انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران جشنواره چهل وسوم فیلم فجر

فراخوان بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، این بخش که مهلت ثبت‌نام آن از۷ لغایت۱۷ آذرماه خواهد بود با هدف شناسایی، معرفی و تشویق آثار و شیوه‌های خلاقانه و موثر درعرصه بازاریابی و پخش آثار سینمایی و به منظور ارتقاء سطح کیفی تبلیغات و اطلاع‌رسانی در عرصه صنعت سینما، در بخش‌های عکس، پوستر، آنونس و تیزر فیلم‌های سینمایی ایرانی برگزار می‌شود.

کلیه متقاضیان شرکت در بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران باید از طریق مراجعه به وب‌سایت رسمی جشنواره به نشانی fajrfilmfestival.com ، نسبت به عضویت، ثبت‌نام، تکمیل فرم شرکت در جشنواره و بارگذاری نمونه آثار خود، مطابق بند شرایط اختصاصی مقررات اقدام نمایند.

تمام مواد تبلیغاتی سینمایی (داستانی، پویانمایی و مستند) که از ۱۵ دی۱۴۰۲ لغایت ۱۵ دی۱۴۰۳ در داخل کشور اکران عمومی شده باشند و یا می‌شوند می‌توانند در مسابقه شرکت نمایند.

آثار ارزیابی شده در دور‌ه‌های گذشته پذیرفته نمی‌شود.

دبیرخانه مجاز به استفاده از آثار ارسالی در بخش‌های مختلف رسانه‌ای جشنواره (کتاب، نشریه روزانه، تیزر، فضای مجازی و سایر رسانه‌ها) خواهد بود.

تفسیر و رفع ابهام از مفاد و مقررات این آیین‌نامه و موضوعات پیشبینی نشده برعهده دبیر جشنواره است.

ارائه نامه رسمی تهیه کننده و یا موسسه پخش کننده، مبنی بر تایید استفاده از نسخه ارائه شده در تبلیغات فیلم برای هر عنوان الزامی است.

شرایط اختصاصی بخش عکس :

فایل عکس‌ها باید با فرمت jpg و حداکثر حجم ۴ مگاپیکسل در وب‌سایت جشنواره بارگذاری شود.

در صورت تعدد آثار، عکس‌های هر فیلم باید به صورت جداگانه در وب‌سایت جشنواره بارگذاری شود.

تعداد آثار ارسالی برای هر عنوان، پنج عکس صحنه و سه عکس پشت صحنه است.

هر گونه دخل و تصرف در عکس به گونه‌ای که اصالت آن‌ را مخدوش کند، موجب کنار گذاشتن عکس از چرخه داوری خواهد شد.

شرایط اختصاصی بخش پوستر :

فایل پوستر باید با فرمت jpg و کیفیت dpi 150 و در قطع ۱۰۰ * ۷۰ در وب‌سایت جشنواره بارگذاری شود.

پوسترهای ارائه شده باید از میان آثار استفاده شده در تبلیغات فیلم دارای مجوز سازمان امور سینمایی و سمعی بصری باشد.

در این بخش، فقط پوستر فارسی فیلم‌ها مورد داوری قرار می‌گیرد.

شرایط اختصاصی بخش آنونس و تیزر :

فایل هر یک از موارد در یک آدرس ابری بارگذاری، سپس لینک اثر در وب‌سایت جشنواره ثبت و در صورت داشتن نام کاربری یا رمز عبور در فرم درج شود.

در بخش تبلیغات سینمای ایران سیمرغ بلورین بهترین عکس، سیمرغ بلورین بهترین پوستر و سیمرغ بلورین بهترین آنونس و تیزر اهدا می شود.

داریوش فرهنگ در گفتگو با موزه سینما: قرار بود واروژ کریم مسیحی سربداران را بسازد هنرمندان آیینه‌ای در برابر اجتماع هستند «طلسم» درباره غیبت عشق است

موزه سینما در ادامه انتشار سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی خود همزمان با زادروز « داریوش فرهنگ» بازیگر پیشکسوت سینما ، تئاتر و تلویزیون بخش‌هایی از گفنگوی این هنرمند را منتشر کرده است که بخش هایی از آنرا می‌خوانید.

داریوش فرهنگ با بیان اینکه مردم ایران را بسیار دوست دارد گفت: بارها با خودم فکر کردم که مردم چرا هنرمندان را دوست دارند، دلیلش این است که آنها را از خودشان می دانند و به آنها احترام می‌گذارند.

وی ادامه داد: شخصا همیشه سعی کردم به شعور و فهم مردم احترام بگذارم، کارهای دم دستی انجام ندهم و سطح بازیگری‌ام را پایین نیاورم زیرا معتقدم هنرمندان چشم و گوش مردم و آیینه‌ای در برابر اجتماع هستند.

فرهنگ با بیان اینکه سینما بدین شکل نیست که هر آنچه جلوی آن می‌گذرد ثبت شود، بیان داشت: سینما واقعیت نیست بلکه واقعیت جدید است که با دوربین ساخته می‌شود . همه چیز را باید از واقعیتی که هست، ساخت زیرا واقعیت جدید از آن بوجود می‌آید که از آن واقعی‌تر است.

وی با اشاره به فیلم « باشو غریبه ای کوچک» خاطرنشان کرد: در فیلم باشو غریبه‌ای کوچک دستیار اول بهرام بیضایی بودم وچیزهای زیادی از او آموختم زیرا او سینمای متفاوتی دارد.

فرهنگ درباره فیلم سینمایی «طلسم» نیز بیان داشت: در زمان ساخت طلسم دائم با خودم فکر می‌کردم که قرار است درمورد چه چیزی فیلم بسازم و از دوستی که در گروه ما بود پرسیدم که این فیلم به نظرت درباره چه چیزی هست و او در پاسخ به من گفت درباره عشق است. یعنی اگر به من نگفته بود من به دنبال کارکترهایی همچون شازده و کشاورز و … می‌رفتم و کاملا گمراه می‌شدم اما بعد متوجه شدم داستان اصلی فراتر از عشق یعنی درباره غیبت عشق است.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود واروژ کریم مسیحی سریال سربداران را بسازد و بهرام بیضایی آن را بنویسد . تهیه کننده آقای پرتوی گفت یک نمونه را واروژ بسازد که ببینیم به چه شکلی می‌شود و من هم که خیلی جوان بودم نقش یک مغول خونخوار را بازی کردم.

