موزه سینما با همراهی انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس ) یاد استادانی که در این مرکز تدریس کردهاند را گرامی میدارند.
به گزارش روابط عمومي موزه سینما ، نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی کارگردان و از مدرسان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (باغ فردوس ) در موزه سینما برگزار میشود.
این مراسم روز یکشنبه ۳۰ دی ماه ساعت ۱۶:۳۰ در سالن فردوس این مجموعه فرهنگی تاریخی برگزار خواهد شد . در ابتدای این مراسم فیلم «در کوچه های عشق» ساخته خسرو سینایی نمایش داده خواهد شد.
در این برنامه پس از نمایش فیلم زنده یاد خسرو سینایی، نشستی با حضور گیزلاوارگا سینایی ، علی لقمانی ( مدیر فیلمبرداری پیشکسوت سینما)، قاسم قلی پور( مدیر تولید اثر) و فریدون شیردل( دستیار فیلمبردار در این اثر) برگزار خواهد شد.
«در کوچه های عشق» پس از چریکه تارا ساخته بهرام بیضایی دومین فیلم ایرانی تولید داخل کشور است که پس از انقلاب برای حضور در بخش نوعی نگاه جشنواره کن (۱۹۹۱) پذیرفته شد.
حضور در این برنامه برای علاقمندان آزاد است.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2025/01/خسرو-سینایی.jpg10621280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2025-01-15 11:33:042025-01-15 13:23:07نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» در موزه سینما
آئین قرعهکشی جدول نمایش فیلمهای چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به دبیری منوچهر شاهسواری صبح امروز سه شنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۳ همزمان با روز ولادت مولی الموحدین علی (ع) با حضور صاحبان آثار، اصحاب رسانه و جمعی از سینماگران در هتل هما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی چهلوسومین جشنواره فیلم فجر، این مراسم پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط مرتضی یراقبافان آغاز شد. در ادامه کلیپی از فیلمهای سینمایی مختلف که روایتی از پدر در آنها به تصویر کشیده شده بود به مناسبت روز پدر و میلاد حضرت علی (ع) به نمایش درآمد.
محمدرضا مقدسیان مجری این مراسم در سخنانی کوتاه ضمن خوشامدگویی روز پدر را به همه پدران حاضر تبریک گفت و یاد پدران آسمانی را گرامی داشت.
سینمای ایران میراث داران با وفایی دارد
منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم، در آغاز آئین مراسم قرعهکشی برنامه نمایش آثار چهل و سومین دوره جشنواره با یادی از ارسلان کامکار سازنده موسیقی فیلم «مادر» و یادی از رقیه چهره آزاد و فریماه فرجامی سخنان خود را آغاز کرد.
در ادامه از نسل نوجو، خلاق و پای کار خود سپاسگزاری کرد و گفت: از همه کسانی که برای این سینما زحمت کشیدند یاد میکنم چرا که تداوم سینمای ایران با احترام به بزگترها با این نسل ادامه خواهد داشت. روز پدر است و احترام به پدران معنوی و مادران معنوی در این فضا بسیار اثربخش است.
او ادامه داد: مفتخرم که در میان شما هستم و امیدوارم روزهای خوبی در پیشروی همه باشد. کمتر از ۶۰ روز است که ستاد جشنواره با فعالیت شبانه روزی به این نقطه رسیده تا امروز قرعهکشی جدول نمایش آثار انجام شود.
دبیر جشنواره گفت: تلاش ناچیزی است در مقابل کار سخت و دشوار تک تک دوستان عزیزم، تهیهکنندگان و همکارانم، کارگردانان خوب از نسلهای مختلف که امسال در جشنواره حضور دارند. از دوستان رسانهای تمنا دارم به نسلی که امروز در جشنواره فیلم فجر از آنها رونمایی میشود دقت کنند و حتما بخشی از اینها و بی حرف پیش همه آنها سرمایههای گرانبهایی برای سینمای ایران هستند.
شاهسواری با بیان این که هر پدیدهای که میراث میشود جذاب است، افزود: سینمای ایران میراثداران با وفایی دارد. کسانی که سعی میکنند یادوارههای پدران و مادران خود را به درستی حفظ کنند. از همه دوستانم در اردوی سیاحتی هتل هما بخصوص دوست عزیزم علیرضا تابش سپاسگزارم. این سرزمین سالهای سال است که به ما نان، آب و هویت میبخشد. هویت تک تک ما به آداب و رسوم، سنن و تاریخ و فرهنگ ما گره خورده است. هرکسی، هرنهادی و هر دبیر جشنوارهای اگر تشویقکننده این هویت نباشد و دلسوخته آن نباشد کم کاری جدی کرده است. سینمای ایران همچنان در راه تجلی بخشی این هویت در حال فعالیت است. برای همه سلامتی آرزو میکنم و آرزومندم به یاد داشته باشید که جشنواره بدون شما هیچ چیزی نیست جز اکران.
شاهسواری همچنین با اشاره به این که جدول نمایش امروز مبنای نمایش در سالن رسانه خواهد بود، اظهار کرد: هر فیلمی که به جدول نمایش رسانه و سینماهای مردمی نتواند در دو روز اول برسد از آرا مردمی محروم خواهد شد. نکته بعدی این است که ما امسال از همه صاحبان آثار خواهش کردیم پیش از نمایش عمومی، فیلم را در یک سالن استاندارد که توسط کارشناسان این استاندارد تایید شده است، تست فنی کنند که از آن لحظه به بعد اگر مشکلی داشت بدانیم از زحمات شما نیست، بلکه از آن سالن است. در عین حال ما تمام تستهای فنی که انجام میشود در قالب خبر منتشر میکنیم که فضاسازی رسانهای برای فیلمها نیز خواهد بود.
دبیر جشنواره افزود: از همه سازندگان خواهش میکنم نیازهایی که دبیرخانه دربحث تبلیغات دارد به سرعت به سرانجام برسد، چرا که قصد داریم شرایط تبلیغی برای فیلمها ایجاد کنیم تا همه آثار در یک عدالت تبلیغاتی دیده و معرفی شوند. همه تلاشها برای رسیدن به مرزهای عدالت است. نمیشود به شکل مطلق به عدالت دست پیدا کرد،اما تلاشمان را میکنیم و نیتمان را با شما در میان میگذاریم و نیازمند همراهی و همکاری شما هستیم.
شاهسواری با اشاره به این که امسال هم نمایش در شهرستانها داریم و هم در تهران، گفت: علاقمندیم پیش از شروع جشنواره نسخه dcp فیلمها در دبیرخانه موجود باشد و امیدوارم به این امر دقت کنید. نظم و انضباط به معنای نمایش سروقت آثار است. همه تلاش شما برای جذب مخاطب است و اگر فیلمی به موقع نرسد توهین به او به شمار میآید. ما بدون تماشاگر چیزی نیستیم ، بنابراین حرمت تماشاگران را برای آینده آثار خود رعایت کنید.
او در خاتمه بیان کرد: همه تلاش ما در ستاد جشنواره، دبیرخانه و در ارتباط با تک تک شما این بود که یکبار دیگر چشمانمان برای هم تر شود و دلمان برای هم تنگ شود و از موفقیت همکارانمان احساس خرسندی و شادمانی کنیم. فکر میکنم وارد روزگاری شدیم که جز با همدلی از موانعی که سرراهمان است نمیتوانیم عبور کنیم. همدلی راز اصلی کار در سینماست. مدتهاست که همه از نبود همدلی احساس نگرانی میکنیم اما باید از یک جا آغاز کنیم که امیدوارم جشنواره چهل و سوم نشانه دیگری از آغاز همدلی ما باشد. نمایش انیمیشنها در سانس دوم
مریم قربانینیا، فعال رسانه نخستین مهمان جشنواره بود که قرعه آثار انیمیشن جشنواره را برعهده گرفت. «ژولیت و شاه» به کارگردانی اشکان رهگذر و تهیهکنندگی آرمان رهگذر با حضور زهرا نجفی به نمایندگی از کارگردان، سانس دو روز۱۵ بهمن ماه را از آن خود کرد.
