معاونان ارزشیابی و نظارت،توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی و مدیر عامل موسسه سینما شهر معرفی شدند

رئیس سازمان سینمایی در احکامی جداگانه معاونان ارزشیابی و نظارت، توسعه مدیریت و منابع و مدیر عامل موسسه سینما شهر را معرفی کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، بر اساس احکام صادره از سوی رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، روح‌الله حسینی به عنوان معاون جدید ارزشیابی و نظارت، مهدی شفیعی معاون توسعه مدیریت و منابع  و حبیب ایل بیگی مدیرعامل موسسه سینما شهر معرفی شدند.

علاوه بر این اصغر فارسی نیز به عنوان مشاور راهبردی رئیس سازمان سینمایی معرفی شد.

در این احکام همچنین از خدمات و زحمات حبیب ایل بیگی معاون سابق ارزشیابی و نظارت، اصغر فارسی معاون سابق توسعه و مدیریت و منابع سازمان سینمایی و نیز هاشم میرزاخانی مدیرعامل سابق موسسه سینما شهر تقدیر و تشکر شد.

ایجاد وفاق ملی با تقویت فضای تعامل

در بخشی از حکم فرید زاده به روح الله حسینی معاون ارزشیابی و نظارت آمده: امید است در راستای اهداف کلان و رویکردهای دولت چهاردهم به منظور ایجاد وفاق ملی با تقویت فضای تعامل و اعتماد متقابل اهالی سینما، زمینه های مساعدی برای تولید ارزنده را فراهم نموده و گام های موثری برای شکوفایی  وبروز استعدادهای جوان کشور بردارید. ایجاد فضایی سالم و با نشاط و توجه ویژه به منزلت اجتماعی سینماگران و خانواده بزرگ سینما از جمله اولویت های این معاونت به شمار آید.

کمک به تحقق اهداف و سیاست های دولت چهاردهم در حوزه سینما

همچنین در بخشی از حکم رئیس سازمان سینمایی به مهدی شفیعی معاون توسعه و منابع با تاکید بر بهره گیری از همه ظرفیت ها و امکانات سازمان و موسسات تابعه در تحقق اهداف و سیاست های دولت چهاردهم در حوزه سینما و تعمیق وفاق ملی، آمده است: ضرورت تحول در سازمان سینمایی و بازنگری ساختار برای بهبود فرآیندها، تحقق ماموریت ها، تعالی وضعیت سینمای جمهوری اسلامی در عرصه ملی و بین المللی و همچنین بهبود و ارتقای وضعیت کارکنان، از جمله مهم ترین ماموریت های مورد انتظار است.

ارتقای فناوری نوین صنعت سینما

رئیس سازمان سینمایی در بخشی از حکم حبیب ایل بیگی مدیر عامل سینما شهر، استفاده از فناوری های روز در زیرساخت های هنر هفتم را یاد آور شده و آورده است: کمک به راهبری مدیریت توسعه زیر ساخت سینما، ارتقای فناوری نوین صنعت سینما، روز آمد سازی و استمرار فعالیت سینمایی کشور به ویژه در حوزه احداث سالن های نمایش و سینما، از جمله مهم ترین ماموریت های این موسسه خواهد بود.

آشنایی با کارنامه معاون جدید ارزشیابی و نظارت

سیدروح‏الله حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دانشیار گروه مطالعات اروپا در دانشکدة مطالعات جهان است. وی پیش از این در دانشگاه تهران، سمت‏های مختلف علمی و اجرایی از جمله مدیریت گروه مطالعات اروپا، ریاست موسسة مطالعات آمریکای شمالی و اروپا و معاونت علمی دانشکدة مطالعات جهان را برعهده داشته و به‏ واسطة فعالیت‏های علمی و اجرایی خود به‏عنوان استاد نمونة دانشگاه تهران، استاد نمونة دانشگاه‏های تهران و علوم پزشکی تهران در حوزة بین‏الملل، و معاون آموزشی برتر دانشگاه در سال‏های مختلف معرفی شده است. حسینی از سال 1392 تا سال 1400در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان مدیر کل دفتر مطالعات و دانش سینمایی، رئیس شورای جشنواره‏های سازمان امور سینمایی، مدیرکل دفتر جشنواره‏ها و بین‏الملل سازمان امور سینمایی و عضو موسس، دبیر شورای علمی و مدیرعامل مدرسه ملی سینمای ایران فعالیت کرده است و برخی از آثار مهم سینمای کوتاه ایران از جمله فیلم “حیوان”، برندة بخش سینه‏فونداسیون جشنواره کن، و “شب تولد” در مدرسه ملی سینمای ایران تولید شده‌اند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در زمینة ترجمه، نگارش و انتشار مقاله، داستان و شعر نیز کارنامة قابل توجهی دارد. چاپ بیش از 60 مقاله در مجلات مختلف علمی و ترویجی دربارة سینما، ادبیات و هنر ایران و اروپا، به زبان‏های فرانسوی، انگلیسی و فارسی و نیز نگارش رمان‏های “محمود”، “من هم کورونا گرفتم”، “کهکشان‏ها، تو و خدا و من”، مجموعه داستان “موج‏ها و دریاها” و دفاتر شعر “پس از نیمه‏شب” و “اینشتین و عاشق”، در تهران و پاریس از جملة این آثار محسوب می‏شوند.

