشته با حضور محمد تهامینژاد در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، محمد تهامینژاد منتقد و پژوهشگر سینما درباره ویژگیهای مستند «کاروان زرد» گفت: این فیلم دارای یک تدوین فوقالعاده است و فیلمبردار آن نیز زحمت زیادی را متحمل شده است. تجربه تماشای این فیلم و زحماتی که عوامل فنی در مسیر ساخت اثر تحمل کردهاند، من را یاد فیلم «علف» میاندازد که سرشار از لحظات حساس است.
وی ادامه داد: «کاروان زرد» دارای نشانهای از به کارگیری عنصر تعلیق است و این موضوع برای یک فیلم مستند اتفاقی ویژه محسوب میشد. همچنین گفتار متن این مستند یه صورت سوم شخص نوشته شده است.
تهامینژاد با اشاره به موسیقی به کار رفته در این مستند گفت: موسیقی در این اثر حالتی پرشتاب و هیجان انگیز دارد و تلاش شده تا به گونهای روایتی مورد بهرهبرداری قرار بگیرد. همچنین باید اشاره کرد که درباره این فیلم روایتهایی مختلفی وجود دارد و از جانب عدهای مورد توجه قرار گرفته در حالی که عده دیگری آن را تقبیح کردهاند. برخی در اروپا این اثر را حماسی میدانند، اما در مقابل برخی دیگر تولید آن را بیهوده دانستند. در هر صورت نکته مهم در این است که «کاروان زرد» یکی از بنیان گذاران سینمای اکتشافی به شمار میرود.
این پژوهشگر سینما بیان داشت: فیلم نوعی مردمنگاری با استفاده از تعریف موجود در قرن بیستم ارائه میدهد. این اثر یک مستند تماشایی برای مخاطب عام به شمار میرود و دارای صورتی پرهیجان است. قرار بر این بوده که «کاروان زرد» در ابتدا توسط یک شاعر و فیلمساز فرانسوی ساخته شود، اما او توانایی انجام این کار را نداشته است و تهیه کننده کار را از او پس گرفته و به کارگردانهای فعلی واگذار میکند.
تهامینژاد یادآور شد: فیلم دارای یک روایت موجز و اثرگذار بوده و مشخص است که کارگردان برای انجام پذیرفتن این اتفاق تلاش زیادی انجام داده است. همچنین این فیلم علاوه بر تبلیغ سیتروئن، به نوعی تبلیغ خودروی فرانسوی است.
وی با بیان اینکه «کاروان زرد» دارای جلوههای برجستهای از بروز روحیه عاطفی است، افزود: اقدام موزه سینما برای نمایش این اثر بسیار قابل تقدیر است. تماشای دوباره این فیلم برای من بسیار آموزنده است و هنوز دارای همان جذابیت اولیه است.
وی خاطرنشان کرد: فیلم دارای سه بخش است بخش مربوط به ایران و افغانستان، بخش هیمالیا و بخش ورود به چین. بنابراین از لحاظ روایت این اثر به سه دسته تقسیم میشود. در فیلم صحنهای وجود دارد که مربوط به سمنان است. بخش ایران در این فیلم یک یادگار مهم درباره کشور است. البته فیلمهای دیگری نیز در آن دوران درباره ایران ساخته شدهاند.
در ادامه ارد عطار پور، مستندساز پیشکسوت گفت: نکات تازه درباره فیلم عنوان شد. برای من سوال است که آیا پنج دقیقه حذف شده این اثر ربطی به مدیریت سیاسی کشور داشته است یا خیر. فیلم «کاروان زرد» از نظر تدوین، فیلمبرداری و حرکت بسیار درخشان است و سند تصویری قدرتمندی به شمار میرود، اما با این حال دارای نگاه استعماری و از بالا به پایین بوده و این اتفاق در فیلم «علف» نیز رخ داده است.