در ادامه «زال و رودابه» به کارگردانی محمد علی سجادی دومین فیلم انیمیشن بود که قرعه آن انجام شد و احد صادقی به نمایندگی از گروه سازنده به روی سن آمد سانس دوم روز ۱۹ بهمن ماه به این فیلم اختصاص یافت.
«افسانه سپهر» به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی و تهیهکنندگی مهدی جعفری جوزانی سانس دوم روز ۱۳ بهمن ماه به نمایش در خواهد آمد.
«پسر دلفینی ۲ »نیز به کارگردانی محمد خیراندیش و تهیهکنندگی محمد امین همدانی، سانس سوم پویانمایی چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه را به خود اختصاص داد.
مسابقه سینمای ایران/ چشممان به جوانان روشن شد
مسعود فروتن کارگردان و برنامهساز به روی سن آمد تا قرعه نخستین فیلمهای سینمایی را انجام دهد. او در ابتدا گفت: سالهای سال ما همیشه منتظر شروع جشنواره فیلم فجر بودیم و اصرار داشتیم که در اکران جشنواره آثار را ببینیم. خوشحالم که این در حال تکرار است و این دفعه به دیدن فیلمهای جوانها چشمانمان روشن میشود.
«بازی خونی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیهکنندگی سعید پروینی سانس ۲ جمعه ۱۲ بهمن ماه به نمایش در میآید.
«زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی و تهیهکنندگی سیدمازیار هاشمی سانس چهارم ۱۶ بهمن ماه به نمایش درمیآید.
دبیر اسبق جشنواره، محمدرضا عباسیان در ادامه به روی صحنه آمد، فیلم «کفایت مذاکرات» به کارگردانی سهیل موفق و تهیهکنندگی سید ابراهیم عامریان فیلم بعدی بود که سانس اول چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه را از آن خود کرد.
«سونسوز» به کارگردانی رضا جمالی و تهیهکنندگی سلمان عباسی، سانس شماره ۳ جمعه ۱۲ بهمن ماه به نمایش در میآید.
حسن زاهدی پیشکسوت صداگذاری نیز به روی صحنه آمد تا قرعه فیلمها را خارج کند.
«اسفند» به کارگردانی دانش اقباشاوی و تهیهکنندگی مرحوم جلیل شعبانی اولین قرعه بود که یاد جلیل شعبانی تهیهکننده این فیلم گرامی داشته شد. این فیلم در سانس سوم یکشنبه ۱۴ بهمن ماه به نمایش در میآید.
«خاتی» به کارگردانی فریدون نجفی و تهیهکنندگی محمد کمالیپور سانس سوم ۱۶ بهمن ماه به نمایش در میآید.
در ادامه این مراسم سونیا پوریامین مجری پیشکسوت به روی صحنه آمد تا قرعه آثار حاضر را انجام دهد.
«اشک هور» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیهکنندگی مجتبی فرآورده نیز سانس اول ۱۶ بهمن ماه را از آن خود کرد.
«چشم بادومی» به کارگردانی ابراهیم امینی و تهیهکنندگی سجاد نصراللهینسب که امینی با همراهی گوهری تدوینگر فیلم روی سن حضور یافت. این فیلم سانس چهارم، دوشنبه ۱۵ بهمن ماه را از آن خود کرد.
در این بخش علیرضا مهاجر عکاس پیشکسوت سینمای ایران به روی سن آمد.
«خدای جنگ» به کارگردانی حسین دارابی و تهیهکنندگی سعید سعدی یکشنبه ۲۱ بهمن سانس اول به نمایش در خواهد آمد.
«صیاد» به کارگردانی جواد افشار و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی سانس اول روز جمعه ۱۲ بهمن ماه را از آن خود کرد.
یاد خبرنگار فقید گرامی داشته شد
در ادامه محمدرضا مقدسیان به اصحاب رسانه و مطبوعات اشاره و یاد زینب علیپور خبرنگار حوزه سینما را که به تازگی دار فانی را وداع گفته است، زنده نگه داشت و از مادر و برادر او دعوت کرد تا به روی سن بیایند.
برادر زینب علیپور درسخنانی کوتاه از برگزارکنندگان جشنواره تشکر کرد و گفت: باعث افتخار و دلگرمی ماست که در جمع شما حضور داریم.جا دارد از اصحاب رسانه و همکاران زینب در روزنامه جام جم که در مراسم زینب حضور داشتند و قوت قلب ما بودند تشکر کنم.
«لولی» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیهکنندگی جلیل اکبریصحت دوشنبه ۱۵ بهمن ماه سانس اول را به خود اختصاص داد.
«ناتوردشت» به کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان و تهیهکنندگی مهدی فرجی چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه سانس سه به نمایش در میآید.
سیامک حلمی از پیشکسوتان بدلکاری سینمای ایران نیز به روی صحنه آمد.
«زمانی در ابدیت» به کارگردانی مهدی نوروزیان و تهیهکنندگی نیکی کریمی، احد صادقی به نمایندگی شنبه ۱۳ بهمن سانس سوم به نمایش در می آید.
حلمی با آرزوی سلامتی برای همه گفت: تبریک میگویم و آرزوی سلامتی برای همه شما دارم.
در ادامه نیز «گوزنهای اتوبان» به کارگردانی و تهیهکنندگی ابوالفضل صفاری و همراهی محسن بیابانکی سرمایهگذار فیلم، یکشنبه ۲۱ بهمن سانس شماره دو را به خود اختصاص داد.
حسین گیتی پیشکسوت عرصه نقد نیز به جایگاه آمد.
او گفت: سالهاست که در این عرصه مشغول به کار هستم و برای سینما مینویسم. از اینکه من را دعوت کردید تا اینجا حضور داشته باشم خوشحالم.
«صد دام» به کارگردانی پدرام پورامیری و تهیهکنندگی مجتبی رشوند در سانس سوم پنجشنبه ۱۸ بهمن ماه به نمایش در میآید.
«فریاد» به کارگردانی محمدرضا اردلان و تهیهکنندگی بهمن اردلان شنبه ۲۰ بهمن ماه سانس سوم به نمایش در میآید.
اما علیرضا زرین دست پیشکسوت عرصه فیلمبرداری دیگر هنرمندی بود که به روی سن آمد.
«آبستن» به کارگردانی مصطفی تنابنده و محمد تنابنده و تهیهکنندگی جلال تیموری یکشنبه ۱۴ بهمن ماه سانس ۴ به نمایش درخواهد آمد.
«شوهر ستاره» به کارگردانی ابراهیم ایرجزاد و تهیهکنندگی علی اوجی جمعه ۱۹ بهمن ماه سانس ۱ به نمایش در می اید.
علی اوجی نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جشنواره چهل و سوم یادآور شد که «شوهر ستاره» به شکل مشترک با نرگس محمدی تهیه شده است.
محمد موفق از دستیاران کارگردان با تجربه سینمای ایران نفر بعدی بود که قرعه فیلمها را برعهده گرفت.
«۱۹۶۸» به کارگردانی امیرمهدی پوروزیری و تهیهکنندگی ایرج محمدی شنبه ۲۰ بهمن سانس دوم به نمایش در می آید.
ایرج محمدی گفت: من خوشحالم که در سالهای ابتدایی حضورم در سینما محمد موفق همراه من بود و با هم کار کردیم.
«آنتیک» به کارگردانی هادی نائیجی و تهیهکنندگی محمود بابایی شنبه ۱۳ بهمن سانس ۴ به نمایش در می آید.
