اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر 1403 در موزه سینمای ایران
اکران فیلم سینمایی « لولی » :
احترام برومند، عزیزالله حاجی مشهدی، محمد طیب، منوچهر هادی، پدرام کریمی در موزه سینما :
مهدی هاشمی در موزه سینما :
اکران فیلم سینمایی « مرد آرام » :
دانش آموزان در موزه سینما به تماشای فیلم «پسر دلفینی۲» از فیلم های جشنواره ۴۳ نشستند :
جشنواره دهه فجر یک هزار و چهارصد و سه در موزه سینما ، گزارش تصویری
اکران فیلم سینمایی « زیبا صدایم کن » :
اکران فیلم سینمایی « گوزن های اتوبان »:
اکران فیلم سینمایی « خدای جنگ »:
اکران فیلم سینمایی «ناتوردشت» :
موزه سینما در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر۴۳
گزارش تصویری :
جشنواره دهه فجر در موزه سینما : فیلم سینمایی « موسی کلیم الله»
جشنواره دهه فجر در موزه سینما :
فیلم سینمایی « موسی کلیم الله »
نمایش ویژه «آتش و گلستان» در موزه سینما
فیلم سینمایی «آتش و گلستان» در موزه سینما نمایش داده میشود.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، فیلم سینمایی «آتش و گلستان» ساخته علی روئین تن پنجشنبه ۲۵ بهمن ساعت ۱۸ در موزه سینما به نمایش درمی آید.
این فیلم که به زندگی شهید ابراهیم هادی میپردازد با حضور همرزمان و همسنگران این شهید بزرگوار ساخته شده است.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: «هفت پژوهشگر و محقق گم نام، شهید ابراهیم هادی را میجویند و میکاوند تا بشود از او فیلمنامهای نوشت.»
روئینتن که این مستند را سیاهمشقی از خود میداند، عوامل این پروژه را به این ترتیب معرفی کرده است؛ به نور و نگاه: مجید یادگاری، با نیابت: احمد آقاجانلو، گوش و صدای: سید احسان مولایی، به آن و لحظهی: پیام احمدی، مشاورت: محمد تاجیک و با حضور هم رزمان، هم ورزان، هم نفسان، هم سنگران، همراهان، هم محلها و هم خونان شهید جاویدالاثر پهلوان ابراهیم هادی. روایتگران به نوبهی الفبا: سعید الله بداشتی، محمد رضا انصاری، تیما تقیزاده، علی توانگری، حبیب سیف الهی، سارا فیض، علی کارگر. نقش خوانان: میچکا خدابنده لو، منوچهر زرگر، آزاده هادیان، امیر پاسبان و… همراهان: مسعود شمس، صالح نوریان.
نمایش «صیاد» با حضور خانواده شهید صیاد شیرازی در موزه سینما علی سرابی : نفس حضور در این فیلم باعث افتخارم است/ هر اثری که درباره قهرمانان ملی ساخته شود بالاترین ارزش را دارد
شب گذشته فیلم سینمایی «صیاد» با حضور مهدی صیاد شیرازی فرزند شهید صیاد شیرازی، جواد افشار، علی سرابی، ایوب آقاخانی، رز رضوی، خیام وقار کاشانی، مهدی شیخی و سایر عوامل در موزه سینما نمایش داده شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، مرتضی یراقبافان ضمن تبریک چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از نگاههای ارزشمند شما که به تماشای فیلم صیاد نشستید تشکر میکنم. در جمع ما فرزند برومند شهید صیاد شیرازی حضور دارد که یادگار عزیز این بزرگوار محسوب میشود. همچنین آقای جواد افشار کارگردان این فیلم و علی سرابی بازیگر نقش شهید صیاد نیز در میان ما حضور دارند.
مهدی صیاد شیرازی فرزند شهید صیاد نیز گفت: از حضور مردم عزیز و عوامل محترم فیلم «صیاد» در این برنامه تشکر میکنم و همچنین چهل و ششمین سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی و یاد و خاطره حضرت امام خمینی(ره) و شهیدان انقلاب اسلامی خصوصا شهید سپهبد علی صیاد شیرازی را گرامی میداریم.