در ادامه تهامینژاد درباره موضوع سانسور در این فیلم گفت: نمیتوان درباره این موضوع به صراحت صحبت کرد اما مهمترین مسئله این است که نسخه دیگری نیز از این فیلم در فرانسه عرضه شده است که به راحتی و از کشور فرانسه در دسترس است. فیلمهای بسیاری در دوران قاجار در ایران ساخته شده است اما این روند در دوران پهلوی تضعییف میشود. شانس دوران قاجار این است که عمده فیلمهای ساخته شده در آن زمان پنهان شده و بعدها کشف شده بودند در صورتی که از دوران پهلوی فیلمهای مستند کمی برجای مانده است.
وی ابراز داشت: فیلم دارای روحیه تکاملی است و نشان میدهد تمدن از چه مسیری عبور کرده است. «کاروان زرد» به نوعی متکی بر نگاه مردمنگاری قالب در آن دوره تاریخی است. در این فیلم شاهد صنایع و کارخانهها هستیم و این اثر به گونهای خاص نشان دهنده مسیر رشد است. همچنین جالب است بدانید که نسخهای از این اثر با ترجمه در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز نمایش داده شده بود.
گفتنی است فخرالدین سیدی، مستندساز پیشکسوت مجری و گرداننده این نشست بود.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/12/100-300.jpg7201280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-12-31 10:17:382024-12-31 10:34:16محمد تهامی نژاد در موزه سینما مطرح کرد: «کاروان زرد» یکی از بنیانگذاران سینمای اکتشافی است
موزه سینما در ادامه انتشار سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی خود همزمان با زادروز « سیروس حسن پور» نویسنده و کارگردان سینما بخشهایی از گفنگوی این هنرمند را منتشر کرده است که بخش هایی از آنرا میخوانید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، سیروس حسنپور درباره حضورش به عنوان دستیار در روز واقعه گفت: من کتاب «روز واقعه» را مطالعه کرده بودم و یکی از آرزوهایم حضور در این فیلم بود. خداوند به این دعای من پاسخ داد و افتخار داشتم تا به عنوان دستیار گروه کارگردانی به همراه فرید سجادی حسینی در این اثر ماندگار همکاری داشته باشم.
وی افزود: عقیده من بر این است که ساخت ۲ فیلم خوب بهتر است چند فیلم سرشار از ایراد است و باید به مقوله کیفیت به طور جدی توجه شود. همچنین نیاز است تا از نظر اقتصادی نیز در سینما بازگشت سرمایه صورت بگیرد.
حسنپور با بیان اینکه فیلم «قطار کودکی» عنوان اثر برگزیده جشنواره فیلم رشد را به دست آورد، بیان داشت: آن فیلم یک سه گانه درباره «چوپان دروغگو»، «تصمیم کبری» و «دهقان فداکار» بود. زمانی که من در تهران دومین فیلم کوتاه خود را با متنی از مجید مجیدی کارگردانی میکردم، صحنههایی مربوط به کلاس درس وجود داشت. من به صورت اتفاقی زمانی که کتاب درسی را تورق میکردم، با داستان دهقان فداکار رو به رو شدم و به نظرم رسید که این قصه سرشار از مواد مهم داستانی برای تبدیل شدن به یک فیلم بود.
حسن پور یادآور شد: قصه آن فیلم کوتاه درباره دو کودک بود که در حاشیه راهآهن و خط ریلی زندگی میکردند. یکی از بچهها متعلق به یک روستا و بچه کوچکتر نیز اهل مشهد بود که پدرش به شهر میانه و منطقه آذربایان منتقل شده بود. آنها تصمیم میگیرند تا به دیدن دهقان فداکار بروند و در این مسیر داستانهایی را تجربه میکنند.