در ادامه سیروس رجبی تهیه کننده رادیو نیز به روی صحنه آمد و قرعه فیلم «تاکسیدرمی» را بیرون کشید. این فیلم به کارگردانی محمد پایدار و تهیهکنندگی محمدجواد موحد ساخته شده است. پنجشنبه ۱۸ بهمن سانس ۴ به این فیلم تعلق گرفت.
«موسی کلیمالله» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا و تهیهکنندگی سیدمحمود رضوی پنجشنبه ۱۸ بهمن ماه سانس اول به نمایش در میآید.
سید مهدی طباطبایی نژاد از مدیران اسبق سینمای ایران و دبیر جشنوارههایی چون فجر و حقیقت نیز به روی سن آمد.
«پیشمرگ» به کارگردانی علی غفاری و تهیهکنندگی آرش زینالخیری جمعه ۱۹ بهمن سانس ۳ را به خود اختصاص داد.
«دست تنها» به کارگردانی و تهیهکنندگی امیرحسین ثقفی، علی اکبر ثقفی به نمایندگی به روی سن آمد. سه شنبه ۱۶ بهمن سانس ۲ به نمایش در می آید.
یوسف صمدزاده مدیرتولید سینمای ایران نیز در ادامه این مراسم به روی سن آمد.
«بازی را بکش» به کارگردانی محمدابراهیم عزیزی و تهیهکنندگی مصطفی کیایی پنجشنبه ۱۸ بهمن ماه سانس دوم به نمایش در میآید.
«داد» ساخته ابوالفضل جلیلی و تهیه کنندگی سیدامیرسیدزاده که پسر سیدزاده به نمایندگی از پدر روی سن حاضر شد. این فیلم جمعه ۱۲ بهمن ماه سانس ۴ به نمایش در میآید.
نازنین پیرکاری مدیر تصویرشهر دیگر مهمان جشنواره بود که به روی سن آمد.
«شمال از جنوبغربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیهکنندگی مهدی مددکار دوشنبه ۱۵ بهمن سانس ۳ را به خود اختصاص داد.
«مرد آرام» به کارگردانی بهنوش صادقی و تهیهکنندگی مهدی هاشمی، صادقی به عنوان تنها فیلمساز زن این دوره از جشنواره به روی سن آمد. این فیلم چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه سانس ۴ به نمایش در میآید.
در ادامه سارا عبدالهی عکاس خبری به روی سن آمد.
«ترک عمیق» به کارگردانی آرمان زرینکوب و تهیهکنندگی محسن چگینی شنبه ۱۳ بهمن همزمان با روز دوم، سانس اول به این فیلم اختصاص یافت.
«رها» به کارگردانی حسام فرهمند و تهیهکنندگی سعید خانی،یکشنبه ۱۴ بهمن سانس اول به نمایش در می آید.
سمیرا جلیلوند خبرنگار دیگر مهمان این مراسم بود.
«ماریا» به کارگردانی مهدی اصغری ازغدی و تهیهکنندگی علی لدنی، محمدرضا مصباح به نمایندگی از گروه تولید این فیلم به روی سن آمد. این فیلم جمعه ۱۹ بهمن سانس چهارم به نمایش در میآید.
«بچهی مردم» به کارگردانی محمود کریمی و تهیهکنندگی سیدعلی احمدی یکشنبه ۱۴ بهمن سانس دوم را به خود اختصاص داد.
و آخرین فیلم شنبه ۲۰ بهمن سانس اول «شاه نقش» به کارگردانی شاهد احمدلو و تهیهکنندگی سیدعلی قائممقامی به نمایش در خواهد آمد. منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره به روی سن آمد و همراه با شاهد احمدلو و سیدعلی قائم مقامی این قرعه را به نمایش گذاشتند.
شاهسواری در خاتمه این مراسم اظهار کرد: نظام قرعهکشی جدول نمایش فیلمها از زمان ابراهیم داروغهزاده باب شد و جایش امروز خالی است. این ایده از سوی او و مسعود نجفی شکل گرفت و بخشی از حاشیههای جشنواره را کاست. جشنواره امسال همه تلاشش بر نظم و ترتیب و شفافیت است. بار دیگر این روز مبارک را به همه تبریک میگویم و از همین جا از شهرداری تشکر میکنم که به ما کمک کردند و برای برنامههای تبلیغاتی جشنواره و آثار حمایتمان کردند همینطور از بانک ملی که حامی جشنواره است نیز سپاسگزارم.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2025/01/jadval.jpg787791ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2025-01-15 11:06:052025-01-15 11:06:05آئین قرعهکشی جدول نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ برگزار شد؛ قرعه پیشکسوتان و جوانان عرصه سینما برای اعتبار بخشی به سیمرغ جشنواره
منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم ، در آغاز آیین مراسم قرعه کشی برنامه نمایش آثار چهل و سومین دوره جشنواره با یادی از ارسلان کامکار سازنده موسیقی فیلم «مادر» و یادی از رقیه چهره آزاد و فریماه فرجامی سخنان خود را آغاز کرد.
وی در ادامه از نسل نوجو، خلاق و پای کار خود سپاسگزاری کرد و گفت: از همه کسانی که برای این سینما زحمت کشیدند یاد میکنم چرا که تداوم سینمای ایران با احترام به بزگترها ادامه خواهد داشت. روز پدر است و احترام به پدران معنوی و مادران معنوی در این فضا نقش دارند.
شاهسواری ادامه داد: مفتخرم که در میان شما هستم و امیدوارم روزهای خوبی در پیشروی همه باشد. کمتر از 60 روز است که ستاد جشنواره با فعالیت شبانه روزی به این نقطه رسیده تا امروز قرعه کشی انجام شود.
دبیر جشنواره گفت: تلاش ناچیزی است در مقابل کار سخت و دشوار تک تک دوستان عزیزم، تهیه کنندگان و همکارانم، کارگردانان خوب از نسل های مختلف که امسال در جشنواره حضور دارند. از دوستان رسانه ای تمنا دارم به نسلی که امروز در جشنواره فیلم فجر از آنها رونمایی میشود دقت کنند و حتما بخشی از اینها و بی حرف پیش همه آنها سرمایه های گرانبهایی برای سینمای ایران هستند.
وی با بیان این که هر پدیده ای که میراث می شود جذاب است، افزود: سینمای ایران میراث داران با وفایی دارد. کسانی که سعی میکنند یادواره های پدران و مادران خود را به درستی حفظ کنند. از همه دوستانم در اردوی سیاحتی هتل هما بخصوص دوست عزیزم علیرضا تابش سپاسگزارم. این سرزمین سالهای سال است که به ما نان و آب و هویت می بخشد. هویت تک تک ما به آداب و رسوم و سنن و تاریخ و فرهنگ ما گره خورده است. هرکسی هرنهادی و هر دبیر جشنواره ای تشویق کننده این هویت نباشد و دلسوخته آن نباشد کم کاری جدی کرده است. سینمای ایران همچنان در راه تجلی بخشی این هویت در حال فعالیت است. برای همه سلامتی آرزو می کنم و آرزو مندم به یاد داشته باشید که جشنواره بدون شما هیچ چیزی نیست جز اکران.
شاهسواری بیان کرد: جدول نمایش امروز مبنای نمایش در سالن رسانه خواهد بود. هر فیلمی که به جدول نمایش رسانه و سینماهای مردمی در دو روز اول نرسد از آرا مردمی محروم خواهد شد. نکته بعدی این است که ما امسال از همه صاحبان آثار خواهش کردیم پیش از نمایش عمومی فیلم را در یک سالن استاندارد که توسط کارشناسان معلوم شده است تست فنی کنند که از آن لحظه به بعد اگر مشکلی داشت بدانیم از زحمات شما نیست بلکه از آن سالن است. در عین حال ما تمام تست های فنی که انجام می شود در قالب خبر منتشر می کنیم که فضاسازی برای فیلمهااست.