همچنین تدریس “جامعه و فرهنگ اروپا”، “جریان‏های هنری و ادبی در اروپا”، “متفکرین معاصر فرانسوی”، “روش تحقیق در مطالعات بین‏رشته‏ای” و “سینمای فرانسه”  در دانشگاه تهران  ازجمله فعالیت های حسینی محسوب می‌شود.

نگاهی به کارنامه معاون جدید توسعه مدیریت و منابع

مهدی شفیعی دارای مدرک دکتری پژوهش هنر، کارشناسی ارشد کارگردانی، کارشناس مهندسی عمران بوده و پیش از این مسئولیت‌هایی چون: معاون اجرایی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، مدیر عامل و عضو هیأت مدیره موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، مدیر مسئولی روزنامه‌ ایران و مدیر کلی دفتر مطالعات و دانش سینمایی سازمان سینمایی را برعهده داشته است. علاوه براین در سابقه وی مدیرکلی هنرهای نمایشی، مشاور مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان نیز دیده می‌شود. عضویت در شورای سیاست‌گذاری ششمین و هفتمین دوره پژوهش سال سینمای ایران، دبیری دومین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، دبیری شورای سیاست‌گذاری جشن مهر سینمای ایران، دبیر اجرایی نشست بین‌المللی مدیران رسانه‌های شرق در تهران، ریاست اجلاس مدیران تئاتر کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا، عضویت شورای سیاست‌گذاری چهار دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، عضویت در گروه طراحان و مشاوران احداث مجتمع‌های فرهنگی‌هنری و تالارهای نمایشی از دیگر فعالیت‌های مهدی شفیعی معاون جدید توسعه مدیریت ومنابع سازمان سینمایی است.

نگاهی به کارنامه مدیر عامل جدید موسسه سینما شهر

حبیب ایل بیگی دارای مدرک کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل است و پیش از این مسئولیت‌هایی چون: قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی، مدیر سه دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران و معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را برعهده داشته است.

 وی همچنین رئیس هیات مدیره و مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران، دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه هنری را نیز برعهده داشته است.

مدیر روابط عمومی سیما فیلم، مسئول سینمای مطبوعات جشنواره فیلم فجر (سه دوره)، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم کودک و نوجوان دوره بیستم، مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه سینمای جوان (چهار دوره)، معاون اداره کل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران از جمله دیگر فعالیت های وی در سالهای گذشته بوده است.

نگاهی به کارنامه مشاور راهبردی رئیس سازمان سینمایی

اصغر فارسی دارای مدرک کارشناس ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی است . وی پیش از این مسئولیت‌های مختلفی چون معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مدیرکل منابع انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزن و وابسته فرهنگی در جمهوری آذربایجان، فدراسیون روسیه، نخجوان و معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی را برعهده داشته است. معاون مدیرکل پشتیبانی و تشریفات سازمان فرهنگ و ارتباطات، رئیس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری، رئیس کارگروه ماموریت‌های موقت خارج از کشور، رئیس کارگروه شفاف‌سازی، مسئول اجرائی برگزاری نهمین دور مجلس خبرگان و… از جمله دیگر فعالیت های اوست.

نمایش دو مستند از « ناصر تقوایی» در موزه سینما

مستند «باد جن » و « نخل » ساخته ناصر تقوایی توسط موزه سینما نمایش داده می‌شود.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، در ادامه نمایش‌های ویژه فیلم‌های مستند در موزه سینما تحت عنوان «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند، فیلم‌ های«باد جن » و « نخل » بر روی پرده سالن فردوس موزه سینما می‌رود.
در بیست و دومین نشست شب‌های مستند که روز دوشنبه ۲۸ آبان ساعت ۱۷ برگزار می‌شود، محمدرضا اصلانی؛ پژوهشگر و مستندساز پیشکسوت و ارد زند ؛ مستندساز پیشکسوت درباره فیلم صحبت خواهند کرد.
ورود برای عموم علاقمندان سینمای مستند آزاد است.

ابوالفضل جلیلی در موزه سینما مطرح کرد؛ تقوایی گفت اگر موفق به ساخت «ناخدا خورشید» نشدم ابوالفضل جلیلی آن را کارگردانی کند/ بهترین بازیگران من افرادی بودند که به دوربین علاقه نداشتن

کارگاه انتقال تجربه «بازیگری و کارگردانی سینما» با حضور ابوالفضل جلیلی عصر روز چهارشنبه ۲۳ آبان در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، ابوالفضل جلیلی در این کارگاه گفت: همیشه آرزو داشتم تا جایی که امکان دارد با جوانان علاقه‌مند به بازیگری و کارگردانی صحبت کنم زیرا راه‌های زیادی را طی کردم و نمی‌خواهم جوانان علاقمند گرفتار آزمون و خطا شوند. افرادی که به بازیگری علاقه دارند باید بدانند که این حرفه دارای چند فرمول است.

حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست

وی ادامه داد : برخی گمان می‌کنند که حتما باید در کلاس‌های بازیگری مختلف شرکت کنند تا به موفقیت دست پیدا کنند در صورتی که اینگونه نیست. بازیگر در ابتدا و پیش از هر چیز باید یک موقعیت را باور کند و این یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت در بازیگری است.