وی در پایان خطاب به فریدون جیرانی که با او به گفتگو نشسته بود، بیان داشت: توصیه من به جوانان این است که باید نگاهتان را عوض کنید و نسبت به جهان و هستی نظر داشته باشید زیرا در این صورت می‌توانید به کارتان تداوم ببخشید.

در کارنامه هنری داریوش فرهنگ کارگردانی آثاری همچون: طلسم، تکیه بر باد، یک گزارش واقعی، دو فیلم با یک بلیت و… همچنین کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی سلطان و شبان، طلسم شدگان، تولدی دیگر، راه شب و … دیده می‌شود.
وی همچنین در آثاری همچون محمد رسول الله( ص)، شاید وقتی دیگر، سفر، دو فیلم با یک بلیت و مجموعه‌های تلویزیونی کلاه پهلوی، بی گناهان، در جستجوی آرامش، سلمان فارسی، معصومیت از دست رفته و ..‌. نقش آفرینی داشته است.

سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد

با صدور حکمی از سوی رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، سید مهدی سجادی به عنوان سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد.

به گزارش موزه سینما به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی ، با توجه به اتمام ماموریت مجید زین‌العابدین مدیر عامل سابق  بنیاد سینمایی فارابی و بازگشت ایشان به صدا و سیما، با انتخاب هیات امناء این بنیاد، سید مهدی سجادی تا انتخاب مدیرعامل به عنوان سرپرست معرفی شد.
در بخشی از حکم سجادی  لزوم توجه به سینمای ملی، بسترسازی برای حضور فیلمسازان مستعد و جوان در حوزه سینمای حرفه‌ای و نیز حمایت از آثار فاخر ذکر شده است.
سید مهدی سجادی به عنوان خزانه دار بنیاد سینمایی فارابی مسئولیت دارد.
فریدزاده همچنین در این حکم از زحمات مجید زین‌العابدین در چند سال گذشته تقدیر کرده است.

«اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند

کارگاه آشنایی با «  اهمیت تنفس صحیح و تسلط بر بدن در بازیگری و تاثیر آن بر صدا و بیان» در موزه سینما برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، موزه سینما کارگاه  آشنایی با  « اهمیت تنفس صحیح و تسلط بر بدن در بازیگری و تاثیر آن بر صدا و بیان» را با حضور اصغر همت بازیگر شناخته شده و پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون برگزار می‌کند.
این کارگاه روز دوشنبه پنجم آذرماه ساعت ۱۵ در سالن فردوس این مجموعه فرهنگی تاریخی برگزار می‌شود.
علاقمندان برای حضور در این کارگاه به آدرس زیر مراجعه کنند.
clubmuseum.ir/workshops/51
اصغر همت در فیلم‌های سینمایی همچون: یه حبه قند، پرونده هاوانا، زشت و زیبا، در مسیر تندباد، شیر سنگی، ما ایستاده‌ایم، سرخپوست‌ها و همچنین مجموعه‌های تلویزیونی هزاردستان، امام علی (ع)، آژانس دوستی، مثل هیچ کس، زمین گرم، بعد از آزادی و … نقش آفرینی داشته است.

محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است ارد زند: «باد جن» حاصل نگاه دقیق تقوایی به منطقه است

برنامه نمایش و نقد و بررسی دو فیلم «باد جن» و «نخل» ساخته ناصر تقوایی در قالب بیست و دومین نشست «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند و با حضور محمدرضا اصلانی؛ فیلمساز و پژوهشگر پیشکسوت و ارد زند؛ مستندساز در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، محمدرضا اصلانی فیلمساز برجسته سینمای مستند در ابتدای این نشست گفت: ناصر تقوایی کارگردان شناخته شده‌ای در سینمای ایران است و یکی از مهم‌ترین فیلمسازان نسل ما به شمار می‌رود. او از جمله نخستین افرادی است که در سال ۱۳۴۵ به استخدام تلویزیون ملی درآمد. زمانی که بخش پژوهش در این مجموعه راه اندازی شد و نسل جوان فیلمساز توانستند نخستین آثار خود را مقابل دوربین برده و تجربه کسب کنند. هر یک از آن‌ها به بخشی از این سرزمین رفتند و فیلم‌هایی را درباره زادگاه خود کارگردانی کردند.

در سینمای مستند دهه چهل شاهد سبک‌ها و رویکردهای متنوعی هستیم

اصلانی با اشاره به اینکه تقوایی درباره مراسم زار دو فیلم ساخته است، ادامه داد: او فیلمی به نام «اربعین» را در کارنامه هنری خود دارد که ابتدا قرار بود اثری درباره «عاشورا» کارگردانی کند اما شرایط تولید آن به وجود نیامد و تقوایی با هوشمندی به سراغ ایده ساخت فیلمی درباره اربعین رفت و آن فیلم امروزه یکی از آثار درخشان سینمای مستند ایران است.

اصلانی با بیان اینکه غلامحسین ساعدی، جلال آل احمد و ناصر تقوایی دوستان نزدیکی به شمار می‌رفتند، خاطرنشان کرد: تقوایی در آن زمان با کمک‌های پژوهشی ساعدی موفق به ساخت فیلم «باد جن» شد اما در واقع او از شناخت عمیق‌تری نسبت به ساعدی درباره جنوب کشور برخوردار بود. به خاطر دارم اولین بار ناصر تقوایی را در دفتر پژوهش ملاقات کردم. در آن دیدار فریدون رهنما نیز حضور داشت. در آن دیدار قرار بر این شد ناصر تقوایی به دلیل شناخت کافی از جنوب کشور، موضوعی را درباره آن منطقه به تصویر بکشد. در آن مقطع هر فرد می‌توانست خود موضوع مورد علاقه‌اش را انتخاب کند و همین مسئله مسیر مناسبی را برای بروز خلاقیت گشود.