وی افزود: از همه عوامل فیلم «صیاد» خصوصا آقای جواد افشار کارگردان این فیلم و آقای محمدرضا شفیعی تهیهکننده این اثر و علی سرابی بازیگر محترم نقش صیاد تشکر میکنم. بازی آقای سرابی بینظیر بود و نقش آفرینی ویژهای در این اثر داشتند و امیدوارم عوامل این فیلم در روز اختتامیه با دست پر از سالن خارج شوند. به نظر من عوامل این فیلم زحمت زیادی کشیدند و حس لازم را در مخاطب ایجاد کردند و عموم جامعه میتوانند با این فیلم ارتباط برقرار کنند.
وی ادامه داد: ساخت این فیلم نقطه شروعی برای پرداختن به ویژگیهای متعدد شهید صیاد و مجاهدتهایی است که او در طول سالها، پیش از انقلاب تا پس از دوران دفاع مقدس و زمان شهادت خود صورت دادند. در مجموع من از نتیجه این فیلم راضی هستم و عقیده دارم عوامل این اثر هدیه خود را از مردم عزیز دریافت کردند.
در ادامه علی سرابی بازیگر نقش شهید صیاد شیرازی نیز گفت: برای من باعث افتخار است که امروز در کنار خانواده شهید صیاد شیرازی در این سالن حضور دارم. در هر جشنوارهای که برگزار میشود، عدهای دیده میشوند و عدهای دیگر این موقعیت را به دست نمیآورند. در کل این موضوع اهمیت چندانی ندارد. برای من باعث افتخار بود که توانستم عهدهدار این نقش شوم.
وی با بیان اینکه نفس حضور در این فیلم باعث افتخار است، گفت: خوشبختانه خانواده شهید صیاد از این فیلم اظهار رضایت کردند. همچنین علاوه بر تماشاگران، هنرمندان بسیاری نیز به تماشای این فیلم نشستند و به من اظهار محبت کردند.
سرابی خاطرنشان کرد: افرادی از نزدیک با این شخصیت آشنایی داشتند و نفس به نفس همراه او بودند، اهمیت و کیفیت این فیلم مورد تایید آنان قرار میگیرد، بنابراین چنین مسئلهای برای من دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و از هر تشویق دیگری باارزشتر است. هر اثری که درباره یکی از قهرمانان ملی ساخته شود که قدمی هر چند کوچک در راه حفظ این آب و خاک برداشته باشد، بالاترین ارزش را دارد.
سرابی در پایان گفت: زمانی که در حال تحقیق برای آشنایی بیشتر با شهید صیاد بودم متوجه شدم اگر رشادتهای ایشان نبود، امروزه اسم کوچهها و خیابانهای کشور با عناوین عربی باید نامگذاری میشد و این موضوع نشانگر نقش ویژه او در دوران دفاع مقدس است.
امیدوارم آیندگان با نگاهی مهربانانه ما را قضاوت کنند/ اصلاح جامعه از طریق بیان کمدی امکانپذیر است
موزه سینما به مناسبت زادروز علیرضا خمسه بازیگر و کمدین پیشکسوت سینما و تلویزیون بخشهایی از گفتوگوی تاریخ شفاهی او را منتشر کرد که در زیر می خوانید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، علیرضا خمسه با بیان اینکه ریشه، مسیر و همچنین مخاطب کاری که ما انجام میدهیم تنها «عشق» است بنابراین کارمان را به نام خدای عشق آغاز کردیم، گفت: من ۴۲ سال است که در این حرفه حضور دارم و نخستین کار حرفهای من در سینما، فیلم «مرگ یزدگرد» ساخته بهرام بیضایی بود.
وی ادامه داد: در طول این سالها ژانرهای مختلفی از کمدی تا تراژدی و ملودرام را تجربه کردهام، اما لحظات خوشی که به یاد میآورم عموما حاصل کار در ژانر کمدی بوده زیرا نتیجه آن ایجاد لبخند و حال خوب برای مخاطبان است.