کارگردان فیلم «گال» بیان داشت: دوربین سینمایی در حکم آدم نامحرم است که وارد حریم شما می‌شود و قدرت بازیگر در حذف دوربین و سایر عوامل تولید یک اثر است، چراکه این موارد مانع بازی صحیح او می‌شوند. بهترین بازیگران برای من در طول دوران فیلمسازی، افرادی بودند که علاقه و اشتیاقی به دوربین و بازیگری نداشتند. همواره با خود فکر کرده‌ام که چرا چنین افرادی بهتر از علاقه‌مندان به بازیگری عمل می‌کنند. به نظر من این موضوع به این دلیل است که آن‌ها تنها به دنبال انجام وظیفه خود هستند و صحنه را باور می‌کنند اما بازیگران حرفه‌ای گاهی به دنبال مسائل دیگر نظیر چگونگی آراستگی ظاهر خود در مقابل دوربین هستند.

وی با بیان اینکه خالص‌ترین هنر از نظر او، «آواز» است، گفت: به دلیل اینکه آواز از درون یک فرد سرچشمه می‌گیرد. متاسفانه هدف برخی افراد از ورود به عالم هنر تنها حضور در جشنواره‌های خارج از کشور یا مسائلی همچون دیده شدن است، در صورتی که فعالیت در فضای مجازی راه ساده‌تری برای کسب شهرت به شمار می‌رود. افرادی که قصد دارند بازیگر شوند، بیش از هر کسی می‌دانند که آیا توانایی این کار را دارند یا خیر. نکته مهم این است که کلاس‌های بازیگری قرار نیست از شما بازیگر بسازند.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: من همواره زمانی که متنی را می‌نویسم به دلیل کار با بازیگر غیر حرفه‌ای، خود پیش از او آن نقش را بازی می‌کنم و در صحنه همواره از بازیگران می‌خواهم تا مقابل دوربین راحت رفتار کنند. برای رسیدن به موفقیت در بازیگری باید به خود رجوع کنید تا متوجه شوید به لحاظ درونی دارای چه جذابیت‌هایی هستید.

جلیلی با بیان اینکه دکوپاژ فرآیندی ساده است و باید دقیقا همانطور که هر چیز را می‌بینیم آن را به انجام برسانیم، افزود: در اقصی نقاط دنیا من را پیرو هرمان هسه می‌دانند .

وی یادآور شد: من فیلمی به نام «یک داستان واقعی» را کارگردانی کرده‌ام. پس از آن قرار بود فیلمی با نام «پسر ساعت» را کارگردانی کنم که فیلمنامه بسیار خوبی داشت. از من خواسته شد که آن را با بازیگران حرفه‌ای بسازم اما بازیگر اصلی من نوجوانی بیمار بود که تصمیم گرفتم با پول ساخت فیلم او را مداوا کنم و همین موضوع را دستمایه ساخت فیلمی تازه قرار دادم.

کارگردان فیلم «حافظ» ادامه داد: زمانی که به یک لوکیشن می‌روم و به دنبال پلان معرفی هستم، به این نکته فکر می‌کنم که اولین بار چه چیزی در آنجا من را به خود جذب کرده بود. البته برای معرفی یک مکان رویکردهای متفاوتی وجود دارد که بنا به قصه‌ای که در اختیار داریم باید از آن‌ها بهره بگیریم. از سوی دیگر تکنیک و محتوا وابسته به یکدیگر هستند و نمی‌توان یکی را بر دیگری برتری داد. ریتم نیز وضعیتی اینچنینی دارد و هر تکنیک و محتوایی دارای ریتم خاص خود است. هر اتفاقی باید دارای ریتم باشد و نمی‌توان آن را به سادگی تغییر دارد و این مقوله در موسیقی، سینما و هر موضوع دیگری به چشم می‌خورد و باید آن را رعایت کرد.

برگزیده جشنواره فیلم ونیز بیان داشت: ریتم بعضی از افراد به صورت درونی کند است و نمی‌توان از هر بازیگری درخواست کرد که ریتم خود را سریع‌تر کند. برای مثال عزت‌الله انتظامی از جمله بازیگرانی بود که در ادای کلمات دارای ریتمی کند بود. ضرباهنگ باید از ابتدا تا انتها در یک فیلم سینمایی به درستی رعایت شود و نمی‌توان آن را به یکباره تغییر دارد.

هر بازیگر باید دارای یک ویژگی بخصوص باشد

جلیلی درباره چگونگی کار با بازیگران نیز گفت: در کار با بازیگر باید او را کاملا شناخت و حد و حدود را رعایت کرد. همچنین باید موقعیتی قابل باور برای یک بازیگر در نظر گرفت تا او بتواند ارتباط لازم را با آن وضعیت برقرار کند. بازیگر باید دارای یک ویژگی بخصوص بوده که از آن به عنوان «آن» تعبیر می‌شود. این مشخصه از همان بدو تولد در فرد وجود دارد و بخشیی نیز طی فرآیند تزکیه حاصل می‌شود.

وی یادآور شد: یک کارگردان باید نسبت به داستانی که می‌خواهد آن را به تصویر بکشد، آگاهی کامل داشته و به آن اعتقاد قلبی داشته باشد. به بیان دیگر فیلمساز باید نسبت به یک فیلمنامه اشراف و احاطه کامل به دست بیاورد. گاهی نیز پیش می‌آید که بازیگران به کمک یک فیلمساز می‌آیند و در برخی از فیلم‌ها مشخص است که نتیجه نهایی تا چه حد مدیون توان بازیگران آن است.