دبیر جشنواره اظهار کرد: از همه سازندگان خواهش میکنم نیازهایی که دبیرخانه دربحث تبلیغات دارد به سرعت برسد چرا که قصد داریم شرایط تبلیغی برای فیلم ها ایجاد کنیم تا همه آثار دیده شوند. همه تلاش ها برای رسیدن به مرزهای عدالت است. نمی شود به شکل مطلق به عدالت دست پیدا کرد اما تلاشمان را می کنیم و نیتمان را با شما در میان می گذاریم و نیازمند همراهی و همکاری شماست.
شاهسواری در پایان نیز بیان داشت: ما امسال هم نمایش در شهرستانها داریم و هم در تهران. علاقمندیم پیش از شروع جشنواره نسخه dcp فیلم ها در دبیرخانه موجود باشد و امیدوارم به این امر دقت کنید. نظم و انضباط به معنای نمایش سروقت آثار است. همه تلاش شما برای جذب مخاطب اگر فیلمی به موقع نرسد توهین به اوست. ما بدون تماشاگر چیزی نیستیم و حرمت تماشاگران را برای آینده آثار خود رعایت کنید.
همه تلاش ما در ستاد جشنواره، دبیرخانه و در ارتباط با تک تک شما این بود که آیا می شود یکبار دیگر چشمانمان برای هم تر شود و دلمان برای هم تنگ شود و از موفقیت همکارانمان احساس خرسندی و شادمانی داشته باشیم. فکر میکنم وارد روزگاری شدیم که جز همدلی از موانعی که سرراهمان است نمی توانیم عبور کنیم. همدلی راز اصلی کار در سینماست. مدت هاست که همه از نبود همدلی احساس نگرانی می کنیم اما باید از یک جا آغاز کنیم که امیدوارم جشنواره چهل و سوم نشانه دیگری از آغاز همدلی ما باشد.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2025/01/3-1.jpg6671000ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2025-01-15 11:03:352025-01-15 11:03:35منوچهر شاهسواری در آیین قرعه کشی آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ سینمای ایران میراث داران با وفایی دارد
موزه سینما در ادامه انتشار سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی خود همزمان با زادروز « تورج منصوری» فیلمبردار پیشکسوت سینما بخشهایی از گفنگوی این هنرمند را منتشر کرده است که بخش هایی از آنرا میخوانید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، تورج منصوری در گفتگو با علی زادمهر روزنامه نگار و منتقد سینما درباره همکاری با مسعود کیمیایی، گفت: کارکردن با آقای کیمیایی تجربه بسیار شیرینی برای من بود. امثال کیمیایی و مهرجویی مربوط به نسل خاصی هستند و چنین به نظر میرسد که به دنیای دیگری تعلق دارند و با خود نوعی طراوت و فضای متفاوت را وارد سینما میکنند.
وی ادامه داد: نکته مهم درباره کیمیایی این است که وقتی با او کار میکنید کار کردن با آدمهای دیگر کمی سخت است زیرا او به آنچه که در هر صحنه میخواهد کاملا آگاه است و به همین دلیلی گروه فیلمبرداری در شرایط دشواری قرار نمیگیرند.
مدیر فیلمبرداری «آواز گنجشکها» بیان کرد: مهرجویی محتوا را مینویسد و کیمیایی عکس به عکس در دفترچه کارگردانی تمام آنچه که کیمیایی قصد دارد در صحنه فیلمبرداری کند را مینویسد به همین دلیل زمانی که در صحنه حاضر میشود، دقیقا میدانیم که باید چند پلان را با چه تعداد لنز فیلمبرداری کنیم. او دارای روحیه هنرمندانه همراه با طنز انسانی است به همین دلیل فضای بسیار خوبی در پشت صحنه آثار کیمیایی جریان دارد.
منصوری با بیان اینکه در دو فیلم با کیمیایی همکاری داشته است، افزود: من عقیده دارم کار کردن با کیمیایی بسیار آسان و حاضر شدن در یک مهمانی است. در مقابل، ناصر تقوایی همچون کوبریک عمل میکند و برای ضبط یک پلان باید برداشتهایی متفاوتی را بگیرد تا از هندسه به فلسفه برسد.
وی درباره همکاری با داریوش مهرجویی در فیلم هامون نیز گفت: من از طریق مدیرتولید پروژه ؛ زنده یاد فریدون آزما که دوست قدیمیام بود به فیلم «هامون» دعوت شدم. او در این فیلم بازیگر ایفای دو نقش را برعهده داشت.
منصوری بیان داشت: داریوش مهرجویی را بسیار تحسین کردم زیرا با فیلمبرداری که به نسبت او نام و نشان زیادی ندارد ، جوان است و تا به حال با او کار نکرده، به او احترام میگذارد و برایش فیلمنامه میفرستد و این موضوعی ارزشمند است. من فیلمنامه «هامون» را بسیار دوست داشتم و پس از خواندن آن صحبت بسیار طولانی با مهرجویی داشتیم.
منصوری در پاسخ به سوال علی زادمهر درباره آشنایی با زنده یاد خسرو شکیبایی، خاطرنشان کرد: من با خسرو شکیبایی آشنایی نداشتم فقط می دانستم که بازیگر است و همان روز اول در دفتر مهرجویی او دیدم.
این فیلمبردار پیشکسوت درباره سکانسی در فیلم هامون گفت: یادم میآید برای ضبط یک پلان از «هامون» در پشت بام حاضر شده بودیم یک دفعه متوجه خسرو شکیبایی شدم که در فکر است. وقتی دلیلش را جویا شدم گفت نمیتوانم به صورت مهشید ( با نقش آفرینی بیتا فرهی ) کشیده بزنم زیرا من عاشق شخصیت مهشید هستم. این موضوع را با مهرجویی در میان گذاشتیم اما او گفت باید مطابق قصه عمل کنیم و برای اینکه به نتیجه برسیم بهتر است فعلا فیلمبرداری تعطیل شود. صبح روز بعد مهرجویی به شکیبایی گفت باید از زور عشق بزنی تو گوشش و شکیبایی نیز به همین صورت عمل کرد.
منصوری با بیان اینکه حضور در فیلم هامون برایش بسیار آموزنده بود، بیان داشت: این اثر همان اندازه که بر روی مخاطبان سینمای ایران تأثیر گذاشت، بر عوامل پشت صحنه نیز درهنگام تولید، اثر گذار بود. در این فیلم ما مدام در حال گفتوگو بودیم و این صحبتها به اندازه حضور در یک دانشگاه دارای بار آموزشی بود.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2025/01/103.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2025-01-15 10:50:532025-01-15 10:53:41گفتگویی که موزه سینما برای زادروز «تورج منصوری» منتشر کرد
موزه سینما در ادامه انتشار سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی خود همزمان با زادروز « حبیب اسماعیلی» تهیه کننده و بازیگر پیشکسوت سینما بخشهایی از گفنگوی این هنرمند را منتشر کرده است که بخش هایی از آنرا میخوانید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، حبیب اسماعیلی بازیگر و تهیه کننده پیشکسوت سینما گفت: من در ۲۰ دیماه سال ۱۳۲۹ در محله ایوانکی در ۴۵ کیلومتری شهر تهران به دنیا آمدم و خانواده نام حبیب را به احترام پدربزرگم برای من انتخاب کردند.۵ ساله بودم که درتهران خیابان لرزاده ساکن شدیم
وی درباره آشنایی خود با سینما، ادامه داد: در کودکی دوران ابتدایی نمایشی در دبستان اجرا کردیم این شروع کار و علاقه من به هنر نمایش بود و پس از ان به همراه اعضای خانواده ام و پسر داییها به سینما میرفتم و به تدریج نسبت به این هنر بیشتر علاقهمند شدم زیرا متوجه شدم مردم احساسات مختلفی را میتوانند با تماشای فیلمهای مختلف تجربه کنند و به نظرم سینما مدیوم بسیار اثرگذاری آمد.
