صحبتهای تصویری حسن بشکوفه تهیه کننده مستند « همسران حاج عباس»

 

حسن بشکوفه تهیه کننده «همسران حاج عباس» درباره چگونه شکل گیری این مستند گفت: جای زنده یاد محمدرضا مقدسیان و مرتضی پورصمدی در میان ما خالی است. همچنین محسن عبدالوهاب که به دلیل فوت مادرشان نتوانستند در جمع ما حضور داشته باشند. این کار حاصل زحمات او و زنده یاد مرتضی پورصمدی به عنوان فیلمبردار پشت دوربین است.
وی ادامه داد: رقیه افشار آن زمان دانشجوی معماری بود و یک تحقیقی درباره ارتباط معماری با شیوه و زندگی خانواده‌ها داشت همچنین نوع معماری را درارتباط با شیوه زندگی مورد بررسی قرار داده بود. حاج عباس دو همسر داشت و به همین دلیل خانه خود را به صورت قرینه ساخته بود و پس از مرگ او نیز، خانه بین همسران او به همان صورت باقی مانده بود.
بشکوفه گفت: در فیلم درخت تنومندی دیده می‌شود که نمادی از سایه حاج عباس بر روی این ساختمان است. آن زمان سیما فیلم علاقه‌ای به مشارکت در کار مستند نداشت اما قبول کرد در این کار حاضر باشد. امروز که به تماشای این اثر نشستم فکر می‌کنم که خیلی زود از کار در مستند کناره‌گیری کردم و به سراغ آثار نمایشی رفتم.
وی با بیان اینکه سینمای مستند دنیای زیبایی دارد، بیان داشت: روزهای شیرین فعالیت حرفه‌ای من در سینما به فعالیت در سینمای مستند باز می‌گردد. بر خلاف آثار نمایشی، در سینمای مستند تهیه‌کننده در متن کار حاضر است و من در این فیلم مانند یک دستیار در کنار مرتضی پورصمدی حاضر بودم. این فیلم با اینکه از جشنواره ایدفا در آمستردام جایزه اصلی گرفت اما در تلویزیون فقط از شبکه مستند پخش شد.
بشکوفه درباره همراهی دو خانم سالخورده نیز گفت: این دو خانم در زندگی خود کسی را نداشتند و با همراهی همسایه ها به زندگی خود ادامه می‌دادند اما احساس کمبودی هم نداشتند. رقیه افشار در این کار بسیار نقش سازنده‌ای داشت. همچنین سپیده عبدالوهاب نیز مانند دختران این خانم‌ها در کنار آن‌ها بود. این دو فرد در فیلم نیز زندگی طبیعی خود را داشتند و کاری حسی انجام دادند. هر دو این خانم‌ها دو سال بعد از ساخت فیلم فوت شدند.
بشکوفه درباره اهمیت این مستند در رسانه‌های جهانی نیز گفت: رسانه‌های بسیاری در دنیا به آن پرداختند. ما خودمان فیلم را به جشنواره‌های جهانی فرستادیم و تلویزیون با ما همکاری نکرد در صورتی که فروشنده های بسیاری پای آن ایستاده بودند.
بشکوفه با بیان اینکه هوشمندی عبدالوهاب و پورصمدی باعث شد تا حضور دوربین در این فیلم احساس نشود، افزود: در سینمای مستند فیلمنامه‌ در حد بسیار جزیی وجود دارد و بخش اصلی ماجرا، بر اساس رفتار بازیگر آماتور شکل می‌گیرد. مستند سازان توانمند هوش بسیار بالایی دارند و شرایط را به نفع خود تغییر می‌دهند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *