تصویر خبر

تبديل سينما به ديجيتال مي توانست خسارت كمتري داشته باشد

 مدير فيلمخانه ملي ایران معتقد است انقلاب ديجيتال در ايران مي توانست منطقي تر پيش رود تا شاهد خسارت هاي كمتري بوديم.
به گزارش روابط عمومي موزه سينما، لادن طاهري مدير فيلمخانه ملي با بيان اين مطلب در نشست پژوهشی «چشم اندازهای جدید سینما از آنالوگ تا دیجیتال» كه ٧ آذرماه در موزه سينما برگزار شد، گفت: در همه جای دنیا انقلاب دیجیتال رخ داده است و کسی هم قصد ندارد با این انقلاب مخالفت کند. چون به نظرمن مخالفت با این پدیده نشانه عقل نیست. اما تغییرات رخ داده پس از ورود دیجیتال به سینمای ایران نسبت زیادی به رخ داد همین پدیده در سایر نقاط دنیا داشت و انقلاب دیجیتال در ایران می توانست با منطق بهتر و سیاست مدارانه پیش می رفت تا شاهد خسارت هایی که پس از ورود دیجیتال به سینما بود نباشیم.
طاهری ادامه داد: خسارت آن چیزی است که همه نگاتیوهای سینمای ایران که در استودیو بدیع و فیلمساز نگهداری می شد تصمیم گرفته شد که یک شبه این گنجینه دیگر نباشد. آیا در آن زمان کسی فکر کرده بود که سرنوشت نگاتیوها چه خواهد شد؟ ما وقتی تصمیم گرفتیم مجموعه دیجیتال را به سینمای ایران اضافه کنیم کسی فکر کرده بود؟ برای تصحیح رنگ در دنیای دیجیتال چه کسی مناسب تر از افرادی بود که سالهای سال در عرصه آنالوگ فعالیت کرده بودند؟ در عرصه انتقال تجربه در فنون دیگر سینما هم وضع به همین منوال بود.
وی تاکید کرد: بنابراین فکری برای حفظ داشته های سینمای ایران در بخش لابراتوارها نشد. اما سینمای ایران خوشبخت بود که مدیران لایق و دلسوزی در استودیو بدیع و فیلمساز داشت که تسلیم این موج نابخردی نشدند و از گروهی کمک خواستند تا این مجموعه از داشته های سینمای ایران در فیلمخانه ملی گردآوری شود. همچنین تلاش کردند تا همه هنرمندان و اساتیدی که در استودیوها وجود داشتند به نوعی در عرصه دیجیتال نیز وارد کنند.
مدیر فیلمخانه ملی در پایان عنوان کرد: اگر مدیران خردمند دو استودیو بدیع و فیلمساز نبودند معلوم نبود چه اتفاقی برای سینمای آنالوگ می افتاد. حضور استادان قابل در این عرصه بود که اجازه نداد سینمای ارزشمند آنالوگ از بین برود.
همچنين هارون یشایایی که در جمع حاضر پیشکسوتان عرصه لابراتوار حضور داشت گفت: موضوع تکنولوژی و یا دشمنی با آن نیست چراکه تکنولوژی راه خود را ادامه می دهد. به اعتقاد من مشکل از جایی آغاز شد که با ورود دیجیتال سینما از یک کار گروهی به دل مشغولی های فردی تبدیل شد. این درحالی است که سینما یک پدیده جمعی است و این نکته سینمای دیجیتال همه کارها را یه تنهایی انجام می دهد مزیت نیست.
این تهیه کنند سینما در پايان گفت: نگرانی من به عنوان کسی که عمری پای سینمای ایران گذاشتم این است که جمع گرایی و کار گروهی در سينما از بین رفته است.
   
تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۹/۸