اسماعیلی در پاسخ به محمدتقی فهیم درباره دلایل روی آوردنش به بازیگری بیان داشت: من در اسفند سال ۱۳۵۷ با فیلم پرواز به سوی مینو وارد سینما شدم و همانطور که می دانیم هیچکس از شهرت وبخصوص محبوبیت بیزار نیست اما من برای ورود به عالم بازیگری دلیل دیگری داشتم. من علاقهای صرفا به ستاره شدن در سینما و فخر فروشی از این طریق وجود نداشت. .
وی در خصوص فعالیتهای خود در سینمای ایران خاطرنشان کرد: پس از انقلاب، من فیلم حدود ۱۰ نفر از فیلم اول کارگردانانی که امروز صاحب نام هستند را تهیه کردم که نمونه آن خانم رخشان بنی اعتمادای فیلم خارج از محدوده ، محمد علی سجادی ، زنده سیامک شایقی با فیلم «جهیزیهای برای رباب» بود و با فرزین مهدیپور نیز «روز دیدنی» هستند. یادم می آید همیشه دوستان به من میگفتند که چرا وارد عرصه کارگردانی نمیشوی؟ از نظر من ارزش کارگردانی چیز دیگری است که آن را در خود نمیبینم.
اسماعیلی با بیان اینکه در کار با فیلمسازان مختلف ، گفت: برای تهیه فیلم اولین چیزی غیر از نام کارگردان که برایم معنا دارد فیلمنامه است به همین دلیل همواره در دوران کاری خود تلاش کردم تا برای فیلمنامه ارزش ویژهای قائل شوم.
این تهیه کننده پیشکسوت سینما درباره رابطه دولت با بخش خصوصی در سینما نیز بیان داشت: همانطور که میدانید دراوایل انقلاب شورای بازبینی وجود نداشت و فارابی هم نبود اما امروز شرایط متفاوت شده و وجود آنها نیاز است مخصوصا که امروز اساسنامه و قوانینی داریم که نمیتوانیم آنها را نادیده بگیریم اما نکته و قابل توجه این است که دولت باید پشتیبان و ناظر باشد اما در تولید دخالت نکند. دولت باید سرمایه گذاریاش را قطع کند و بگذارد بخش خصوصی روی پای خود بایستد و فقط در فیلمها و سریالهای عظیمی که تهیه کنندگان توان مالی برای ساخت آنرا ندارند ، بسازد و ورود پیدا کند.
اسماعیلی در پایان گفت: اگر وارد کار سینما نمی شدم بسیار علاقهمند بودم پزشک شوم و امروز دخترم به آرزوی دیرینه من عمل کرده است. من از سال ۱۳۴۹ که بازیگری در تئاتر را آغاز کردم همواره در این فکر بودم که برای جامعه خود عنصر مفیدی باشم و البته این مردم هستند که باید در این خصوص قضاوت کنند.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2025/01/Untitled-80.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2025-01-09 10:43:072025-01-09 10:43:14گفتگویی که موزه سینما برای زادروز «حبیب اسماعیلی» منتشر کرد
سومین قسمت از پادکست حضوری «رادیو موزه سینما» همزمان با شب سال نو میلادی با حضور ژرژ پطروسی و تدوین خاچیکیان هنرمندان جامعه ارمنی سینمای ایران در سال فردوس موزه سینما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، پس از اجرای پادکست حضوری توسط مژگان اصغری و شهراد بانکی، مهرداد غفار زاده نویسنده و فیلمساز، به همراه ژرژ پطروسی؛ گوینده و دوبلور پیشکسوت و ادوین خاچیکیان؛ فیلمساز فرزند زندهیاد ساموئل خاچیکیان پیرامون نقش جامعه ارامنه در سینمای ایران به گفتوگو پرداختند و مهرداد غفارزاده در ابتدا گفت: در پادکست امروز چند موضوع از جمله سال نو مسیحی ونقش بزرگان ارامنه در سینمای ایران مورد پرداخت قرار گرفت. در این پادکست تلاش کردیم به تعدادی از جامعه ارامنه در سینمای ایران پرداخته شود.
غفارزاده ادامه داد: زنده یاد ساموئل خاچیکیان از بدو ورود خود به سینما به همه امور جاری در این حرفه دقت و توجه بسیاری داشت.. او فیلمی به نام «شب نشینی در جهنم» را در کارنامه دارد که با توجه به امکانات آن زمان اثری درخشان به شمار میرود و همچنان دیدنی است. من این اثر را در نوجوانی دیدم و بسیار بر روی من اثرگذار بود.
غفار زاده درباره هنر دوبله در سینمای ایران نیز بیان داشت: ظاهراً در ابتدا دوبلورهای ایرانی در کشور ایتالیا با این هنر آشنا شدند و به اندازهای دارای نبوغ بودند که پس از ایتالیا، دوبلههای ایران در جهان شهرت داشتند. اما پس از انقلاب و به دلیل اینکه صدابرداری سر صحنه رواج یافت، دوبله کمی به حاشیه رفت.
ژرژ پطروسی: نقش هنرمندان ارمنی در سینمای ایران انکار ناپذیر است
در ادامه ژرژ پطروسی، گوینده و دوبلور پیشکسوت گفت: اینکه شاهد تجلیل از هنرمندان غیر فارس زبان از طرف موزه سینما هستم بسیار باعث خوشحالی است. ما همه اعضای یک ملت بزرگ باستانی هستیم که در تاریخ جهان دارای جایگاه والایی است و قطعا روزهای روشنی در انتظار مردم ایران خواهد بود.
وی ادامه داد: ایران دارای قومیتها و زبانهای مختلف است. در دوران مدرن ارمنیها و آشوریها در سینمای ایران بسیار موثر و راهگشا بودند. من پنجاه سال است که در صنعت دوبله فعالیت دارم و همواره در هر استودیو یک یا دو ارمنی مشغول کار بودند. من این افتخار را داشتم که در فیلم «بلوف» ساموئل خاچیکیان مدیر دوبلاژ باشم و با او همکاری کنم. خاچیکیان بسیار فرد زلال و مهربانی بود و این موضوع در وصف نمیگنجد. او خود فیلمنامه فیلمهایی که کارگردانی میکرد را مینوشت و به همین دلیل روی متن بسیار احاطه داشت.
این گوینده خاطرنشان کرد: آلبرت دومان شخصیتی مهمی در صنعت دوبله ایران و از عوامل خلاق و باهوش حاضر در استودیوها بود. خلاقیت دومان به اندازهای بود که نقش مهمی در پیشرفت سینمای ایران داشت و ضروری است که به او پرداخته شود. دومان خود ابتکاراتی داشت که حیرت انگیز بودند.
وی افزود: دوبله نیز مانند سایر هنرها محصول یک دوره خاصی است که در آن افراد بسیار درخشانی مشغول فعالیت بوده و بنیانی اساسی را برقرار کردند. دوبلورهای قدیمی برای کار خود و مخاطب ارزش فراوانی قائل بودند و به همین دلیل با تمام توان کار خود را صورت میدادند. اما متاسفانه امروزه وضعیت تغییر کرده است و بسیاری از پیشکسوتها از فضای کاری فاصله گرفته و افراد جوان نیز فرصتی برای آموختن ندارند.