در رمان‌های تقوایی نوعی نگاه سینمایی به چشم می‌خورد

وی ادامه داد: در آن زمان دیدگاه، سبک‌ها و رویکردهای مختلفی به وجود آمد و به همین دلیل شاهد یکی از درخشان‌ترین دوران‌های تاریخ سینمای مستند ایران بودیم.

اصلانی خاطرنشان کرد: همان زمان تقوایی یک نویسنده محسوب می‌شد و مجموعه‌ نوول او در همان سال منتشر شده بود. در آن زمان مسیری آغاز شده بود که در پی آن ادبیات مدرن کشور در حال شکل‌گیری بود و مشخصه آن نثر خاص و نگاه به زوایای مختلف جامعه به شمار می‌رفت. تقوایی دوران فعالیت سینمایی خود را از استودیو گلستان آغاز کرد. نکته جالب این است که در رمان‌های تقوایی نوعی نگاه تصویری و سینمایی به چشم می‌خورد، مانند همینگوی که او نیز تاثیراتی را از سینما دریافت کرده بود. در واقع نوعی تصویرگری سینماتوگرافی در نوشته‌های تقوایی به چشم می‌خورد.

اصلانی با بیان اینکه تقوایی در تلویزیون یک کارمند معمولی محسوب نمی‌شد، ادامه داد: او به عنوان یک جوان روشنفکر و چهره وارد این مجموعه شد. در سینمایی که تقوایی و دیگران در آن زمان به وجود آورند، نوعی تصویرگری دراماتیک به چشم می‌خورد. تقوایی در این دو فیلم تنها به موضوع وفادار مانده و آن را بدون هیچ مورد اضافه‌ای به شکلی صریح مطرح می‌کند. با این وجود، او تنها با تکیه بر موضوع باعث خلق یک فضای دراماتیک می‌شود.

تقوایی در مستندهای خود به وجوه داستانی نزدیک نمی‌شود

وی ادامه داد: تقوایی در فیلم‌های مستند خود هیچگاه به وجوه داستانی نزدیک نشده، بلکه به موضوع فیلم به مثابه امر داستانی نگاه می‌کند. تقوایی فضا را به عنوان یک عنصر دراماتیک مطرح می‌کند و این یک ویژگی بسیار مهم در مجموعه مستندهای او به شمار می‌رود.

کارگردان «جام حسنلو» یادآور شد: تقوایی به شکلی بی‌پیرایه نوعی رویکرد و سبقه حماسی را در پیش می‌گیرد و این مسئله حتی درباره فیلم «باد جن» که درباره بیماری ساخته شده است نیز به چشم می‌خورد و این بیماری را به شکلی نوعی از خود بیرون آمدن و استقامت تصویر کرده است. در فیلم بیماران به شکل جنگاورانی با بیماری ترسیم شده‌اند. اگر تقوایی تنها دو فیلم «باد جن» و «نخل» را ساخته بود، باز هم می‌توانستیم او را فیلمسازی طراز اول به حساب بیاوریم.

اصلانی یاداور شد: کارهای امثال تقوایی بنیانگذار مستندهای دراماتیک در ایران بودند که بعدها گسترش پیدا کرد و به عنوان سبکی ملی مطرح شد.

عکس‌های تقوایی حاوی نوعی بینش شخصی است

اصلانی در ادامه بیان کرد: وجه مشترک افراد روشنفکر جامعه در زمان ساخت این آثار، توجه به طبقه فرودست بود. تقوایی از جمله نویسندگان و عکاسان مهم دوران ما به شمار می‌رود و امیدوارم روزی فرصتی برای نمایش عکس‌های شاخص او نیز به وجود بیاید. تقوایی در این آثار نیز رنجی از رنگ خاکستری را به کار می‌گیرد و عکاس‌های او دارای نوعی بینش شخصی است. در آن هنگام افراد حاضر در شاخه‌های هنری مختلف همگی با یکدیگر آشنایی و همکاری داشته و آثار مختلف در معرض دید بودند و به همین دلیل است که در کنار سبک‌های فیلمسازی، ما شاهد بروز و ظهور سبک در عالم نقاشی نیز هستیم.

اصلانی یادآور شد: این روزها ناصر تقوایی ناخوش احوال است و من بسیار از این موضوع دلگیر هستم. حال بد او ناشی از کهولت سن نیست، بلکه او به دلیل شرایط کاری، روزهای بدی را سپری می‌کند. او دو فیلمنامه که مدت طولانی بر روی آن‌ها کار کرده بود را نتوانست به صورت کامل فیلمبرداری کند و سرمایه گذاران پس از آنکه به نفع شخصی خود رسیدند، او را تنها گذاشتند.

«باد جن» و «نخل» دارای تفاوت‌های اساسی هستند

در ادامه این نشست ارد زند گفت: ناصر تقوایی در ۲۵ سالگی این فیلم را کارگردانی کرده است. در آن زمان جوانانی روشنفکر و تحصیل کرده وارد تلویزیون شدند و نوعی نگاه آزادمنشانه بر روی هر موضوعی اعمال می‌شود. در آن زمان فیلمسازان نوگرا و خلاق توانستند آزادانه موضوع‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنند و فیلمسازان سینمای داستانی می‌توانستند فیلم‌های روز سینمای دنیا را تماشا کنند در حالی که چنین امکانی برای سینمای مستند فراهم نبود.

وی ادامه داد: ناصر تقوایی در سفرهای مختلف خود فردی پرشور و خلاق همچون غلامحسین ساعدی را در کنار خود داشت. فیلمبرداری و صدابرداری این فیلم‌ها بسیار بی‌نظیر است چراکه عوامل فنی این آثار در آن زمان افراد برجسته سینمای ایران به شمار می‌رفتند. در آن سال‌ها روشنفکران از عقب ماندگی جامعه ایران رنجور بوده به همین دلیل به دنبال فرصتی برای تغییر شرایط بودند. در فیلم «باد جن» تنها شاهد تصاویری از ویرانی هستیم و این مسئله حاصل نگاه دقیق تقوایی به منطقه است. در هنگام ساخت فیلم پدیده جن گیری موضوعی پنهانی به شمار می‌رفت و کسی اجازه ورود به این مکان‌ها را نداشت.