کارگردان «بازی نقابها» همچنین گفت: زمانی که به همراه آقای مجیدی مشغول ساخت فیلم «رنگ خدا» بودیم، ایشان ایده یک خطی این اثر را مطرح کردند که درباره یک کودک بود که پدرش به شکار میپرداخت. او دور از چشم پدر به تیمار یک غاز زخمی مشغول میشود و در پایان فصل مهاجرت، غاز یکی از تخمهایی که گذاشته بود را به یادگار در اختیار کودک قرار میدهد. این داستان بسیار من را تحت تاثیر قرار داد به همین دلیل مشغول کار بر روی آن شدیم.
حسن پور درباره فیلم «مروارید» نیز گفت: من به ایده تخمگذاری لاکپشتهای دریایی فکر میکردم و مستندی از ابوالفضل صفاری را دیده بودم که برای من بسیار جالب بود. به نظرم رسید که این ایده را باید با جهان کودک تلفیق کرده و اثری سینمایی را تولید کنم که خوشبختانه این اتفاق صورت گرفت.
وی خاطر نشان کرد: چشم انداز من هیچگاه دریافت جایزه از جشنوارههای مختلف نبوده است، بلکه همواره دغدغه ساخت یک فیلم استاندارد را داشتم به همین دلیل هم فیلمهایی که کارگردانی کردم، عموما دیده شدند. یه عنوان مثال ، در فیلم «چوپان دروغگو» که عنوان دومین فیلم در سه گانه من بود، قصد داشتم به بهانه دهقان فداکار اشاره ای به فرهنگ آذری داشته باشم.
وی ادامه داد: در اولین دورهای که داوران روانشناس کودک در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان حضور داشتند، این اثر توسط آنها برگزیده شد. من معتقدم اگر تلاش شود تا فیلمی کم ایراد باشد و رضایت تماشاگران در اولویت عوامل تولید قرار بگیرد، قطعا در جشنوارههای گوناگون نیز به آن توجه خواهد شد.
حسن پور ادامه داد: دنیای فانتزی و درونی کودک با انیمیشن آمیخته شده است. در ایران میتوان گفت که برخلاف سینمای کودک و نوجوان زنده و تولیدات میدانی، سینمای انیمیشن در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است و حرکتی رو به جلو دارد.
وی با اشاره به فیلم جایزه گفت: من با استاد علی نصیریان در فیلمی به نام «جایزه» به کارگردانی آقای داودنژاد را کار کردم. این فیلم در اوایل انقلاب ساخته شد و من موارد بسیاری را حین کار از استاد علی نصیریان آموختم و بسیار از حضور در کنار ایشان لذت بردم. حسن پور در پایان بیان داشت: جملهای وجود دارد که می گویند اگر نیت یک ساله دارید، برنج بکارید و اگر نیست ۱۰ ساله دارید، درخت بکارید و اگر نیت صد ساله دارید، انسان تربیت کنید. سینماتوگراف انسان تربیت میکند و امیدوارم روزی جامعه با آمادگی بیشتری به سمت سینماتوگراف مایل شود.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/12/13202.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-12-30 09:30:132024-12-30 09:30:13هیچگاه چشم اندازم در سینما دریافت جایزه نبود/ سینماتوگراف انسان تربیت میکند
ویژه برنامه « بزرگان مسیحی در قاب سینما» در قالب برنامه پادکست حضوری در موزه سینما برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، همزمان با آغاز سال نو میلادی پادکست حضوری با موضوع « بزرگان مسیحی در قاب سینما» در موزه سینما برگزار میشود.
در این پادکست از هنرمندان بزرگی همچون ساموئل خاچیکیان، واروژ کریم مسیحی و ماهایا پطروسیان و تعداد دیگری از هنرمندان ارمنی عرصه هنرهای نمایشی یاد خواهد شد.
در این برنامه که با حضور ژرژ پطروسی ؛ گوینده و بازیگر پیشکسوت و ادوین خاچیکیان کارگردان سینما برگزار خواهد شد به نقش و خدمات هنرمندان ارامنه در رشد و ارتقای سینمای ایران پرداخته خواهد شد.
