• سند عشق مردم به رضا کیانیان در موزه سینما قاب شده است

    سند عشق مردم به رضا کیانیان در موزه سینما قاب شده است

    نوشتن از رضا کیانیان سخت است. سخت از این جهت که کیانیان تنها متعلق به خانواده سینما نیست و گستره فعالیت های این بازیگر در عرصه های فعالیت های اجتماعی و زیست محیطی به خوبی دیده می شود.
    کیانیان انسان دغدغه مندی است و این دغدغه که تنها در هنر بازیگری او خلاصه نمی شود و به گواهی دل مخاطب سینمای ایران می توان گفت که اثر حضور خوش رنگ و ماندگار او در سینما بر جان مخاطب نشسته است و همین حضور ارزشمند و مهربان کیانیان است که امروز از احساس مسئولیت برای مردم می گوید و برای آنها در برهه های مختلف زمانی پا به میدان عمل می گذارد.

     
  •  آنچه ایرج رامین فر به موزه سینما اهدا کرد/ داستان 7 فندق و چند تکه سیم

    آنچه ایرج رامین فر به موزه سینما اهدا کرد/ داستان 7 فندق و چند تکه سیم

     بخشی از تاریخ سینمای ایران براساس مشاهدات سینماگران و در اختیار گذاشتن یک عمر تجربه سینمایی آنها شکل گرفته است.
    در این بین موزه سینمای ایران امانت دار این گنجینه ارزشمند است و پر واضح است بخشی از این گنجینه با مشارکت سینماگران و با اهدای لوازم شخصی خود به موزه سینما شکل گرفته و حاصل آن غرفه های کوچکی است که در تالار معاصران و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
    یکی از غرفه های دیدنی در موزه سینما،غرفه ایرج رامین فر طراح صحنه و لباس سینمای ایران است. این سینماگر در روزهای نخست از برپایی موزه سینما، همکاری قابل توجهی با شورای برپایی این موزه داشته و مجموع داشته های ارزشمند سینمایی خود را در موزه سینما به یادگار گذاشته است...
  • داستان یوزپلنگ نقره ای ترانه علیدوستی در موزه سینما/ درخشش یک استعداد

    داستان یوزپلنگ نقره ای ترانه علیدوستی در موزه سینما/ درخشش یک استعداد

     زمانی که رسول صدرعاملی کارگردان سینمای ایران دنبال بازیگر نقش دختر جوان برای فیلم «من ترانه 15 سال دارم» می گشت، شاید فکر نمی کرد ترانه علیدوستی آینده ای به درخشانی امروز داشته باشد.
    استعداد این دخترِ جوان سینمای ایران، از همان زمان که دوره های بازیگری را می گذراند مشهود بود، ولی بی تردید کشف و حضور ترانه علیدوستی در سینمای ایران مدیون نگاه هوشمندانه و دقت مدارانه رسول صدرعاملی است...
  • برگی از تاریخ سینمای خسرو سینایی در موزه سینما/ دریافت نشان لیافت لهستان

    برگی از تاریخ سینمای خسرو سینایی در موزه سینما/ دریافت نشان لیافت لهستان

      نشان لیاقت جمهوری لهستان عنوان نشانی است که خسرو سینایی برای ساخت فیلم مستند «مرثیه گمشده» از جشنواره «گودنیا» در سال 1387 دریافت کرده است.
    این نشان به منظور سپاس از نگاه انسانی خسرو سینایی به مهاجران لهستانی به ایران به این کارگردان سینما اهدا شده است. فیلم مستند «مرثیه گمشده» روایت سینایی از مهاجران لهستانی و مهاجرت آنها به ایران در جنگ جهانی دوم و در سال های 1941 و 1942 میلادی است...
  • داستان ماکت فیلم «مسافران» بهرام بیضایی در موزه سینمای ایران

    داستان ماکت فیلم «مسافران» بهرام بیضایی در موزه سینمای ایران

    سالن دوم موزه سینما، تالاری است که به معاصران سینمای ایران اختصاص دارد. در این تالار مجموع داشته های سینمایی که متعلق به سینماگران است در غرفه هایی شیشه ای نگه داشته می شود. یکی از وسایل موجود در این غرفه های شیشه ای، ماکت فیلم سینمایی «مسافران» از ساخته های بهرام بیضایی است.
     