تقوایی، شهید ثالث و نادری فیلمسازان بزرگی هستند

جلیلی در ادامه این کارگاه گفت: امثال ناصر تقوایی، سهراب شهید ثالث و امیر نادری کارگردانان بسیار بزرگی هستند. ناصر تقوایی یکی از بهترین فیلمسازان ایرانی است و به عقیده من «ناخدا خورشید» اثری بسیار ویژه است. ناصر تقوایی گفته بود اگر من موفق به ساخت فیلم نشدم، می‌خواهم آن را ابوالفضل جلیلی کارگردانی کند، در صورتی که من اصلا خود را در حد و اندازه او نمی‌دانستم. تقوایی فردی بازیگر ساز است و این موضوع با دانش و آگاهی او در ارتباط است. من تنها یک بار با سهراب شهید ثالث ارتباط داشتم و باید بگویم که او نیز بسیار انسان بزرگ و شریفی بود.

وی بیان کرد: گاهی پیش آمده که درگیر مقوله فرم شده و بعدها در مونتاژ متوجه شدم که چنین پلان‌هایی هیچ حسی را منتقل نمی‌کنند.

بازیگر باید با لحن آهنگین صحبت کند

جلیلی افزود: فیلمی به نام «گل یا پوچ» را در کارنامه دارم که دارای لحنی طنزآمیز است و نمی‌دانم چرا تصمیم به ساخت آن گرفتم. من به دیالوگ اعتقادی ندارم و به همین دلیل است که تا حد ممکن از نوشتن دیالوگ پرهیز می‌کنم. به اعتقاد من هر بازیگری باید با موسیقی آشنا باشد و در این صورت است که او می‌تواند ریتم را درک کند. از طرف دیگر هیچ چیز به اندازه آواز نمی‌تواند به بیان یک بازیگر کمک کند. به عقیده من دوبلورهای ایرانی بسیار قوی عمل می‌کنند و لحن اصلی بازیگر را حفظ می‌کنند. یک بازیگر باید آهنگین صحبت کند و این موضوع به تمرین نیاز دارد. او نباید تنها به حفظ کردن دیالوگ‌ها اکتفا کند و باید آن را با لحن موسیقایی ادا کند.

این فیلمساز ادامه داد: در فیلم «گل یا پوچ» بازیگر اصلی فیلم به صورت آهنگین صحبت می‌کرد و همین موضوع باعث می‌شد تا مخاطب به او توجه نشان دهد. ایکاش شرایطی برای نمایش این فیلم در موزه سینما به وجود بیاید تا برخی متوجه شوند ژانر کمدی را می‌توان به شیوه دیگری نیز در سینما به کار گرفت.

کارگردان «دلبران» خاطرنشان کرد: همه چیز در درون انسان وجود دارد و هر فرد می‌تواند به اهدافی که برای خود مشخص کرده است دست پیدا کند و لازمه این اتفاق خواستن است. اگر انگیزه و نیاز وجود داشته باشد انسان در هر فعالیتی رشد می‌کند.

در این کارگاه آموزشی نظام الدین کیایی و مهدی ایل بیگی نیز در کنار اعضای باشگاه مخاطبان موزه سینما و علاقمندان به سینما در کارگاه ابوالفضل جلیلی حضور داشتند.

 

 

 

 

 

«ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری تقدیم شد/ جشنواره‌‌ای متفاوت با انتخاب منوچهر شاهسواری

«ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری تقدیم شد/ جشنواره‌‌ای متفاوت با انتخاب منوچهر شاهسواری