وی ادامه داد: تقوایی به واسطه اعتبار خانواده خود در منطقه موفق می‌شود تا وارد چنین فضایی شود. به عقیده تقوایی مردم این منطقه افرادی تنگ دست بودند و او بر این موضوع تمرکز می‌کند و از نماهای بسته برای القای معنی استفاده می‌کند. همچنین گفتار متن نیز در تمام مدت همین نگاه را دنبال کرده است.

ارد زند با بیان اینکه بار اصلی در موضوع زار بر دوش سیاهان است، افرود: این مراسم از آفریقا به جنوب کشور وارد شده است. زمانی که این فیلم ساخته شده است، سیاهان ایران افراد عقب مانده‌ای بودند و نوعی برده به حساب می‌آمدند. این فیلم نشان می‌دهد که چگونه یک روشنفکر می‌تواند موضوعی را دستمایه ساخت فیلم قرار دهد که از طرف باقی اعضای جامعه دیده نمی‌شود. فیلم «باد جن» و «نخل» هر دو در جنوب کشور ساخته شده‌اند اما دارای تفاوت‌های اساسی با یکدیگر هستند. فیلم‌های «باد جن»، «نخل» و «اربعین» حکم یک سه گانه را در کارنامه تقوایی دارا هستند و به همین دلیل نیاز است تا این آثار در کنار یکدیگر مورد تحلیل قرار بگیرند.

ارد زند خاطرنشان کرد: فیلم «نخل» تفاوت زیادی با «باد جن» دارد، چراکه سرشار از حس زندگی است و همه در آن مشغول کار، فعالیت و شادی هستند و حتی در پایان نیز نمایی از کاشت نهال وجود دارد و امیدواری در سرتاسر آن قابل مشاهده است. تقوایی در فیلم «اربعین» حامل این مفهوم است که در نهایت آنچه می‌تواند در جامعه تحول و انقلاب ایجاد کند، مذهب شیعه خواهد بود و اندیشه او بعدها جنبه‌ای حقیقی به خود گرفت.

اجرای این برنامه را فخرالدین سیدی مستندساز پیشکسوت بر عهده داشت.

در این برنامه افرادی همچون: محمدرضا اصلانی، ارد زند، سعید رشتیان، سعید الهی، پروین ثقه الاسلامی، حبیب رضایی، کیوان کیانی، آرش قاسمی، فخرالدی سیدی و … حضور داشتند.

معاونان ارزشیابی و نظارت،توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی و مدیر عامل موسسه سینما شهر معرفی شدند

رئیس سازمان سینمایی در احکامی جداگانه معاونان ارزشیابی و نظارت، توسعه مدیریت و منابع و مدیر عامل موسسه سینما شهر را معرفی کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، بر اساس احکام صادره از سوی رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، روح‌الله حسینی به عنوان معاون جدید ارزشیابی و نظارت، مهدی شفیعی معاون توسعه مدیریت و منابع  و حبیب ایل بیگی مدیرعامل موسسه سینما شهر معرفی شدند.

علاوه بر این اصغر فارسی نیز به عنوان مشاور راهبردی رئیس سازمان سینمایی معرفی شد.

در این احکام همچنین از خدمات و زحمات حبیب ایل بیگی معاون سابق ارزشیابی و نظارت، اصغر فارسی معاون سابق توسعه و مدیریت و منابع سازمان سینمایی و نیز هاشم میرزاخانی مدیرعامل سابق موسسه سینما شهر تقدیر و تشکر شد.

ایجاد وفاق ملی با تقویت فضای تعامل

در بخشی از حکم فرید زاده به روح الله حسینی معاون ارزشیابی و نظارت آمده: امید است در راستای اهداف کلان و رویکردهای دولت چهاردهم به منظور ایجاد وفاق ملی با تقویت فضای تعامل و اعتماد متقابل اهالی سینما، زمینه های مساعدی برای تولید ارزنده را فراهم نموده و گام های موثری برای شکوفایی  وبروز استعدادهای جوان کشور بردارید. ایجاد فضایی سالم و با نشاط و توجه ویژه به منزلت اجتماعی سینماگران و خانواده بزرگ سینما از جمله اولویت های این معاونت به شمار آید.

کمک به تحقق اهداف و سیاست های دولت چهاردهم در حوزه سینما

همچنین در بخشی از حکم رئیس سازمان سینمایی به مهدی شفیعی معاون توسعه و منابع با تاکید بر بهره گیری از همه ظرفیت ها و امکانات سازمان و موسسات تابعه در تحقق اهداف و سیاست های دولت چهاردهم در حوزه سینما و تعمیق وفاق ملی، آمده است: ضرورت تحول در سازمان سینمایی و بازنگری ساختار برای بهبود فرآیندها، تحقق ماموریت ها، تعالی وضعیت سینمای جمهوری اسلامی در عرصه ملی و بین المللی و همچنین بهبود و ارتقای وضعیت کارکنان، از جمله مهم ترین ماموریت های مورد انتظار است.

ارتقای فناوری نوین صنعت سینما

رئیس سازمان سینمایی در بخشی از حکم حبیب ایل بیگی مدیر عامل سینما شهر، استفاده از فناوری های روز در زیرساخت های هنر هفتم را یاد آور شده و آورده است: کمک به راهبری مدیریت توسعه زیر ساخت سینما، ارتقای فناوری نوین صنعت سینما، روز آمد سازی و استمرار فعالیت سینمایی کشور به ویژه در حوزه احداث سالن های نمایش و سینما، از جمله مهم ترین ماموریت های این موسسه خواهد بود.