  • داستان عمارت باغ فردوس و ساخت فیلم «چشمه»/ پیگیری آربی آوانسیان برای مرمت

    داستان عمارت باغ فردوس و ساخت فیلم «چشمه»/ پیگیری آربی آوانسیان برای مرمت

     عمارت باغ فردوس در طول سال، زیبایی و چشم نوازی های خاص خودش را دارد اما پاییز و زمستان این عمارت جدا از سرمای طبیعت، دیدنی است و روزهای برفی این عمارت یکی از همان زیبایی های ویژه ای است که بازدیدکنندگان به واسطه بازدید از موزه سینمای ایران با آن روبرو می شوند و لحظات زیبای خود را با عکس های یادگاری ثبت می کنند.
    عمارت باغ فردوس جدا از زیبایی های بصری و نگهداری گنجینه سینمای ایران در موزه سینما، به عنوان لوکیشن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما داستان استفاده نخستین از این عمارت برای فیلمبرداری روایت جالبی است.

  •  داستان گریم و روایت قصه آدم ها در موزه سینما

    داستان گریم و روایت قصه آدم ها در موزه سینما

    غرفه های موجود در موزه سینما تنها مربوط به سینماگران و نامداران سینمای ایران نیست بلکه بخشی از حرفه های مختلف سینما به منظور معرفی به مخاطب در کنار وسایل و ادوات فنی نیز در این موزه سینمایی نگهداری می شود.

     
  • یادگاری از پرده خوانی روز عاشورا در موزه سینما

    یادگاری از پرده خوانی روز عاشورا در موزه سینما

    روایت حماسه عاشورا به زبان سینما، یکی از اهداف و دغدغه های سینماگران ایرانی بوده است و این دغدغه همچنان به قوت خود باقی است و مخاطب سینمای ایران در تاریخ معاصر، شاهد به تصویر کشیدن آثار بسیاری درباره حماسه عاشورا بوده است.


  • یادگارهای فرهادِ سینما رنگ نوستالژی دارد/ خانه ای در موزه سینما

    یادگارهای فرهادِ سینما رنگ نوستالژی دارد/ خانه ای در موزه سینما

    فرهاد مهراد از جمله خواننده های گزیده کار در سینمای ایران بود که جز چهار فیلم، برای هیچ اثر سینمایی آواز نخواند و در سینما حضوری اندک داشت. اما همین حضور اندک در سینمای ایران به اندازه ای تاثیرگذار بوده که نام او را به عنوان خواننده تیتراژ پایانی فیلم هایی سینمایی ماندگار کرده است.

     
  • جریان های تاریخ ساز سینمایی در موزه سینما/ اولین گردهم آیی سینماداران

    جریان های تاریخ ساز سینمایی در موزه سینما/ اولین گردهم آیی سینماداران

    تنها اشیاء به جا مانده از سینماگران نیست که مورد بررسی های تاریخی و به اصطلاح موزه ای قرار می گیرد. بلکه بسیاری از اتفاق ها و رویدادهای جریان ساز، نیز در حافظه تاریخ می مانند و به موزه سپرده می شود. در واقع جریان های سینمایی همواره تاریخ ساز بوده اند.
    یکی از جریان های تاریخ ساز در عرصه سینمای ایران تشکیل مجمع عمومی فوق العاده سینما داران بوده است.این مجمع با حضور 137 سینمادار تهرانی و شهرستانی در خرداد سال 1357 تشکیل شد. در واقع این جمع نخستین گردهم آیی سینمادارن ایرانی در تاریخ سینمای ایران بوده است...
  • رنگین کمانی از جوایز کیارستمی در موزه سینما

    رنگین کمانی از جوایز کیارستمی در موزه سینما

      سینمای کیارستمی نیاز به توضیح ندارد و هر ایرانی عاشق سینما می داند مختصات سینمای این فیلمساز ایرانی که چهره ای بس زیبا در عرصه بین الملل دارد چیست و آدرس شناخت ماهیت سینمای کیارستمی سر راست است.
    عباس کیارستمی علاوه بر اینکه به عنوان سینماگر نواندیش در سینمای ایران شناخته شده، در عرصه بین الملل نیز به واسطه جایزه های متعددی که دریافت کرده به عنوان چهره ای منحصر به فرد مورد تایید است و به اعتراف بسیاری از فیلمسازان و مدیران جشنواره های خارجی جنس دیگری از سینما را با زبان فارسی به دنیا معرفی کرده و سینمای ایران را با همین زبان شیرین نمایندگی کرده است...