اجرای نشست را مهرداد غفارزاده کارگردان سینما و اجرای پادکست را شهراد بانکی و مژگان اصغری بر عهده خواهند داشت.
این برنامه سه شنبه ۱۱ دی ماه ساعت ۱۷ در سالن فردوس موزه سینما برگزار خواهد شد و حضور برای علاقمندان آزاد است.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/12/Untitled-2.jpg8741280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-12-29 10:17:142024-12-29 10:18:38شبی با هنرمندان ارامنه در موزه سینما/ با حضور ژرژ پطروسی و ادوین خاچیکیان
بهترین مستند بلند جشنواره سینما حقیقت از نگاه انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی معرفی شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما در این مراسم که در سالن فردوس برگزار شد در ابتدا آنتونیا شرکا از اعضاء هیات داوران گفت: «شیون فومنی» میراث دار زبان گیلکی است و با شعرهای خود نقش موثری در پاسداشت این گنجینه ادبی داشته است. کاوه بهرامی مقدم در «دره پروانهها» به شعر و شخصیت او از زاویه دیدی متفاوت و بر مبنای تحقیقاتی مفصل پرداخته است.
وی ادامه داد: شاید هر کسی «شیون فومنی» را نشناسد اما او میراث دار زبان گیلکی است و با کتابهایی که نوشته گنجینه لحجه گیلکی را پاس داشته است.
ارد عطارپور، فیلمساز پیشکسوت سینمای مستند که دیگر سخنران این برنامه بود، گفت: خوشحالم برای بزرگداشت فردی ، در این برنامه حضور دارم که از حدود ۲۰ سال پیش او را میشناسم و کارهایش را دنبال میکنم. کاوه بهرامی مقدم فیلمسازی است که هیچگاه دنبال شهرت نبوده و در سایه به سر برده اما سعی کرده دنیای بهتری را در فیلمهای خود به تصویر بکشد، بدون آنکه خود چیزی از آن طلب کند.
وی در ادامه با بیان اینکه «دره پروانهها» فیلمی است که از دریچه دیگری به دنیا نگاه میکند، افزود: این فیلم در ستایش واژه، ادبیات، شعر و… ساخته شده ، نه برای سرگرم کردن مخاطب و بسیار ارزشمند است که هيئت محترم داوران با دقت به این نکات توجه داشته و از بین حدود ۹۰ فیلم این اثر را به حق برگزیدهاند.
عطار پور بیان داشت: «دره پروانهها» مانند دیگر آثار بهرامی مقدم بیادعاست و به راحتی پیش میرود اما در پایان ما را به فرد دیگری تبدیل میکند.
در ادامه این مراسم رهبر قنبری یکی از اعضای هیئت داوران بیان داشت: ارزش و اهمیت فیلم «دره پروانهها» در آن است که فیلمساز توانسته ، چگونگی نگاه و دید شاعر را در حوزههای مختلف در یک دوره سیاسی- اجتماعی و با زبان تاویل تصویری به خوبی بیان کند.
در ادامه کاوه بهرامی مقدم، کارگردان فیلم «دره پروانهها» ضمن قدردانی از حسن نظر و نگاه هیئت داوران اظهار داشت: همیشه انسان هایی که در خلاف جهت رودخانه حرکت می کنند برایم بسیار ارزشمند بوده اند از این رو ساخت فیلمی درباره زندگی و شخصیت شیون فومنی برایم مهم بود و سعی کردم نگاهی جامع و متفاوت در ساخت این فیلم داشته باشم به همین خاطر ضمن استفاده از نظرات طیف های گوناگون از مردم عادی و دهقانان گرفته تا ادیبان و اهل فن درباره «شیون» از تصاوير سينمايي شاعرانه برای درك ميقتر تفكرات او و تاثير ات اجتماعي و ادبی اش استفاده کردم.