برنامه نمایش ویژه فیلم سینمایی «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی امیرشهاب رضویان با حضور هنرمندان و سینماگران عصر روز جمعه ۱۸ آبان در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، پژمان بازغی بازیگر فیلم سینمایی «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» و رئیس صنف انجمن بازیگران خانه سینما ضمن خوش‌آمدگویی به افراد حاضر در سالن گفت: خوشحالم که این برنامه به همت انجمن صنفی بازیگران خانه سینما، موزه سینما و شرکت طب گستران سروش و خانم دکتر خلیلی در راستای اهداف انجمن صنفی بازیگران برگزار می‌شود. قرار بر این است تا بخشی از درآمد اکران این فیلم در اختیار اعضای انجمن بازیگران قرار بگیرد و امیدوارم برای فیلم‌های دیگر نیز چنین برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود.
بازغی ادامه داد: انتخاب شایسته منوچهر شاهسواری را به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر تبریک می‌گویم و امیدوارم با درایت ایشان شاهد برگزاری جشنواره بسیار خوبی باشیم و مطمئنم که این اتفاق رخ خواهد داد.
این بازیگر یادآور شد: «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» اولین محصول مشترک ایران و ترکیه است که با زبان ترکی فیلمبرداری شده است. امیدوارم در ادامه نیز بتوانیم زمینه‌های دائمی را برای نمایش فیلم‌هایی در شأن و مقام سینما تدارک ببینیم.
وی در پایان گفت: از کیانوش عیاری، فیلمساز برجسته کشور برای حضور در این اکران بسیار سپاسگزارم.
همچنین از هنرمندانی و افرادی همچون کوروش سلیمانی نایب رئیس انجمن بازیگران خانه سینما، کمند امیرسلیمانی، حدیث فولادوند، امیرشهاب رضویان، حمیدرضا حق‌پناه و دکتر سمانه خلیلی که در جمع ما حاضر شدند تشکر می‌کنم.
در ادامه امیرشهاب رضویان، تهیه کننده این فیلم درباره چگونگی ساخت این اثر گفت: من در سال ۱۳۹۷ فیلمی در آذربایجان تهیه می‌کردم و آن زمان مهرداد غفارزاده برای تولید مشترک فیلم «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» میان ایران و ترکیه تماس گرفت و برای مذاکرات عازم استانبول شدم.
رضویان ادامه داد: مراحل تولید این فیلم را از ابتدای ۱۳۹۷ آغاز کردیم و تا آخر همان سال درگیر ساخت اثر بودیم. من پیش از این و در کشورهایی نظیرآلمان، ژاپن و کانادا نیز فیلم‌هایی را تولید کرده‌ام، اما ساخت فیلم در ترکیه به مراتب امر دشوار‌تری بود.
وی ادامه داد: سینما دارای یک زبان مشترک است و به همین دلیل توانستیم با تهیه کننده کشور ترکیه به تفاهم برسیم. با این وجود «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» با سختی های زیادی تولید شد و از همه دوستانی که در تولید این فیلم نقش داشتند، خصوصا پژمان بازغی که همراهی بسیاری با ما داشت، بسیار تشکر می‌کنم.
رضویان در پایان بیان داشت: من از دوران نوجوانی به تماشای فیلم‌های کیانوش عیاری نشسته و از او بسیار آموخته‌ام، بنابراین فیلم را به او تقدیم کنم.
در ادامه مهرداد غفارزاده، کارگردان فیلم «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» گفت: از کیانوش عیاری، استاد مسلم سینما تشکر می کنم که در این اکران حضور دارند. این فیلم سه سال پیش و پس از دوران کرونا در شرایط  بسیار بدی به روی پرده رفت و متاسفانه به دلیل تبلیغات نامناسب دیده نشد.
این فیلمساز بیان کرد: پژمان بازغی از جمله بازیگرانی است که همراهی بسیاری دارد و به همه کارگردان‌ها توصیه می‌کنم تا همکاری با او را تجربه کنند. این فیلم سومین همکاری من با اوست. «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» ۶ سال پیش ساخته شده است و در شرایط خاصی فیلمبرداری شد. مدت زمان اولیه فیلم ۱۲۵ دقیقه بود که در ترکیه نسخه ۱۱۵ دقیقه‌ای آن به روی پرده رفت. در ایران روال نمایش یک فیلم در سینما، مدت زمان ۹۰ دقیقه است و به همین دلیل، نسخه نهایی کوتاه‌تر شد. احتمال دارد که بتوانیم از مجموعه سکانس‌های باقی این اثر مانده یک مینی سریال چهار یا پنج قسمتی آماده کنیم.
در این اکران هنرمندانی همچون کیانوش عیاری، مهرداد غفارزاده، پژمان بازغی، کوروش سلیمانی، حدیث فولادوند، کمند امیرسلیمانی، امیرشهاب رضویان، وحید نیکخواه آزاد، محمود گبرلو، سلمان فرخنده، بهرنگ دزفولی زاده، فرامرز روشنایی و… حضور داشتند.

گفتگویی که موزه سینما برای زادروز علی دهکردی منتشر کرد

حضور در «از کرخه تا راین» اتفاق بزرگی برای من بود/  حمید سمندریان تاثیرگذارترین معلم من  بود

موزه سینما در ادامه انتشار سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی خود همزمان با زادروز « علی دهکردی» بازیگر سینما ، تئاتر و تلویزیون بخش هایی از گفنگوی این هنرمند را منتشر کرده است که آن را می خوانید.

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، علی دهکردی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: نام کامل من علی اسماعیل‌پور دهکردی است. تقریبا تمام هم‌شهری‌های من و اهالی قدیمی شهرکرد پسوند دهکردی که نام زادگاه آن‌ها بوده است را همراه نام خانوادگی خود دارند.

وی افزود: شغل پدر من آزاد بود و زمانی که من متولد شدم، او یک مغازه کوچک در شهرکرد داشت بنابراین در یک شرایط اقتصادی متوسط بزرگ شدم. من تا سال ۱۳۶۳ که دیپلم گرفتم در همین شهر بودم و از اواسط دوران دبیرستان وارد گروه تئاتر شهرکرد شدم.

وی ادامه داد: زمانی که در کنکور شرکت کردم، اولین دوره پس از وقوع انقلاب فرهنگی بود. آن زمان من در رشته هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران قبول شدم.

دهکردی درباره چگونگی همکاری خود با حاتمی کیا در فیلم «از کرخه تا راین»  بیان داشت: من به واسطه آقای بهرام عظیم‌پور به ابراهیم حاتمی‌کیا معرفی شدم، اتفاقی که برایم به لحاظ حرفه‌ای و همچنین حسی و عاطفی بسیار مهم و بزرگ بود. نسل ما درگیر جنگ بود. شخصیت سعید در فیلم «از کرخه تا راین» به نمادی از رزمنده بسیجی و مذهبی امروزی تبدیل شد. پس از این اثر، در یک فیلم- سریال به اسم «پاییز بلند» به کارگردانی منوچهر عسگری‌نسب حضور پیدا کردم و پس از سریال «مهر و ماه»، من با خانم هما روستا به عنوان پسر جوان گروه تئاتر او همکاری کردم.

دهکردی ادامه داد: زنده یاد حمید سمندریان بی‌تردید تاثیرگذارترین معلم من و هر فرد دیگری به شمار می‌رفت که افتخار شاگردی او را داشت.