پطروسی یادآور شد: در استودیوهای دوبله ایران، ارمنیهای بسیاری مشغول کار بودند که هر یک در پیشرفت و رشد سینمای ایران نقش داشتند اما خیلی کم از آنها یاد شده است. در هنر دوبلهوضعیت مانند ادبیات، شعر معاصر و نقاشی مدرن ایرانی است. همگی این هنرها محصول دوران خاصی هستند که افراد درخشانی زمینهساز قدرت و اعتبار این حوزهها به شمار میرفتند. آنها بنیان مسائل اساسی را به وجود آوردند و در حوزه نقاشی میتوان از زنده رودی، تناولی و… نام برد که در زمان شروع کار چندان جدی گرفته نشدند، اما با این وجود نقش مهمی در آینده هنر نقاشی ایران ایفا کردند.
وی ادامه داد: دوبله در ایران نیز چنین وضعیتی را دارا بود و محصول یک دوران ویژه به شمار میرفت. در آن زمان روندی حرفهای پی گرفته میشد و فردی فیلمها را از کشورهای خارجی خریداری میکرد و نسبت به کیفیت استودیوهای دوبله و مدیران دوبلاژ نیز آگاهی داشت و همه امور با دقتی فراوان پیگیری میشد. آن زمان همه برای تماشاگر و مخاطب یک فیلم ارزش قائل بودند.
پدرم به نقش امید در زندگی توجه داشت
سپس ادوین خاچیکیان، فیلمساز و فرزند زندهیاد ساموئل خاچیکیان نیز گفت: ما در جامعه ارمنیها و آشوریها خود را ایرانی و متعلق به این سرزمین میدانیم به همین دلیل در کنار سال نو مسیحی، نوروز نیزعید دیگر ما به شمار میرود و آن را گرامی میداریم. خوشحالم آقای نظامالدین کیایی که همراه و یار همیشگی پدر بودند در این جمع حاضر هستند.
وی با بیان اینکه جامعه ارمنیها همواره نقش مهمی در سینمای ایران برعهده داشتند، افزود: در این خصوص میتوان از نامهای اثر گذار بسیاری در طول سالیان نام برد. خاچیکیان فیلمسازی بود که پرمخاطبترین فیلم تاریخ سینمای ایران، عقابها را ساخت.
خاچیکیان ادامه داد: او بعدها با فیلم «چاوش» به سینما بازگشت در حالی که این اثر از سینمای مورد علاقه او دور بود. خاچیکیان فیلمسازی بود که در کنار دستاوردهای فنی که برای سینمای ایران به همراه آورد، همواره به نقش امید در زندگی توجه داشت. او به صورت جدی ادبیات را دنبال میکرد و از ۹ سالگی شعر سرود و با این همه بسیار علاقه مند به سینما بود. هر زمان صحبت از کار میشد چشمهای او برق میزد اما در سالهای آخر کمی از فضا دلزده شده بود. زمانی که من قصد ورود به سینما را داشتم، او در مقابل من مانعی ایجاد نکرد اما مشوق هم نبود .
وی بیان کرد: پدر هنگام ساخت فیلمهای «ضربت» و «دلهره» شور و اشتیاق فراوانی داشت زیرا او با سینما زندگی میکرد. پدر زمانی که مشغول کار بود فردی پرانرژی بود و همچون یک جوان عمل میکرد.
فرزند زنده یاد خاچیکیان بیان داشت: بر اساس پیشینهای که پدر در تئاتر داشتند و احاطه او به میزانسن و نورپردازی، از او برای حضور در سینما دعوت میشود. او سینما را از نوجوانی در تبریز دنبال میکرده است و گاهی گفته میشود او فیلمسازی را به واسطه مکاتبه و از طریق یوسف شاهین آموخته است، در حالی که اینگونه نیست. خاچیکیان دارای این قدرت بود که کلیشههای تثبیت شده را از میان بردارد و با استفاده از قدرت خطر کردن و نهراسیدن در اشتباه کردن، فضایی متفاوت و خلاقانه را در سینمای ایران به وجود بیاورد.
ذات سینما برای خاچیکیان اهمیت داشت
در بخش دیگری از این برنامه، نظامالدین کیایی صدابردار شناخته شده سینمای ایران نیزر گفت: خاچیکیان به زبان انگلیسی مسلط بود و با تمام دانشگاههای سینماهایی در آمریکا مکاتبه میکرد و بسیار درباره سینما به مطالعه میپرداخت. او مقولههایی همچون دکوپاژ و میزانسن را به صورت آکادمیک دنبال میکرد و نسبت به پلانهایی که ضبط شده بسیار آگاه بود. خاچیکیان تحت هیچ شرایطی به مال دنیا توجه نشان نمیداد و ذات سینما برای او اهمیت داشت، در حالی که گرانترین کارگردان سینمای آن زمان به شمار میرفت. با این وجود خاچیکیان به جز ذات هنر سینما به هیچ مسئله دیگری اهمیت نمیداد.
کیایی با بیان اینکه خاچیکیان خود را یک هنرمند ایرانی میدانست، ادامه داد: نکته جالبی وجود دارد اینکه همواره مقابل منزل خاچیکیان عدهای ایستاده بودند تا زمانی که او خارج میشود بتوانند دیداری با او داشته باشند. او زلالترین انسان روی زمین بود و در طول یک هفته نامههای فراوانی به دستش میرسید. من همواره در مقابل پاکی و بزرگ منشیهای او سر تعظیم فرود میآوردم.
این صدابردار پیشکسوت درباره دلیل قوت هنر دوبله در ایران گفت: تماشاگران ایرانی با زبان خارجی آشنا نبودند به همین دلیل باید آثار اروپایی و آمریکایی برای آنها دوبله میشد. از این نظر دوبله در ایران فرآیندی حساس و البته پررونق به شمار میرفت. با این وجود سینمای ایران زمانی جهانی شد که با فیلم «دونده» ساخته امیر نادری، صدابرداری اصلی و سر صحنه به آن راه پیدا کرد و درخشش سینمای ایران در دنیا بیشتر شد.
سومین پادکست حضوری «رادیو موزه سینما» با موضوع بزرگان ارامنه در قاب سینما توسط شهراد بانکی و مژگان اصغری به مدت یک ساعد در موزه سینما اجرا شد و از هنرمندان بزرگی همچون ساموئل خاچیکیان، واروژ کریم مسیحی، زاون قوکاسیان ، ماهایا پطروسیان، روبیک منصوری، سیمون سیمونیان، آناهید آباد، آوانس اوگانیانس، روبرت صافاریان و تعداد دیگری از هنرمندان ارمنی عرصه هنرهای نمایشی یاد شد.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2025/01/3.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2025-01-01 10:14:542025-01-01 10:18:07شبی با هنرمندان ارامنه در موزه سینمای ایران
بیست و پنجمین جلسه از برنامه «شبهای مستند» موزه سینما به نمایش فیلم «کاروان زرد» به کارگردانی لئون پواریه و آندره سووژ اختصاص داشت. این برنامه عصر روز گذشته با حضور محمد تهامینژاد در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، محمد تهامینژاد منتقد و پژوهشگر سینما درباره ویژگیهای مستند «کاروان زرد» گفت: این فیلم دارای یک تدوین فوقالعاده است و فیلمبردار آن نیز زحمت زیادی را متحمل شده است. تجربه تماشای این فیلم و زحماتی که عوامل فنی در مسیر ساخت اثر تحمل کردهاند، من را یاد فیلم «علف» میاندازد که سرشار از لحظات حساس است.
وی ادامه داد: «کاروان زرد» دارای نشانهای از به کارگیری عنصر تعلیق است و این موضوع برای یک فیلم مستند اتفاقی ویژه محسوب میشد. همچنین گفتار متن این مستند یه صورت سوم شخص نوشته شده است.