دکتر حامد فومنی آخرین سخنران این برنامه بود که با اشاره به گذشت بیش از بیست سال از درگذشت «شیون» اظهار داشت: من ، نه به عنوان فرزند ، بلکه به عنوان یک فعال فرهنگی احساس کردم باید درباره او کار بیشتری صورت داد. از اینرو بنیاد فرهنگی شیون فومنی را تاسیس کردم که یکی از اهداف آن ساخت مستند «دره پروانهها» بود.
وی در پایان گفت:شیون به عنوان شاعر مشهور گیلک زبان شناخته میشود اما به زبان فارسی هم اشعار زیاد و قابل توجهی دارد. من احساس کردم کاوه بهرامی مقدم انگیزه و دغدغه برجستهای درباره شخصیت شیون دارد.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/12/8.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-12-28 10:11:452024-12-28 10:16:52«شیون فومنی» میراث دار زبان گیلکی است / «دره پروانهها» بهترین مستند از نگاه باغ فردوسیها
مستند ” کاروان زرد” توسط موزه سینما نمایش داده میشود.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، در ادامه نمایشهای ویژه فیلمهای مستند در موزه سینما تحت عنوان «شبهای مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند، فیلم «کاروان زرد» ساخته لئون پواریه و آندره سووژ بر روی پرده سالن فردوس موزه سینما میرود.
در بیست و پنجمین نشست شبهای مستند که روز دوشنبه ۱۰ دی ساعت ۱۷ برگزار میشود، محمد تهامی نزاد؛ مستندساز و پزوهشگر سینمای مستندو فخرالدین سیدی مستندساز پیشکسوت درباره فیلم صحبت خواهند کرد.
در این مستند آندره سیتروئن صاحب کارخانه اتومبیل سازی سیتروئن کاروانی از هفت اتومبیل را با تجهیزات و افراد فنی به راه می اندازد. این کاروان از پاریس تا چین را از میان کشورهای مختلف و از راه های سخت و کوهستانی می پیماید و سرانجام به مقصد می رسد.
حضور در این برنامه برای علاقمندان آزاد و رایگان است.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/12/IMG_20241227_133749_870.jpg10461280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-12-27 13:40:052024-12-27 13:40:05نمایش مستند “کاروان زرد” در موزه سینما
نخستین برنامه « شبهای باغ فردوس» موزه سینما با همکاری انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی باغ فردوس با نمایش و نقد و بررسی فیلم «ارغوان» ساخته کیوان علیمحمدی و امید بنکدار عصر روز گذشته آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، محمدرضا فهمیزی که اجرای نشست را بر عهده داشت، گفت: این برنامه اولین شب نمایش فیلمهای دانش آموختگان مرکز آموزش اسلامی فیلمسازی باغ فردوس است. این مرکز در دهه شصت و هفتاد مهمترین مدرسه سینمایی ایران بود و آموزش آن بر مبنای کار عملی طراحی شد و به هنرجویان مهارتهای سینمایی را میآموخت.
وی ادامه داد: در طول بیش از یک دهه فعالیت این مجموعه ۴۰۰ فارغالتحصیل این مرکز در بخشهای مختلف سینما مشغول به کار شدند که هر یک از آنها افراد برجستهای هستند. افرادی نظیر کیوان علیمحمدی، امید بنکدار، پارسا پیروزفر، مینو فرشچی، ارد عطارپور و…
احمد الستی روی من بسیار تاثیر داشت
در ادامه کیوان علیمحمدی کارگردان «ارغوان» گفت: من از زمانی که به سینما علاقهمند شدم به باغ فردوس آمدم و اولین استادی که در این مجموعه روی من اثر گذاشت، دکتر احمد الستی بود که عاشقانه درباره سینما صحبت میکردند. دومین استاد که دستیار او شدم محمدرضا اصلانی بود و نفر سوم زندهیاد مرتضی پورصمدی که موارد بسیاری را در زندگی از او آموختم.
علیمحمدی ادامه داد: عمارت باغ فردوس برای من بسیار خاطره انگیز است و مسیر زندگی بسیاری از افراد را تغییر داده است. این جلسه را به روح آقای پورصمدی و تیمسار ضرابی تقدیم میکنم.