این بازیگر خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین لحظه‌های زندگی بازیگری من هنگامی بود که مقابل دوربین آقای نعمت حقیقی قرار گرفتم. با اینکه پیش از آن سابقه بازیگری داشتم و با بازیگران پیش از انقلاب نیز هم‌بازی بودم، اما آن لحظه ای که در مقابل دوربین یکی از افراد ماندگار تاریخ سینمای ایران قرار گرفتم برایم بسبار ارزشمند بود.

وی در پایان گفت: به نظر من هر آدمی که زندگی برای او دارای ارزش است، هر شب پیش از خواب از خود سوال می‌کند که آیا از امروز و گذشته خود راضی بوده‌ای یا خیر؟ من اهل تفاخر نیستم اما از زندگی کاری خود بسیار راضی هستم . من در شرایط دشواری وارد این حرفه شدم و مسیر سختی را برای رسیدن به این جایگاه طی کردم.

کارگاه «انتقال تجربه کارگردانی و بازیگری » در موزه سینما

موزه سینما کارگاه انتقال تجربه «کارگردانی و بازیگری در سینما» را با حضور ابوالفضل جلیلی؛ کارگردان، فیلمنامه نویس و تدوینگر برگزار می‌کند.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، در ادامه برگزاری کارگاه‌ها در موزه سینما «ابوالفضل جلیلی» کارگردان شناخته شده سینمای ایران کارگاه انتقال تجربه برگزار می‌کند.
این کارگاه روز چهارشنبه ۲۳ آبان ماه ساعت ۱۵ با موضوع «انتقال تجربه کارگردانی و بازیگری در سینما» برگزار می‌شود.
علاقمندان برای حضور در این کارگاه به آدرس زیر مراجعه کنند.
clubmuseum.ir/workshops/50
ابوالفضل جلیلی در کارنامه هنری خود ساخت فیلم‌هایی همچون مسیر معکوس، گل یا پوچ، ابجد، دلبران، قصه‌های کیش، دان، یک داستان واقعی، دت یعنی دختر، رقص خاک، گال، بهار، میلاد، بهار و … را بر عهده داشته است.
وی در طول سال‌ها فعالیت در سینما جوایزی همچون: قرقاول طلایی جشنواره فیلم کرالا، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم رم، برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره المللی فیلم دوربان، جایزه امیل گمت جشنواره بین‌المللی فیلم سینمای آسیا وزول، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین المللی سنتا باربارا، جایزه بالن طلایی جشنواره سه قاره، برنده پلنگ نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو، جایزه اوسلای طلایی، جایزه جشنواره فیلم ونیز و … را بدست آورده است.

 

نمایش ویژه «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» در موزه سینما

فیلم سینمایی «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» در موزه سینما نمایش داده می شود.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، فیلم سینمایی «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه کنندگی امیرشهاب رضویان طی یک برنامه ویژه نمایش داده خواهد شد.
در این برنامه که روز جمعه 18 آبان ساعت 17 در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار می‌شود، پنج درصد از عواید حاصل از نمایش این فیلم در اختیار انجمن بازیگران خانه سینما قرار خواهد گرفت.
این مراسم به همت پژمان بازغی و با حضور چهره هایی همچون حدیث فولادوند، متین ستوده، سلمان فرخنده و بازیگران و عوامل فیلم و همچنین هنرمندان سینما برگزار خواهد شد.
ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» اولین فیلم مشترک ایران و ترکیه پس از انقلاب است
و پژمان ‌بازغی، افسانه پاکرو، علی بوراک جیلان، یوسف چیم، وحید صادقی، سارا احمدی، امید ‌روحانی، سوگل یکتا، فرناز محمودی، هازال تورسان، آیشن اینجی، آی تک جاوید، سمرا دینچر و… در این فیلم نقش آفرینی کرده اند.

«جشن سده» دارای ارزش‌های ستودنی بیشماری است

برنامه نمایش و نشست نقد و بررسی فیلم مستند «جشن سده» ساخته زنده یاد منوچهرعسگری‌نسب با حضور ارد عطار عطارپور کارگردان و تهیه کننده شناخته شده سینمای مستند، فخرالدین سیدی مستند ساز پیشکسوت و محمد مقدم مستندساز و پژوهشگر سینما در قالب برنامه «شب‌های مستند» موزه سینما با همکاری انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، محمد تهامی‌نژاد، پژوهشگر و مستندساز پیشکسوت به دلیل کسالت امکان حضور در این برنامه را پیدا نکرده است و متن نوشته شده توسط او درباره فیلم «جشن سده» قرائت شد.

فخرالدین سیدی  که اجرای برنامه را بر عهده داشت در ابتدای این نشست گفت:  دو فیلمی که از زنده‌یاد منوچهر عسگری‌نسب به نمایش درآمدند به ترتیب در سال‌های ۱۳۴۶ و ۱۳۵۰ ساخته شده‌اند. زمانی که عسگری‌نسب فیلم اول را کارگردانی کرد، زنده یاد فریدون رهنما به او گفت این فیلم به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده است، در صورتی که سرخی و زردی آتش در جشن سده اهمیت زیادی دارد و به او پیشنهاد می‌دهد تا این فیلم را بار دیگر به صورت رنگی بسازد. این اثر پایان‌نامه تحصیلی عسگری‌نسب بود و ساخت آن به سفارش تلویزیون صورت گرفت.