وی در خصوص به یاد ماندنیترین واکنشهایی که از سوی مخاطبان نسبت به او ابراز شده است بیان داشت: زمانی که با مردم مواجه میشوم این اتفاق معمولا با نوعی اظهار تعجب سوی آنها همراه است و گاهی نیز فرصتی برای گفتوگو پیش میآید.
بازیگر «من زمین را دوست دارم» یادآور شد: زمانی که تحصیلات خود را در ایران به اتمام رساندم، به فرانسه رفتم و یک سال و نیم در مدرسه ونسن در شهر پاریس به مطالعه تئاتر پرداختم و همزمان نیز در کلاسهای پانتومیم و مواردی که فکر میکردم برای فعالیت در این حرفه مناسب است حضور پیدا میکردم. تا اینکه در سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی صورت گرفت و با این وجود در حدود شش ماه همچنان به تحصیلات خود ادامه دادم. اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که بهتر این است به کشور بازگردم و به مردم ایران خدمت کنم.
این هنرمند با بیان اینکه در ایران عضو گروه تئاتر «پیاده» بوده است، افزود: من به همراه بسیاری از بازیگران شناخته شده و توانمند آنسالها چندین تئاتر کار کردیم. در نهایت مهدی هاشمی من را به بهرام بیضایی معرفی کرد تا در «مرگ یزدگرد» در نقش یک سرباز ایفای نقش کنم.
خمسه با بیان اینکه کیانوش عیاری به من گفت مجوز تو را برای حضور در فیلم سینمایی گرفتم، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۶۷ در فیلم «روز باشکوه» عیاری بازی کردم و پس از آن نیز در «لنگرگاه» ساخته کیومرث پوراحمد حاضر شدم و این روند ادامه پیدا کرد. در واقع، از اواخر دهه شصت تا پایان دهه هفتاد یکی از پرکارترین بازیگران سینمای کمدی ایران بودم.
خمسه خاطرنشان کرد: کیومرث صابری فومنی معروف به «گلآقا» بر این عقیده بود که در جامعه کار قصاب سلاخی است و کار جراح نیز به قصد اصلاح انجام میپذیرد. او کارکرد مقوله طنز و کمدی را همچون جراحی میدانست. در صورتی که هجو، مانند سلاخی است. اگر موضوع انتقاد از حیطه کمدی صورت گرفته نشود، نمیتوان کار اصلاح را به انجام رساند. جامعهای که نقد در آن وجود نداشته باشد، قطعا رو به زوال حرکت خواهد کرد.
وی درخصوص تفکیک مقوله طنز از کمدی نیز گفت: ما با دو حوزه ادبیات و هنرهای نمایشی روبهرو هستیم. آنچه که در این ژانر و در مقوله ادبیات اتفاق میافتاد، طنز نام دارد. بنابراین طنز یک مقوله صد در صد ادبی است اما کمدی یک مقوله کاملا نمایشی به شمار میرود.
وی ادامه داد: اطلاق واژه کمدین به بازیگر دارای نوعی ارزش گزاری بوده و به این معناست که چنین فردی میتواند در آثار کمدی و جدی حضور پیدا کند. به نظر من جذابیت سینما در ماندگاری آن است و گیرایی تلویزیون، ریشه در مخاطبان انبوه آن دارد. تئاتر نوعی تمرین و ممارست روی بدن، بیان و تخیل بازیگر است. به نظر من همواره یک کار خوب تلویزیونی از یک کار بد سینمایی عملکرد بهتری خواهد داشت و برعکس. بنابراین این مدیوم نیست که دارای اهمیت بوده بلکه کیفیت یک اثر مهمترین مسئله است.
خمسه در پایان بیان داشت: در آینده زمانی که افراد به داوری ما مینشینید، امیدوارم مهربان برخورد کنند زیرا آنطور که به نظر میآید کوتاهی نکردیم و آنچه را که به نظر درست میآمد انجام دادیم و امیدوارم برای تحلیل و نقد ما با نگاهی مهربانانه صورت بگیرد.