کیوان علیمحمدی در ادامه گفت: یکی از اتفاقهای تلخ در سینمای ایران این است که طبقه متوسط تبدیل به طبقه فرودست شده است و در این طبقه با افرادی مواجه هستیم که با همه سختیها ممکن است برای حال خوب خود تلاش کند. آدمهایی که دارای دغدغههای متفاوتی هستند.
وی با بیان اینکه فیلمهای ما اگر درباره فقر هم باشند تلاش میکنیم تا آن را بر مبنای نوعی زیبایی شناسی پی ریزی کنیم، افزود: هر کدام از فیلمها برای ما با چالشهایی همراه بوده است و برای هر یک بسیار جنگیدهایم. ساختار فیلم ما را به این سمت میبرد که چگونه باید آن را روایت کرد و آیا نیاز به لانگ شات وجود دارد یا خیر. من برای نشان دادن جغرافیا در این فیلم احساس نیاز نکردم چراکه این فیلم میتواند در هر کجای دنیا رخ دهد و جغرافیا در آن مسئله اصلی نیست.
در ادامه علی اکبر حیدری، نویسنده فیلم گفت: من در اوایل دهه هشتاد مشغول نگارش فیلمنامه شدم و برای تولید آنها به دفاتری مراجعه کردم و فهمیدم آدم نوشتن فیلمنامه نیستم و به داستان نویسی روی آوردم. در کتاب «بوی غیر داغ» داستانی تحت عنوان «ممکن است خیلی ها برای مردنش گریه کرده باشند» وجود دارد که مبنای ساخت فیلم «ارغوان» شد. من امید بنکدار را در خانه آقای چهلتن دیدم و ایشان از داستانهای من خوشش آمد و همین ماجرا سرآغاز آشنایی من با کیوان و امید شد و در نتیجه دوباره داستان من و سینما با هم گره خورد.
علیمحمدی و بنکدار به دنبال کشف جدید هستند
در ادامه سحرعصرآزاد منتقد سینما نیز گفت: مهم است که فیلمها و سینمای ایران را در دهه های مختلف بررسی کنیم تا بتوانیم وضعیت امروز آن را بیشتر درک کنیم. آشنایی من با سینمای کیوان علیمحمدی و امید بنکدار به اوایل دهه هشتاد بازمیگردد. در فیلمهای مستند، کوتاه و بعد داستانی این افراد در مقطعی که در جست و جوی کشف چهرههای تازه در سینمای ایران بودن، فیلمهای این دو برای من جذاب به نظر رسید، چراکه نسبت به جریان روز که مخاطب با آن آشنا است بی توجه بودند و وجهی تجربه گرا از خود بروز دادند و بخش تکنیکی را متناسب با درام خود به تجربههایی تازه تبدیل کردند.
وی ادامه داد: در آثار این دو فیلمساز فضای شاعرانه، عاشقانه و زبان سینمایی به مخاطب چیزی بیشتر از قصه ارائه میکند و چندین بار دیدن آثار این دو برای من شامل کشفهای تازه است. همچنین نباید حضور آقای پورصمدی را به عنوان فیلمبردار در طراحی میزانسن و تعاملی که با این دو فیلمساز داشتند نادیده گرفت.
ارغوان شاعرانگی به دنبال دارد
سحر عصرآزاد گفت: معمولا کارگردانها به حضور فیلمنامه نویس در پروژه کارگردانی گارد دارند اما در اینجا نویسنده کتاب در فیلمنامه و بعد کارگردانی نقش مهمی داشته است و این تیم به دنبال هم افزایی بودهاند. در تمام آثار این گروه شاهد وجهی از شاعرانگی بودهایم اما با حضور حیدری بار دراماتیک موجود در آثار بر پایه محکمی استوار شده است.
وی بیان داشت: از جمله مولفههای تکرار شونده در کار این دو، تنهایی است که اصل ذاتی بشری بوده و حتی عشق نیز به دنبال پوشش دادن آن است. همچنین نگاه متفاوت به زن کنمشمند در آثار این دو مطرح است که دارای شخصیت و کاراکتر پرداخت شده و حق انتخاب است. آنها همواره زن را به عنوان محور و هسته اصلی درام قرار دادند و موارد مختلف درام با توجه به حضور دراماتیک زن ایجاد میشود.
در این برنامه افرادی همچون: ارد عطارپور، رهبر قنبری، رضا اورنگ، رستم ایران نژاد، همایون علیخانی، میترا مهتریان، پیملن جعفری، محمدرضا خیراندیش، وحید توکلی، صادق حدادی، مریم هاشمی، سعید عبدالحمیدی، غلامرضا مفردی دوست و .. حضور داشتند.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/12/photo_6010509918903321454_y.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-12-26 11:40:112024-12-27 13:37:11کیوان علیمحمدی: احمد الستی عاشقانه درباره سینما صحبت می کرد
موزه سینما در ادامه انتشار سلسله نشستهای تاریخ شفاهی خود همزمان با زادروز « رضا رویگری» بازیگر پیشکسیوت سینما، تئاتر و تلویزیون بخشهایی از گفنگوی این هنرمند را منتشر کرده است که بخش هایی از آنرا میخوانید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما،
رضا رویگری با بیان ابنکه حوالی بازار تجریش و امامزاده صالح متولد شده است، گفت: پدرم باغبان بود وخانواده بسیار مذهبی داشتم .به همین دلیل شناختی از سینما نداشتند، بنابراین ورود من به سینما با پشتوانه خانوادگی اتفاق نیفتاد.
وی ادامه داد: از همان کودکی که با دوستانم به سینما میرفتم به آنها میگفتم روزی عکس من در سردر سینما و روی پوستر فیلمها نقش خواهد بست. اتفاقی که خندهدار به نظر میرسید و کسی فکرش را نمیکرد که من روزی هنرپیشه سینما شوم.
رویگری در پاسخ به سوال مسعود نجفی درباره چگونگی ورود این هنرمند به فعالیت در زمینه تلاوت قرآن و پیشه خوانندگی توضیح داد: پدر من فردی بسیار مذهبی بود و میخواست که من تحصیلات حوزوی را ادامه دهم. به همین دلیل به سمت تلاوت قرآن، تعزیه و بعد آواز سوق پیدا کردم. یادم می آید روزی گروهی که از مراکش به ایران آمده بودند به من گفتند که هیچگاه فکر نمیکردیم که در ایران فردی بتواند به این خوبی قرآن را تلاوت کند. من از صدای خوبی برخوردار بودم و افراد محله با صدای من و چند نفر دیگر سحر و افطارهای ماه رمضان را سپری میکردند.
نجفی به حضور رویگری در فیلم «عقابها» به عنوان یک شروع خوب در بازیگری اشاره کرد و رویگری نیز یادآور شد:اولین تجربه من با فیلم «عقابها» رقم خورد و برای دومین تجربه نیز در فیلم «یوزپلنگ» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان بازی کردم. او من را در تلویزیون دیده بود. در آن سالها من فعالیتهای زیادی در تلویزیون داشتم به گونهای که هیچگاه بیکار نبودم. حتی در بسیاری از نمایشها بدون چشمداشت مالی حضور پیدا میکردم. بهترین کار من از نظر سینمایی فیلم «بوتیک» به کارگردانی حمید نعمتاله بود.
بازیگر «خانه خلوت» یادآور شد: ایفای بسیاری از نقشها نصیب هر فردی نمیشود. مانند نقش «کیان» در مجموعه «مختارنامه». آقای میرباقری به عوامل این مجموعه گفته بودند که این نقش متعلق به رضا رویگری است و فردی دیگر را به من معرفی نکنید.