آشنایی با کارنامه معاون جدید ارزشیابی و نظارت

سیدروح‏الله حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دانشیار گروه مطالعات اروپا در دانشکدة مطالعات جهان است. وی پیش از این در دانشگاه تهران، سمت‏های مختلف علمی و اجرایی از جمله مدیریت گروه مطالعات اروپا، ریاست موسسة مطالعات آمریکای شمالی و اروپا و معاونت علمی دانشکدة مطالعات جهان را برعهده داشته و به‏ واسطة فعالیت‏های علمی و اجرایی خود به‏عنوان استاد نمونة دانشگاه تهران، استاد نمونة دانشگاه‏های تهران و علوم پزشکی تهران در حوزة بین‏الملل، و معاون آموزشی برتر دانشگاه در سال‏های مختلف معرفی شده است. حسینی از سال 1392 تا سال 1400در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان مدیر کل دفتر مطالعات و دانش سینمایی، رئیس شورای جشنواره‏های سازمان امور سینمایی، مدیرکل دفتر جشنواره‏ها و بین‏الملل سازمان امور سینمایی و عضو موسس، دبیر شورای علمی و مدیرعامل مدرسه ملی سینمای ایران فعالیت کرده است و برخی از آثار مهم سینمای کوتاه ایران از جمله فیلم “حیوان”، برندة بخش سینه‏فونداسیون جشنواره کن، و “شب تولد” در مدرسه ملی سینمای ایران تولید شده‌اند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در زمینة ترجمه، نگارش و انتشار مقاله، داستان و شعر نیز کارنامة قابل توجهی دارد. چاپ بیش از 60 مقاله در مجلات مختلف علمی و ترویجی دربارة سینما، ادبیات و هنر ایران و اروپا، به زبان‏های فرانسوی، انگلیسی و فارسی و نیز نگارش رمان‏های “محمود”، “من هم کورونا گرفتم”، “کهکشان‏ها، تو و خدا و من”، مجموعه داستان “موج‏ها و دریاها” و دفاتر شعر “پس از نیمه‏شب” و “اینشتین و عاشق”، در تهران و پاریس از جملة این آثار محسوب می‏شوند.

همچنین تدریس “جامعه و فرهنگ اروپا”، “جریان‏های هنری و ادبی در اروپا”، “متفکرین معاصر فرانسوی”، “روش تحقیق در مطالعات بین‏رشته‏ای” و “سینمای فرانسه”  در دانشگاه تهران  ازجمله فعالیت های حسینی محسوب می‌شود.

نگاهی به کارنامه معاون جدید توسعه مدیریت و منابع

مهدی شفیعی دارای مدرک دکتری پژوهش هنر، کارشناسی ارشد کارگردانی، کارشناس مهندسی عمران بوده و پیش از این مسئولیت‌هایی چون: معاون اجرایی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، مدیر عامل و عضو هیأت مدیره موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، مدیر مسئولی روزنامه‌ ایران و مدیر کلی دفتر مطالعات و دانش سینمایی سازمان سینمایی را برعهده داشته است. علاوه براین در سابقه وی مدیرکلی هنرهای نمایشی، مشاور مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان نیز دیده می‌شود. عضویت در شورای سیاست‌گذاری ششمین و هفتمین دوره پژوهش سال سینمای ایران، دبیری دومین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، دبیری شورای سیاست‌گذاری جشن مهر سینمای ایران، دبیر اجرایی نشست بین‌المللی مدیران رسانه‌های شرق در تهران، ریاست اجلاس مدیران تئاتر کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا، عضویت شورای سیاست‌گذاری چهار دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، عضویت در گروه طراحان و مشاوران احداث مجتمع‌های فرهنگی‌هنری و تالارهای نمایشی از دیگر فعالیت‌های مهدی شفیعی معاون جدید توسعه مدیریت ومنابع سازمان سینمایی است.

نگاهی به کارنامه مدیر عامل جدید موسسه سینما شهر

حبیب ایل بیگی دارای مدرک کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل است و پیش از این مسئولیت‌هایی چون: قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی، مدیر سه دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران و معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را برعهده داشته است.

 وی همچنین رئیس هیات مدیره و مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران، دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه هنری را نیز برعهده داشته است.

مدیر روابط عمومی سیما فیلم، مسئول سینمای مطبوعات جشنواره فیلم فجر (سه دوره)، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم کودک و نوجوان دوره بیستم، مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه سینمای جوان (چهار دوره)، معاون اداره کل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران از جمله دیگر فعالیت های وی در سالهای گذشته بوده است.

نگاهی به کارنامه مشاور راهبردی رئیس سازمان سینمایی

اصغر فارسی دارای مدرک کارشناس ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی است . وی پیش از این مسئولیت‌های مختلفی چون معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مدیرکل منابع انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزن و وابسته فرهنگی در جمهوری آذربایجان، فدراسیون روسیه، نخجوان و معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی را برعهده داشته است. معاون مدیرکل پشتیبانی و تشریفات سازمان فرهنگ و ارتباطات، رئیس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری، رئیس کارگروه ماموریت‌های موقت خارج از کشور، رئیس کارگروه شفاف‌سازی، مسئول اجرائی برگزاری نهمین دور مجلس خبرگان و… از جمله دیگر فعالیت های اوست.

نمایش دو مستند از « ناصر تقوایی» در موزه سینما

مستند «باد جن » و « نخل » ساخته ناصر تقوایی توسط موزه سینما نمایش داده می‌شود.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، در ادامه نمایش‌های ویژه فیلم‌های مستند در موزه سینما تحت عنوان «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند، فیلم‌ های«باد جن » و « نخل » بر روی پرده سالن فردوس موزه سینما می‌رود.
در بیست و دومین نشست شب‌های مستند که روز دوشنبه ۲۸ آبان ساعت ۱۷ برگزار می‌شود، محمدرضا اصلانی؛ پژوهشگر و مستندساز پیشکسوت و ارد زند ؛ مستندساز پیشکسوت درباره فیلم صحبت خواهند کرد.
ورود برای عموم علاقمندان سینمای مستند آزاد است.