نقاط قوت و کاستی‌های جشن سده

در ادامه ارد عطارپور، کارگردان و تهیه کننده شناخته شده سینمای مستند گفت: من یک ترم شاگرد مرحوم عسگری‌نسب بودم و ایشان در باغ فردوس کارگردانی سینمای مستند تدریس می‌کردند. در آن روزها او بیشتر به ساخت فیلم‌های داستانی می‌پرداخت و فیلم‌های مستند عسگری‌نسب بیشتر مربوط به پیش از انقلاب بود.

وی با بیان اینکه منوچهرعسگری همیشه سینمای مستند را دوست داشت و آن را کاری دشوار می‌دانست، بیان داشت: اما روزگارعسگری‌نسب را به سمتی برد تا علاقه او در سینمای داستانی متجلی شود. البته علاقه به ساخت فیلم‌های داستانی از ابتدا در او وجود داشت و زمانی که از کرمان به سمت تهران آمد، قصد داشت تا روزی بازیگر شود اما بعدها در تلویزیون به ساخت فیلم‌های مستند مشغول شد و آثار مختلفی را کارگردانی کرد.

این مستندساز خاطرنشان کرد: به نظرم فیلم اول «جشن سده» اثر خوبی است. این فیلم امروزه دارای وجه استنادی است و شاهدی بر مصاحبه با استاد پورداود است و پلان‌های گرفته شده کادربندی دقیق ، خوب و به یادماندنی دارد.

عطار پور با بیان اینکه«جشن سده» نقاط قوت و کاستی هایی دارد، ادامه داد: در هر صورت این فیلم به عنوان یک سند ارزشمند باقی خواهد ماند. همچنین مسئله کمال گرایی فیلمساز همواره وجود دارد و فیلمساز معمولا بزرگترین منتقد خویش است. یک کارگردان نمی‌تواند آنچه را که در ذهن دارد به تمامی عرضه کند و همیشه از این مسئله دچار رنج است. به همین دلیل گاهی یک فیلمساز برای رهایی از چنین رنجی، به ساخت فیلمی دیگر درباره همان موضوع روی می‌آورد.

وی ابراز داشت: درباره «جشن سده» می‌توان گفت فیلم دوم در واقع همان فیلم اول بوده که دوباره به صورت رنگی ساخته شده است. این موضوع در سینمای ایران و جهان دارای سابقه است برای مثال، آلفرد هیچکاک فیلم «مردی که زیاد می‌دانست» را یک بار به صورت سیاه و سفید کارگردانی کرد و سال‌ها بعد عین آن را به صورت رنگی ساخته است که در آن ابهت و پختگی بیشتری دیده می‌شود. فرانسو تروفو فیلم اول را متعلق به هیچکاک آماتور و فیلم دوم را مربوط به استاد هیچکاک می‌داند. در ایران نیز محمدرضا اصلانی فیلم فوق العاده و سیاه و سفید «جام حسنلو» را پس از نزدیک به چهل سال دوباره به صورت رنگی کارگردانی کرده است.

عطارپور بیان داشت: آقای عسگری‌نسب کارنامه‌ پر طول و تفصیلی دارند و فیلم‌های زیادی را کارگردانی کرده‌است و فیلم «جشن سده» از جمله اولین فیلم‌های او به شمار می‌رود.

عسگری‌نسب هنگامی که کلاس خود را به اتمام می‌رساند تا ساعت‌ها پس از آن با ما صحبت می کرد و او با حرارت و انرژی زیادی بحث را ادامه می‌داد و خود را موظف به پاسخگویی می‌دانست.

عطار پور با بیان اینکه در کارهای عسگری‌نسب برخی موارد ویژه وجود دارد که در فیلم‎های مختلف تکرار می شود ، خاطرنشان کرد: از جمله این موارد توجه او به آیین زرتشتی است که این موضوع در دو فیلمی که امروز شاهد بودیم، به علاوه «تخت سلیمان» و فیلم دیگری از ایشان به نام «پیر سوز چک چکو» که درباره یک زیارتگاه زرتشتی در استان یزد است مشاهده می‌شود. او یک فیلمساز وطن دوست بود و زمانی که برای تحصیل به میشیگان رفت، یکی از افرادی بود که در تولید مشترک مجموعه «چهار راه تمدن» نقش مهمی داشت.

نقش عناصر بیرونی آیینها

در ادامه محمد مقدم، مستندساز و پژوهشگر سینما نیز گفت: در فیلم «جشن سده» شاهد یک مستند گزارشی از یک آیین تاریخی هستیم. میان دو فیلمی که امروز به نمایش درآمدند، فاصله چهارساله‌ وجود دارد و شاهد تفاوت‌های فاحشی میان آن دو هستیم و این موضوع باعث می‌شود تا به موارد بسیاری فکر کنیم. از جمله اینکه درباره نحوه شکل‌گیری آیین‌ها و تغییرات آن‌ها نکاتی وجود دارد و آنچه که به ما رسیده است با آنچه که تصور می‌کردیم متفاوت است.

وی افزود: معمولا جان مایه هر آیین باقی مانده و در دل آن مستتر است و عناصر مربوط به آن نیز به صورت جسته و گریخته حفظ می‌شود، اما در طول تاریخ صورت‌های آن به شدت دچار تغییر می‌شوند.

مقدم درباره دو فیلم «جشن سده» بیان داشت: از تفاوت‌های بارز این دو فیلم می‌توان به نقش عناصر بیرونی یک آیین اشاره کرد. هر آیین در اقصی نقاط دنیا دارای دو ویژگی است. اول اینکه در یک سالگشت اتفاق می‌افتد و دیگری آن است که در آن خرق عادت صورت می‌گیرد و افرادی که در آن مراسم شرکت می‌کنند، دارای صورت همیشگی نیستند. برای مثال، لباس‌های دیگری می‌پوشند و این دو ویژگی در هر مراسم آیینی مستتر است.

