به گزارش پایگاه خبری موزه سینمای ایران، مستند «ابوایست» پرتره یکی از مهمترین آهنگسازان سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب است، یک فیلم سرحال که نقش اصلی اش مردی است که می توانست فقط فرزند عزت الله انتظامی بزرگ باشد، اما هنرمندی است همتراز پدر نامدار و محبوبش. فیلم روایتی است از زندگی پرفراز و نشیب انتظامی پسر، ورودش به هنرستان موسیقی، دوستان و استادانش.
پیوند او با سینمای ایران و همکاریاش با مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی کیا، و خلق موسیقی های ماندگاری که بسیاری از ما به یاد داریم، بخش مهمی از فیلم است. به ذهن که رجوع کنیم در تاریخ سینمای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از هر نام دیگری به انتظامی می رسیم، او را با «بوی پیرهن یوسف»، «از کرخه تا راین»، «ترن»، «اعتراض»، «سفر سنگ» و ... به خاطر می آوریم. فیلم تصویر تقریبا کاملی از انتظامی و خانواده اش ارائه می دهد. او مقابل دوربین شیرین و طناز است، اما شاید تصویر کاملتر از او را همسرش آذرنوش صدرسالک، دوست قدیمی، پدرش انتظامی، و دخترش از او می سازند. «ابوایست» خاطره و یادبودی درباره عزت الله انتظامی هم هست و چه خوب که فیلم با او به پایان می رسد، در یک قاب دو نفره از دو هنرمند بزرگ و هم نام.
بخش مهمی از فیلم به کارنامه انتظامی و انتخابهایش اشاره دارد. به علاقه او به ایران، به قهرمانان وطن و شهیدان. به سمفونیهای بزرگی که از او به یادگار مانده: سمفونی خرمشهر و انقلاب. در این روزهای سخت، تماشای مستند «ابوایست» ساخته محمدصادق محمدی ضربان قلبمان را بالا میبرد، وقتی دل می سپاریم به نت ها و ملودیهایی که گویی نام «ایران» را صدا میزنند. «ایران» سربلند، «ایران» دوست داشتنی و قهرمانی که با همه زخمها ایستاده است. فیلم نه فقط در ستایش یک هنرمند بی تکرار، که درباره وطن است، درباره هنر و ایران. درباره موسیقی و ایران، سینما و ایران. گویی «ایران» تمی جاری در فیلم است.
«ابوایست» در فیلیمو قابل تماشاست.