ابوالفضل جلیلی در موزه سینما مطرح کرد؛ تقوایی گفت اگر موفق به ساخت «ناخدا خورشید» نشدم ابوالفضل جلیلی آن را کارگردانی کند/ بهترین بازیگران من افرادی بودند که به دوربین علاقه نداشتن

کارگاه انتقال تجربه «بازیگری و کارگردانی سینما» با حضور ابوالفضل جلیلی عصر روز چهارشنبه ۲۳ آبان در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، ابوالفضل جلیلی در این کارگاه گفت: همیشه آرزو داشتم تا جایی که امکان دارد با جوانان علاقه‌مند به بازیگری و کارگردانی صحبت کنم زیرا راه‌های زیادی را طی کردم و نمی‌خواهم جوانان علاقمند گرفتار آزمون و خطا شوند. افرادی که به بازیگری علاقه دارند باید بدانند که این حرفه دارای چند فرمول است.

حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست

وی ادامه داد : برخی گمان می‌کنند که حتما باید در کلاس‌های بازیگری مختلف شرکت کنند تا به موفقیت دست پیدا کنند در صورتی که اینگونه نیست. بازیگر در ابتدا و پیش از هر چیز باید یک موقعیت را باور کند و این یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت در بازیگری است.

کارگردان فیلم «گال» بیان داشت: دوربین سینمایی در حکم آدم نامحرم است که وارد حریم شما می‌شود و قدرت بازیگر در حذف دوربین و سایر عوامل تولید یک اثر است، چراکه این موارد مانع بازی صحیح او می‌شوند. بهترین بازیگران برای من در طول دوران فیلمسازی، افرادی بودند که علاقه و اشتیاقی به دوربین و بازیگری نداشتند. همواره با خود فکر کرده‌ام که چرا چنین افرادی بهتر از علاقه‌مندان به بازیگری عمل می‌کنند. به نظر من این موضوع به این دلیل است که آن‌ها تنها به دنبال انجام وظیفه خود هستند و صحنه را باور می‌کنند اما بازیگران حرفه‌ای گاهی به دنبال مسائل دیگر نظیر چگونگی آراستگی ظاهر خود در مقابل دوربین هستند.

وی با بیان اینکه خالص‌ترین هنر از نظر او، «آواز» است، گفت: به دلیل اینکه آواز از درون یک فرد سرچشمه می‌گیرد. متاسفانه هدف برخی افراد از ورود به عالم هنر تنها حضور در جشنواره‌های خارج از کشور یا مسائلی همچون دیده شدن است، در صورتی که فعالیت در فضای مجازی راه ساده‌تری برای کسب شهرت به شمار می‌رود. افرادی که قصد دارند بازیگر شوند، بیش از هر کسی می‌دانند که آیا توانایی این کار را دارند یا خیر. نکته مهم این است که کلاس‌های بازیگری قرار نیست از شما بازیگر بسازند.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: من همواره زمانی که متنی را می‌نویسم به دلیل کار با بازیگر غیر حرفه‌ای، خود پیش از او آن نقش را بازی می‌کنم و در صحنه همواره از بازیگران می‌خواهم تا مقابل دوربین راحت رفتار کنند. برای رسیدن به موفقیت در بازیگری باید به خود رجوع کنید تا متوجه شوید به لحاظ درونی دارای چه جذابیت‌هایی هستید.

جلیلی با بیان اینکه دکوپاژ فرآیندی ساده است و باید دقیقا همانطور که هر چیز را می‌بینیم آن را به انجام برسانیم، افزود: در اقصی نقاط دنیا من را پیرو هرمان هسه می‌دانند .

وی یادآور شد: من فیلمی به نام «یک داستان واقعی» را کارگردانی کرده‌ام. پس از آن قرار بود فیلمی با نام «پسر ساعت» را کارگردانی کنم که فیلمنامه بسیار خوبی داشت. از من خواسته شد که آن را با بازیگران حرفه‌ای بسازم اما بازیگر اصلی من نوجوانی بیمار بود که تصمیم گرفتم با پول ساخت فیلم او را مداوا کنم و همین موضوع را دستمایه ساخت فیلمی تازه قرار دادم.

کارگردان فیلم «حافظ» ادامه داد: زمانی که به یک لوکیشن می‌روم و به دنبال پلان معرفی هستم، به این نکته فکر می‌کنم که اولین بار چه چیزی در آنجا من را به خود جذب کرده بود. البته برای معرفی یک مکان رویکردهای متفاوتی وجود دارد که بنا به قصه‌ای که در اختیار داریم باید از آن‌ها بهره بگیریم. از سوی دیگر تکنیک و محتوا وابسته به یکدیگر هستند و نمی‌توان یکی را بر دیگری برتری داد. ریتم نیز وضعیتی اینچنینی دارد و هر تکنیک و محتوایی دارای ریتم خاص خود است. هر اتفاقی باید دارای ریتم باشد و نمی‌توان آن را به سادگی تغییر دارد و این مقوله در موسیقی، سینما و هر موضوع دیگری به چشم می‌خورد و باید آن را رعایت کرد.

برگزیده جشنواره فیلم ونیز بیان داشت: ریتم بعضی از افراد به صورت درونی کند است و نمی‌توان از هر بازیگری درخواست کرد که ریتم خود را سریع‌تر کند. برای مثال عزت‌الله انتظامی از جمله بازیگرانی بود که در ادای کلمات دارای ریتمی کند بود. ضرباهنگ باید از ابتدا تا انتها در یک فیلم سینمایی به درستی رعایت شود و نمی‌توان آن را به یکباره تغییر دارد.

هر بازیگر باید دارای یک ویژگی بخصوص باشد

جلیلی درباره چگونگی کار با بازیگران نیز گفت: در کار با بازیگر باید او را کاملا شناخت و حد و حدود را رعایت کرد. همچنین باید موقعیتی قابل باور برای یک بازیگر در نظر گرفت تا او بتواند ارتباط لازم را با آن وضعیت برقرار کند. بازیگر باید دارای یک ویژگی بخصوص بوده که از آن به عنوان «آن» تعبیر می‌شود. این مشخصه از همان بدو تولد در فرد وجود دارد و بخشیی نیز طی فرآیند تزکیه حاصل می‌شود.