معرفی مدیرعامل و اعضا حقیقی هیات امناء موزه سینما
گفتگویی که موزه سینما برای زادروز «نظام الدین کیایی» صدابردار پیشکسوت سینما منتشر کرد؛ خاطره ای از ساموئل خاچیکیان و امیر نادری/ بهترین صدا در سینما سکوت است
موزه سینما در ادامه انتشار سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی خود همزمان با زادروز « نظام الدین کیایی» صدابردار پیشکسوت سینما بخشهایی از گفنگوی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر میخوانید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، نظامالدین کیایی در گفتوگو با مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما گفت: من در سال ۱۳۲۲ در تهران متولد شدم و به گونهای رشد کردم که پیش از سالهای دبیرستان با سینمای ایران آشنا بودم و خانوادههایی را میشناختم که از جمله سینماداران و تهیهکنندههای مطرح سینمای ایران بودند.
وی ادامه داد: پدر من با وجود اینکه فردی مذهبی بود اما علاقه زیادی به سینما داشت و با دوستان خود همواره به تماشای فیلمها در سینماها مینشست.
کیایی با بیان اینکه زمانی که شش سال داشتم پدرش او را با خود به سینما می برد: خاطرنشان کرد: اولین فیلمی که در سینما دیدیم «میلیونر» نام داشت و بازیگر خانم آن فیلم زنده یاد شهلا ریاحی بود که متاسفانه از میان ما رفته است، او همسایه ما بود و این موضوع بسیار برای من جالب به نظر میرسید. زیرا ابعاد واقعی او با آنچه روی پرده دیده میشد بسیار متفاوت بود و این موضوع دارای نوعی خاصیت جادویی برای من بود. به همین دلیل پس از تماشای این فیلم تا مدتها مقابل خانه او میایستادم تا بلکه بتوانم او را ببینم.
این صدابردار پیشکسوت بیان کرد: بعدها به این نتیجه رسیدم که سینما مقولهای مهم است و بدون عمق نگاه نمیتوان به آن نزدیک شد. سینما یک هنر شخصی نیست بلکه امری گروهی محسوب میشود. برای مثال در امر صدابرداری باید این فرآیند به گونهای صورت بگیرد که در نهایت اوامر و خواستههای کارگردان و فیلمبردار به ثمر بنشیند. بنابراین نیاز است که یک صدابردار با حوزههای کارگردانی، فیلمبرداری، نور، پرسپکتیو و… آشنا باشد.
کیایی با بیان اینکه بهترین صدا در سینما سکوت است، افزود: اگر صدابرداری موفق به ضبط صدای سکوت شود، میتواند ادعا کند که صدابردار خوبی است. صدا زمانی شنیده میشود که سکوت شکسته شود.
این صدابردار پیشکسوت گفت: زمانی که وارد سینمای ایران شدم، آشنایی من با علی عباسی که معتبرترین تهیهکننده سینمای ایران بود، نقطه عطف به شمار میرود. من به همراه یکی از دوستانم که با عباسی درباره اکران فیلمش قرار ملاقات داشت، راهی دفتر او شدم. عباسی از من خواست که ظهر فردای آن روز به دیدنش بروم. او به من پیشنهاد کرد که به عنوان نمایندهاش در صحنه فیلمبرداری فیلم «هنگامه» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان حضور داشته باشم.
وی یادآور شد: هنگامی که کار شروع شد خاچیکیان از من خواست که به عنوان دستیار او نیز فعالیت کنم. همان زمان رفاقتی ویژه میان من و خاچیکیان به وجود آمد.
کیایی با ذکر خاطرهای از فیلم «دونده» گفت: امیر نادری فیلم «دونده» را پیش از انقلاب ساخته بود اما چون نتوانسته بودند صدای آن را ضبط کنند، این موضوع به مذاق فیلمساز خوش نیامده و فیلم نیمه کاره رها شده بود. نام اولیه فیلم، «برنده» بود و از من خواست آن فیلم را با نام جدید مقابل دوربین ببریم. وجود صدا در آن اثر باعث شد که روحی تازه در نادری دمیده شود.
وی در پایان خطاب به جوانان بیان داشت: جوانان امروز آیندهساز سینمای ایران هستند آنها متوجه ایراد هر کار میشود و به دنبال پیدا کردن درونیات شخصی خود، فیلمهایی را مقابل دوربین میروند.