تهامینژاد با اشاره به موسیقی به کار رفته در این مستند گفت: موسیقی در این اثر حالتی پرشتاب و هیجان انگیز دارد و تلاش شده تا به گونهای روایتی مورد بهرهبرداری قرار بگیرد. همچنین باید اشاره کرد که درباره این فیلم روایتهایی مختلفی وجود دارد و از جانب عدهای مورد توجه قرار گرفته در حالی که عده دیگری آن را تقبیح کردهاند. برخی در اروپا این اثر را حماسی میدانند، اما در مقابل برخی دیگر تولید آن را بیهوده دانستند. در هر صورت نکته مهم در این است که «کاروان زرد» یکی از بنیان گذاران سینمای اکتشافی به شمار میرود.
این پژوهشگر سینما بیان داشت: فیلم نوعی مردمنگاری با استفاده از تعریف موجود در قرن بیستم ارائه میدهد. این اثر یک مستند تماشایی برای مخاطب عام به شمار میرود و دارای صورتی پرهیجان است. قرار بر این بوده که «کاروان زرد» در ابتدا توسط یک شاعر و فیلمساز فرانسوی ساخته شود، اما او توانایی انجام این کار را نداشته است و تهیه کننده کار را از او پس گرفته و به کارگردانهای فعلی واگذار میکند.
تهامینژاد یادآور شد: فیلم دارای یک روایت موجز و اثرگذار بوده و مشخص است که کارگردان برای انجام پذیرفتن این اتفاق تلاش زیادی انجام داده است. همچنین این فیلم علاوه بر تبلیغ سیتروئن، به نوعی تبلیغ خودروی فرانسوی است.
وی با بیان اینکه «کاروان زرد» دارای جلوههای برجستهای از بروز روحیه عاطفی است، افزود: اقدام موزه سینما برای نمایش این اثر بسیار قابل تقدیر است. تماشای دوباره این فیلم برای من بسیار آموزنده است و هنوز دارای همان جذابیت اولیه است.
وی خاطرنشان کرد: فیلم دارای سه بخش است بخش مربوط به ایران و افغانستان، بخش هیمالیا و بخش ورود به چین. بنابراین از لحاظ روایت این اثر به سه دسته تقسیم میشود. در فیلم صحنهای وجود دارد که مربوط به سمنان است. بخش ایران در این فیلم یک یادگار مهم درباره کشور است. البته فیلمهای دیگری نیز در آن دوران درباره ایران ساخته شدهاند.
در ادامه ارد عطار پور، مستندساز پیشکسوت گفت: نکات تازه درباره فیلم عنوان شد. برای من سوال است که آیا پنج دقیقه حذف شده این اثر ربطی به مدیریت سیاسی کشور داشته است یا خیر. فیلم «کاروان زرد» از نظر تدوین، فیلمبرداری و حرکت بسیار درخشان است و سند تصویری قدرتمندی به شمار میرود، اما با این حال دارای نگاه استعماری و از بالا به پایین بوده و این اتفاق در فیلم «علف» نیز رخ داده است.
در ادامه تهامینژاد درباره موضوع سانسور در این فیلم گفت: نمیتوان درباره این موضوع به صراحت صحبت کرد اما مهمترین مسئله این است که نسخه دیگری نیز از این فیلم در فرانسه عرضه شده است که به راحتی و از کشور فرانسه در دسترس است. فیلمهای بسیاری در دوران قاجار در ایران ساخته شده است اما این روند در دوران پهلوی تضعییف میشود. شانس دوران قاجار این است که عمده فیلمهای ساخته شده در آن زمان پنهان شده و بعدها کشف شده بودند در صورتی که از دوران پهلوی فیلمهای مستند کمی برجای مانده است.
وی ابراز داشت: فیلم دارای روحیه تکاملی است و نشان میدهد تمدن از چه مسیری عبور کرده است. «کاروان زرد» به نوعی متکی بر نگاه مردمنگاری قالب در آن دوره تاریخی است. در این فیلم شاهد صنایع و کارخانهها هستیم و این اثر به گونهای خاص نشان دهنده مسیر رشد است. همچنین جالب است بدانید که نسخهای از این اثر با ترجمه در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز نمایش داده شده بود.
گفتنی است فخرالدین سیدی، مستندساز پیشکسوت مجری و گرداننده این نشست بود.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/12/100-300.jpg7201280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-12-31 10:17:382024-12-31 10:34:16محمد تهامی نژاد در موزه سینما مطرح کرد: «کاروان زرد» یکی از بنیانگذاران سینمای اکتشافی است
موزه سینما در ادامه انتشار سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی خود همزمان با زادروز « سیروس حسن پور» نویسنده و کارگردان سینما بخشهایی از گفنگوی این هنرمند را منتشر کرده است که بخش هایی از آنرا میخوانید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، سیروس حسنپور درباره حضورش به عنوان دستیار در روز واقعه گفت: من کتاب «روز واقعه» را مطالعه کرده بودم و یکی از آرزوهایم حضور در این فیلم بود. خداوند به این دعای من پاسخ داد و افتخار داشتم تا به عنوان دستیار گروه کارگردانی به همراه فرید سجادی حسینی در این اثر ماندگار همکاری داشته باشم.
وی افزود: عقیده من بر این است که ساخت ۲ فیلم خوب بهتر است چند فیلم سرشار از ایراد است و باید به مقوله کیفیت به طور جدی توجه شود. همچنین نیاز است تا از نظر اقتصادی نیز در سینما بازگشت سرمایه صورت بگیرد.
حسنپور با بیان اینکه فیلم «قطار کودکی» عنوان اثر برگزیده جشنواره فیلم رشد را به دست آورد، بیان داشت: آن فیلم یک سه گانه درباره «چوپان دروغگو»، «تصمیم کبری» و «دهقان فداکار» بود. زمانی که من در تهران دومین فیلم کوتاه خود را با متنی از مجید مجیدی کارگردانی میکردم، صحنههایی مربوط به کلاس درس وجود داشت. من به صورت اتفاقی زمانی که کتاب درسی را تورق میکردم، با داستان دهقان فداکار رو به رو شدم و به نظرم رسید که این قصه سرشار از مواد مهم داستانی برای تبدیل شدن به یک فیلم بود.
حسن پور یادآور شد: قصه آن فیلم کوتاه درباره دو کودک بود که در حاشیه راهآهن و خط ریلی زندگی میکردند. یکی از بچهها متعلق به یک روستا و بچه کوچکتر نیز اهل مشهد بود که پدرش به شهر میانه و منطقه آذربایان منتقل شده بود. آنها تصمیم میگیرند تا به دیدن دهقان فداکار بروند و در این مسیر داستانهایی را تجربه میکنند.
کارگردان «بازی نقابها» همچنین گفت: زمانی که به همراه آقای مجیدی مشغول ساخت فیلم «رنگ خدا» بودیم، ایشان ایده یک خطی این اثر را مطرح کردند که درباره یک کودک بود که پدرش به شکار میپرداخت. او دور از چشم پدر به تیمار یک غاز زخمی مشغول میشود و در پایان فصل مهاجرت، غاز یکی از تخمهایی که گذاشته بود را به یادگار در اختیار کودک قرار میدهد. این داستان بسیار من را تحت تاثیر قرار داد به همین دلیل مشغول کار بر روی آن شدیم.
حسن پور درباره فیلم «مروارید» نیز گفت: من به ایده تخمگذاری لاکپشتهای دریایی فکر میکردم و مستندی از ابوالفضل صفاری را دیده بودم که برای من بسیار جالب بود. به نظرم رسید که این ایده را باید با جهان کودک تلفیق کرده و اثری سینمایی را تولید کنم که خوشبختانه این اتفاق صورت گرفت.