وی یادآور شد: یک کارگردان باید نسبت به داستانی که می‌خواهد آن را به تصویر بکشد، آگاهی کامل داشته و به آن اعتقاد قلبی داشته باشد. به بیان دیگر فیلمساز باید نسبت به یک فیلمنامه اشراف و احاطه کامل به دست بیاورد. گاهی نیز پیش می‌آید که بازیگران به کمک یک فیلمساز می‌آیند و در برخی از فیلم‌ها مشخص است که نتیجه نهایی تا چه حد مدیون توان بازیگران آن است.

تقوایی، شهید ثالث و نادری فیلمسازان بزرگی هستند

جلیلی در ادامه این کارگاه گفت: امثال ناصر تقوایی، سهراب شهید ثالث و امیر نادری کارگردانان بسیار بزرگی هستند. ناصر تقوایی یکی از بهترین فیلمسازان ایرانی است و به عقیده من «ناخدا خورشید» اثری بسیار ویژه است. ناصر تقوایی گفته بود اگر من موفق به ساخت فیلم نشدم، می‌خواهم آن را ابوالفضل جلیلی کارگردانی کند، در صورتی که من اصلا خود را در حد و اندازه او نمی‌دانستم. تقوایی فردی بازیگر ساز است و این موضوع با دانش و آگاهی او در ارتباط است. من تنها یک بار با سهراب شهید ثالث ارتباط داشتم و باید بگویم که او نیز بسیار انسان بزرگ و شریفی بود.

وی بیان کرد: گاهی پیش آمده که درگیر مقوله فرم شده و بعدها در مونتاژ متوجه شدم که چنین پلان‌هایی هیچ حسی را منتقل نمی‌کنند.

بازیگر باید با لحن آهنگین صحبت کند

جلیلی افزود: فیلمی به نام «گل یا پوچ» را در کارنامه دارم که دارای لحنی طنزآمیز است و نمی‌دانم چرا تصمیم به ساخت آن گرفتم. من به دیالوگ اعتقادی ندارم و به همین دلیل است که تا حد ممکن از نوشتن دیالوگ پرهیز می‌کنم. به اعتقاد من هر بازیگری باید با موسیقی آشنا باشد و در این صورت است که او می‌تواند ریتم را درک کند. از طرف دیگر هیچ چیز به اندازه آواز نمی‌تواند به بیان یک بازیگر کمک کند. به عقیده من دوبلورهای ایرانی بسیار قوی عمل می‌کنند و لحن اصلی بازیگر را حفظ می‌کنند. یک بازیگر باید آهنگین صحبت کند و این موضوع به تمرین نیاز دارد. او نباید تنها به حفظ کردن دیالوگ‌ها اکتفا کند و باید آن را با لحن موسیقایی ادا کند.

این فیلمساز ادامه داد: در فیلم «گل یا پوچ» بازیگر اصلی فیلم به صورت آهنگین صحبت می‌کرد و همین موضوع باعث می‌شد تا مخاطب به او توجه نشان دهد. ایکاش شرایطی برای نمایش این فیلم در موزه سینما به وجود بیاید تا برخی متوجه شوند ژانر کمدی را می‌توان به شیوه دیگری نیز در سینما به کار گرفت.

کارگردان «دلبران» خاطرنشان کرد: همه چیز در درون انسان وجود دارد و هر فرد می‌تواند به اهدافی که برای خود مشخص کرده است دست پیدا کند و لازمه این اتفاق خواستن است. اگر انگیزه و نیاز وجود داشته باشد انسان در هر فعالیتی رشد می‌کند.

در این کارگاه آموزشی نظام الدین کیایی و مهدی ایل بیگی نیز در کنار اعضای باشگاه مخاطبان موزه سینما و علاقمندان به سینما در کارگاه ابوالفضل جلیلی حضور داشتند.

 

 

 

 

 

«ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری تقدیم شد/ جشنواره‌‌ای متفاوت با انتخاب منوچهر شاهسواری

«ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری تقدیم شد/ جشنواره‌‌ای متفاوت با انتخاب منوچهر شاهسواری