  • ماجرای خواندنی گذرنامه عبدالحسین سپنتا

    ماجرای خواندنی گذرنامه عبدالحسین سپنتا

     بی‌شک عبدالحسین سپنتا حق پدری به گردن سینمای ایران دارد و فیلمنامه نخستین فیلم ناطق سینمای ایران را نوشته و «دختر لر» را برای سینمای کشور به یادگار گذاشته است.
    سپنتا 4 خرداد سال 1286 در خیابان واگون‌خانه (اکباتان فعلی) در تهران متولد شد و اگر بین ما بود، تولد 109 سالگی سپنتا را به عنوان یکی از ستارگان سینمای ایران جشن می‌گرفتیم. ستاره‌ای که در عرصه فرهنگ و هنر سرزمین‌مان جایگاهی ویژه دارد و فعالیت‌های بی‌بدیلی در این عرصه به انجام رسانده است.
    او فعالیت هنری خود را با روزنامه‌نگاری آغاز کرد و براساس اطلاعات موجود نخستین روزنامه خود را در سال 1307 به نام «دورنمای ایران» در بمبئی منتشر کرد. انجام فعالیت‌های هنری برای سپنتا در اولویت قرار داشت و براساس همین اولویت و دغدغه بود که هنر نمایش را از تئاتر آغاز کرد و در سال 1312 فیلمنامه فیلم «دختر لر» را به عنوان نخستین فیلم ناطق سینمای ایران نوشت و اردشیر ایرانی این فیلمنامه را در هندوستان کارگردانی کرد. ...

  • لبخند کُپل به کودکان در موزه سینما

    لبخند کُپل به کودکان در موزه سینما

    نوستالژی همیشه حس خوبی دارد بویژه اگر برخورد با این حس غیرمنتظره باشد.
    فرض کنید با برنامه قبلی به یکی از موزه ها، مثلا موزه سینما سر می‌زنید و در میان خاطرات ریز و درشت سینمایی خود، کپل خان را می‌بینید که در گوشه‌ای از غرفه کودکان در این موزه نشسته است و به کودکان دیروز و البته کودکان امروز لبخند می‌زند.
  • دوربینی که فقط یک بار میهمان سینمای ایران بود

    دوربینی که فقط یک بار میهمان سینمای ایران بود

      داستان اشیاء که در گوشه ای از موزه ها جا خوش کردند جالب و شنیدنی است و هریک از آنها خاطره و داستانی مجزا از یکدیگر دارند که شنیدن قصه این اشیاء خالی از لطف نیست.
    موزه سینما یکی از مکان های دیدنی است که هزاران خاطره و داستان از وسایل و سینماگران سینمای ایران را در خود به یادگار جای داده است. محسن بدیع یکی از پیشگامان سینمای ایران و موسس لابراتوار استودیو فیلمبرداری بدیع بوده است.
    این پیشگام سینمای ایران غرفه دیدنی و جذابی در موزه سینما دارد. در این غرفه علاوه بر وسایل شخصی بدیع، دوربینی وجود دارد و این دوربین داستان جالبی دارد.
    محسن بدیع سال 1334 دوربین فیلمبرداری سوپر پارو (super parvo) که نوعی دوربین نگاتیو است را به ایران آورد تا برای ساخت فیلمنامه های سینمایی در اختیار کارگردان های مختلف قرار دهند اما این دوربین به دلیل سنگینی بیش از اندازه خیلی میهمان سینمای ایران نبود و تنها یک فیلم از مجموع آثاری که ساخته شده است با این دوربین فیلمبرداری شد.