این منتقد تصریح کرد: در فیلم اول نشانه‌هایی از دخالت قدرت و نظمی که توسط نیروهای امنیتی برقرار می‌شود و شکل چیدمان مردم قابل مشاهده است اما در فیلم دوم این موارد به تک مضراب‌های نمایشی بدل می‌شود و نشان می‌دهد که موارد یاد شده تا چه اندازه می‌تواند توسط دیگران مورد تغییر و دخالت قرار بگیرد. در فیلم‌های مونوگرافی بهتر است به تبارشناسی و هستی شناسی آیین‌ها توجه شود. فیلم «جشن سده» دارای ارزش‌های ستودنی بیشماری است.

مقدم ادامه داد: در فیلم‌های مربوط به آیین‌ها فقدان یک موضوع احساس می‌شود و آن مربوط به ریشه‌یابی هر آیین است. فاصله‌ای که در میان دو فیلم مرحوم عسگری‌نسب وجود دارد خود موضوعی شگفت است و در هر دو اثر با ضبط تصادفی مواردی روبه‌رو هستیم که از آن‌ها می‌توان به عنوان یک سند تاریخی در پژوهش‌های مختلف استفاده کرد.

تابلوهایی از سینمای مستند کشور در دوره‌های آغازین

در ادامه سعید رشتیان، مستندساز و تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای مستند نیز گقت: آثار و تجارب اینچنینی باید مورد تکریم قرار بگیرند. برای من جذابیت‌ فیلم‌های به نمایش درآمده در برنامه «شب‌های مستند» در این است که بدانیم سینمای مستند ایران از چه زمینه‌هایی برآمده و آنچه که امروز میراث‌دار آن هستیم از چه فضاهایی آغاز شده و چگونه پیشرفته است. در دو فیلمی که امروز شاهد بودیم و سایر آثار این دوره، جنس فضای تجربی بسیار مشهود بوده و این مسئله در انتخاب موضوع، جنبه‌های فنی و تکنیکی و شیوه ساخت به چشم می‌خورد.

رشتیان در پایان بیان داشت: تحول و تکامل به لحاظ روش، تکنیک و روایت پس از انقلاب در سینمای مستند ایران اتفاق افتاد. همچنین جنبه‌های استنادی این آثار دارای اهمیت زیادی هستند و باید به این موضوع توجه شود. در واقع این فیلم‌ها به عنوان تابلوهایی از سینمای مستند کشور در دوره‌های آغازین مطرح هستند.

در انتهای این نشست فخرالدین سیدی که اجرای برنامه را بر عهده داشت از زحمات لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی برای قراردادن فیلم‌های مستند برای نمایش تشکر و قدردانی کرد.

در این برنامه افرادی همچون: سعید رشتیان، مهدی مدنی، ارد عطارپور، محمد مقدم، محمود گبرلو، مهدی پاک نژاد، علی شوقیان، مهدی حسابی، شیرین جاهد، همایون علیخانی، صادق حدادی، محسن شهابی و .‌‌. حضور داشتند.

برگزاری مراسم تودیع و معارفه مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی

در مراسمی با حضور رئیس سازمان سینمایی، مسعود نجفی به عنوان مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی در دولت چهاردهم معرفی و از زحمات یزدان عشیری و رمضانعلی حیدری خلیلی تقدیر به عمل آمد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، با حضور مدیران و معاونان سازمان سینمایی مراسم تودیع و معارفه مدیرکل روابط عمومی و مشاور رئیس سازمان سینمایی و تودیع مشاور راهبردی رئیس سازمان سینمایی برگزار شد.
در این مراسم رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی با اشاره با تغییر تحولات زیست بوم صنعت تصویر در حوزه فرهنگ و هنر گفت: با توجه به تغییر و تحولات در حال انجام، بازنگری ماهوی نسبت به تمام اجزای تشکیل‌دهنده سازمان امری ضروری است و روابط عمومی یکی از مسئولیت‌هایی است که مستلزم بررسی و بازنگری اساسی و بنیادی است و باید نگاهمان به این حوزه تغییر کند.
رئیس سازمان سینمایی با توضیح اینکه روابط عمومی به مفهوم کلاسیک دیگر کارایی ندارد، افزود: در حال حاضر روابط عمومی تاحدی گسترده شده است که در بعضی مواقع « جزئی بزرگتر از کل» است. این در حالی است که سازمان سینمایی در ذیل سیاست‌های کلان ارتباطی تعریف می‌شود . به نظر می‌رسد ما فاقد این سیاستگذاری کلان ارتباطی هستیم و از سیاست ورزی کلان ارتباطی بی‌بهره هستیم.

اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند

طی احکامی از سوی رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، حسین کرمی، هادی نائیجی، منوچهر شاهسواری، مازیار میری و حبیب ایل بیگی به عنوان اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، کرمی و نائیجی به عنوان کارشناسان شورا، شاهسواری و میری نمایندگان خانه سینما و ایل بیگی به عنوان معاون ارزشیابی و نظارت در این شورا به ارزیابی آثار بلند سینمایی جهت صدور پروانه ساخت خواهند پرداخت.
فردا یک شنبه 13 آبان ماه اولین جلسه شورای جدید تشکیل و از اعضای قبلی نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.