برنامه نمایش ویژه فیلم سینمایی «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی امیرشهاب رضویان با حضور هنرمندان و سینماگران عصر روز جمعه ۱۸ آبان در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، پژمان بازغی بازیگر فیلم سینمایی «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» و رئیس صنف انجمن بازیگران خانه سینما ضمن خوش‌آمدگویی به افراد حاضر در سالن گفت: خوشحالم که این برنامه به همت انجمن صنفی بازیگران خانه سینما، موزه سینما و شرکت طب گستران سروش و خانم دکتر خلیلی در راستای اهداف انجمن صنفی بازیگران برگزار می‌شود. قرار بر این است تا بخشی از درآمد اکران این فیلم در اختیار اعضای انجمن بازیگران قرار بگیرد و امیدوارم برای فیلم‌های دیگر نیز چنین برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود.
بازغی ادامه داد: انتخاب شایسته منوچهر شاهسواری را به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر تبریک می‌گویم و امیدوارم با درایت ایشان شاهد برگزاری جشنواره بسیار خوبی باشیم و مطمئنم که این اتفاق رخ خواهد داد.
این بازیگر یادآور شد: «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» اولین محصول مشترک ایران و ترکیه است که با زبان ترکی فیلمبرداری شده است. امیدوارم در ادامه نیز بتوانیم زمینه‌های دائمی را برای نمایش فیلم‌هایی در شأن و مقام سینما تدارک ببینیم.
وی در پایان گفت: از کیانوش عیاری، فیلمساز برجسته کشور برای حضور در این اکران بسیار سپاسگزارم.
همچنین از هنرمندانی و افرادی همچون کوروش سلیمانی نایب رئیس انجمن بازیگران خانه سینما، کمند امیرسلیمانی، حدیث فولادوند، امیرشهاب رضویان، حمیدرضا حق‌پناه و دکتر سمانه خلیلی که در جمع ما حاضر شدند تشکر می‌کنم.
در ادامه امیرشهاب رضویان، تهیه کننده این فیلم درباره چگونگی ساخت این اثر گفت: من در سال ۱۳۹۷ فیلمی در آذربایجان تهیه می‌کردم و آن زمان مهرداد غفارزاده برای تولید مشترک فیلم «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» میان ایران و ترکیه تماس گرفت و برای مذاکرات عازم استانبول شدم.
رضویان ادامه داد: مراحل تولید این فیلم را از ابتدای ۱۳۹۷ آغاز کردیم و تا آخر همان سال درگیر ساخت اثر بودیم. من پیش از این و در کشورهایی نظیرآلمان، ژاپن و کانادا نیز فیلم‌هایی را تولید کرده‌ام، اما ساخت فیلم در ترکیه به مراتب امر دشوار‌تری بود.
وی ادامه داد: سینما دارای یک زبان مشترک است و به همین دلیل توانستیم با تهیه کننده کشور ترکیه به تفاهم برسیم. با این وجود «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» با سختی های زیادی تولید شد و از همه دوستانی که در تولید این فیلم نقش داشتند، خصوصا پژمان بازغی که همراهی بسیاری با ما داشت، بسیار تشکر می‌کنم.
رضویان در پایان بیان داشت: من از دوران نوجوانی به تماشای فیلم‌های کیانوش عیاری نشسته و از او بسیار آموخته‌ام، بنابراین فیلم را به او تقدیم کنم.
در ادامه مهرداد غفارزاده، کارگردان فیلم «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» گفت: از کیانوش عیاری، استاد مسلم سینما تشکر می کنم که در این اکران حضور دارند. این فیلم سه سال پیش و پس از دوران کرونا در شرایط  بسیار بدی به روی پرده رفت و متاسفانه به دلیل تبلیغات نامناسب دیده نشد.
این فیلمساز بیان کرد: پژمان بازغی از جمله بازیگرانی است که همراهی بسیاری دارد و به همه کارگردان‌ها توصیه می‌کنم تا همکاری با او را تجربه کنند. این فیلم سومین همکاری من با اوست. «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» ۶ سال پیش ساخته شده است و در شرایط خاصی فیلمبرداری شد. مدت زمان اولیه فیلم ۱۲۵ دقیقه بود که در ترکیه نسخه ۱۱۵ دقیقه‌ای آن به روی پرده رفت. در ایران روال نمایش یک فیلم در سینما، مدت زمان ۹۰ دقیقه است و به همین دلیل، نسخه نهایی کوتاه‌تر شد. احتمال دارد که بتوانیم از مجموعه سکانس‌های باقی این اثر مانده یک مینی سریال چهار یا پنج قسمتی آماده کنیم.
در این اکران هنرمندانی همچون کیانوش عیاری، مهرداد غفارزاده، پژمان بازغی، کوروش سلیمانی، حدیث فولادوند، کمند امیرسلیمانی، امیرشهاب رضویان، وحید نیکخواه آزاد، محمود گبرلو، سلمان فرخنده، بهرنگ دزفولی زاده، فرامرز روشنایی و… حضور داشتند.

گفتگویی که موزه سینما برای زادروز علی دهکردی منتشر کرد

حضور در «از کرخه تا راین» اتفاق بزرگی برای من بود/  حمید سمندریان تاثیرگذارترین معلم من  بود

موزه سینما در ادامه انتشار سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی خود همزمان با زادروز « علی دهکردی» بازیگر سینما ، تئاتر و تلویزیون بخش هایی از گفنگوی این هنرمند را منتشر کرده است که آن را می خوانید.

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، علی دهکردی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: نام کامل من علی اسماعیل‌پور دهکردی است. تقریبا تمام هم‌شهری‌های من و اهالی قدیمی شهرکرد پسوند دهکردی که نام زادگاه آن‌ها بوده است را همراه نام خانوادگی خود دارند.

وی افزود: شغل پدر من آزاد بود و زمانی که من متولد شدم، او یک مغازه کوچک در شهرکرد داشت بنابراین در یک شرایط اقتصادی متوسط بزرگ شدم. من تا سال ۱۳۶۳ که دیپلم گرفتم در همین شهر بودم و از اواسط دوران دبیرستان وارد گروه تئاتر شهرکرد شدم.

وی ادامه داد: زمانی که در کنکور شرکت کردم، اولین دوره پس از وقوع انقلاب فرهنگی بود. آن زمان من در رشته هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران قبول شدم.

دهکردی درباره چگونگی همکاری خود با حاتمی کیا در فیلم «از کرخه تا راین»  بیان داشت: من به واسطه آقای بهرام عظیم‌پور به ابراهیم حاتمی‌کیا معرفی شدم، اتفاقی که برایم به لحاظ حرفه‌ای و همچنین حسی و عاطفی بسیار مهم و بزرگ بود. نسل ما درگیر جنگ بود. شخصیت سعید در فیلم «از کرخه تا راین» به نمادی از رزمنده بسیجی و مذهبی امروزی تبدیل شد. پس از این اثر، در یک فیلم- سریال به اسم «پاییز بلند» به کارگردانی منوچهر عسگری‌نسب حضور پیدا کردم و پس از سریال «مهر و ماه»، من با خانم هما روستا به عنوان پسر جوان گروه تئاتر او همکاری کردم.

دهکردی ادامه داد: زنده یاد حمید سمندریان بی‌تردید تاثیرگذارترین معلم من و هر فرد دیگری به شمار می‌رفت که افتخار شاگردی او را داشت.

این بازیگر خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین لحظه‌های زندگی بازیگری من هنگامی بود که مقابل دوربین آقای نعمت حقیقی قرار گرفتم. با اینکه پیش از آن سابقه بازیگری داشتم و با بازیگران پیش از انقلاب نیز هم‌بازی بودم، اما آن لحظه ای که در مقابل دوربین یکی از افراد ماندگار تاریخ سینمای ایران قرار گرفتم برایم بسبار ارزشمند بود.

وی در پایان گفت: به نظر من هر آدمی که زندگی برای او دارای ارزش است، هر شب پیش از خواب از خود سوال می‌کند که آیا از امروز و گذشته خود راضی بوده‌ای یا خیر؟ من اهل تفاخر نیستم اما از زندگی کاری خود بسیار راضی هستم . من در شرایط دشواری وارد این حرفه شدم و مسیر سختی را برای رسیدن به این جایگاه طی کردم.