رویگری در پایان بیان داشت: من چندان به درس علاقه نداشتم به همین دلیل وارد دانشگاه نشدم. با این وجود حضور بر روی صحنه تئاتر برای من حکم حضور در یک دانشگاه را داشت و هر آنچه را که آموختم مدیون حضور بر صحنه تئاتر هستم.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/12/photo_6010529095932297643_y.jpg8541280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-12-26 11:32:282024-12-26 11:32:28رضا رویگری در گفتگو با موزه سینما: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است/ هر آنچه از بازیگری آموختم را مدیون حضور بر صحنه تئاتر هستم/ پدرم علاقه داشت تحصیلات حوزوی را ادامه دهم
موزه سینما در ادامه انتشار سلسله نشستهای تاریخ شفاهی خود همزمان با زادروز « رضا ناجی» بازیگر پیشکسیوت بخشهایی از گفنگوی این هنرمند را منتشر کرده است که بخش هایی از آنرا میخوانید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، رضا ناجی با اشاره به معرفی خود در ابتدای صحبت هایش گفت: من محمدرضا امیرناجی هستم و این نام را پدرم برای من انتخاب کرده بود، اما در عالم هنر من را به رضا ناجی میشناسند.
وی با بیان اینکه در یک خانواده مذهبی متولد شده است، ادامه داد: من به هنر بسیار علاقهمند بودم اما در آن زمان این رشته در دید عموم مردم جایگاهی نداشت و بازیگری را به عنوان مطربی می شناختند، با این وجود از ۱۵ سالگی وارد عرصه نمایش شدم.
بازیگر برگزیده جشنواره فیلم برلین در پاسخ به سوال رهبر قنبری که با وی گفتگو میکرد درباره اساتیدی که به او آموزش داده بودند، گفت: اولین کار حرفهای من یک فیلم سینمایی به نام «فراز از جهنم بود» و افرادی همچون عباس جوانمرد و ابراهیم آبادی اساتید من در تئاتر بودند. این افراد بسیار عمیق و زیربنایی با مقوله آموزش و تدریس برخورد میکردند و به دنبال ریشهیابی مفاهیم موجود در متن یک نمایشنامه بودند.
بازیگر «آواز گنجشکها» بیان داشت: این اساتید اعتقاد داشتند که شخصیتهای موجود در متن را باید با واقعیتهای اجتماعی تطبیق داده و برای آنها ما به ازای حقیقی درنظر میگرفتیم. ابراهیم آبادی و عباس جوانمرد تاکید میکردند که در ایفای یک نقش و باورپذیری آن برای مخاطب باید از شخصیت حقیقی خود فاصله گرفته و احساس درونی را از شخصیت نوشته شده دریافت میکردیم.
ناجی بیان داشت: زمانی که نقشی را بازی میکنم، تا چند روز پس از پایان فیلمبرداری همچنان در حال و هوای شخصیت سیر میکنم زیرا فاصله گرفتن از نقشی که مدتی با آن زیست کردهام به سادگی ممکن نیست.
این بازیگر پیشکسوت سینما در پایان بیان داشت: در دوران کاری خود در فیلمهای تلخ و شیرینی ایفای نقش کردهام که هر یک دارای پیامهای خوبی بودند و همه آنها را دوست دارم.
رضا ناجی بازیگر پیشکسوت در فیلمهایی همچون: آواز گنجشکها، بچه های آسمان، باد در علفزار میپیچد، مارموز، فرشتهها باهم میآیند، یک قدم تا خدا و … نقش آفرینی داشته است.
وی نخستین بازیگر ایرانی دریافتکننده خرس نقرهای بهترین بازیگر مرد از پنجاه و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین بودهاست.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/12/12004.jpg7211280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-12-25 09:54:432024-12-25 09:56:34رضا ناجی: از ۱۵ سالگی وارد عرصه هنر شدم/ زیرنطر عباس جوانمرد و ابراهیم آبادی آموزش دیدم