هیچگاه چشم اندازم در سینما دریافت جایزه نبود/ سینماتوگراف انسان تربیت میکند
موزه سینما در ادامه انتشار سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی خود همزمان با زادروز « سیروس حسن پور» نویسنده و کارگردان سینما بخشهایی از گفنگوی این هنرمند را منتشر کرده است که بخش هایی از آنرا میخوانید.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، سیروس حسنپور درباره حضورش به عنوان دستیار در روز واقعه گفت: من کتاب «روز واقعه» را مطالعه کرده بودم و یکی از آرزوهایم حضور در این فیلم بود. خداوند به این دعای من پاسخ داد و افتخار داشتم تا به عنوان دستیار گروه کارگردانی به همراه فرید سجادی حسینی در این اثر ماندگار همکاری داشته باشم.
وی افزود: عقیده من بر این است که ساخت ۲ فیلم خوب بهتر است چند فیلم سرشار از ایراد است و باید به مقوله کیفیت به طور جدی توجه شود. همچنین نیاز است تا از نظر اقتصادی نیز در سینما بازگشت سرمایه صورت بگیرد.
حسنپور با بیان اینکه فیلم «قطار کودکی» عنوان اثر برگزیده جشنواره فیلم رشد را به دست آورد، بیان داشت: آن فیلم یک سه گانه درباره «چوپان دروغگو»، «تصمیم کبری» و «دهقان فداکار» بود. زمانی که من در تهران دومین فیلم کوتاه خود را با متنی از مجید مجیدی کارگردانی میکردم، صحنههایی مربوط به کلاس درس وجود داشت. من به صورت اتفاقی زمانی که کتاب درسی را تورق میکردم، با داستان دهقان فداکار رو به رو شدم و به نظرم رسید که این قصه سرشار از مواد مهم داستانی برای تبدیل شدن به یک فیلم بود.
حسن پور یادآور شد: قصه آن فیلم کوتاه درباره دو کودک بود که در حاشیه راهآهن و خط ریلی زندگی میکردند. یکی از بچهها متعلق به یک روستا و بچه کوچکتر نیز اهل مشهد بود که پدرش به شهر میانه و منطقه آذربایان منتقل شده بود. آنها تصمیم میگیرند تا به دیدن دهقان فداکار بروند و در این مسیر داستانهایی را تجربه میکنند.
کارگردان «بازی نقابها» همچنین گفت: زمانی که به همراه آقای مجیدی مشغول ساخت فیلم «رنگ خدا» بودیم، ایشان ایده یک خطی این اثر را مطرح کردند که درباره یک کودک بود که پدرش به شکار میپرداخت. او دور از چشم پدر به تیمار یک غاز زخمی مشغول میشود و در پایان فصل مهاجرت، غاز یکی از تخمهایی که گذاشته بود را به یادگار در اختیار کودک قرار میدهد. این داستان بسیار من را تحت تاثیر قرار داد به همین دلیل مشغول کار بر روی آن شدیم.
حسن پور درباره فیلم «مروارید» نیز گفت: من به ایده تخمگذاری لاکپشتهای دریایی فکر میکردم و مستندی از ابوالفضل صفاری را دیده بودم که برای من بسیار جالب بود. به نظرم رسید که این ایده را باید با جهان کودک تلفیق کرده و اثری سینمایی را تولید کنم که خوشبختانه این اتفاق صورت گرفت.
وی خاطر نشان کرد: چشم انداز من هیچگاه دریافت جایزه از جشنوارههای مختلف نبوده است، بلکه همواره دغدغه ساخت یک فیلم استاندارد را داشتم به همین دلیل هم فیلمهایی که کارگردانی کردم، عموما دیده شدند. یه عنوان مثال ، در فیلم «چوپان دروغگو» که عنوان دومین فیلم در سه گانه من بود، قصد داشتم به بهانه دهقان فداکار اشاره ای به فرهنگ آذری داشته باشم.
وی ادامه داد: در اولین دورهای که داوران روانشناس کودک در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان حضور داشتند، این اثر توسط آنها برگزیده شد. من معتقدم اگر تلاش شود تا فیلمی کم ایراد باشد و رضایت تماشاگران در اولویت عوامل تولید قرار بگیرد، قطعا در جشنوارههای گوناگون نیز به آن توجه خواهد شد.
حسن پور ادامه داد: دنیای فانتزی و درونی کودک با انیمیشن آمیخته شده است. در ایران میتوان گفت که برخلاف سینمای کودک و نوجوان زنده و تولیدات میدانی، سینمای انیمیشن در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است و حرکتی رو به جلو دارد.
وی با اشاره به فیلم جایزه گفت: من با استاد علی نصیریان در فیلمی به نام «جایزه» به کارگردانی آقای داودنژاد را کار کردم. این فیلم در اوایل انقلاب ساخته شد و من موارد بسیاری را حین کار از استاد علی نصیریان آموختم و بسیار از حضور در کنار ایشان لذت بردم. حسن پور در پایان بیان داشت: جملهای وجود دارد که می گویند اگر نیت یک ساله دارید، برنج بکارید و اگر نیست ۱۰ ساله دارید، درخت بکارید و اگر نیت صد ساله دارید، انسان تربیت کنید. سینماتوگراف انسان تربیت میکند و امیدوارم روزی جامعه با آمادگی بیشتری به سمت سینماتوگراف مایل شود.