وی خاطر نشان کرد: چشم انداز من هیچگاه دریافت جایزه از جشنوارههای مختلف نبوده است، بلکه همواره دغدغه ساخت یک فیلم استاندارد را داشتم به همین دلیل هم فیلمهایی که کارگردانی کردم، عموما دیده شدند. یه عنوان مثال ، در فیلم «چوپان دروغگو» که عنوان دومین فیلم در سه گانه من بود، قصد داشتم به بهانه دهقان فداکار اشاره ای به فرهنگ آذری داشته باشم.
وی ادامه داد: در اولین دورهای که داوران روانشناس کودک در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان حضور داشتند، این اثر توسط آنها برگزیده شد. من معتقدم اگر تلاش شود تا فیلمی کم ایراد باشد و رضایت تماشاگران در اولویت عوامل تولید قرار بگیرد، قطعا در جشنوارههای گوناگون نیز به آن توجه خواهد شد.
حسن پور ادامه داد: دنیای فانتزی و درونی کودک با انیمیشن آمیخته شده است. در ایران میتوان گفت که برخلاف سینمای کودک و نوجوان زنده و تولیدات میدانی، سینمای انیمیشن در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است و حرکتی رو به جلو دارد.
وی با اشاره به فیلم جایزه گفت: من با استاد علی نصیریان در فیلمی به نام «جایزه» به کارگردانی آقای داودنژاد را کار کردم. این فیلم در اوایل انقلاب ساخته شد و من موارد بسیاری را حین کار از استاد علی نصیریان آموختم و بسیار از حضور در کنار ایشان لذت بردم. حسن پور در پایان بیان داشت: جملهای وجود دارد که می گویند اگر نیت یک ساله دارید، برنج بکارید و اگر نیست ۱۰ ساله دارید، درخت بکارید و اگر نیت صد ساله دارید، انسان تربیت کنید. سینماتوگراف انسان تربیت میکند و امیدوارم روزی جامعه با آمادگی بیشتری به سمت سینماتوگراف مایل شود.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/12/13202.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-12-30 09:30:132024-12-30 09:30:13هیچگاه چشم اندازم در سینما دریافت جایزه نبود/ سینماتوگراف انسان تربیت میکند
ویژه برنامه « بزرگان مسیحی در قاب سینما» در قالب برنامه پادکست حضوری در موزه سینما برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، همزمان با آغاز سال نو میلادی پادکست حضوری با موضوع « بزرگان مسیحی در قاب سینما» در موزه سینما برگزار میشود.
در این پادکست از هنرمندان بزرگی همچون ساموئل خاچیکیان، واروژ کریم مسیحی و ماهایا پطروسیان و تعداد دیگری از هنرمندان ارمنی عرصه هنرهای نمایشی یاد خواهد شد.
در این برنامه که با حضور ژرژ پطروسی ؛ گوینده و بازیگر پیشکسوت و ادوین خاچیکیان کارگردان سینما برگزار خواهد شد به نقش و خدمات هنرمندان ارامنه در رشد و ارتقای سینمای ایران پرداخته خواهد شد.
اجرای نشست را مهرداد غفارزاده کارگردان سینما و اجرای پادکست را شهراد بانکی و مژگان اصغری بر عهده خواهند داشت.
این برنامه سه شنبه ۱۱ دی ماه ساعت ۱۷ در سالن فردوس موزه سینما برگزار خواهد شد و حضور برای علاقمندان آزاد است.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/12/Untitled-2.jpg8741280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-12-29 10:17:142024-12-29 10:18:38شبی با هنرمندان ارامنه در موزه سینما/ با حضور ژرژ پطروسی و ادوین خاچیکیان
بهترین مستند بلند جشنواره سینما حقیقت از نگاه انجمن دانش آموختگان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی معرفی شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما در این مراسم که در سالن فردوس برگزار شد در ابتدا آنتونیا شرکا از اعضاء هیات داوران گفت: «شیون فومنی» میراث دار زبان گیلکی است و با شعرهای خود نقش موثری در پاسداشت این گنجینه ادبی داشته است. کاوه بهرامی مقدم در «دره پروانهها» به شعر و شخصیت او از زاویه دیدی متفاوت و بر مبنای تحقیقاتی مفصل پرداخته است.
وی ادامه داد: شاید هر کسی «شیون فومنی» را نشناسد اما او میراث دار زبان گیلکی است و با کتابهایی که نوشته گنجینه لحجه گیلکی را پاس داشته است.
ارد عطارپور، فیلمساز پیشکسوت سینمای مستند که دیگر سخنران این برنامه بود، گفت: خوشحالم برای بزرگداشت فردی ، در این برنامه حضور دارم که از حدود ۲۰ سال پیش او را میشناسم و کارهایش را دنبال میکنم. کاوه بهرامی مقدم فیلمسازی است که هیچگاه دنبال شهرت نبوده و در سایه به سر برده اما سعی کرده دنیای بهتری را در فیلمهای خود به تصویر بکشد، بدون آنکه خود چیزی از آن طلب کند.
وی در ادامه با بیان اینکه «دره پروانهها» فیلمی است که از دریچه دیگری به دنیا نگاه میکند، افزود: این فیلم در ستایش واژه، ادبیات، شعر و… ساخته شده ، نه برای سرگرم کردن مخاطب و بسیار ارزشمند است که هيئت محترم داوران با دقت به این نکات توجه داشته و از بین حدود ۹۰ فیلم این اثر را به حق برگزیدهاند.
عطار پور بیان داشت: «دره پروانهها» مانند دیگر آثار بهرامی مقدم بیادعاست و به راحتی پیش میرود اما در پایان ما را به فرد دیگری تبدیل میکند.
در ادامه این مراسم رهبر قنبری یکی از اعضای هیئت داوران بیان داشت: ارزش و اهمیت فیلم «دره پروانهها» در آن است که فیلمساز توانسته ، چگونگی نگاه و دید شاعر را در حوزههای مختلف در یک دوره سیاسی- اجتماعی و با زبان تاویل تصویری به خوبی بیان کند.
در ادامه کاوه بهرامی مقدم، کارگردان فیلم «دره پروانهها» ضمن قدردانی از حسن نظر و نگاه هیئت داوران اظهار داشت: همیشه انسان هایی که در خلاف جهت رودخانه حرکت می کنند برایم بسیار ارزشمند بوده اند از این رو ساخت فیلمی درباره زندگی و شخصیت شیون فومنی برایم مهم بود و سعی کردم نگاهی جامع و متفاوت در ساخت این فیلم داشته باشم به همین خاطر ضمن استفاده از نظرات طیف های گوناگون از مردم عادی و دهقانان گرفته تا ادیبان و اهل فن درباره «شیون» از تصاوير سينمايي شاعرانه برای درك ميقتر تفكرات او و تاثير ات اجتماعي و ادبی اش استفاده کردم.
دکتر حامد فومنی آخرین سخنران این برنامه بود که با اشاره به گذشت بیش از بیست سال از درگذشت «شیون» اظهار داشت: من ، نه به عنوان فرزند ، بلکه به عنوان یک فعال فرهنگی احساس کردم باید درباره او کار بیشتری صورت داد. از اینرو بنیاد فرهنگی شیون فومنی را تاسیس کردم که یکی از اهداف آن ساخت مستند «دره پروانهها» بود.
وی در پایان گفت:شیون به عنوان شاعر مشهور گیلک زبان شناخته میشود اما به زبان فارسی هم اشعار زیاد و قابل توجهی دارد. من احساس کردم کاوه بهرامی مقدم انگیزه و دغدغه برجستهای درباره شخصیت شیون دارد.
https://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2024/12/8.jpg8531280ahmadiniaabbashttps://cinemamuseum.ir/wp-content/uploads/2022/06/logo-mus.pngahmadiniaabbas2024-12-28 10:11:452024-12-28 10:16:52«شیون فومنی» میراث دار زبان گیلکی است / «دره پروانهها» بهترین مستند از نگاه باغ فردوسیها